var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=59027;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","29")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("59027","0","בקשר לתשובתו החריפה של רבי ללוי","29/10/18 05:52","כ חשון","תשע"ט","05:52","הודו_כי_טוב","מה הטעם לרשום את התשובה הזו בגמרא ולהשאירה לדורי דורות ?
האם חוץ מהצנזורה הנוצרית לא הייתה קיימת צנזורה פנימית ?
האם זה גם בגדר "גם שיחת חולין של תלמידי חכמים צריכה עיון"
או שזה כמו (ובטח תצעקו גיוואלט איך אני מעיז להשוות)
שענה ראש ממשלתינו לגברת אחת מאנשי שלומיו לפני כמה שבועות","207","","2008","True","True","False","","885","79.179.127.144","0","0","מנחות|פ ע"ב",""),new Message("59029","59027","א. רבי קובע שאיבר החשיבה הוא המוח !","29/10/18 08:32","כ חשון","תשע"ט","08:32","יהודי_קדום","(ולא הלב).
ב. היחסים בין רבי ללוי בר סיסי היו הערכה וכבוד: מובא בשו"ת ב"א, בתנאים ואמוראים - ביוגרפיות: תולדותיו של לוי: "... והיה חביב עליו עד שאמר עליו לבני העיר סימונייא: "בר נש דכוותי יהבית לכון" (ירו', יבמות פי"ב ה"ו), ופירש "קרבן העדה": "אדם שכמותי גדול בתורה נתתי לכם". לוי קרא לרבי: "רבינו הקדוש" (שבת קנ"ו ע"א), ועליו אמרו: "כל היכא דאיתמר: 'למדין לפני חכמים' היינו לוי, שהיה לומד לפני רבי" (סנהדרין י"ז ע"ב רש"י). ...".
ולכן, ולהבדיל אלף אלפי הבדלות, אין זה " כמו שענה ראש ממשלתנו..."
אלא יש לפרש אמירה זו לא באופן של פגיעה בלוי אלא בדרך חביבות ובדיחותא, ועובדה שרבי לא אמר: 'אין לך מוח בקדקודך' אלא אמר בלשון כבוד: "שאין לו מוח בקדקדו".
ואולי, רבי לא אמר זאת ללוי בפניו ואז ברור לכל השומעים שאין כאן כוונת גנאי, שהרי כולם יודעים שרבי רוחש הערכה וכבות לתלמידו לוי.","233","","2008","True","True","False","","258","79.179.37.32","0","59027","מנחות|פ ע"ב",""),new Message("59033","59027","לא היו אז משב"ק שמצנזרים את רבותיהם","29/10/18 10:14","כ חשון","תשע"ט","10:14","Almuaddib","זה חידוש שלנו...","107","","2008","True","True","False","","152","209.88.198.77","0","59027","מנחות|פ ע"ב",""),new Message("59041","59027","תשובות","30/10/18 11:50","כא חשון","תשע"ט","11:50","דוד כוכב","א. ראה בצילום המצורף את דברי החוות יאיר שהובאו במהדורת שטיינזל"ץ. ובענין זה ראה גם בקישור כאן בסופו.

ב. ראה בקישור זה (מהסבב הקודם).","125","jpg","2007","True","True","False","","221","95.86.126.46","0","59027","מנחות|פ ע"ב","0-jpg"),new Message("59068","59029","בקשר לאבר החשיבה","01/11/18 07:40","כג חשון","תשע"ט","07:40","אביגדור","(בדרך אגב)
בתקופתם, וכן בתקופת הראשונים, אכן זה לא היה ברור.
בחז"ל נמצא במקומות רבים שמקום המחשבה הוא הלב (ברכות סא. "לב מבין", זוהר פרשת משפטים קטז: "הלב מבין הלב יודע וכו' חכמה ותבונה ודעת בלבא", ויקרא רבה יח-א, ד-ד: "הכליות חושבות והלב גומר", רזיאל המלאך דף י. (בדפוס אמסטרדם) סוף ד"ה אלף: "הלב היא אהבה, היא השנאה, וכל חכמה ודעת ומזימה ומחשבה והרהור ממנה", ספר החינוך מצווה שכד ד"ה ועוד).
ובילקוט שמעוני (משלי תתקכט) היא מחלקות תנאים: לרבי אליעזר בראש, ולרבי יהושע בלב. וכן מכמה גמרות משמע שהיא בראש (יבמות ט., מנחות פ: "אין לו מוח בקודקודו", ועוד. האריך בזה באנציקלופדיה הלכתית רפואית ערך מערכת העצבים פרק "במקרא בחז"ל ובפוסקים").
וכן נחלקו בזה גדולי יוון: אריסטו סבר שהמחשבה בלב, אך היפוקרטס והרופילוס ידעו שהיא במוח (ובדומה לזה נחלקו גם בעניין התנועה: לאריסטו מקורה בלב ולגלינוס במוח (שער השמיים מאמר ט ד"ה ונשוב לבאר צורת גוף הלב)).","571","","2005","True","True","False","","210","199.203.227.29","0","59027","מנחות|פ ע"ב",""),new Message("59042","59041","תח שבבבל לעומת ת"ח שבארה"ק","30/10/18 16:52","כא חשון","תשע"ט","16:52","אמלתראות","הגם שרבינו הקדוש באר"הק בכל זאת אולי הנפק"מ בין הדגשת נעימת תח שארה"ק כר' זעירא וכו' לעומת מחשבת הבבלי

רק פתיחה למחשבה "בלתי מוגה"...","267","","2007","True","True","False","","164","74.113.190.218","0","59027","מנחות|פ ע"ב",""),new Message("59083","59068","רבות מחשבות בלב איש ועצת השם היא תקום","03/11/18 16:34","כה חשון","תשע"ט","16:34","הודו_כי_טוב","האם החכם מכל אדם טעה ?","207","","2003","True","True","False","","276","79.177.111.226","0","59027","מנחות|פ ע"ב",""),new Message("59254","59068","החשיבה במוח והרגש ממנה מתפשט ללב","14/11/18 17:05","ו כסלו","תשע"ט","17:05","אליעזר מ ש","[כשאדם מוטרד, ליבו עלול לפעום במהירות]","610","","1992","True","True","False","","177","213.151.52.130","0","59027","מנחות|פ ע"ב",""),new Message("59084","59083","אני מבין ששאלתך היא","03/11/18 16:58","כה חשון","תשע"ט","16:58","אביגדור","האם הנביאים ידעו ידיעות מדעיות ברוח הקודש וממילא לא טעו בהן, או לא.
(אא"כ נאמר שהפסוק מביע ביטוי בלבד).

ובכן. תוס' חולין נז: מבין ששלמה המלך ידע שלנמלה אין קצין ומושל ע"י בדיקת המציאות (אמנם המהרשא פירש שם אחרת).
רלב"ג איוב לח-כא כתב שיגיע לנביא דבר כוזב בעת הנבואה בענייני מדע, ולכן יחזקאל התנבא שכביכול יש גלגלים.
הרב קוק (אדר היקר אות ד עמודים לז-לח סוף ד"ה ע"כ) מביא דוגמא מדברי הירושלמי (תענית פ"ד ה"ה "קלקול חשבונות") שהתאריך שבנביא לגבי חורבן העיר - ט בתמוז - הוא טעות בגלל שטעו בחישוב.","571","","2003","True","True","False","","171","95.86.104.198","0","59027","מנחות|פ ע"ב",""),new Message("59109","59084","האם כבודו לא חושב","05/11/18 01:41","כז חשון","תשע"ט","01:41","הודו_כי_טוב","שבהסבריו הוא מגיע לתחום "עדין"

איך נביא אמת יקבל נבואה כוזבת ? (זו המילה שהשתמשת בה)
ואשר תיכתב בספר הספרים

ברוך השם אשר בחר בנביאים טובים ורצה בדבריהם הנאמרים באמת .....
האם הברכה מדויקת ?","207","","2001","True","True","False","","233","79.177.41.197","0","59027","מנחות|פ ע"ב",""),new Message("59238","59084","לא ראיתי ברלב"ג איוב לח כא מה שכתבת","13/11/18 11:58","ה כסלו","תשע"ט","11:58","אליעזר מ ש","וגם הרמב"ם כתב ב'מורה נבוכים ' שבזמן הנבואה היינו יודעים בחוכמות ובאסטרונומיה ולא הוצרכנו ללמוד מן הנכרים.
*וגם הרלב"ג עצמו בפירושו לבראשית מדבר על קיומם של: 'גלגלים' [ אם כי יתכן שהכוונה לחומר אוירי ודק, 'או שדה כח אנרגטי - הרלב"ג - אם כבר מזכירין כאן- היה איש מדע גדול באסטרונומיה כידוע )
**"האופנים" המוזכרים במרכבה האלקית שראה הנביא יחזקאל , הם מלאכי עליון. ראה ברמב"ם הלכות יסודי התורה :"עשרה שמות נקראים המלאכים על שם מעלתם וכו' אישים ומלאכים וכו' ואופנים וחיות "","610","","1993","True","True","False","","193","213.151.52.130","0","59027","מנחות|פ ע"ב",""),new Message("59253","59084","אין בתנ"ך משהו שסותר את המדע באסטרונומיה","14/11/18 17:02","ו כסלו","תשע"ט","17:02","אליעזר מ ש","התנ"ך אמנם הוא לא ספר לימוד אסטרונומיה . אמנם יש בו מובאות בכמה מקומות בעניינים אלו ,ואין בהם -עד כמה שידוע לי- שום דבר שסותר את הידוע לנו מהמדעי הטבע. ואדרבא , יש התאמה . ועוד , כבר הובא, שעל פי התנ"ך ,ועל פי המסורת, עם ישראל כבר ידעו לפני אלפי שנים, שיש למעלה למעלה עוד המון כוכבים וגדודי כוכבים בלי שיעור ומספר . אלפי שנים לפני שזה התגלה במחקר המדעי לאחר שהמציאו טלסקופים משוכללים.","610","","1992","True","True","False","","172","213.151.52.130","0","59027","מנחות|פ ע"ב",""),new Message("59255","59084","'שמי השמים' ו'שחקים' מהות היקום במקרא ו","14/11/18 17:11","ו כסלו","תשע"ט","17:11","אליעזר מ ש","*'השמים ושמי השמים' מופיע בכמה מקומות במקרא . ומשמעו, מרחבים ללא שעור. שהמשמעות הלשונית כמו 'לעולמי עולמים' פרקי זמן ארוכים, זמן ללא קץ. וכאן זה מלשון:"שם"כמו שפירש הספורנו, שם רחוק, ויותר שם יותר רחוק וכו'.וזה מתאים עם: 'מונה מספר לכוכבים' [תהילים קמז] ושם ברד"ק, שיש כוכבים בלי מספר שרק בוראם יודע את מספרם. והביא הפסוק מאיוב כ"ה:'היש מספר לגדודיו' שמשמעו האם בשר ודם יכול לספור את המון גדודי המלאכים והמון גדודי הכוכבים שמכוונים כנגדם שהם בלי שיעור ומספר . וזה מתאים למרחבי היקום בלי שיעור שבהם הם נמצאים.
**'שחקים' מופיע בכמה מקומות במקרא . ומשמעו , חלקיקי חומר דק. (שנשחקו מהכוכבים -גם)כמו: 'ושחקת ממנה הדק' האמור בסממני הקטורת , ששוחקין אותם הדק היטב . וזה שם נרדף למרחבי השמים ושמי השמים , למרחבי היקום , שיש בהם חלקיקי חומר דק ,וכך הם בנויים ,וכידוע לפי האסטרופיזיקה בימינו .וכלומר, אין השמים חומר קשיח שבו הכוכבים ,ומצד שני אין ה'חלל' שם למעלה ריק לגמרי . וזה שם למרחבי היקום שמעידים על גדולת ה' ,כמו שכתוב:"אין כאל ישורון רוכב שמים בעזרך ,ובגאוותו שחקים". נמצא, שכותבי התנ"ך והנביאים ,ידעו נכון ,כמו שמקובל במדע בימינו, את מהות מרחבי היקום - (הקוסמוס- בלע"ז)מרחבי השמים ושמי השמים.","610","","1992","True","True","False","","281","213.151.52.130","0","59027","מנחות|פ ע"ב",""),new Message("59110","59109","שאלת שאלה עדינה, אז עניתי את התשובה...","05/11/18 09:31","כז חשון","תשע"ט","09:31","אביגדור","ולעצם שאלתך זו היא לשון הרלבג (כנראה טעיתי בציון והנה הוא מתוקן):

רלב"ג איוב פרק לט פסוק ל:
שכבר יגיע לנביא דבר כוזב בעת הנבואה במה שאין לו מצד שהוא נביא מצד הדעות אשר לו בעניינים ההם כמו הענין ביחזקאל שהגיע לו בנבואה כאילו הגלגלים מחדשים קולות נפלאים בתנועתם מפני שהיה מאמין שהגלגלים יחדשו קולות בתנועותיהם כמו שזכר הרב המורה.


ועל שאלתך על דברי הנביאים, אני מניח שהרלבג יענה לך כך:
ברור שדברי הנביאים אמת. "דברי הנביאים" זה המסר שקיבלו בנבואה, ולא דברים שהם בחינת משל או מעטפת למסר.


ומה שהדגשת שהדבר נכתב בספר הספרים - בתנך גם כתוב "בתשעה לחודש הובקעה העיר" והירושלמי אומר על כך "קלקול חשבונות יש כאן". ופירשו מפרשיו "קלקול חשבונות יש כאן וטעו בחשבון מחמת רוב הצרות שעברו עליהן ולא רצה הכתוב לשנות מכמו שהיו סבורים וכן נמי איכא קלקול חשבון בהכתוב בט' לחודש הובקעה העיר שלא היה זה אלא בי"ז בתמוז"","571","","2001","True","True","False","","202","213.151.37.111","0","59027","מנחות|פ ע"ב",""),new Message("59256","59109","יש כמה אפשרויות להסביר","14/11/18 17:31","ו כסלו","תשע"ט","17:31","אליעזר מ ש","1] הרמב"ם כתב בספר: "מורה נבוכים" שיש כמה תיאוריות בעניין השמים ואיננו יודעים מי מהם נכונה, ומה במציאות . וייתכן, שגם הנביאים ,או הנביאים האחרונים, והחכמים, כך סברו. וכשהנביא העביר את הנבואה לעם, ולפעמים רצה להרחיב על ידי משל או מליצה ,נקט תיאוריה כזו או כזו. ואולי כל התיאוריות נכונות מבחינות כאלה או אחרות.
2]נגלה לנביאים מ'סוד ה' ליראיו' מה התיאוריה הנכונה במציאות .או שקבל במסורת את זה מהנביאים הראשונים או אפילו ממשה רבינו . שנגלו לו מ"ט שערי בינה ., והרמב"ן ז"ל כתב בהקדמתו לפירושו על התורה שבכלל מ''ט שערי בינה גם עניינים כלליים בחוכמת הטבע.
3] הנביאים (וכן החכמים מעמינו שהיו אז)השיגו בחכמתם בזה .(את התיאוריה שאכן נכונה במציאות) וכמו שמצינו במסכת פסחים דף צ''ד במחלוקת הראשונה בין חכמי ישראל לחכמי אומות העולם:"חכמי ישראל אומרים:גלגל עומד ומזלות חוזרין"וכו' שדעת חכמי ישראל שם היא כמו במדע המודרני . וכן כתוב שם בהערה בש"ס שטיינזלץ.(אבל חלק מהפירושים שם למאמרים האחרים -בש"ס שטיינזלץ- הם מוטעים, ואכמ"ל) וכן כתוב שם באחת ההערות למאמר הזה בש''ס שוטנשטיין. (גם שם, חלק מהפירושים למאמרים האחרים שם בתלמוד -הם מוטעים, ואכמ"ל)
**ובאופן כללי , אין בשום מקום בתנ"ך, איפה שמובאים בכמה מקומות קצת עניינים מאסטרונומיה, שום דבר שסותר את הידוע לנו מהמדעי הטבע. ואדרבא, ישנה התאמה. ועוד, שעל פי התנ"ך, וכן על פי המסורת ב''ספרי', עמנו כבר ידעו לפני אלפי שנים שיש למעלה למעלה עוד המון כוכבים וגדודי כוכבים בלי שעור ומספר, אלפי שנים לפני שזה התגלה במחקר המדעי, לאחר שהומצאו טלסקופים משוכללים.","610","","1992","True","True","False","","195","213.151.52.130","0","59027","מנחות|פ ע"ב",""),new Message("59239","59238","לגבי הרלבג","13/11/18 13:55","ה כסלו","תשע"ט","13:55","אביגדור","בהודעה שלאחר מכן ציטטתי אותו עם תיקון המיקום (שכנראה טעיתי בציון כמו שכתבתי).

לגבי המורה נבוכים שאתה מביא אשמח למקור מדויק, כדי שאוכל ללמוד ממנו","571","","1993","True","True","False","","171","213.151.41.217","0","59027","מנחות|פ ע"ב",""),new Message("59241","59239","מורה נבוכים חלק ב' סוף פרק י"א","13/11/18 17:50","ה כסלו","תשע"ט","17:50","אליעזר מ ש","שם משמע שרק עם הגלות אבדנו מהחכמה . וזה מתאים גם למה שכתב בהלכות קדוש החודש, שבימי קדם היו לעמנו ספרים בחכמות על המסורת בעניין החודש הירח [ומובן משם שגם בעוד נושאים] ואבדו בגלות הראשון.
*לא ברור למה הרלב"ג מייחס ליחזקאל הנביא דעה זו, הרי יחזקאל הנביא לא מדבר על"גלגלים" כאן ביקום בעולם הגשמי , אלא על ה"אופנים" שהם מלאכים , [וכך גם בתפילת יוצר:"והאופנים וחיות הקודש ברעש גדול מתנשאים לעומת השרפים".]
**ועוד, כיון שהרלב"ג סבר קיום של:"גלגלים" למעלה בשמיים שבהם הכוכבים.[כמובא בפירושו לבראשית על המים העליונים] מנין לו שזה לא נכון שהם משמיעים רעש גדול . ואולי הרלב"ג מדבר כאן כאפשרות , כלומר, שגם אם תפרש בנביא יחזקאל שהוא מתכוון לכך ,שבעולם הזה, הגלגלים שבהם גרמי השמיים, כשהם מסתובבים הם משמיעים רעש גדול , זה לא בהכרח שהתיאוריה הזו נכונה במציאות .[ולמעשה ,עד היום אינני יודע אם ברור לנו לו יצוייר שנצמיד מכשירי האזנה קרוב ל"חור שחור" שמסובב גלקסיה, או למקומות אחרים של שדות אנרגטיים שמסתובבים ביקום, אם לא נשמע רעש גדול]
***ובתנ"ך לא מוזכרים 'גלגלים' למעלה בשמיים, (כאן בעולם הזה) אלא רק על האטמוספירה:"קול רעמך בגלגל האירו ברקים תבל".(תהילים)ומרחבי היקום, נקראים: "השמיים ושמי השמיים" וכן'שחקים' [על שם שהם מחלקיקי חומר דק , כמו:"ושחקת ממנה הדק".","610","","1993","True","True","False","","206","213.151.52.130","0","59027","מנחות|פ ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);