var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=56130;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","48"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","31")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("56130","0","כבש האליה","22/04/18 10:11","ז אייר","תשע"ח","10:11","דוד כוכב","האם כבשים שלנו דינם ככבשים של ימי קדם למרות שאין להם אליה גדולה?

על כך בקישור זה.","125","","2199","True","True","False","","662","95.86.109.144","0","0","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56135","56130","ומהיכן הידע שלך על האנטומיה של כבשי קדם?","22/04/18 15:08","ז אייר","תשע"ח","15:08","Almuaddib",".","107","","2199","True","True","False","","134","209.88.198.77","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56136","56130","ועוד: לאיזה מהזנים היום אתה מתייחס?","22/04/18 15:14","ז אייר","תשע"ח","15:14","Almuaddib","כי, עפעס, יש זנים רבים של כבשים היום, חלקם מהם עם אליה גדולה, חלק ללא. בחלק מאלו עם האליה הגדולה, יש אליה רוחבית, אליה אורכית, ועוד.

זן הכבשים המקומי בישראל, עוואסי, הוא דוקא בעל אליה גדולה, ושייך ל"כבשי האליה" - fat-tailed sheep.

כאן יש פירוט קצר על הזנים בישראל.","107","","2199","True","True","False","","314","209.88.198.77","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56145","56130","הרי גם זנב השור ייקרא אליה, וזו","23/04/18 06:01","ח אייר","תשע"ח","06:01","יהודי_קדום","רְאָיָה שאין עניין כלל לדבר ולהשוות את גדלי האליות בציר הזמן, כפי שכתב במאמרו: "שכבשים שלנו שאלייתם קטנה דינם ככבש לכל דבר וענין, למרות שאין להם אליה גדולה כמו כבש האליה שהיה מצוי בארץ ישראל בימי קדם".

הבה נחזיק בפשטי העניין:
א. האליה שבתורה מוזכרת רק אצל כבש ואיל.
ב.למדנו: "כשב" לרבות את הפסח לאליה.
ג. בעיקר אנו לומדים שרק אליית הכבש מוקטרת ואין העז טעונה אליה, מזה שנאמר: ואם מעז קרבנו... הפסיק העניין ללמד שאין העז טעונה אליה (וגם לא זנב השור הקרוי אף הוא אליה). וזהו.

השוואת גדלי האליה בעבר ובהווה וכו', אינה נצרכת כלל וכלל לעניינינו ולענ"ד יש בכך (במקרה הטוב...) דרשה ללא סימוכין - בלשון המעטה.","233","","2198","True","True","False","","151","109.66.127.253","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56141","56135","מפורסם","22/04/18 21:39","ז אייר","תשע"ח","21:39","דוד כוכב","ראה כאן.","125","","2199","True","True","False","","156","95.86.109.144","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56153","56141","אין בקישוריך הרבים הוכחה לדבריך","23/04/18 08:50","ח אייר","תשע"ח","08:50","Almuaddib","חזור שוב ובדוק את דבריך.","107","","2198","True","True","False","","144","209.88.198.77","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56151","56145","מנין לך שגם זנב השור ייקרא אליה?","23/04/18 08:16","ח אייר","תשע"ח","08:16","דוד כוכב","","125","","2198","False","True","False","","157","95.86.109.144","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56156","56151","הנה, ויש עוד מקורות כמובן:","23/04/18 09:16","ח אייר","תשע"ח","09:16","יהודי_קדום","רש"י מסכת חולין דף קיז עמוד א:
כל חלב שור וכשב ועז - לא אסרה תורה אלא הנוהג בכולן ואליה אינה נוהגת לא בשור ולא בעז.

וכן:

בית הבחירה (מאירי) מסכת חולין דף קיז עמוד א:
ואפי' חלב האליה אף על פי שאינה קרבה בכל הקרבנות שהרי קרבן השור אין חלב האליה שבו קרבה

אנציקלופדיה תלמודית כרך ב, אליה [המתחיל בעמוד ג טור 2]:
בתורה הוזכרה אליה בכבשים ואילים, אבל גם זנב העז והגדי נקרא בשם אליה, וכן זנב השור.

הערה: יש לשים לב שאליה=חלב רק בכבש ראה כריתות דף ד עמוד א וברש"י שם ד"ה ששוה בשלשתן, אבל אליה=זנב קיים גם בשור ועז.","233","","2198","True","True","False","","144","109.66.127.253","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56166","56153","לא הבנתי לאיזו נקודה אינך מסכים","23/04/18 10:50","ח אייר","תשע"ח","10:50","דוד כוכב","","125","","2198","False","True","False","","121","95.86.109.144","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56167","56156","אכן כך משמעות לשון בית הבחירה","23/04/18 10:56","ח אייר","תשע"ח","10:56","דוד כוכב",""אליה אינה נוהגת לא בשור" - אין זה אומר שזה נחשב לאליה, יתכן שאין לו אליה אלא סתם זנב.

לשון המאירי שהבאת אכן משמע שיש בשור אליה, אולם איני יודע אם כתב זאת בדוקא במוצאו מקור שניתן לכנות את זנב וחלב השור בשם אליה.","125","","2198","True","True","False","","170","95.86.109.144","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56191","56166","לשתי הנקודות אליהן התייחסתי","23/04/18 13:59","ח אייר","תשע"ח","13:59","Almuaddib","הראשונה - שאתה יודע את הגודל של הכבשים הקדומות בישראל, מספיק כדי לטעון שהן גדולות משל הכבשים של היום.

ודוק: זה לא שיש לך תיאור של האורך, או הנפח או המשקל - כזה שאתה יכול להביאו מול הנתונים של היום.

והשני - שהכבש הישראלי המקורי, מזן עוואסי, הוא שייך לכבשי האליה, ויש לו אליה גדולה - כך ששוב, גם מהצד הזה, לא ברור מדוע אתה מתייחס לכך.


גם במקורות שהבאת, מוזכר - למשל - כבש העוואסי בין כבשי האליה. אין הוכחה לזהותם של הכבשים בעולם העתיק, ואין שום טענה על כך שהכבשים שיש כיום הן בעלות אליה קטנה יותר.

אם היית רוצה לטעון שכבשי המרינו הן בעלות אליה קטנה יותר מאשר כבשי העוואסי - זו היתה טענה מצויינת, אבל מדובר בזן אוסטרלי, חדש יחסית בישראל.","107","","2198","True","True","False","","159","82.81.160.69","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56174","56167","כדי שתימנע מטעות זו כתבתי את ההערה בסוף:","23/04/18 11:21","ח אייר","תשע"ח","11:21","יהודי_קדום","" הערה: יש לשים לב שאליה=חלב רק בכבש ראה כריתות דף ד עמוד א וברש"י שם ד"ה ששוה בשלשתן, אבל אליה=זנב קיים גם בשור ועז".

בעיקר כדאי לעיין כריתות דף ד עמוד א בגמרא ובמפרשים שם שמבדילים בין אליה=זנב לבין אליה=חלב, ובעיקר ראה פירוש חברותא האומר: "...מה שאין כן שור ועז שאין מקריבין מהם את האליה...".


ומה התייחסותו ל "בתורה הוזכרה אליה בכבשים ואילים, אבל גם זנב העז והגדי נקרא בשם אליה, וכן זנב השור." שהבאתי מהאנציקלופדיה תלמודית ?","233","","2198","True","True","False","","116","109.66.127.253","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56175","56167","לא רק! כך גם שאר המקומות שהבאתי","23/04/18 11:23","ח אייר","תשע"ח","11:23","יהודי_קדום","!

היה נראה לי שדי במפרשים שהבאתי, אבל הוא יכול לערוך חיפוש לצירוף אליה ושור - התוצאות לא מעטות!","233","","2198","True","True","False","","94","109.66.127.253","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56186","56167","להחשיד את המאירי שכתב ללא מקור?!","23/04/18 12:06","ח אייר","תשע"ח","12:06","יהודי_קדום","עד כדי כך רצונך להצדיק מאמרך ?

המאירי עצמו הוא מקור !!!

מה יותר ברור מדברי המאירי שכתב: " השור אין חלב האליה שבו קרבה" עד שאתה כותב כנגדו: "איני יודע אם כתב זאת בדוקא במוצאו מקור שניתן לכנות את זנב וחלב השור בשם אליה".

הייתכנו דבריך??!!","233","","2198","True","True","False","","136","109.66.127.253","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56177","56174","התייחסות ללשון האנציקלופדיה תלמודית","23/04/18 11:30","ח אייר","תשע"ח","11:30","דוד כוכב","א. ככלל, ניסוח של אברך בן דורנו נצרך למקור, הניסוח עצמו אינו יכול להוות מקור.
ב. כוונת הכותב: וכן זנב השור אינו חייב בהקטרה כאלית זנב הכבש.
ג. הראיה לב. ראה שם את מקורותיו בהערה, וראה מה ניתן לדייק מלשון המקור הראשון. בדברי רש"י המובאים שם לא ניתן לדייק כפי שכתב רש"י במפורש בד"ה שהבאתי במאמר, וגם טרחתי לציין מאין הוכיח רש"י את דבריו מהגמרא עצמה.","125","","2198","True","True","False","","192","95.86.109.144","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56180","56177","תשובה מתחמקת מהאמת ! ע"כ ארשה לעצמי","23/04/18 11:46","ח אייר","תשע"ח","11:46","יהודי_קדום","לומר שהמאמר הוא בקושי דרשה!

ומי אמר שכבודו גדול בידע ובחוכמה מאותו ת"ח שכתב את הערך.
אני נוטה יותר שדוקא הת"ח לא יטעה!

כל מה שכתבת על הת"ח אינו נכון כי כן מובא מקור:
14 . עי' חולין קיז א ורש"י ד"ה אליה ורש"י פסחים שם ד"ה לאליה.

לו רק היית מעיין במקור שהבאתי לא היית כותב על הת"ח:
"א. ככלל, ניסוח של אברך בן דורנו נצרך למקור, הניסוח עצמו אינו יכול להוות מקור."","233","","2198","True","True","False","","139","109.66.127.253","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56192","56177","הגמרא תומכת בדברי יהודי קדום, ואתה מתעקש","23/04/18 14:38","ח אייר","תשע"ח","14:38","Almuaddib","מילא, על הגמרא בחולין (קיז) אתה מתווכח ומתפלפל על משמעות הכתוב, מה תעשה לתוספתא דבכורות, או לגמרא במנחות?

ראה מנחות פג: "לימד על העז שאינה טעונה אליה".

וכדי לעצור את הפלפול שלך, עם תנועת ההברגה החזקה באגודל כדי להסביר שזה לא זה, הנה כתב רש"י שם במפורש:

לימד על העז שאינה טעונה אליה. שאם הביא עז לשלמים אין אליתה קריבה עם האימורים שיש לה דין בן בקר שאינה טעונה אליה:

הנה לך, לפי רש"י, גם לעז וגם לבקר יש אליה, אלא שאין לאלייתם דין הקרבה על המזבח כאליית הכבש.

ועוד תוכל לראות גם במשנה תורה, שהרמב"ם מכנה את האבר הזה אליה בכלל הבהמות, לא רק בכבש.


ומודה ועוזב ירוחם.","107","","2198","True","True","False","","177","82.81.160.69","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56214","56180","הבנת בדברי את ההיפך ממה שכתבתי","23/04/18 21:28","ח אייר","תשע"ח","21:28","דוד כוכב","","125","","2198","False","True","False","","137","95.86.109.144","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56215","56186","מה שייך כאן להחשיד?","23/04/18 21:36","ח אייר","תשע"ח","21:36","דוד כוכב","שים לב, הנושא שאנו עוסקים בו אינו קשור ואינו בא "להצדיק" את מאמרי.
בלי קשר למאמרי אני שאלתי אם יש לך מקור לטענתך שגם בשור זה נקרא "אליה", היות וברש"י ובגמרא ההתייחסות היתה רק לעז.
אכן הבאת שהמאירי כינה כך בלשונו הוא, אך עדין אין זה אומר שהיתה לו ראיה שגם חז"ל כינו זאת כך.","125","","2198","True","True","False","","178","95.86.109.144","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56213","56191","כמו שכתבת בסוף, התייחסתי לכבשים שבפנינו","23/04/18 21:24","ח אייר","תשע"ח","21:24","דוד כוכב","","125","","2198","False","True","False","","150","95.86.109.144","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56216","56214","המדובר ב א. ב. וג. הבאתי לעיל","23/04/18 21:37","ח אייר","תשע"ח","21:37","יהודי_קדום","במפורש.","233","","2198","True","True","False","","91","109.66.127.253","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56236","56215","ברש"י ובגמרא הכוונה גם לעזים ולבקר","24/04/18 12:36","ט אייר","תשע"ח","12:36","Almuaddib","כפי שהבאתי לעיל כאן.","107","","2197","True","True","False","","143","209.88.198.77","0","56130","זבחים|ט ע"א",""),new Message("56218","56216","אסביר","23/04/18 22:17","ח אייר","תשע"ח","22:17","דוד כוכב","מחוסר זמן אסביר בקצרה.
לא כתבתי שהכותב שם טעה, ולא כתבתי שלא היה לו מקור, להיפך.
כתבתי: א. שדבריו אינם מקור עצמי אלא יש להתחקות אחר מקורו. ב. בדקתי ומצאתי את מקורותיו כפי שציין ולפי זה פירשתי את דבריו. ג. כתבתי בפירוש שראיתי מה שכתב כמקור, ובדקתי ברש"י שם ושם, ורש"י לא כתב שם בשור כפי שכתב אצלנו על עז.","125","","2198","True","True","False","","182","95.86.109.144","0","56130","זבחים|ט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);