var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=56050;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","49"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("56050","0",""רמי ריש לקיש על מיעוהי"","17/04/18 21:47","ב אייר","תשע"ח","21:47","אבי גרינבלט","למה חשוב לנו לדעת באיזה מצב היה ריש לקיש בעת שלמד ?

דברי הקרן אורה ורב צדוק הכהן


קרן אורה מסכת זבחים דף ה עמוד א

"גמרא רמי ר"ל על מעוהי כו' ומקשי אם כשירים הם כו' יש לומר כי רמז בזה ענין מוסרי, ע"פ משאז"ל (מנחות צ"ז ע"א) פתח הכתוב במזבח וסיים בשולחן כו' עכשיו שולחנו של אדם מכפר עליו. וזה כשנאמר עליו ד"ת, היינו שאכילתו לשמה היא, או בכוונה הפשוטה כאמור לחזק כחו לעבודת ה', ומי שחונן בדעת יש כוונה לטוב דוגמת הקרבן ממש כידוע למשכיל, ואכילה כזו היא לרצון, כמש"נ (תהלים מ', ט') לעשות רצונך חפצתי כשאני אוכל. אך בשביל לעשות רצונך ותורתך בתוך מעי, אכילה כזו עצמה תורה ועבודה היא, אבל הקושיא יגדל על רוב אכילות אשר הם שלא לשמה מה תהא עליו, אם אין מרצין למה באים, ואולי ח"ו יקיים בזה וזריתי כו' ויפסלו לגמרי, עד שאמר אפתח פיתחא לנפשאי מוצא שפתיך תשמור, כי קצת תקנה יש מפסול גמור אם ישמור מוצא שפתיו, לברך ברכה שלפניה ולאחריה בכוונה שלימה, אז אם אין בהם ריצוי מ"מ מפסול גמור יצאו, אם אין בהם מחשבת פיגול למלאות נפשו בתאוה הכעורה כטבע הבהמה. וע"ז רמז רמי ר"ל על מעוהי, ועי' בגיטין פ' השולח ד' מ"ז (ע"א) בהא דר"ל שם".","539","pdf","2204","True","True","False","","1100","95.86.72.27","0","0","זבחים|ה ע"א","0-pdf"),new Message("56058","56050","שאלה טובה","17/04/18 22:47","ב אייר","תשע"ח","22:47","אור חדש","ומצווה ליישב בצורה פשוטה ג"כ","458","","2204","True","True","False","","326","213.151.55.26","0","56050","זבחים|ה ע"א",""),new Message("56066","56050","מסבב הלימוד הקודם","18/04/18 08:17","ג אייר","תשע"ח","08:17","דוד כוכב","בקישור זה.","125","","2203","True","True","False","","161","95.86.109.144","0","56050","זבחים|ה ע"א",""),new Message("56069","56050","הנ"ל בדרך יותר פשוט","18/04/18 10:30","ג אייר","תשע"ח","10:30","אור חדש","הקדמה- דרכי לפרש שאם הקדימו בעלי התלמוד לספר את ההקשר המציאותי של הדיון התורני אזי יש להבין את הדיון מתוך ההקשר המציאותי והדיון והמציאות מבארים זה את זה.

לכן נראה ששאלתו של ר"ל נבעה דוקא מתוך המציאות שהיה מוטל על הארץ ולא יושב כהרגלו בלימודו.
ומה ההבדל?
כאשר יושב ת"ח בפני רבותיו ותלמידיו ודנים בד"ת הרי שהחלק הפעיל כאן הינו השכל העסוק בקבלת והבנת דיני התוה"ק.
לעומת זאת לימוד מתוך 'מוטל על מעיו' זה בחינת 'לימוד של בעל-בית' שאינו מרוכז ובמלוא כח שכלו אלא זה שלב ששכלו 'יוצא להפסקה' וממילא מעכל מה שקיבל בלימודו בשילוב הכוחות השכליים בהם משתמש גם בעלהבית בחייו הרגילים.

בשלב הזה עולות ממילא 'קושיות של בעל-בתים' שסגנונן הוא 'אז בשביל מה זה טוב?', שאלות שמגידי השיעור העסוקים בהעברת דבר ה' בד"כ לא אוהבים (ראו דבריו החריפים של הרי"ד ), הם הרי עסוקים בקבלת תורה בשכלם הזך ואילו השואל בא מעולמו החומרי, ומתחיל לשאול 'איך כל זה קשור לחיים בתכלס'?'
לכן מובן למה שאל ר"ל את שאלתו כעת, הרי הלומד בשכל מרבו 'שהנשחט לא לשמו כשר ולא עולה לבעלים' סיפק את הרמה העיונית של הבנת שכלו, הכל היה ברור בשיעור, הדינים מתוייקים בזכרון שלו. אומנם כש(אם)יורד הת"ח מ'מגדל השן' המדרשי נזקק הוא לשאלתו של ר"ל, אם כשר למה לא מרצה ואם לא אז למה בא? השאלה נובעת מההבנה הפרקטית של המח שמחשב עלות/תועלת ומגלה שמבחינה זו יש כאן כשל, חלק זה של המח כמובן אין לו תפקיד בלימוד העיוני בד"כ (הרי ברור שנקיים התורה גם ללא תועלת גשמית) אלא רגילים להשתמש בו בחיי המעשה.
לדעתי זו הסיבה שהקדימו לנו סיפור המעשה לפני השאלה.","458","","2203","True","True","False","","122","213.151.55.26","0","56050","זבחים|ה ע"א",""),new Message("56063","56058","ואיך?","18/04/18 06:30","ג אייר","תשע"ח","06:30","קלוגער","והאם לשכב על הבטן אינו נכלל בקללה של פרקדן?","590","","2203","True","True","False","","77","185.24.206.254","0","56050","זבחים|ה ע"א",""),new Message("56064","56058","ואיך?","18/04/18 06:30","ג אייר","תשע"ח","06:30","קלוגער","והאם לשכב על הבטן אינו נכלל בקללה של פרקדן?","590","","2203","True","True","False","","69","185.24.206.254","0","56050","זבחים|ה ע"א",""),new Message("56065","56058","ואיך?","18/04/18 06:30","ג אייר","תשע"ח","06:30","קלוגער","והאם לשכב על הבטן אינו נכלל בקללה של פרקדן?","590","","2203","True","True","False","","70","185.24.206.254","0","56050","זבחים|ה ע"א",""),new Message("56067","56063",""כי מצלי - שפיר דמי" (ברכות דף יג ע"ב)","18/04/18 08:21","ג אייר","תשע"ח","08:21","דוד כוכב","רש"י: "כשהוא מוטה על צדו מעט - שפיר דמי".

א"נ סבר שפרקדן הוא על הגב בלבד.","125","","2203","True","True","False","","168","95.86.109.144","0","56050","זבחים|ה ע"א",""),new Message("56071","56063","כך סבר ריב"ל","18/04/18 10:54","ג אייר","תשע"ח","10:54","אור חדש","אולם רבו וחברו של ר"ל, ריו"ח לא חשש לזה, לפחות לא בבעלי בשר כר"ל עצמו.","458","","2203","True","True","False","","120","213.151.55.26","0","56050","זבחים|ה ע"א",""),new Message("56074","56069","הבאת פן יפהפה הנכנס ללב ולשכל!","18/04/18 16:32","ג אייר","תשע"ח","16:32","יהודי_קדום","","233","","2203","False","True","False","","104","37.26.148.183","0","56050","זבחים|ה ע"א",""),new Message("56078","56069","יפה!!! וכך גם","18/04/18 18:39","ג אייר","תשע"ח","18:39","אברם העברי","אפשר להבין אולי את קושיית התוס' שמובאת בשטמ"ק (אות א) מה ההבדל בין השאלה והתירוץ כאן לאלו שהובאו בסוף ד:, והרי הם אותו הדבר לכאורה.","432","","2203","True","True","False","","106","141.226.217.77","0","56050","זבחים|ה ע"א",""),new Message("56076","56074","תודה רבה","18/04/18 17:18","ג אייר","תשע"ח","17:18","אור חדש","","458","","2203","False","True","False","","72","5.102.253.109","0","56050","זבחים|ה ע"א",""),new Message("56084","56078","לא מצאתי את ההשקה שעשית","19/04/18 11:05","ד אייר","תשע"ח","11:05","אור חדש","","458","","2202","False","True","False","","107","5.102.253.104","0","56050","זבחים|ה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);