var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=51246;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","71"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","55"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","52")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("51246","0","האם לתורה יש סוף?","18/07/17 11:17","כד תמוז","תשע"ז","11:17","-Heat-","התחדש לי חידוש מפתיע מאוד ששמעתי אותו אצל רב גדול, וממש הייתי מופתע, והייתי רוצה להרחיב בעניין ולראות גם מקורות לזה.

אותו רב דיבר על הלוחות הראשונים שהוריד משה, והסביר שעם ישראל באותו זמן תיקן את חטא אדם הראשון והגיעו למדרגה שלפני החטא, וניתנה רק תורה שבתכתב בלי תורה שבעל פה, כי הם היו במדרגה כל כך גבוהה שרק היו מסתכלים על הפסוק וכבר מבינים את כל הפירושים, ועוד הוסיף שלא היה שכחה, ומה שהיו לומדים חרוט לנצח.

אמנם, לאחר שחטאו ומשה הוריד לוחות שניים, אז ירדו מהמדרגה שהיו, והיה חייב להוריד את התורה שבעל פה בגלל שבלי זה לא היו מבינים את הפסוק למה הוא התכוון, וירדה שכחה. וכו' וכו'....

---------

ואז שאלתי אותו רגע לפי המהלך שאתה אומר,בעת נתינת הלוחות הראשונים היו מסתכלים על כל פסוק וישר כבר מבינים את כך הפירושים וגם אין שכחה, אז לאחר שקראו את כל התורה מה אז????
לשנן?? - לא שייך כי אין שכחה.
לחקור?? - גם לא שייך שהרי הבינו את כל הפירושים מהסתכלות על הפסוק.

והמשכתי להקשות שהרי התורה היא אין-סופית. וכי אפשר לומר שסיימו את התורה??
וכבר נאמר על התורה ארוכה מארץ מדה ורחבה מני ים וכו'...
----

ואז הוא ענה לי
כן גם לתורה יש סוף , ומה שנאמר רחבה מני ים זה גם הגבלה מסויימת שביחס לים היא רחבה שזה המון אבל עדיין זה מוגבל, כמו שאומרים השולחן קטן ביחס לחדר, אמנם החדר יותר גדול מהשולחן אבל עדיין מוגבל.
----
והקשיתי שוב אז מה עושים למעלה?? כתוב בכמה מקומות שמי שמלמד תורה יזכה ללמד גם למעלה (משהו כזה).
----
והסביר שבגן עדן זה עולם המעבר ששם מלמדים תורה וכו' וכו', אבל יש גם עולם שמעבר שנקרא עולם הבא, שבעולם הזה יש מושג רק של "צדיקים יושבים עם עטרותיהן על ראשיהן ונהנים מזיו השכינה", בעולם הבא ההוא לא שייך שם גם מושגים של תורה, זה מעבר לזה.

אני נורא אשמח להרחיב בעניין, ולראות מקורות.

תודה מראש.","636","","2485","True","True","False","","803","46.19.86.90","0","0","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51248","51246","ח"ו לא יעלה על לב כזו בישראל","18/07/17 12:18","כד תמוז","תשע"ז","12:18","אור חדש","וכבר ב40 יום הראשונים לא ידע משה מה אומר ר"ע.
גם לדבריושל אותו רב שדיברת עימו כל אותם פירושים שהבינו מיד זה תושב"ע שהיתה אמורה להנתן (ובעליל טעה בהבנת המושג)
ובכלל רוב התורה כלל לא יכלה להנתן למשה בלוחות ראשונים כיוון שטרם חטאו חטאי המדבר וודאי שלא נרשם זה טרם חטאו וכן הרבה ציווים נאמרו במדבר, באוהל מועד ובערבות מואב הרבה אחרי 40 יום הראשונים. וא"ת שלא היו חוטאים הרי שמוכח שהתורה יכולה להשתנות לשיטתו וממילא בדבר שיש בו שינוי אין לו קצה
וכל דבריו בטעות מפורסמת שמנסה להטעותינו השטן משבת פט יסודם","458","","2485","True","True","False","","142","164.138.118.37","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51251","51246","קרוב לדברים אלו מפורש במסכת עירובין כא.","18/07/17 12:51","כד תמוז","תשע"ז","12:51","דוד כוכב","הפסוק שהבאת שהתורה היא: אֲרֻכָּה מֵאֶרֶץ מִדָּהּ וּרְחָבָה מִנִּי יָם, הוא מדברי איוב.
ואומרת שם הגמרא שגם דוד גם איוב וגם יחזקאל תיארו את התורה כְּאֵין סופית.
עד שבא זכריה בן עדו ונתגלתה לו מידת גודלה של התורה.
ראה בהרחבה בקישור זה.","125","","2485","True","True","False","","156","213.151.57.176","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51254","51246","משה קבל מה', כתב את עיקרי המצוה","18/07/17 14:14","כד תמוז","תשע"ז","14:14","יהודי_קדום","בתורה שבכתב ואת פירושיה לימד על פה.

הנה בדף היומי, מסכת סנהדרין דף ב עמוד א אומרת הגמרא:

"סנהדרין גדולה היתה של שבעים ואחד, וקטנה של עשרים ושלשה. מנין לגדולה שהיא של שבעים ואחד שנאמר וַיֹּ֨אמֶר ה֜' אֶל־מֹשֶׁ֗ה אֶסְפָה־לִּ֞י שִׁבְעִ֣ים אִישׁ֘ מִזִּקְנֵ֣י יִשְׂרָאֵל֒ אֲשֶׁ֣ר יָדַ֔עְתָּ כִּי־הֵ֛ם זִקְנֵ֥י הָעָ֖ם וְשֹׁטְרָ֑יו וְלָקַחְתָּ֤ אֹתָם֙ אֶל־אֹ֣הֶל מוֹעֵ֔ד וְהִֽתְיַצְּב֥וּ שָׁ֖ם עִמָּֽךְ: (במדבר פרק יא פסוק טז)..."

אני יוצא מהגמרא וממשיך אל הפסוקים כד -כה:

וַיֵּצֵ֣א מֹשֶׁ֗ה וַיְדַבֵּר֙ אֶל־הָעָ֔ם אֵ֖ת דִּבְרֵ֣י ה֑' וַיֶּאֱסֹ֞ף שִׁבְעִ֥ים אִישׁ֙ מִזִּקְנֵ֣י הָעָ֔ם וַֽיַּעֲמֵ֥ד אֹתָ֖ם סְבִיבֹ֥ת הָאֹֽהֶל:

וַיֵּ֨רֶד ה֥'׀ בֶּעָנָן֘ וַיְדַבֵּ֣ר אֵלָיו֒ וַיָּ֗אצֶל מִן־הָר֙וּחַ֙ אֲשֶׁ֣ר עָלָ֔יו וַיִּתֵּ֕ן עַל־שִׁבְעִ֥ים אִ֖ישׁ הַזְּקֵנִ֑ים וַיְהִ֗י כְּנ֤וֹחַ עֲלֵיהֶם֙ הָר֔וּחַ וַיִּֽתְנַבְּא֖וּ וְלֹ֥א יָסָֽפוּ:

והנה מכאן ראוי שנפנה למסכת אבות שאף היא מסדר נזיקין (ואין לנו עליה שום גמרא) כדי לקשור את הדברים לשאלתך:

משנה א
משֶׁה קִבֵּל תּוֹרָה מִסִּינַי,
וּמְסָרָהּ לִיהוֹשֻׁעַ,
וִיהוֹשֻׁעַ לִזְקֵנִים,
וּזְקֵנִים לִנְבִיאִים,
וּנְבִיאִים מְסָרוּהָ לְאַנְשֵׁי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה.
הֵם אָמְרוּ שְׁלשָׁה דְבָרִים, הֱווּ מְתוּנִים בַּדִּין, וְהַעֲמִידוּ תַלְמִידִים הַרְבֵּה, וַעֲשׂוּ סְיָג לַתּוֹרָה:

וכן מהמשך סדר המשניות שם, רואים כיצד התורה הועברה מדור לדור עד ימינו - בסדר שונה ממה שאותו רב סיפר לך.

בפתיחה למשנה אבות כותב המאירי:
"שמשה רבנו עליו השלום היה מקבל את המצוה עם כל פירושיה ועניניה והיה כותב במצות ה' עיקר המצוה בעצמותה בתורה שבכתב וביאוריה היה מלמד על פה והוא ענין תורה שבעל פה כמו שתאמר דרך משל שהוא ע"ה כתב בתורה עיקר מצות הסוכה והוא ענין דכתיב בסוכות תשבו ז' ימים אבל למעלה מעשרים ולמטה מיו"ד ושיעור האורך והרוחב והחיוב והפטור ולבוד ודופן עקומה ובמה מסככין ובמה אין מסככין וכיוצא באלו היה מלמד על פה כלומר הקדוש ברוך הוא צוה בסוכה ואין סוכה אלא בדרך זה וכן בכולם והיה סדר לימודו שתחילה היה מלמד לאהרן ואחריו נכנסים אלעזר ואיתמר ולומד להם במעמד אהרן [ואחריהם נכנסים הזקנים ומלמדה להם במעמד אהרן] ובניו (כו') ואחריהם נכנסים כל מי שירצה מהמון העם ומלמדה להם במעמד כל הראשונים ואז היה משה יוצא ואהרן מלמד לכולם פעם אחת והיה אהרן יוצא ואלעזר ואיתמר חוזרין ומלמדין לזקנים ולעם והיו הבנים יוצאים והזקנים חוזרין ומלמדין לעם ונמצאו כולם למדים הענין מזולתם ארבעה פעמים אהרן מפי משה ארבעה פעמים ובניו מפי משה ג' פעמים ואחת מפי אהרן והזקנים מפי משה ב' ואחת מאהרן וא' מבניו וכל העם אחת מפי משה ואחת מפי אהרן ואחת מבניו ואחת מפי הזקנים ויהושע כבר ידעת שלא היה זז מתוך האהל וכבר שמעה הוא ד' פעמים ממשה וכן פנחס היה עם בני אהרן ובעת זקנתו והבינו לאחריתו בקר(ו)ב קץ אנושותו מסר סודות התורה והלכותיה עם כל עניני תורה שבע"פ ליהושע ובסוף ארבעים שנה ליציאת מצרים שהיה סוף ב' אלפים ותפ"ח לבריאת עולם ביום השבת בשעת המנחה נעלה ענן כבודו ונראה שם את פני ה' וישב שם עד עולם ויהושע היה להם לראש ולמנהיג מדריכם בחיים ומלמדם להועיל ובבוא עתו מסרה לזקנים גם כן ולא לאותם שבעים זקנים שבימי משה שכבר חלפו והלכו אלא לאותם זקנים שבימיו ושנשארו אחריו הנאמר עליהם ויעבוד ישראל את ה' כל ימי יהושע וכל ימי הזקנים אשר האריכו ימים אחרי יהושע ולא נודע לנו מספרם ולא ענינם אלא שעתניאל בן קנז היה מהראשונים והיה בזמן יהושע והיה מופלג בדורו עד מאד (דרך הפלגה) אמרו במסכת תמורה ט"ז א' דאלף ושבע מאות קלי וחמורין וגזירות שוות ודקדוקי סופרים נשתכחו בימי אבלו של משה רבינו ע"ה וכולן השיבם עתניאל בן קנז מתוך פלפולו:"

לצערי אני חייב להפסיק כאן ואולי אמשיך אח"כ בע"ה.","233","","2485","True","True","False","","154","89.139.185.162","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51249","51248","אור חדש","18/07/17 12:31","כד תמוז","תשע"ז","12:31","-Heat-","אתה אומר בעצם שבלוחות הראשונים לא יכלה להינתן תורה, ורק בלוחות השניים קבלו??

קצת מבולבל ממה שאתה כותב, ואני אשמח תתייחס למה שהרב ענה(במה שכתבתי)","636","","2485","True","True","False","","52","46.19.86.90","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51250","51249","אני אומר להקשיב למשה רבנו","18/07/17 12:36","כד תמוז","תשע"ז","12:36","אור חדש","הוא טען שכלל לא קיבל כל התורה
לא בקבלת לוחות ראשונים ובטח וכ"ש שלא באחרונים.

התייחסות חלקית לדברי המשיב לך כתבתי במענה שלעיל
אך כיוון שאני חלוק עליו ביסודם של דברים לא ראיתי הכרח לדון בכל פרט

לשאלתו "הרי בלוחות ראשונים לא היה שכחה והבינו כל שנמסר?" התשובה פשוטה- לא נמסר הכל!","458","","2485","True","True","False","","113","164.138.118.37","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51264","51250","לא נמסר כל התורה??","18/07/17 21:25","כד תמוז","תשע"ז","21:25","-Heat-","כל התורה לא נמסרה במעמד הר סיני???

ממש לא נשמע הגיוני, הרי יש דרישות של חזל על פסוקים שהכל ניתן במעמד הר סיני, "הלוחות המצות המשפטים וכו'?

אשמח למקורות שלך שמוכיחים את מה שאתה אומר.","636","","2485","True","True","False","","84","46.19.86.90","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51265","51251","דוד כוכב","18/07/17 21:27","כד תמוז","תשע"ז","21:27","-Heat-","נשאר כח, גם חבר אמר לי בדיוק את הגמרא הזאת.

זאת אומרת שיוצא שבאמת לתורה יש סוף.
כמובן לא לפי פשוטו שככה וככה המידה, אבל שורה תחתונה יש סוף.","636","","2485","True","True","False","","49","46.19.86.90","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51274","51251","דוד כוכב שאלה לי אלייך.","18/07/17 22:20","כד תמוז","תשע"ז","22:20","-Heat-","אני פשוט רואה את הרב הזה פעם בפרק זמן מרוחק.

לפי דבריו הלוחות הראשונים ניתנו רק תורה שבכתב, ולא ניתנה עם תורה שבעל פה כי לא היה צורך, כי הם היו ברמה גבוהה, שרק הסתכלו בפסוק והבינו את כל הדינים והסודות וכו'..., ורק לאחר שחטאו משה הוריד את התורה שבעל פה כי הם ירדו מדרגתם והיו צריכים לה כנזכר לעיל.

השאלה שלי ממך, תוכל לחפש לי מקור לזה?","636","","2485","True","True","False","","61","46.19.86.90","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51273","51254","לא מבין מה הקשר???","18/07/17 22:16","כד תמוז","תשע"ז","22:16","-Heat-","לא מבין מה הקשר למה שכתבתי.

ואני מצטט: וכן מהמשך סדר המשניות שם, רואים כיצד התורה הועברה מדור לדור עד ימינו - בסדר שונה ממה שאותו רב סיפר לך.

מה אני אומר מה אתה מביא ראיה, שהתורה עברה מדור לדור זה ידוע, אבל אותו דור של הלוחות הראשונים לא קיבל תורה שבעל פה, היה מספיק רק תורה שבכתב.

אתה מדבר כבר על הלוחות השניים, וומסביר איך היא הועברה.

שום קשר למה שאמרתי לעיל.","636","","2485","True","True","False","","66","46.19.86.90","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51267","51264","בבקשה","18/07/17 21:39","כד תמוז","תשע"ז","21:39","אור חדש","ראה בספר שמות מאמצע פר' כי תשא
תחילת ספר ויקרא
כל ספר במדבר
כל ספר דברים
היכן נאמרו (כמעט- למעט סוף ויקרא שנא' בהר סיני) כל הסיפורים והציוויים שבהם?
באוהל מועד, במדבר ובערבות מואב!
ובמפורש אומר משה שלא ידע הדין של פסח שני, וכן בפשט לא ידע מה לענות לבנות צלפחד וכן טעה בדין שעיר החטאת.

וכן הרבה עניינים נאמרו ע"י הנביאים שלא נתבררו בתורה ובוודאי עצות החכמה של הכתובים לא מפורשים שם.

זה מהתורה שבכתב לסוגיה, דברים מפורשים שאין שום אפשרות לחלוק עליהם.

ובחז"ל יש הסיפור על משרע"ה שראה את ר"ע ולא הבין מה הוא דורש.

ולגבי המדרש שהזכרת שכביכול קיבל משה הכל בסיני ולכאו' סותר חלילה המדרש דברי תורה מפורשים- אין זאת אלא שטעו בהבנתו.
והביאור הנכון הוא שכל שורשי חידושי התורה שהתחדשו בעולם אחר מ"ת של סיני היו מסורים ביד משה, אלא ששורשים אלו עדיין לא צמח מהם שום עץ ובטח לא הוציאו פירות, ורק כעבור זמן החלה התורה לפרוח יותר ויותר מכח אותם שורשים וכל דור נוספו בה עוד ענפים עלים ופירות חדשים שלא ראתם עין לפני כן (וגם מה שראה משה בנבואתו לא הבין עדיין בטרם הגיע זמן ההתגלות של אותם גופי תורה)","458","","2485","True","True","False","","113","84.229.106.82","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51287","51264","נבחין: יש מצוות שקויימו לפני הר סיני","19/07/17 02:04","כה תמוז","תשע"ז","02:04","יהודי_קדום","כמו מהי בהמה טהורה (שבעה שבעה עלו לתיבת נח) ומהי טמאה,
יש דעה שגיד הנשה נאסר באכילה עוד כשנאמר בספר בראשית עַל כֵּן לֹא יֹֽאכְלוּ בְנֵֽי יִשְׂרָאֵל אֶת גִּיד הַנָּשֶׁה אֲשֶׁר עַל כַּף הַיָּרֵךְ עַד הַיּוֹם הַזֶּה כִּי נָגַע בְּכַף יֶרֶךְ יַֽעֲקֹב בְּגִיד הַנָּשֶֽׁה:
גם לפי הדעה המובאת בסנהדרין נט. עליה מבהיר רש"י ב ד"ה ואליבא דרבי יהודה: "...ורבנן פליגי ואמרו בסיני נאמר ולא להם אלא שנכתב במקומו ואחר מתן תורה כתבו משה במקום המעשה על העתיד לידע מאיזה טעם נאסר להם..." ברור שמאחר ומשה חזר אחר מתן תורה וערך את הפסוק מספר בראשית (ע"י שהוסיף: עַל כֵּן לֹא יֹֽאכְלוּ בְנֵֽי יִשְׂרָאֵל (,,, ועדיין לא היו בני ישראל...) אֶת גִּיד הַנָּשֶׁה אֲשֶׁר עַל כַּף הַיָּרֵךְ עַד הַיּוֹם הַזֶּה כִּי נָגַע בְּכַף יֶרֶךְ יַֽעֲקֹב בְּגִיד הַנָּשֶֽׁה:
וכן, מצוות יבום: היבום היה קיים בכל עמי האיזור עוד לפני מתן תורה ונתקבל לתורה משם - ומשנכנס הרי הוא מצווה.

ויש עניינים שכתובים בתורה אך ארעו אחרי הר סיני כמו מסעי בני ישראל שכתבם משה מדעתו וה' קיבלם לתורתו.","233","","2484","True","True","False","","112","89.139.185.162","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51268","51265","דיוק","18/07/17 21:41","כד תמוז","תשע"ז","21:41","אור חדש","גם אם נקבל מדרש זה כפשוטו (למרות שאין לו כ"כ פשט לדעתי) עדיין מידת התורה גדולה בהרבה ממידת העולם כולו וממילא ממידת אדם פרטי כלשהו לכן גם לפי מדרש זה ביחס להשגתנו התורה הינה חסרת גבול כי לא יוכל יצור שבתוך העולם לתפוס דבר שגדול עשרות מונים מהעולם שבו נמצא","458","","2485","True","True","False","","121","84.229.106.82","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51277","51267","מה שלא ידע משה להשיב","18/07/17 23:16","כד תמוז","תשע"ז","23:16","-Heat-","מה שלא ידע משה להשיב, זה בגלל עונש, וכתוצאה מכך נשכחו ממנו הלכות מסויימות וכו', אבל אין להוכיח מכאן.","636","","2485","True","True","False","","62","46.19.86.90","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51269","51268","גם אני חושב ככה, רק תיקון קטן","18/07/17 21:51","כד תמוז","תשע"ז","21:51","-Heat-","לטענה הזאת אני מסכים, שהיא רחבה, אבל לפי דרשת הרב אותו דור שקיבל את הלוחות הראשונים הגיע למדרגה הזאת או לכל הפחות יכל להגיע.

כמובן שגם שם זה דבר פלאי.","636","","2485","True","True","False","","56","46.19.86.90","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51271","51268","אמת! גם כל התורות הפיסיקליות","18/07/17 22:00","כד תמוז","תשע"ז","22:00","יהודי_קדום","וּבִטּוּיָן במתימטיקה, מדעי החיים, וכו' הן התורה הקדושה.
עכשיו נשאל: האם ניתן לאדם (גם העתידי ביותר) ללמוד את הקשר בין כל הנושאים המדעיים וכו' הקיימים ביקום - לפסוקי התורה.","233","","2485","True","True","False","","107","89.139.185.162","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51282","51273","אם נשברו הלוחות הראשונים על מה הסתכלו?!","19/07/17 00:00","כה תמוז","תשע"ז","00:00","יהודי_קדום","גם אם נמצא דרשה, תירוץ וכד' שהסתכלו על משהו והבינו הכל, בלי לעמול בתורה, הדבר נמשך זמן קצר: שהרי משה רבנו שבר את הלוחות הראשונים בי"ז בתמוז ואת השניים קיבל ביום הכפורים. כמה זמן בין לבין? 100 ימים בערך?
(גוטנברג חי הרבה הרבה זמן אחרי קבלת הלוחות הראשונים... )
מתי העם הספיקו "להסתכל על כל פסוק..."? (מה שנכון כאן הוא שהפסוקים אכן היו. ראה את הדרשה במסכת נדרים דף לז: על הפסוק וַֽיִּקְרְא֥וּ בַסֵּ֛פֶר בְּתוֹרַ֥ת הָאֱלֹהִ֖ים מְפֹרָ֑שׁ וְשׂ֣וֹם שֶׂ֔כֶל וַיָּבִ֖ינוּ בַּמִּקְרָֽא (נחמיה פרק ח פסוק ח)).

ניסיתי, בדבריי עליהם אתה מגיב לעיל, להסביר את האמת הידועה והמסורה בידינו שגם עם הלוחות הראשונים ניתנה התורה שבעל פה וגם אותה היה צריך ללמד כפי שציטטתי את המאירי - כנראה שלא הצלחתי להבהיר שאין ידועה מסורת כמו שהבאת בשם אותו רב שבלשון המעטה לא מקובלת ואף סותרת את המסורת שתורה שבעל פה אף היא מסיני ניתנה - בראשונים ובשניים!

המסורת שבידינו היא שתורה למדו הרבה לפני מתן תורה על הר סיני! ואף לפני הלוחות הראשונים....
הנה, ראה מסכת יומא דף כח עמוד ב שרבי חמא ברבי חנינא דורש שעוד מימי אבותינו לא פסק קיום ישיבות בהן למדו חכמים. בסיס דרשתו של רבי חמא ברבי חנינא הוא פסוקים בתורה שבהם נדרשת המילה 'זקן' כ'חכם' :
א. היו במצרים - ישיבה עמהם, שנאמר: לֵ֣ךְ וְאָֽסַפְתָּ֞ אֶת־זִקְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל וְאָמַרְתָּ֤ אֲלֵהֶם֚ ה' אֱלֹהֵ֤י אֲבֹֽתֵיכֶם֚ נִרְאָ֣ה אֵלַ֔י אֱלֹהֵ֧י אַבְרָהָ֛ם יִצְחָ֥ק וְיַעֲקֹ֖ב לֵאמֹ֑ר פָּקֹ֤ד פָּקַ֚דְתִּי֚ אֶתְכֶ֔ם וְאֶת־הֶעָשׂ֥וּי לָכֶ֖ם בְּמִצְרָֽיִם (שמות פרק ג פסוק טז).
ב. היו במדבר - ישיבה עמהם, שנאמר: וַיֹּ֨אמֶר ה' אֶל־מֹשֶׁ֗ה אֶסְפָה־לִּ֞י שִׁבְעִ֣ים אִישׁ֘ מִזִּקְנֵ֣י יִשְׂרָאֵל֒ אֲשֶׁ֣ר יָדַ֔עְתָּ כִּי־הֵ֛ם זִקְנֵ֥י הָעָ֖ם וְשֹׁטְרָ֑יו וְלָקַחְתָּ֤ אֹתָם֚ אֶל־אֹ֣הֶל מוֹעֵ֔ד וְהִֽתְיַצְּב֥וּ שָׁ֖ם עִמָּֽךְ (במדבר פרק יא פסוק טז).
ג. אברהם אבינו זקן ויושב בישיבה היה, שנאמר: וְאַבְרָהָ֣ם זָקֵ֔ן בָּ֖א בַּיָּמִ֑ים וַה' בֵּרַ֥ךְ אֶת־אַבְרָהָ֖ם בַּכֹּֽל (בראשית פרק כד פסוק א).
ד. יצחק אבינו זקן ויושב בישיבה היה שנאמר: וַיְהִי֚ כִּֽי־זָקֵ֣ן יִצְחָ֔ק וַתִּכְהֶ֥יןָ עֵינָ֖יו מֵרְאֹ֑ת וַיִּקְרָ֞א אֶת־עֵשָׂ֣ו׀ בְּנ֣וֹ הַגָּדֹ֗ל וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֚ בְּנִ֔י וַיֹּ֥אמֶר אֵלָ֖יו הִנֵּֽנִי (בראשית פרק כז פסוק א).
ה. יעקב אבינו זקן ויושב בישיבה היה, שנאמר: וְעֵינֵ֤י יִשְׂרָאֵל֚ כָּבְד֣וּ מִזֹּ֔קֶן לֹ֥א יוּכַ֖ל לִרְא֑וֹת וַיַּגֵּ֤שׁ אֹתָם֚ אֵלָ֔יו וַיִּשַּׁ֥ק לָהֶ֖ם וַיְחַבֵּ֥ק לָהֶֽם (בראשית פרק מח פסוק י).
ו. אליעזר עבד אברהם זקן ויושב בישיבה היה, שנאמר: וַיֹּ֣אמֶר אַבְרָהָ֗ם אֶל־עַבְדּוֹ֚ זְקַ֣ן בֵּית֔וֹ הַמֹּשֵׁ֖ל בְּכָל־אֲשֶׁר־ל֑וֹ שִֽׂים־נָ֥א יָדְךָ֖ תַּ֥חַת יְרֵכִֽי (בראשית פרק כד פסוק ב) .

ואם שמת לב שיש קשר בין הפסוקים כאן לדף היומי ולמה שכתבתי בהודעה הקודמת אזי אולי הצלחתי במשהו...","233","","2484","True","True","False","","139","89.139.185.162","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51281","51274","יש שכתבו כך ויש שכתבו ההיפך","18/07/17 23:50","כד תמוז","תשע"ז","23:50","דוד כוכב","העמק דבר דברים ד, יד:
"ואותי צוה ה' בעת ההיא ללמד אתכם חקים ומשפטים. מכאן ואילך הזהיר את התלמידי חכמים על ענין אחר כי עוד בעת לוחות הראשונות פירש הקדוש ברוך הוא לי דקדוקי תורה שבעל פה ללמד אתכם, שהם חקים ומשפטים, וכדאי' בירו' ע"ז פ"ב ע"ז המקרא, יש דברים שאמר לי ביני לבין עצמי ויש דברים שאמר לי לומר לבניו".

כלומר, כתוב בדברים ד, יג-יד:
וַיַּגֵּד לָכֶם אֶת בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר צִוָּה אֶתְכֶם לַעֲשׂוֹת עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים וַיִּכְתְּבֵם עַל שְׁנֵי לֻחוֹת אֲבָנִים. וְאֹתִי צִוָּה ה' בָּעֵת הַהִוא לְלַמֵּד אֶתְכֶם חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים לַעֲשֹׂתְכֶם אֹתָם בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ.
מדובר בעת מתן לוחות הראשונות שה' כתבן, ואז צוה ה' את משה דברים בע"פ ללמד את בנ"י. כדברי הירושלמי מסכת עבודה זרה פרק ב ה"ז: "א"ר יצחק כתיב [דברים ד יד] ואותי צוה ה' אותי ואותי. נאמר לי דברים שנאמר לכם ונאמר לי דברים שנאמר בינו לבין עצמי".


אבל בר' צדוק הכהן מלובלין - פרי צדיק פרשת בראשית:
"אז היה עוד קודם הקלקול והיה נכלל בהלוחות ראשונות כל תורה שבעל פה".
וכך כתב בעוד מקומות רבים.

קרוב לזה כתב בית הלוי על התורה שבלוחות הראשונות היו תשב"כ ותורה שבע"פ אחד.

וכן כתב בספר שם משמואל פרשת תשא שנת תרע"ג:
"הנך מפורש שלא הי' נכתב בלוחות אלא עשרת הדברים ותורה ונביאים וכתובים כתב משה והלכות מדרש ואגדות והתלמוד היו על פה, ובכן ע"כ הפירוש היא שבלוחות הראשונים לא ניתנו עדיין הלכות מדרש ואגדות אפי' על פה. וזה תימא דמפורש במדרש שיר השירים א' בפסוק ישקני מלאך או הדיבור עצמו [בשעת מ"ת] הי' מחזר על כל אחד מישראל ואומר לו מקבלני אתה כך וכך מצוות יש בי כך וכך דינין יש בי כך וכך עונשין יש בי כך וכך גזירות וכך מצות וכך קלין וחמורין יש בי כך וכך מתן שכר יש בי וכו' א"כ הרי עוד יודעין הלכות מדרש ואגדות מעת מתן תורה.
...
אך לפי מה שאמרנו שאין הפרש בין הלוחות הראשונים לאחרונים אלא בחיצוניותם, יש לפרש שכל דברי חכמים קיימים וכולם לדבר אחד נתכוונו, דהנה האורות העליונים שהיו חקוקים על הלוחות הם עצמם הדברות שהשמיע הקב"ה לישראל בסיני כבמדרש שיר השירים בפסוק ישקני הנ"ל הדיבור הי' יוצא מפי הקב"ה מימינו לימינן של ישראל וכו' והקב"ה מקבלו בימינו וחוקקו על הלוחות. והנה במדרש הנ"ל שהדיבור עצמו הי' אומר כך וכך מצוות וכו', בודאי הפירוש דהאור הרוחני שהי' מאיר היו רואין באמת בדיבור זה כל פרטי פרטי מצוות ודינין קלין וחמורין, שכמו שכל תרי"ג מצות נרמזין בעשרת הדברות כמ"ש רש"י בשם ר' סעדי' גאון, כ"כ כל פרטי פרטי דינין וכו' הכל נרמז בעשרת הדברות, והי' נראה הכל בהדיבור ולא הי' נחשב לדבר נוסף על עשרת הדברות שהרי הכל הי' דבר אחד".","125","","2485","True","True","False","","183","213.151.57.176","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51278","51277","זה נאמר ביחס לבנות צלפחד","18/07/17 23:22","כד תמוז","תשע"ז","23:22","אור חדש","ולכן סייגתי וכתבתי שעל פי הפשט לא ידע. וראה ברש"י שם ש'ראויה היתה הפרשה להנתן בכ"מ אלא שזכו הבנות וניתנה על ידן" וש'ראו מה שהיה כתוב לפני ה' מה שלא ראה משה עצמו'. אך גם לפי רש"י משה עצמו טרם קיבל הדברים בסיני ורק אחר שאלת הבנות התחדשה לו ההלכה.

לגבי פסח שני מפורש שלא ידע כלל
וכן אתה מתעלם מרוב התורה שבכתב שבמפורש ניתנה למשה אחרי מעמד הר סיני ומסתפק בכך שמצאת תרוץ לראיה מבנות צלפחד?


זה נראה לך לימוד רציני?
להתעלם מכמעט כל התורה ולהתבסס על שני מדרשים בלבד?","458","","2485","True","True","False","","144","164.138.118.37","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51280","51278","אור חדש","18/07/17 23:45","כד תמוז","תשע"ז","23:45","-Heat-","תשמע לא אשקר אני לא הכי בקיא בדברים, אין ספק שצריך עיון, אין ספק שגם אני קצת מבולבל, מתי שאפגש אם הרב שוב אשטוח בפניו את הדברים לביאור טוב יותר.

תודה בכל זאת","636","","2485","True","True","False","","96","46.19.86.90","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51307","51281","נשאר כח גדול","19/07/17 10:44","כה תמוז","תשע"ז","10:44","-Heat-","תשמע אתה ממש בקיא בכל חדרי התורה, הרשמת אותי.","636","","2484","True","True","False","","64","46.19.86.90","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51283","51282","נכון מאוד","19/07/17 00:07","כה תמוז","תשע"ז","00:07","-Heat-","קודם כל זה היה לזמן קצר כמו שאמרת, שהרי לא הרבה זמן שוב חטאו, וירדה שכחה לעולם וכו'..

וזה באמת השאלה שלי מה המקור שלו, אם ידוע למישהו משהו על זה, ואם אפשר להרחיב את הדיון על זה.

אבל לפי התגובות שלכם אני מבין שלא שמעתם על זה.

ובמאמר מוסגר אשמח אם תדברו על השלב הסופי שנקרא העולם הבא שזה מעבר לגן עדן, מה עושים שם? אפשר להרחיב על הנושא אני אשמח, תודה מראש.","636","","2484","True","True","False","","61","46.19.86.90","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51284","51283","פרק 'חלק' הפרק האחרון של סנהדרין","19/07/17 00:16","כה תמוז","תשע"ז","00:16","יהודי_קדום","ימלא את מבוקשך-רצונך (את גן עדן אפשר לפגוש לפני כן בדפים: נט:, צט., קב. )
כך פותח פרק חלק:

כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא שנאמר {ישעיה ס-כא} ועמך כולם צדיקים לעולם יירשו ארץ נצר מטעי מעשה ידי להתפאר ואלו שאין להם חלק לעולם הבא האומר אין תחיית המתים מן התורה ואין תורה מן השמים ואפיקורוס ר''ע אומר אף הקורא בספרים החיצונים והלוחש על המכה ואומר {שמות טו-כו} כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רופאך אבא שאול אומר אף ההוגה את השם באותיותיו שלשה מלכים וארבעה הדיוטות אין להן חלק לעולם הבא שלשה מלכים ירבעם אחאב ומנשה ר' יהודה אומר מנשה יש לו חלק לעולם הבא שנאמר {דברי הימים ב לג-יג} ויתפלל אליו וישמע תחנתו וישיבהו ירושלים למלכותו אמרו לו למלכותו השיבו ולא לחיי העולם הבא השיבו ארבעה הדיוטות בלעם ודואג ואחיתופל וגחזי: גמ' וכל כך למה תנא הוא כפר בתחיית המתים לפיכך לא יהיה לו חלק בתחיית המתים שכל מדותיו של הקב''ה מדה כנגד מדה דאמר ר' שמואל בר נחמני אמר ר' יונתן מניין שכל מדותיו של הקב''ה מדה כנגד מדה שנאמר {מלכים ב ז-א} ויאמר אלישע שמעו דבר ה' [וגו'] כעת מחר סאה סלת בשקל וסאתים שעורים בשקל בשער שומרון וכתיב {מלכים ב ז-ב} ויען השליש אשר (המלך) נשען על ידו את איש האלהים ויאמר הנה ה' עושה ארובות בשמים היהיה הדבר הזה ויאמר הנך רואה בעיניך ומשם לא תאכל וכתיב {מלכים ב ז-כ} ויהי לו כן וירמסו אותו העם בשער וימות ודילמא קללת אלישע גרמה ליה דאמר רב יהודה אמר רב קללת חכם אפי' על חנם היא באה אם כן לכתוב קרא וירמסוהו וימות מאי בשער על עסקי שער (אמר ר' יוחנן) מניין לתחיית המתים מן התורה שנאמר {במדבר יח-כח} ונתתם ממנו [את] תרומת ה' לאהרן הכהן וכי אהרן לעולם קיים והלא לא נכנס לארץ ישראל שנותנין לו תרומה אלא מלמד שעתיד לחיות וישראל נותנין לו תרומה מכאן לתחיית המתים מן התורה דבי רבי ישמעאל תנא לאהרן כאהרן מה אהרן חבר אף בניו חברים א''ר שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן מניין שאין נותנין תרומה לכהן עם הארץ שנאמר {דברי הימים ב לא-ד} ויאמר לעם ליושבי ירושלים לתת מנת (לכהנים ולוים) למען יחזקו בתורת ה' כל המחזיק בתורת ה' יש לו מנת ושאינו מחזיק בתורת ה' אין לו מנת אמר רב אחא בר אדא אמר רב יהודה כל הנותן תרומה לכהן עם הארץ כאילו נותנה לפני ארי מה ארי ספק דורס ואוכל ספק אינו דורס ואוכל אף כהן עם הארץ ספק אוכלה בטהרה ספק אוכלה בטומאה ר' יוחנן אמר אף גורם לו מיתה שנאמר {ויקרא כב-ט} ומתו בו כי יחללוהו דבי ר''א בן יעקב תנא אף משיאו עון אשמה שנאמר {ויקרא כב-טז} והשיאו אותם עון אשמה באכלם את קדשיהם תניא ר' סימאי אומר מניין לתחיית המתים מן התורה שנאמר {שמות ו-ד} וגם הקימותי את בריתי אתם לתת להם את ארץ כנען לכם לא נאמר אלא להם מכאן לתחיית המתים מן התורה: (צד''ק ג''ם גש''ם ק''ם סימן): שאלו מינין את רבן גמליאל מניין שהקדוש ברוך הוא מחיה מתים אמר להם מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים ולא קיבלו ממנו מן התורה דכתיב {דברים לא-טז} ויאמר ה' אל משה הנך שוכב עם אבותיך וקם אמרו לו ודילמא וקם העם הזה וזנה מן הנביאים דכתיב {ישעיה כו-יט} יחיו מתיך נבלתי יקומון הקיצו ורננו שוכני עפר כי טל אורות טלך וארץ רפאים תפיל ודילמא מתים שהחיה יחזקאל מן הכתובים דכתיב {שיר השירים ז-י} וחכך כיין הטוב הולך לדודי למישרים דובב שפתי ישנים ודילמא רחושי מרחשן שפוותיה בעלמא כר' יוחנן דאמר ר' יוחנן משום ר''ש בן יהוצדק כל מי שנאמרה הלכה בשמו בעולם הזה שפתותיו דובבות בקבר שנאמר דובב שפתי ישנים עד שאמר להם מקרא זה {דברים יא-ט/כא} אשר נשבע ה' לאבותיכם לתת להם לכם לא נאמר אלא להם מיכן לתחיית המתים מן התורה וי''א מן המקרא הזה אמר להם {דברים ד-ד} ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים כלכם היום (פשיטא דחיים כולכם היום אלא אפילו ביום שכל העולם כולם מתים אתם חיים) מה היום כולכם קיימין אף לעוה''ב כולכם קיימין ...","233","","2484","True","True","False","","116","89.139.185.162","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51312","51283","ראה ברמב"ם סוף הלכ' תשובה","19/07/17 11:41","כה תמוז","תשע"ז","11:41","אור חדש","בפרט פרק ח', השגת הראב"ד ושיטות הנו"כ עליהם","458","","2484","True","True","False","","104","164.138.118.37","0","51246","סנהדרין|ב ע"א",""),new Message("51310","51307","חיפשתי בעזרת מחשב","19/07/17 10:57","כה תמוז","תשע"ז","10:57","דוד כוכב","","125","","2484","False","True","False","","152","213.151.57.176","0","51246","סנהדרין|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82662);