var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=48341;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","75"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","64"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("48341","0",""ישרפו ד"ת..." - 3 שאלות","06/02/17 12:32","י שבט","תשע"ז","12:32","דביר",""מטרונה שאלה את ר' אלעזר מפני מה חטא אחת במעשה העגל והן מתין בה ג' מיתות? אמר לה: אין אשה חכמה אלא בפלך. אמר לו הורקנוס בנו: בשביל שלא להשיבה דבר אחד מן התורה אבדת ממני ג' מאות כור מעשר בכל שנה. א"ל: יישרפו ד"ת ולא ימסרו דברי תורה לנשים". כוונת ר' אלעזר בכדי שלא יביאו לתיפלות- דבר עבירה.

שלוש שאלות בדבר:
1. ביטוי חריף עד כדי כך?
2. לשיטתו עדיף שכל עמ"י יפסידו את התורה לשם כך?
3. מדוע דווקא לשון שריפה, ולא טביעה/קריעה/גניזה?

התורה היא 'אש שחורה ע"ג לבנה', (תנחומא בראשית א)
כהן זה הקב"ה (נועם אלימלך, פ' מצורע),
ודין בת כהן שזינתה-תשרף.
תשובה-לענ"ד:
בעצם אמר ר' אלעזר- מוטב להמנע מלגרום ליהודיה אחת לעבור על ל"ת- מג' חמורות ולהיות נידונה בשריפה, מכל מצוות עשה של לימוד תורה של עמ"י.
(מסתבר שהמטרוניתא הייתה יהודיה, אחרת הורקנוס לא היה מצטער על איבוד הצדקה ממנה או לא היה נוטל מלכתחילה).
ואולי שתיקתו של ר' אלעזר רמזה לאותה תשובה בעניין העגל- החומרה שבבגידה.
וכן משה רבינו לא מסר לעמ"י הלוחות בכדי למנוע מהם כליה על עוון בגידתם באחר."לא יהיה לכם...אחרים על פני"(שמות כ, ב).

["כה דברי כאש" (ירמיהו כג, כט)- דברי=דביר -ביהמ"ק
גם ביהמ"ק נחרב ויבנה באש- "כי באש הצתה, ובאש אתה עתיד לבנותה" (מתפילת נחם).
גם ביהמ"ק נשרף בעקבות הבגידה של עמ"י באישם-הקב"ה.]
יש למישהוא מקור על הקשר בין ביהמ"ק לתורה?","617","","2645","True","True","False","","801","195.60.235.91","0","0","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48347","48341","המממ","06/02/17 13:36","י שבט","תשע"ז","13:36","Almuaddib","שאלה ראשונה לכבודו:

מדוע אתה מצטט שלא כפי שכתוב?

המעשה הזה לא מופיע בבבלי, אלא בירושלמי, אינו ברבי אלעזר אלא ברבי אליעזר, הוא רבי אליעזר הגדול, בן הורקנוס, אחרון השמותים.
הסיפור גם אינו כתוב כפי שאתה מביאו כאן, אלא בלשון הירושלמי, וכמעשה חכמינו - יש להביאו כפי שנכתב:

מטרונה שאלה את רבי לעזר:
מפני מה חט אחת במעשה העגל והן מתים בה שלש מיתות?
אמר לה: אין חכמתה של אשה אלא בפילכה, דכתיב "וכל אשה חכמת לב בידיה טוו".

אמר לו הורקנוס בנו: בשביל שלא להשיבה דבר אחד מן התורה, איבדת ממני שלש מאות כור מעשר בכל שנה.
אמר ליה: ישרפו דברי תורה ואל ימסרו לנשים.

וכשיצתה אמרו לו תלמידיו: רבי לזו דחיתה, לנו מה אתה משיב? ...



לפני שאתה דן במעשה זה, אני ממליץ לך לקרוא את הגרסה המקבילה בבבלי, יומא סו:, ועוד ראה בבבלי, שרבי אליעזר לא אמר דבר שלא שמע מרבותיו: "לא מפני שהפליגן בדברים אלא מפני שלא אמר דבר שלא שמע מפי רבו מעולם".

ולשאלותיך:

1. בטוי חריף - אכן. ומצאנו חריפים כמותו ואף יותר. אין בכך רבותא.

2. מדוע אתה סובר כך, זה לא מה שהוא טען. רק לגבי המעשרות אמר את שאמר.

3. שריפה יש בה כדי איבוד מוחלט. רצה להדגיש את דבריו.

שים לב:
אכן, מסתבר שהמטרונה הזו היתה יהודיה, אולם לא בגלל מה שכתבת, שהרי לא בצדקה סתם מדובר, אלא במעשרות - וגויים אינם מפרישים מעשרות לכהנים. לגבי צדקה - כבר ראינו שמשום דרכי שלום קיבל רב יוסף בבבל מאיפרא הורמיז צדקה, והדברים ידועים.","107","","2645","True","True","False","","225","82.81.160.69","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48350","48341","הצעה פחות דרשנית","06/02/17 13:55","י שבט","תשע"ז","13:55","אור חדש","ההבנה מהי מהותה של התושב"ע מאפשר להבין את הקיצוניות בה שמרו חז"ל שלא תמסר לתלמידים שאינם הגונים
בכללם גם הנשים אך לא רק
הרחבה בקובץ המצ"ב","458","doc","2645","True","True","False","","125","213.151.53.59","0","48341","סוטה|כא ע"ב","0-doc"),new Message("48351","48341","ויש להזכיר שלא נפסק להלכה כר"א כאן","06/02/17 14:00","י שבט","תשע"ז","14:00","Almuaddib",".","107","","2645","True","True","False","","161","82.81.160.69","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48348","48347","הציטוט של תוספות סוטה כא, ב","06/02/17 13:42","י שבט","תשע"ז","13:42","דביר","1. ייש"כ על המקורות הנוספים. אין בהם סתירה לדברי.
2. קריעה לפיסות קטנות זה לא איבוד מוחלט? או מחיקת הדיו במים?
3. מחכה להפרכת התשובה.","617","","2645","True","True","False","","114","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48373","48347","הוכחה מהלכות יסודי התורה -פרק ה':","06/02/17 18:55","י שבט","תשע"ז","18:55","דביר","ח [ה] נשים שאמרו להם גויים, תנו לנו אחת מכם ונטמא אותה, ואם לאו, נטמא את כולכם--יטמאו את כולן, ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל. וכן אם אמרו להם גויים, תנו לנו אחד מכם ונהרגנו, ואם לאו, נהרוג את כולכם--ייהרגו כולם, ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל. ואם ייחדוהו להם ואמרו, תנו לנו פלוני או נהרוג את כולכם--אם היה מחוייב מיתה כשבע בן בכרי, ייתנו אותו להם, ואין מורין להם כן, לכתחילה; ואם אינו חייב--ייהרגו כולם, ואל ימסרו להם נפש אחת מישראל.","617","","2645","True","True","False","","99","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48379","48347","אך לא ראוי שר' אליעזר יצטער ע"כ","06/02/17 19:45","י שבט","תשע"ז","19:45","דביר","שהפסיק להזין את המטרונה הגויה במצות צדקה ושכרה, אף אם נראה כי זה בא על חשבונו.","617","","2645","True","True","False","","74","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48349","48348","לא רש"י. תוספות.","06/02/17 13:51","י שבט","תשע"ז","13:51","Almuaddib","","107","","2645","False","True","False","","129","82.81.160.69","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48353","48350","לשיטתך, מה התשובה ל 2 ו- 3?","06/02/17 14:13","י שבט","תשע"ז","14:13","דביר","","617","","2645","False","True","False","","61","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48404","48350","בטעות צורף כאן קובץ לא נכון","07/02/17 12:44","יא שבט","תשע"ז","12:44","אור חדש","התכוונתי לצרף את המצ"ב

ובכללו ההוראות הבאות:
בבלי תמורה יד, ב
א"ר יוחנן: כותבי הלכות כשורף התורה,והלמד מהן - אינו נוטל שכר
דרש ר' יהודה בר נחמני מתורגמניה דר"ל: כתוב אחד אומר כתוב לך את הדברים האלה,וכתוב אחד אומר כי על פי הדברים האלה,לומר לך דברים שעל פה - אי אתה רשאי לאומרן בכתב,ושבכתב - אי אתה רשאי לאומרן על פה. ותנא דבי רבי ישמעאל: כתוב לך את הדברים האלה - אלה אתה כותב,אבל אין אתה כותב הלכות!
בבלי חגיגה יג, א
ואמר רבי אמי: אין מוסרין דברי תורה לנכרי
במדבר רבה וילנא פרשת נשא פרשה ט
..אמר לו הורקנוסֵּ בשביל שלא להושיבה דבר אחד מן התורה איבדה ממנו ג' מאות כור מעשרֵּ בכל שנה?!?ֵּ
אמרֵּ לוֵּ ישרפו ד"ת ואל ימסרו לנשים..
בבלי חולין קלג א
אמר רבי זירא אמר רב כל השונה לתלמיד שאינו הגון כזורק אבן למרקוליס","458","pdf","2644","True","True","False","","126","213.151.53.59","0","48341","סוטה|כא ע"ב","0-pdf"),new Message("48375","48373","הוכחה למה?","06/02/17 19:05","י שבט","תשע"ז","19:05","Almuaddib","","107","","2645","False","True","False","","104","77.126.31.143","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48376","48375","של"ת של יהודי אחד מבחירה דוחה עבירות","06/02/17 19:11","י שבט","תשע"ז","19:11","דביר","מאונס של כל עמ"י.
אך כעת אני מבין כי זאת לא כוונתך.
שאלה 2. "יישרפו ד"ת"- לענ"ד הכוונה כוללת לכל דה"ת","617","","2645","True","True","False","","65","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48394","48379","המטרונה - יהודיה היתה. כדבריך ברישא","07/02/17 10:52","יא שבט","תשע"ז","10:52","Almuaddib","","107","","2644","False","True","False","","168","82.81.160.69","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48416","48404","מה הטעם של "כותבי הלכות כשורף התורה"?","07/02/17 13:37","יא שבט","תשע"ז","13:37","דביר","","617","","2644","False","True","False","","53","213.8.158.244","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48418","48416","נראה שזה לא בגלל 'בת כהן...'","07/02/17 13:41","יא שבט","תשע"ז","13:41","אור חדש","ראה במאמר המצ"ב את הפרק "כתיבת התושב"ע..." עמ' 4-5","458","","2644","True","True","False","","105","213.151.53.59","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48421","48418","אין לא הסבר ולא הפרכה-מדוע כשורפי התורה?","07/02/17 13:59","יא שבט","תשע"ז","13:59","דביר","אלא "שאין מצילין אותן בשבת מפני הדליקה" (שבת טז)","617","pdf","2644","True","True","False","","85","213.8.158.244","0","48341","סוטה|כא ע"ב","0-pdf"),new Message("48441","48421","עיון בדרשה זו","07/02/17 18:21","יא שבט","תשע"ז","18:21","אור חדש","הנימוק של הגמ' בשבת צריך עיון וקשה לקבלו כפשוטו מהסיבות הבאות:
א: האם מפני הספק ספק ספיקא שמא יישרפו בשבת ולא יהיו יחד עם דברים שמצילים אותם (כדין תיק הספר הניצל בזכותו דלא גרועים ממנו) ראוי להחמיר כ"כ במי שכותב הדברים?!?
ב: הרי גם ס"ת ממש עלול ח"ו להשרף, האם בגלל זה נמנע מלכתוב סת"ם??
ג: הבאתי מס' מקורות שעניינם אחד- החשש מלמסור דברים של תושב"ע לזרים שלא הוכשרו לכך, הנימוק שהבאת 'מסביר' רק אחד מהם אך אין לו שייכות לאחרים, כמובן שאותו טיעון ייאמר גם כנגד הדרוש שהבאת בראש האשכול, אם יש דין משותף לכמה עניינים ההסבר לתופעה צריך להסביר כל העניינים של התופעה ולא רק אחד מהם.

למה באמת התכוונו חז"ל בנימוק שהבאת?
לא יודע בוודאות אך פשוט לי שא"א להבינו כפשוטו שהרי בפשטותו איננו מסביר דבר.
בכ"ז אציע (בדרך אפשר) הסבר למאמר זה:
הערך של התושב"ע הינו מצד שהיא המאפשרת לקב"ה לומר דברו על כל ארוע ספציפי שיתרחש בעולם בלא הצורך להזדקק בכל עת להר סיני ולמשה שימסור את דבר ה'.
עם זאת ייתרון התושב"ע הינו גם חסרונה- האמיתות שלה תלויה בהתייחסותה לארוע מסויים שבו דנים, בארוע הבא יש צורך בדיון מחודש (ולכן באמת אסור לכתוב דברים של בע"פ). כיוון שכך מובן למה אם קרה ונפלה שרפה בשבת אין להציל כתבים אלו, ההצלה הינה מצד האמת שבדבר הניצול- וזה אפשרי לעולם רק בתורה שבכתב שדבריה תמיד יש בהם מימד של אמת שאינו תלוי בהקשר המסויים. ואילו האמת של התושב"ע הינו בהגדרה רק בהקשר של הדיון החי (בע"פ) שבו מתחדשת ע"י ת"ח הנושא ונותן בבעיה שהתעוררה ואילו כתיבתם של הדברים 'הורגתם' ולא שייך עוד להצילם","458","","2644","True","True","False","","146","213.151.53.59","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48442","48441","גם לשיטתך לא סותר.דווקא מחזק סברתי!","07/02/17 18:50","יא שבט","תשע"ז","18:50","דביר","הרבמ"ם מסביר בספר י"ג עיקרים-תחיית המתים,-ולהבדיל אלף אלפי הבדלות- הדבר ידוע ג"כ לחכמי הגויים כי כל דבר בעולם אינו מתאדה, אלא נשמר ומתגלגל ומשנה צורה(רוח לחשמל, גשם לענן וכו').

ממילא- אם וכאשר ד"ת יוצאים מכלל האמת(ע"י אדם שאינו ראוי/אישה/הגבלת הדברים והוצאה מהקשרם כפי שאמרת) ממילא הם מגיעם לאחיזת השקר! כוחות הטומאה !הסיטרא אחרא! (כמו למשל כשעוסקים בד"ת במבואות המטונפים).

ושוב עולה וחוזרת סברתי ביתר שאת - יש כאן בחינה של בגידה! שדינה מכ"מ-שריפה!

בגידה=להכניס לשליטת /חסות מי שאינו הבעלים האמיתי על הדבר.

אצל אישה שלומדת ד"ת הדבר יכול להביא אותה לבגידה בבעלה, ובשאר הדוגמאות גוי, כתיבת הלכה, וכו'- עמ"י (אנו רעייתך) לוקחים את התורה (אשת חיל) ומביאים אותה לשליטת כוחות הטומאה רחמנא לצלן...","617","","2644","True","True","False","","79","213.8.158.244","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48471","48442","ככה כבודו מתבטא?!","07/02/17 21:30","יא שבט","תשע"ז","21:30","יאירה","ישמעו אוזנך מה שפיך מדבר! שומו שמים! אישה לא ראויה לת"ת? כוחות סט"א? באמת? עד כדי כך ?כבודו למד כיצד בדיוק פועל סט"א?

האם אתה שונה הלכות כל יום (כדי להיות בן עולם הבא או כדי לשמור נכון תו"מ)? אני מציעה לך לעיין טוב בהלכה ולהמעיט בכתיבת "פנינים" כאלה...

יסביר לי כבודו, מדוע אשה, הלומדת גמרא עלולה לבגוד בבעל?
הלא כתוב ( אני משערת, שאתה לא שכחת איפה בדיוק):
"תנא דבי ר' ישמעאל, בני אם פגע בך מנוול זה משכהו לבית המדרש, אם אבן הוא נימוח, ואם ברזל הוא מתפוצץ, שנאמר (ירמיהו כג, כט) הלא כה דברי כאש נאם ה' וכפטיש יפוצץ סלע אם אבן הוא נימוח שנאמר (ישעיהו נה, א) הוי כל צמא לכו למים ואומר (איוב יד, יט) אבנים שחקו מים"
וגם כתוב שם: "בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין".

לענ"ד אישה, שלומדת תורה תומכת בבעל יותר ונעשית לו עזר כנגדו.

במסכתות יבמות, כתובות, סוטה, גיטין, קידושין, נדה מוסברות היטב הלכות והנהגות, שקשורות לנשים ואשה יראת שמים אמורה דווקא להתחזק ולהישמר.","192","","2644","True","True","False","","240","62.0.119.104","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48474","48471","מצטרף למחאה על כבוד בנות ישראל","07/02/17 21:45","יא שבט","תשע"ז","21:45","אור חדש","לא מחיתי קודם רק כי לא ראיתי את התוספת המאוחרת לדבריו של ר' דביר.
רק להבהיר העניין:
אפילו בשיטת הרמב"ם שפסק דברי ר"א, נשים לא אסורות ללמוד תורה 'כי זה פגם בעולמות עליונים' וכד' אלא אדרבה יש להן שכר בלימודן (רק לא כשכר האיש המצווה ועושה). אם הקב"ה נותן לזה שכר זה וודאי דבר ראוי בעיניו.
אלא שיש כאן חשש שאולי היה בו יותר שייכות בזמנים קדומים ובוודאי שנגע לתחום מצומצם בתורה- הלכות סוטה בלבד (שעלולה אשה קלוקלת ללמוד משם כיצד לסטות בלי להאסר) שאר התחומים של התורה וודאי מועילים הם לכל נפש של אדם ישר והגון בישראל ונשות ישראל הצדקניות וודאי בכלל זה.","458","","2644","True","True","False","","124","213.151.53.59","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48475","48471","המדובר באישה שאין בה השאיפה האמיתית","07/02/17 21:50","יא שבט","תשע"ז","21:50","דביר","ללמוד תורה אלא אביה מלמדה בקטנותה והיא מנצלת זאת לערמומיות שמסייעת לה להסתיר את מעשיה.
אני לא מחדש כאן דבר אלא בעקבות דברי הגמרא.
לכבודך אצטט כנגד את ה"מעיין גנים" שחיבר ר' שמואל הרקוולטי (ספר עתיק יומין) שכתב לאישה חכמה אחת:
"מאמר חכמינו (כאילו מלמדה תיפלות) אולי נאמר כשהאב מלמדה בקטנותה שודאי איכא למיחש שרוב הנשים דעתן קלות, ומבלות זמנן בדברי הבאי וכו', אמנם הנשים אשר נדב לבן להתקרב אל מלאכת ה' מצד בחירתן הטוב וכ' הן הנה תעלינה בהר ה' תשכונה במקום קדשו כי נשי מופת הנה, ועל חכמי דורן לאמצן ולחזק ידיהן וכ' עשי והצליחי ומן השמים יסייעוך".עכ"ל.

בנוסף, לענ"ד יש מציאות שאשה 'מצווה ועושה' חוץ ממה שנצרכת למעשה-כולל מצוות אהבת ה'-אגדתא, יראת ה' וכו', משום האיסור של 'גזל'.
כתוב שאדם שיש לו חידוש חייב לכתוב את הדברים, אחרת זה גזל מהקב"ה.","617","","2644","True","True","False","","84","213.8.158.244","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48503","48471","טענותיך הם כלפי ר' אליעזר שאמר ישרפו ד"ת","08/02/17 02:29","יב שבט","תשע"ז","02:29","דביר","ואל יימסרו לאישה-סוטה כא, ב.
וכן כלפי מקורות נוספים הכוללים את התוספות, רש"י ורבים וגדולים.
במקום לשאול 'יסביר לי כבודו', יותר מתאים פשוט להבין את כוונת האמת של הגמרא ומפרשיה.
לעצם העניין, רק לסברתי הקטנה ביותר אנסה להסביר את עומק הסיבה לדברי הגמרא:
א. הלימוד בתורה שבע"פ מאמן את המוח להקיף סוגיה מכל כיוון אפשרי וכן להבין ולהבנות מהלך המורכב משלבים רבים כאשר צריך לשמור על קו אחד לאורך כל ההסתעפויות המאיימות להפריכו. כך אפשר ח"ו ליצור גם 'ראש קרימינלי'-אם יקרה כך, אעשה כך, וכו'.
ב. צ"ע למה לא אמרו את הדבר גם כלפי איש.
אולי משום שהגבר חייב ללמוד תורה כך שזה לא נושא, בשונה מן האישה שאינה מצווה.
אולי כי נטיית האישה להתפתות ממשיכת הלב ע"י פיתוי בדברים גדולה יותר, בשונה מגבר שיותר נשאר עקשן בעמדתו.
אולי כי חומרת האישה לבגוד חמורה יותר-כידוע, ומצויה יותר-כי לא יכולה להנשא בו זמנית לעוד גבר, ולא יכולה להתגרש ללא סיבה גדולה אם הבעל מסרב, וזאת בשונה מן האיש שיכול לישא עוד אשה בהיתר, ועד חדר"ג אף לגרש בכפייה.","617","","2643","True","True","False","","67","213.8.158.244","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48477","48474","מאיפה הציטוט פגם בעליונים?","07/02/17 21:57","יא שבט","תשע"ז","21:57","דביר","הפרשנות על איזה מסכת מותר לה ללמוד- היא שלך?
עד היום הזה לא ברור שפשוט ללמד אישה את כל המסכתות, אך מותר לה ללמוד מעצמה.
זמנים קדמונים או מאוחרים משנה גם הלכות אחרות?
ההנהגה השתנתה בתחום המותר בהתאם לצורך- החיוב התרחב מכיון שהנסיונות גברו, אך לא בתחום האסור!","617","","2644","True","True","False","","95","213.8.158.244","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48488","48474","ישנו סיפור על שתי אחיות תאומות","07/02/17 22:45","יא שבט","תשע"ז","22:45","יאירה","שהתרחש בזמן, שבית המקדש היה קיים. אחת בגדה בבעלה וכאשר הוא חשד בה ונאלצה היא ללכת לכהן, שישקה אותה במים מאררים ביקשה מאחותה התאומה, שתלך במקומה והשנייה הסכימה. היא שתתה את המים ולא קרה לה מאומה. חזרה היא לביתה, נישקה את אחותה הנואפת, אשר הריחה את הריח של המים ומתה מיד.","192","","2644","True","True","False","","645","62.0.119.104","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48476","48475","זה עניין שב'מקרה'","07/02/17 21:54","יא שבט","תשע"ז","21:54","אור חדש","כיצד בנית מגדלים של דרשנות על סמך מקרים יוצאי דופן (באישה שאין בה השאיפה האמיתית) שלא מייצגים את העובדה שבמצב המתוקן ה' חפץ גם בלימוד התורה של בנות ישראל?","458","","2644","True","True","False","","108","213.151.53.59","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48479","48475","למדנו את זה","07/02/17 22:19","יא שבט","תשע"ז","22:19","יאירה","וגם בעבר היה כאן דיון בנושא הזה כאן
תגיד לי היכן אני יכולה לעיין בספר של ר' שמואל ארקוולטי "עתיק יומין"? אם יש לך קישור תכתוב בבקשה.
אתה בא, בעצם, לומר, שניתן רק לגבר לכתוב חידושי תורה? אני שואלת על המשפט האחרון בהודעתך זו","192","","2644","True","True","False","","217","62.0.119.104","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48478","48476","ע"פ הגמרא רוב הנשים אינן מתאימות לכך!","07/02/17 22:07","יא שבט","תשע"ז","22:07","דביר","משום שדעתן פחות מיושבת (קלה) אף שיש בהן יותר בינה, אך עלולות להסיק מסקנות על בסיס שלא הובן נכון. (בל"נ כשאמצא המקור אצרף)
ע"פ הקבלה:
חכמה- קבוע, יציב, שכל קר, אינו מתחדש, בחינת דוכרא,
בינה- התחדשות הירח והאישה, חידושי תורה, יותר תנועה (ופחות יציבות), בחינת נוקבא.
דעת- שילוב שניהם

כל הנשים מותרות ללמוד בעצמן תורה שבכתב אך לא ללמדן.
ש. והרי לימוד עצמי ג"כ מכניס ערמומיות?
ת. אולי הלימוד העצמי הוא המוכיח את כוונת הלומדת-לשמה. כי טבעו של היצה"ר שהוא דורש את שלו באופן מיידי ולא ישכנע אשה ללמוד תורה בשביל שיום אחד תהיה ערמומית...

נ.ב. אינני רב","617","","2644","True","True","False","","65","213.8.158.244","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48482","48477","תשובות","07/02/17 22:26","יא שבט","תשע"ז","22:26","אור חדש","מאיפה הציטוט פגם בעליונים?
מכללות דבריך שתלית במציאות ש'חלילה' תגיע הלכה לאשה מציאות של חורבן שחמור משכחת התורה כולה

הפרשנות על איזה מסכת מותר לה ללמוד- היא שלך?
לא הזכרתי שם מסכת, בעצמך הבאת את הפרשנות הרגילה (של רש"י כמדומני) שעלולה ללמוד מהעניינים שלומדת כיצד לסטות, זה וודאי אפשרי רק מתוך לימוד בדפים בודדים בש"ס.

זמנים קדמונים או מאוחרים משנה גם הלכות אחרות?
וודאי, כל דור צריכים ראשיו לבחון האם המציאות שעליה דנו וגזרו הקדמונים נכונה גם לדורם או שמא השתנתה המציאות וממילא ההלכה שונה (לא שמשנים ההלכה אלא מעולם היתה הלכה שונה למציאות שונה)

ההנהגה השתנתה בתחום המותר בהתאם לצורך- החיוב התרחב מכיון שהנסיונות גברו, אך לא בתחום האסור!
ושוב בפשטות האיסור נאמר בזמן חז"ל על תחום מסויים וגם בו לא באופן מוחלט (למדה מעצמה כדבריך כנראה שלא נאסר מעולם)
גם איסורי תורה ממש פקעו (למעשה לפחות עד ביאת גואל צדק ומסתבר שגם אחריו) בהשתנות המציאות
כך למשל:
איסורי תורה של נישואין עם המצרים, אדומים ומואבים פקעו לאחר שסנחריב בלבל האומות ולא נהגו כבר בזמן התנאים אפילו ביחס לאדם שהיה מוכר כגר עמוני.","458","","2644","True","True","False","","115","213.151.53.59","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48481","48479","הליכות בת ישראל, פרק ט-האשה ולימוד תורה","07/02/17 22:25","יא שבט","תשע"ז","22:25","דביר","להפך! החידוש שלי הוא שבדיוק כמו שיש לגבר מצוות לא תעשה של לא תגנוב גם בעניין של חידושי תורה, כך גם לאישה!
ממילא היא כן מצווה ועושה כשיש לה חידוש וכותבת אותו.
חוץ ממה שהיא מצווה לדעת את כל המצוות הקשורות אליה הכוללות כל דבר שמביא אותה לאהבת ה' ויראתו-מצוות תמידיות מדאוריית שאינן תלויות בזמן.

הקישורים הם על מסכת אהלות..","617","","2644","True","True","False","","98","213.8.158.244","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48485","48481","החידוש שלך מתקבל","07/02/17 22:34","יא שבט","תשע"ז","22:34","יאירה","אבל הוא סותר את מה שאמרת קודם לגבי ת"ת לנשים, שישבשו את הלימוד ויאחזו בדעת שקר... אבל אני רואה שאתה כן לומד הלכות וישנם מקורות נוספים, שמתירים לאישה, שנפשה חפצה ללמוד לשם שמים.

נכון, הדיון הוא על אהלות כי אני ביקשתי מקורות. אבל לפני שהביאו את המקורות ההם התנהל דיון ארוך ושלם, קרא את כל הדיון.

איפה המקור לספר שכתבת לעיל? כבודו מתעלם משום מה...","192","","2644","True","True","False","","226","62.0.119.104","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48486","48482","1. חבל לי מאד שכך הבנת את דברי.","07/02/17 22:38","יא שבט","תשע"ז","22:38","דביר","2. לא מהעניינים שלומדת (פרוש שלך) -אלא מעצם צורת הלימוד!
3. אכן, כך אמרתי ג"כ-המצווה משתנה בהתאם לצורך של הדור, אך לעולם לא בסתירה לתורה!
4. המצרים-טבעו בים
5. לגבי אדומים עמונים ומואבים אינני בקיא בתחום, אך ברור לי כי יש הסבר שאינו סותר את התורה!","617","","2644","True","True","False","","70","213.8.158.244","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48487","48485","לא סותר.","07/02/17 22:43","יא שבט","תשע"ז","22:43","דביר","1. לעיל דובר על מצבים בהם משתמשים בקדושה-בתורה לשם עבירות.
2. אך כמדובר, אשה שלומדת לש"ש דווקא יש בה הכוח לחדש יותר מבאיש-ראי מה הוספתי בהערה "ע"פ הגמרא..."
3. זהו ציטוט בתוך הספר הליכות בת ישראל-יצחק יעקב פוקס, פרק ט, הערה טו","617","","2644","True","True","False","","80","213.8.158.244","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48489","48486","הפניה","07/02/17 22:50","יא שבט","תשע"ז","22:50","אור חדש","בדין המואבים עמונים ומצרים (שוודאי שלא כולם טבעו בים)
ראה כאן, קרא בעיון טענותיו של ר"ג (שטען כשיטתך) אך שים ליבך גם לדברי ר"י שענה לו את ההלכה שנפסקה לדורות","458","","2644","True","True","False","","107","213.151.53.59","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48584","48487","הבנתי","08/02/17 19:10","יב שבט","תשע"ז","19:10","יאירה","תודה על המקור.
דווקא לפי דעתי חידושי תורה הם הנחלה של גברים ולא של נשים.","192","","2643","True","True","False","","258","62.0.119.104","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48491","48488","מרתק","07/02/17 22:55","יא שבט","תשע"ז","22:55","אור חדש","אפשר מקור?
וכן כיצד זה מתקשר להודעתי?","458","","2644","True","True","False","","89","213.151.53.59","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48493","48488","בזכות התורה הסוטה זוכה ל3 שנים נוספות!","07/02/17 23:16","יא שבט","תשע"ז","23:16","דביר","ייש"כ שהזכרת לי!
כתוב שאישה שסטתה ושתתה המים המאררים, אם יש לה זכות של לימוד תורה, נוספות לה 3 שנים לחיות!
חוץ מהזכות העצומה האינסופית של האישה בלימוד התורה, (ואני שמח שמחיתם אם נשמע כאן ח"ו איזשהוא זלזול שלא בכוונה בבנות ישראל או בלימודן, ומצטרף),
ניתן לענ"ד גם לפרש שמכיון שהסוטה שלמדה תורה בתחילה רצתה באמת ובתמים ללמוד תורה לשמה, וממילא קנתה ערמומיות, אך כאשר עם מאורעות החיים היצר ניסה להסית אותה, כבר היו לה יותר כלים לבצע בסתר את העבירה וממילא פחות פחדה מראש לחטוא, (כי חשבה שלא תתפס).
יוצא איפוא שיש כאן סוג של לימוד זכות על כך שהתפתתה מהר יותר לחטוא.","617","","2644","True","True","False","","82","213.8.158.244","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48578","48491","אפשר","08/02/17 18:41","יב שבט","תשע"ז","18:41","יאירה","עיין במדרש במדבר רבה, פרשה ט

זה קשור להודעתך כיוון שהזכרת את הלכות סוטה","192","","2643","True","True","False","","250","62.0.119.104","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48518","48503","כן אמרו כך גם באיש","08/02/17 09:26","יב שבט","תשע"ז","09:26","דוד כוכב","במסכת חולין דף קלג ע"א: "אמר רב יהודה אמר רב: כל השונה לתלמיד שאינו הגון נופל בגיהנם, שנאמר כל חושך טמון לצפוניו תאכלהו אש לא נופח ירע שריד באהלו, ואין שריד אלא ת"ח, שנאמר ובשרידים אשר ה' קורא. אמר רבי זירא אמר רב: כל השונה לתלמיד שאינו הגון כזורק אבן למרקוליס, שנאמר כצרור אבן במרגמה כן נותן לכסיל כבוד וכתיב: לא נאוה לכסיל תענוג".
ובמסכת מכות דף י ע"א: "שלא ישנה אדם לתלמיד שאינו הגון".

ההבדל הוא ברוב. סתם תלמידים נתחנכו מקטנות לרצינות התורה (מסכת סופרים טז, ה"ג) "פנים של אימה למקרא". וסתם נשים [היו?] עושות מדברי תורה צחוקים (במלעיל). ובאותן הנראות רציניות כתבו הפוסקים שמותר ומצוה.
כך הסבר הרמב"ם, ועיקר.
ויש שהקישו לשון תפלות דסוטה ללשון במסכת כתובות דף סב ע"ב: "רוצה אשה בקב ותיפלות מעשרה קבין ופרישות", ופירשו שלומדת עורמה כיצד לזנות. וקשה, שהרי בחכמת חיים שכזו יש לאשה מלכתחילה בינה יתירה רבה, ויותר מאשר לאיש. וכמו שמצינו במעשי תמר אביגיל הומא (חומא) אשת טורנוסרופוס ועוד. ומ"מ כתבו הח"ח (מובא בהמשך קישור האשכול שהובא לעיל) ועוד, שטעם זה אינו שייך כ"כ בזמן הזה שממילא מעורות בחוכמות ובחיים.","125","","2643","True","True","False","","157","95.86.115.84","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48525","48503","הטענות הן כלפיך","08/02/17 11:08","יב שבט","תשע"ז","11:08","יאירה","לא כלפי ר' אליעזר.
אף פעם במשך התקופה, שאני לומדת גמרא לא שמעתי, שהלימודים שלי ושל נשים אחרות (הרבה יותר חכמות ממני) מביאים לידי טעויות ומפעילים את סטרא אחרא!

לגב א: אתה צודק, ואכן צריך לשמור על קו אחד בבירור סוגיא. אבל מי שלומד מסוגל לנתק את הרגשות ולהתרכז בסוגיא בלבד. כל רגש והטיה לכיוון רגשי או דמיוני מיותרים לגמרי.

לגבי ב: ראיתי שכבר הגיב לך כבוד הרב דוד, שגם איש יכול לחטוא ואני אוסיף לך סיפור על עקיפת הלכה: באחת הישיבות קרה פעם אירוע לא נעים: יצר הרע הפיל את שני בחורי ישיבה... אחד הכיר אישה ולא התאפק, מיד בעל אותה והשני, לעומתו, ביקש לשמור הלכות טהרה... הוא ביקש מאישה שהכיר, לספור שבעה נקיים ואחרי כן לטבול במקווה ורק אחרי כן בעל אותה. בסוף הרב סילק מהישיבה את הבחור השני, שביקש לקיים את ההלכות בטענה, שהוא התכונן לחטא וחשב, שבזכות ההלכות המעשה יהיה פחות חמור, היה לו זמן לחשוב והוא לא חשב ולא חזר בתשובה...

חומרת האישה אכן יותר קשה מגבר, לכן כתבתי לך קודם, שאישה שלומדת את המסכתות בסדר נשים אמורה להיזהר ולהישמר יותר, הרי התייחדות עם גבר או נגיעה אסורה כבר מהוות איסור מוחלט ועלולות להביא להרס משפחתי!","192","","2643","True","True","False","","282","37.26.149.170","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48528","48503","ועוד הוספה","08/02/17 11:34","יב שבט","תשע"ז","11:34","יאירה","יחשוב כבודו מדוע ר' אליעזר אמר את מאמרו בירושלמי? כנראה שהיו סיבות לכך והדבר יכול להיות לא רלוונטי לגבי התקופה העכשיווית, שבה אנחנו זכינו לחיות! (לא אמרתי משהו מעבר לזה, אני מתייחסת בקדושה לכל מאמר חז"ל, שמא תתפוס אותי על המילה). כידוע בכל עידן ההלכה עוברת שינוי (לא רפורמי ח"ו רח"ל) בהתאם לתקופה, לדוגמא: הרב עובדיה יוסף זצ"ל מברר הלכה בחיבור ההלכתי הגדול שלו "ילקוט יוסף" האם אפשר לעשן בבית מדרש. בתקופות אחרות זה לא היה שייך. לכן אני אומרת, שגם כאן, אפשר בהחלט להגיד, שכיום ת"ת של אישה יכול להיות כשר, להביא לרוחניות ולהוריד שפע של ברכה לה ולסביבתה!","192","","2643","True","True","False","","287","37.26.149.170","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48580","48518","'עושות מדברי תורה צחוקים'-יש מקור?","08/02/17 18:52","יב שבט","תשע"ז","18:52","דביר","לא קשה שהרי לנשים אין כ"כ חכמה של תכנון קר של מהלך כמו לגבר, אלא בינת הלב-אשה מכרת באורחים, וכו', יכולת לקלוט ניואנסים ורגשות של בנ"א, אך פחות לתכנן מהלך לוגי נטול רגש.
כפי שכתבתי השגה על המאמר של הרב ירון בן דוד, איך ניתן להשוות ערמומיות מן התורה לשאר ערמומיות?! אלא שיתכן והח"ח נתכוון על הצורך שהשתנה בעקבות החכמות החיצוניות שבכוחן להרחיק יותר.","617","","2643","True","True","False","","78","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48654","48518","המאמר במסכת כתובות","09/02/17 17:48","יג שבט","תשע"ז","17:48","יאירה","מתפרש, שבדרך כלל אישה מעדיפה, שבעלה יהיה קרוב וישמח אותה מאשר יתרחק כדי לחפש פרנסה ולהעשיר אותה. מי הקשה לגבי הפירוש שכבוד הרב מביא כאן?","192","","2642","True","True","False","","420","62.0.119.104","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48540","48525","קראי שוב מההתחלה!-לא אמרתי דבר כזה!מוחא!","08/02/17 13:26","יב שבט","תשע"ז","13:26","דביר","","617","","2643","False","True","False","","56","213.8.158.244","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48579","48540","אל תכעס בבקשה!","08/02/17 18:50","יב שבט","תשע"ז","18:50","יאירה","נכון שלא אמרת עלי באופן אישי וגם אין לך סיכוי לומר כיוון שאין לי רגשות כשאני לומדת. אני לא מרגישה כלום מלבד אהבה לגמרא כי היא מתוקה ורצון להבין נכון את הסוגייה.

כבר הבנתי מההודעות האחרות שלך, שיש לך יחס חיובי לנשים, שלומדות תורה לשמה ויחס שלילי לאלה, הרוצות לנצל את הידע לרעה ולעבור עבירות. זאת אכן חשיבה נכונה ואכמ"ל.","192","","2643","True","True","False","","266","62.0.119.104","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48581","48579","אז ב"ה גם את לא כועסת...","08/02/17 18:54","יב שבט","תשע"ז","18:54","דביר","","617","","2643","False","True","False","","52","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48602","48580","רמב"ם הלכות ת"ת א, יג","08/02/17 22:11","יב שבט","תשע"ז","22:11","דוד כוכב",""מוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן". לאיזה הבאי? פוק חזי.

מדובר בערמומיות לחטוא.
(משלי ז, ה-כא) לִשְׁמָרְךָ מֵאִשָּׁה זָרָה מִנָּכְרִיָּה אֲמָרֶיהָ הֶחֱלִיקָה: כִּי בְּחַלּוֹן בֵּיתִי בְּעַד אֶשְׁנַבִּי נִשְׁקָפְתִּי: וָאֵרֶא בַפְּתָאיִם אָבִינָה בַבָּנִים נַעַר חֲסַר לֵב: עֹבֵר בַּשּׁוּק אֵצֶל פִּנָּהּ וְדֶרֶךְ בֵּיתָהּ יִצְעָד: בְּנֶשֶׁף בְּעֶרֶב יוֹם בְּאִישׁוֹן לַיְלָה וַאֲפֵלָה: וְהִנֵּה אִשָּׁה לִקְרָאתוֹ שִׁית זוֹנָה וּנְצֻרַת לֵב: הֹמִיָּה הִיא וְסֹרָרֶת בְּבֵיתָהּ לֹא יִשְׁכְּנוּ רַגְלֶיהָ: פַּעַם בַּחוּץ פַּעַם בָּרְחֹבוֹת וְאֵצֶל כָּל פִּנָּה תֶאֱרֹב: וְהֶחֱזִיקָה בּוֹ וְנָשְׁקָה לּוֹ הֵעֵזָה פָנֶיהָ וַתֹּאמַר לוֹ: זִבְחֵי שְׁלָמִים עָלָי הַיּוֹם שִׁלַּמְתִּי נְדָרָי: עַל כֵּן יָצָאתִי לִקְרָאתֶךָ לְשַׁחֵר פָּנֶיךָ וָאֶמְצָאֶךָּ: מַרְבַדִּים רָבַדְתִּי עַרְשִׂי חֲטֻבוֹת אֵטוּן מִצְרָיִם: נַפְתִּי מִשְׁכָּבִי מֹר אֲהָלִים וְקִנָּמוֹן: לְכָה נִרְוֶה דֹדִים עַד הַבֹּקֶר נִתְעַלְּסָה בָּאֳהָבִים: כִּי אֵין הָאִישׁ בְּבֵיתוֹ הָלַךְ בְּדֶרֶךְ מֵרָחוֹק: צְרוֹר הַכֶּסֶף לָקַח בְּיָדוֹ לְיוֹם הַכֵּסֶא יָבֹא בֵיתוֹ: הִטַּתּוּ בְּרֹב לִקְחָהּ בְּחֵלֶק שְׂפָתֶיהָ תַּדִּיחֶנּוּ:
וכי איזו ערמומיות מן התורה של מהלך לוגי נטול רגש דרושה פה?
דוקא מצינו במקרא ובש"ס במעשי תמר, אביגיל (מגילה דף יד ע"ב) והומא (כתובות דף סה ע"א) כיצד נשים יודעות מעצמן לתכנן ולהפיל את הגברים ברשתן כשהן רוצות.","125","","2643","True","True","False","","166","95.86.115.84","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48582","48581","ברור שלא!","08/02/17 19:02","יב שבט","תשע"ז","19:02","יאירה","הכעס מאוד שלילי, אני משתדלת לראות באדם את נפשו הטהורה שהפיח בו השם יתברך","192","","2643","True","True","False","","245","62.0.119.104","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48583","48582","אגב, יש לי את אותו היחס בדיוק לגבי גברים","08/02/17 19:10","יב שבט","תשע"ז","19:10","דביר","חיובי- למנצלים לטובה
ושלילי- לעושים "קרדום לחפור בה" (אבות ד, ה)

גם אני כמובן שלא כעסתי- להפך, רציתי שיהיה ברור לך ולכל נשות ישראל הצדקניות שההערכה ללימודן בדרך המותרת היא נקייה ב-1,000,000%...","617","","2643","True","True","False","","75","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48591","48583","מצוין","08/02/17 21:28","יב שבט","תשע"ז","21:28","יאירה","אני קטנה שבקטנות מפשוטי העם. בכל אופן תודה רבה על המחמאה והבעת הערכה.
לכן אתחלק אתך במשהו אישי. לפני עשרה חודשים בס"ד זכיתי לסיים ש"ס אחרי שמונה שנות לימוד רצוף. למדתי כל יום ביום ובלילה, אם לא למדתי מסיבות שונות אח"כ השלמתי דפים. אמנם לא למדתי את המשניות של סדר זרעים (אותן אני לומדת כעת) אבל למדתי משניות של סדר טהרות.
כתבתי דרשה לסיום וסמכתי אותו ליארצייט של חמי ז"ל. בעלי הקריא לקרובי המשפחה שלנו את הדרשה. הם נתנו לי להרגיש את כבוד התורה הגדול, שזוכים בו אנשים,שעושים סיום, זו באמת שמחה עילאית, נשגבה, משהו לא מהעולם הזה,שאזכור כל החיים! הם ברכו אותי, מאוד האדירו, איחלו לסיים עוד כמה פעמים את הש"ס וגם ספרים אחרים!

נחזור להודעתך היפה: לענ"ד על פי הפירוש הכי שכיח, מי שעושה "קרדום לחפור בהם" (ד"ת) מתפרנס באמצעות תושב"ע וזה כידוע אסור. אולי איש שמתפרנס בכל זאת למד את התושב"ע נכון, לא?","192","","2643","True","True","False","","312","82.81.206.124","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48585","48584","אם היה לאשה את הידע הבסיסי שיש לגברים","08/02/17 19:36","יב שבט","תשע"ז","19:36","דביר","היה לה יותר יכולת לחדש משום תכונת הבינה שבה שמהותה חידוש.
אך מכיון שבד"כ היא פחות בקיאה בכללים של הלימוד -בשטח את צודקת.
אכן רק נשים מועטות חידשו הלכה למעשה.","617","","2643","True","True","False","","52","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48595","48585","אני מסכים עם יאירה","08/02/17 21:49","יב שבט","תשע"ז","21:49","דוד כוכב","ברוריה היתה גדולת הלומדים (מסכת פסחים דף סב ע"ב). ואפילו היא לא חידשה שום חידוש הלכתי, אלא טכני בלבד. בתוספתא מסכת כלים (בבא מציעא) (צוקרמאנדל) פרק א הלכה ו: "קלוסטרא ר' טרפון מטמא וחכמים מטהרין וברוריא אומרת שומטה מן הפסח זה ותולה בחברו בשבת כשנאמרו דברים לפני ר' יהודה אמר יפה אמרה ברוריא".","125","","2643","True","True","False","","141","95.86.115.84","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48598","48591","אשרייך!אשרייך!אשרייך!","08/02/17 22:06","יב שבט","תשע"ז","22:06","דביר","הלוואי על כולם וכולן!
אם יורשה לי לשאול-חוץ מהאהבה הגדולה שלך לתורה, איך היה בך ה...(לא יודע איך להגדיר) לעשות צעד/מפעל נדיר ועקבי שכזה!?

לא בדיוק הבנתי את השאלה/אמירה אחרונה.","617","","2643","True","True","False","","82","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48600","48595","לא ניתן להסיק מאישה אחת","08/02/17 22:10","יב שבט","תשע"ז","22:10","דביר","אף אם 'גדולת הלומדים'. כמו שכתוב באבות שלכל ת"ח תכונה אחרת-בור סוד, מעיין המתגבר, וכו'.
וכן שמעתי על אישה שחידשה למעשה 2 הלכות.
דברי למעלה הם ע"פ הקבלה וקשה להוכיח או להפריך אותם למעשה כי אין מספיק נשים ת"ח לעשות עליהן עבודת מחקר...","617","","2643","True","True","False","","80","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48655","48595","בנות ישראל חידשו לפרוש על טיפת דם","09/02/17 18:46","יג שבט","תשע"ז","18:46","אור חדש","ועוד חומרות רבות
וכן גם קולות למעשה
וכן אמו של הפרישה ביארה לו חידוש בענייני הדלקת נרות שבת וחג","458","","2642","True","True","False","","108","213.151.53.59","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48652","48598","אני מאחלת לך, שגם אתה תסיים!","09/02/17 17:33","יג שבט","תשע"ז","17:33","יאירה","אם תתמיד בלימוד כן תצליח בע"ה. עם זאת חשוב לעשות חזרות על המסכתות. לפחות על אלה, שאתה יותר מתחבר. (ישנן כל מיני שיטות לעשות חזרות ולזכור את מה שלמדת).

אני משיבה על שאלתך: החלטתי ללמוד גמרא כדי להבין טוב את המשנה ואת התושב"כ, ולקיים ביראה ובאהבה את מצוות השם, הרי תלמוד מביא לידי מעשה, כפי שלמדנו במסכת קידושין.

עם זאת השתוקקתי לפתח יכולת חשיבה חדה ולהכיר היטב את העולם המרתק של הגמרא, הכולל בתוכו חכמה אלוקים אדירה, הלכה, אגדה, מוסר, היסטוריה, מסורת ומחשבה עמוקה. זאת התשובה ואוסיף, שבזכות הלימוד השתפרתי בידע של הלשון הארמית (למדתי במקביל ארמית בבלית וארמית גלילית וגם השוויתי ביניהן: זה מאוד תורם ללימוד).","192","","2642","True","True","False","","331","62.0.119.104","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48603","48600","לא רק מאחת - מכולן בכל הש"ס יחד","08/02/17 22:12","יב שבט","תשע"ז","22:12","דוד כוכב","","125","","2643","False","True","False","","102","95.86.115.84","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48605","48602","יש הבדל בין להפיל גבר ללהסתיר!","08/02/17 22:29","יב שבט","תשע"ז","22:29","דביר","להפיל גבר אישה יכולה בקלות, ואכן לא צריכה הרבה תכנון לכך, בפרט אם בעלה מרחוק, אך מי אמר שהאישה הזו (במשל) הצליחה להסתיר מבעלה?
הסתרה דורשת תכנון מדוקדק וכושר השרדות גבוה לעמוד בכל המניעים המתסיסים הרגשיים שיכולים עד 120 לסתור זאת.

כמה כבר נשים ת"ח יש בש"ס?

(ולדבריך, מה בתורה יוסיף לה ערמומיות אם יש לה ממילא?)","617","","2643","True","True","False","","71","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48606","48605","ואפילו בהסתרה","08/02/17 22:34","יב שבט","תשע"ז","22:34","דוד כוכב","מסכת בבא בתרא דף נח ע"א:
"ההוא גברא דשמעה לדביתהו דקא אמרה לברתה: אמאי לא צניעת באיסורא? הך איתתא עשרה בני אית לה, ולית לי מאבוך אלא חד".

ובגויים הנוהג הקלוקל דלעיל מצוי ביותר.

כמה כבר נשים ת"ח יש בש"ס?
היא גופא, בין כל רבבות חידושי הש"ס אין אף אחת שחידשה. ולא רק ברוריא למדה.

(לדברי, פירוש הרמב"ם נהיר).","125","","2643","True","True","False","","156","95.86.115.84","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48609","48606","1. מוכח מכאן כי הבעל לא ידע?","08/02/17 23:11","יב שבט","תשע"ז","23:11","דביר","2. יש מי שחידשה:ציטוט מהמאמר של הר' ירון בן דוד (וראיתי בדומה בספר הליכות בת ישראל)
"אגב, לגבי ה'פרישה': הספר הוצא לאור ע"י בנו עשרים ואחת שנה אחרי פטירתו, ובהקדמה כותב הבן על אמו, אשת המחבר, שהיתה גם היא למדנית מופלגת, וחיה חיי סיגוף מיוחדים, ואף חידשה שתי הלכות בעניין הדלקת נר של יום טוב".
3. לא ידוע לנו כמה למדו. יותר מסתבר שבודדות. ממילא אין כאן יכולת להפריך או להוכיח.
4.רש"י-תפלות-שמתוך לימוד תושב"ע היא מבינה ערמומיות ועושה דברים בהצנע. לסברתך יש לה נטייה מולדת לכשרון בעניין, אז מה החשש של רש"י?
5. חידוש לא בהכרח=הלכה.
6.ורבי אלעזר בן ערך - מעין המתגבר - היה בעל שכל חריף והבנה עמוקה, מבין דבר מתוך דבר ומוסיף על מה שלמד מרבו, כמעיין שמימיו מתגברים ומתחדשים תמיד.

תורה תמימה:המושכל הראשון אינו נתפס אצלן תמיד במדויק, ולזה כיוונה הגמרא בשבת לג, ב:נשים דעתן קלה, והחשש הוא, שעל סמך אותה הבנה ראשונית שפעמים אינה מושלמת, תופעל תכונתן המיוחדת של "נתן הקב"ה בינה יתירה באשה"(נדה מה,ב)-להבין דבר מתוך דבר, בשעה שאין יסודי הדברים ברורים ובהירים לה דיים,ועל זה נאמר:אם אין דעת אין בינה(אבות ג,יז).

ואכן ברוריה "למדו ממנה 300 שמועות ביום אחד".
7. יתכן ויש סיבה אחרת לכך שאין בש"ס הלכות פסוקות של אישה.","617","","2643","True","True","False","","108","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48612","48609","1. ודאי","08/02/17 23:36","יב שבט","תשע"ז","23:36","דוד כוכב","מסכת בבא בתרא דף נח ע"א:
"ההוא גברא דשמעה לדביתהו דקא אמרה לברתה: אמאי לא צניעת באיסורא? הך איתתא עשרה בני אית לה, ולית לי מאבוך אלא חד. כי שכיב, אמר להו: כל נכסי לחד ברא, לא ידעי להי מינייהו".
רק לאחר ששמע אותה הוא ידע זאת, ומשום כך הוריש רק לו.

2. דיברנו על הש"ס. איני יודע אלו חידושים חידשה אשת הפרישה, האם כל החידוש היה שלה או שרק העירה בענין. ועוד שרוב חידושי האחרונים אינם חידושי עצמם כדרך חז"ל אלא דיוק בראשונים.

4. בדברי הסברתי למה חולקים הרמב"ם והשו"ע (יו"ד רמ"ו, ו) והאחרונים שעליו שלא העירו, על סברת רש"י.","125","","2643","True","True","False","","166","95.86.115.84","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48615","48612","חידשה 2 הלכות בהדלקת נרות יום טוב","08/02/17 23:50","יב שבט","תשע"ז","23:50","דביר","ומכאן, שנשים לא יודעות להסתיר...
יכולת הבינה-לחדש דבר מתוך דבר קיימת באישה והוכחה דווקא בברוריה שהיו לה ביום אחד 300 שמועות.","617","","2643","True","True","False","","69","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48616","48615","לא היו לה, אלא למדה מאחרים","08/02/17 23:55","יב שבט","תשע"ז","23:55","דוד כוכב","","125","","2643","False","True","False","","115","95.86.115.84","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48619","48616","מנין?","09/02/17 00:09","יג שבט","תשע"ז","00:09","דביר","","617","","2642","False","True","False","","66","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48620","48619","במסכת פסחים דף סב ע"ב","09/02/17 00:12","יג שבט","תשע"ז","00:12","דוד כוכב",""ברתיה דרבי חנניה בן תרדיון, דתניא תלת מאה שמעתתא ביומא משלש מאה רבוותא".

היתה לומדת ביום אחד 300 הלכות מ300 רבנים שונים וזוכרת כל הלכה ממי נאמרה.","125","","2642","True","True","False","","227","95.86.115.84","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48623","48620","בגדר 'בור סוד'.חד"ת=דווקא הלכה למעשה?","09/02/17 00:25","יג שבט","תשע"ז","00:25","דביר","מבחינתי טרם הוכחת
א. שכוח הבינה הידוע שבנשים אינו מיושם גם בלימוד התורה יותר מהגברים.

(משום ש: 1. לא ידוע כמה נשים למדו בזמן הגמרא. 2. חד"ת לאו דווקא הלכה למעשה.)

ב. שלאישה יש כשרון מולד להסתיר את מעשיה.

(משום שלא קשור לכך שיכולה להפיל גבר.)","617","","2642","True","True","False","","80","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48624","48623","אולי לאו דוקא למעשה","09/02/17 00:29","יג שבט","תשע"ז","00:29","דוד כוכב","א. הפשט במסכת נדה דף מה ע"ב שבינה יתירה זה בשלות מוקדמת.

ב. אדרבה, מנין להמציא שלאיש יש כשרון מיוחד להסתיר את מעשיו דוקא, ושהוא נתקבל מהתורה?","125","","2642","True","True","False","","163","95.86.115.84","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48630","48624","תשובה לגבי רש"י- "בושתה מרובה"","09/02/17 01:48","יג שבט","תשע"ז","01:48","דביר","גם אם נניח ולאיש ולאישה אותו ראש מהלכי ולוגי קר, מה שמונע את האשה לחטוא יותר מן האיש זה הבושה, כי באופן כללי "בושתה מרובה".
ומכיון שהלימוד מחדד את היכולת להסתיר, הוא מספק אמצעי לאשה להתקרב לעבירה יותר מלאיש בכך שמסיר את ההגנה העקרית שיש לה, בעוד שלאיש ההסתרה אינה מקרבת או מרחיקה כ"כ אותו מן החטא.
במילים אחרות, הלימוד נותן לה את היכולת להשאר 'צנועה' ולחטוא בו זמנית. (מתאים למילות הגמרא 'צניעת באיסורא')

הגמרא שצוטטת מבטאת במדויק את כוונתי שכשיש מניע רגשי מתסיס האישה מאבדת את ה'קור רוח' ואין לה הכלים להמשיך להסתיר.

יתכן והכוח והמקום הנכון של האישה-הצניעות, הפך ההתגלות לאור (כשרש עץ התמר, כמה שגבוה כך עמוק) היא הסיבה הפנימית לכך שאין בש"ס הלכות פסוקות למעשה ע"ש אישה.

ואולי זה גם המהות של העונש והכפרה של הסוטה- מגלים את שערה, והמים בודקים את סודה מבפנים. וזהו לימוד עבורה שאף אם האיסור נעשה ב'צנעא', סופו הפרוץ לעין כל מעיד על תחילתו.","617","","2642","True","True","False","","93","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48662","48624","תשובות והוכחות","09/02/17 21:59","יג שבט","תשע"ז","21:59","דביר","1. בינה- במקומות רבים מצינו בינה-להבין דבר מתוך דבר.בפשט.
גם אם דבריך הם הפשט היחיד-בשלות מוקדמת היא לא פעם בחיים (גיל 12 במקום 13) אלא תכונה קבועה באישה.
בשלות מוקדמת=פרי חדש שנולד מהר יותר!!!
קרי: לנשים יש כח מהר יותר לחדש!!!

2. בדוגמא דלעיל הוכח כי אף האשה שנסתה להסתיר מבעלה-אף שכשהתרגשה לא ספרה לו- אך כן ספרה את הסוד הגדול לביתה!
איזו דוגמא קולעת!","617","","2642","True","True","False","","98","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48666","48654","השאלה היא","09/02/17 23:21","יג שבט","תשע"ז","23:21","דוד כוכב","מה הקשר בין משמעות מילת תפלות שנאמרה בסוטה לבין אותה מילה שנאמרה בכתובות.","125","","2642","True","True","False","","124","95.86.115.84","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48664","48655","הן חידשו במנהג חומרא, לא בבינת הלימוד","09/02/17 23:06","יג שבט","תשע"ז","23:06","דוד כוכב","","125","","2642","False","True","False","","114","95.86.115.84","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48665","48662","ל-2.","09/02/17 23:19","יג שבט","תשע"ז","23:19","דוד כוכב","נשים לא שומרות סוד שסיפרו להן, ככתוב במיכה ובבן סירא.
ואעפ"כ זו שמרה סוד, אלא שבמקרה שמע הבעל שכגילתה לבתה כדי ללמדה. וכי רוב המזנות האחרות גילו ונתגלו? וכי מה יש בלימוד התורה שיגרום לה לגלות פחות? אדרבה, מאור התורה מזכך ומטהר ויחזירה למוטב, כמבואר במקומות רבים.

אתה מבין ברש"י "היא מבינה ערמומיות ועושה דברים בהצנע", שהיא לומדת להצניע. אך כוונתו שהיא לומדת כיצד לבצע את התיחכום, לא כיצד להסתיר אח"כ.","125","","2642","True","True","False","","156","95.86.115.84","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48667","48664","מהי הגדרתך ל'בינת הלימוד'?","09/02/17 23:28","יג שבט","תשע"ז","23:28","דביר","ואילו כישורים נפשיים בסיסיים לדעתך נדרשים ע"מ לחדש?","617","","2642","True","True","False","","61","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48668","48665","א.שמרה סוד-זמנית! ב.מה לימדה את בתה?","09/02/17 23:36","יג שבט","תשע"ז","23:36","דביר","3. וכי רוב המזנות האחרות לא גילו ונתגלו?
4.לחזור למוטב- x= -לגלות פחות! אפשר לחזור בתשובה ולא לגלות!
5. יש בלימוד התורה חיזוק ופיתוח השריר הנפשי של עמידה בפתיונות רגשיים. וכמו כל דבר שבקדושה, אפשר לנצלו לרעה! קרדום לחפור בה.
6. מנין לך שזו כוונת רש"י?!
בפרט שלסברתך נשים נולדות עם נטיה טבעית זו לתיחכום?
7. זה החלק הכי חשוב בתחכום-ההסתרה!","617","","2642","True","True","False","","74","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48671","48666","למה אתה עונה בקודים?","10/02/17 00:26","יד שבט","תשע"ז","00:26","דביר","","617","","2641","False","True","False","","137","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48676","48667","מתוך למדנות, כמימרות שבגמרא","10/02/17 01:47","יד שבט","תשע"ז","01:47","דוד כוכב","שרבותיו יאשרו שיש בו חכמה (ידע) בינה (חריפות) ודעת (שיקול דעת לאזן).","125","","2641","True","True","False","","147","95.86.115.84","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48686","48676","בינה=חריפות??? מנין???","10/02/17 12:40","יד שבט","תשע"ז","12:40","דביר","","617","","2641","False","True","False","","123","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48690","48686",""נבון - זה המבין דבר מתוך דבר"","10/02/17 14:08","יד שבט","תשע"ז","14:08","דוד כוכב","","125","","2641","False","True","False","","104","95.86.115.84","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48697","48690","אז תחליט-לנשים יש בינה או אין בינה","11/02/17 21:22","טו שבט","תשע"ז","21:22","דביר","מחדשות בגמרא או לא מחדשות","617","","2640","True","True","False","","131","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48700","48697","לא הבנתי את השאלה","11/02/17 22:57","טו שבט","תשע"ז","22:57","דוד כוכב","כתבתי לעיל בהודעה ד"ה "אני מסכים" שבין כל חידושי חז"ל איני מכיר חידוש של אשה, למרות שביכולת הלימוד ברוריה היתה הראשונה.

ומה שאמר רב חסדא במסכת נדה דף מה ע"ב שלדעת רבי "נתן הקדוש ברוך הוא בינה יתירה באשה יותר מבאיש" פירש בתוספות הרא"ש שעל העמוד: "פירוש: הקדים בה בינה יותר מן האיש", כלומר שמקדימה להבשיל, וכך מבואר שם מהסוגיה.","125","","2640","True","True","False","","187","212.76.100.140","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48705","48700","המשמעות של 'בינה' משתנית בכל ציטוט?","12/02/17 00:20","טז שבט","תשע"ז","00:20","דביר","קדם אמרת שאינן מחדשות בהלכה
אח"כ אמרת שמחדשות בהלכה אך לא בלימוד","617","","2639","True","True","False","","116","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48707","48705","כן - בלשון חז"ל","12/02/17 00:41","טז שבט","תשע"ז","00:41","דוד כוכב","תוספות הרא"ש פירש שמדברי הגמרא מובן שלשון "בינה יתירה" שבדרשת רב חסדא אין הפירוש כבעלמא - הבנה של דבר מתוך דבר.

קודם אמרתי: "היא לא חידשה שום חידוש הלכתי".
אח"כ הסברתי לשאלתך ש"חידוש" פירושו כמו חידושי האמוראים - שחידשו מבינתם, שהרי עסקנו בחז"ל. ואילו מנהג חומרת בנות ישראל זה הנהגה, ואינו ענין כלל ללמדנות. והסיפור אודות אשת הפרישה לא ברור, וסביר שלא דובר בחידושים למדניים.
לא הבנתי לאיזו סתירה לכאורה כוונתך.","125","","2639","True","True","False","","171","212.76.100.140","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48708","48707","זה לא עובר את המבחן של 'אור חדש'","12/02/17 02:40","טז שבט","תשע"ז","02:40","דביר","בכך שלא בכל מקום הפרשנות הבסיסית של המילה בינה היא אותו דבר לטענתך.
בפרט שלטעמי זה כן. כי בשלות מוקדמת והבנת דבר מתוך דבר היא דומה במהותה כפי שהסברתי
נחזור לשאלה הבסיסית: ידוע לך כמה נשים למדו גמרא שאתה מסיק שאינן מחדשות במהותן?.","617","","2639","True","True","False","","148","195.60.235.91","0","48341","סוטה|כא ע"ב",""),new Message("48721","48708","הסבר את הכותרת","12/02/17 11:58","טז שבט","תשע"ז","11:58","דוד כוכב","אין זו "טענתי". זה פירוש הרא"ש המוכח ממשמעות הסוגיה.
מילים רבות יש להן משמעויות שונות במקומות שונים. למשל המילים: "ערוה", "מעברא", קשת, מס. ואותם שבמסכת שבת דף לו ע"א: "אמר רב חסדא: הני תלת מילי אישתני שמייהו מכי חרב בית המקדש: חצוצרתא, שופרא שופרא חצוצרתא. למאי נפקא מינה - לשופר של ראש השנה. ערבה צפצפה, צפצפה ערבה. למאי נפקא מינה - ללולב. פתורה פתורתא, פתורתא פתורה, למאי נפקא מינה - למקח וממכר. אמר אביי: אף אנו נאמר, הובלילא בי כסי, בי כסי הובלילא. למאי נפקא מינה - למחט שנמצאת בעובי בית הכוסות, דמצד אחד כשירה ומשני צדדים טריפה. אמר רב אשי: אף אנו נאמר, בבל בורסיף, בורסיף בבל". והדרשה בנידה אינה פשט המילה אלא לצורך הדרש בלבד.
אתה מעלה הנחה שפירוש הרא"ש המוכח ממשמעות הסוגיה שגוי, ומתוך כך מנסה להקשות.

שוב לשאלתך הבסיסית: מבין כל אלפי החידושים שנתחדשו - אין שום חידוש של אשה - מבין כל הנשים שלמדו. מ.ש.ל. -החידושים אינם נחלתם של הנשים. ברוב הכללים יש יוצאים מן הכלל, כאן אפילו את זה לא מצינו.

יש ענין אחר, במסכת ברכות דף י ע"ב: "ותאמר אל אישה הנה נא ידעתי כי איש אלהים קדוש הוא. אמר רבי יוסי ברבי חנינא: מכאן, שהאשה מכרת באורחין יותר מן האיש".
יש לאשה אינטלגנציה חברתית מיוחדת יותר משל האיש. אך אינו ענין ל"בינה יתירה" אם לא על דרך הדרש.","125","","2639","True","True","False","","221","212.76.100.140","0","48341","סוטה|כא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);