var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=48012;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("48012","0","האם מלכות הורדוס נחשבת כמלכות ישראל?","26/01/17 19:34","כח טבת","תשע"ז","19:34","אליצפן","התלמוד הבבלי במסכת בבא בתרא (דף ג עמוד ב) מספר: "הורדוס עבדא דבית חשמונאי הוה... יומא חד שמע ההוא גברא בת קלא דאמר: כל עבדא דמריד השתא מצלח, קם קטלינהו לכולהו מרותיה ...

אמר: מאן דריש (דברים י"ז) מקרב אחיך תשים עליך מלך? רבנן, קם קטלינהו לכולהו רבנן, שבקיה לבבא בן בוטא למשקל עצה מניה....

האם מלכותו של הורדוס נחשבת כמלכות ישראל?","502","","2650","True","True","False","","1019","85.64.155.28","0","0","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48014","48012","כן, ראה רמב"ם הלכות חנוכה ג, א","26/01/17 20:05","כח טבת","תשע"ז","20:05","דוד כוכב",""והעמידו מלך מן הכהנים וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה עד החורבן השני".","125","","2650","True","True","False","","166","95.86.121.75","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48032","48012","הורדוס היה מלך בשם רומי וע"י לגיונותיה","27/01/17 09:43","כט טבת","תשע"ז","09:43","אליעזר מ ש","וזו ודאי לא מלכות ישראל. הרי אין הכוונה שרק בגלל הפסוק התנגדו למלכותו .הוא פשוט רצה לדכא יסודות שנראו לאותו רשע חתרניים מקרב חלק מתלמידי בית שמאי - כך זה בספרי דברי הימים. והפסוק משמעו גם להתנגד למלך זר ולשלטון זר.","610","","2649","True","True","False","","194","147.236.34.10","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48033","48012","למאי נ"מ?","27/01/17 10:08","כט טבת","תשע"ז","10:08","אור חדש","","458","","2649","False","True","False","","90","87.71.40.52","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48246","48012","הורדוס תמך רוב הזמן בהלל הנשיא","02/02/17 09:55","ו שבט","תשע"ז","09:55","אליעזר מ ש","הורדוס שלט שלטון זר מטעם רומא. [=מלכות הרשעה] ובהתחלה היה איש דמים . אבל אחר כך תמך בנשיאים מבית דוד , כך כתוב בספר: "סדר הדורות". [אולי הוא הבין שהעם לעולם לא יראה בו מלך ישראל, ורק בהלל העם יראה את נשיא ישראל, והשלים עם המציאות הזו.] [אולי גם הוא התרשם מענוותנותו וגדולתו של הלל]","610","","2643","True","True","False","","233","147.236.34.10","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48016","48014","מלך שהורג רבנים זו מלכות ישראל?","26/01/17 20:31","כח טבת","תשע"ז","20:31","אליצפן","מלך שהורג רבנים זו מלכות ישראל?

מלך שע"פ ההלכה פסול מלהיות מלך זה מלכות ישראל?

הרמב"ם כתב והעמידו ממלך מן הכוהנים האם גם עבד של כוהנים זה "מלך"?","502","","2650","True","True","False","","233","85.64.155.28","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48031","48014","איננו מודים לה' בחנוכה על הורדוס","27/01/17 09:26","כט טבת","תשע"ז","09:26","אליעזר מ ש","או נציבי רומא. ש"יתר על מאתיים שנה" זה כולל כל אלה. שהרי מלכות חשמונאי בפני הבית קג שנה ומלכות הורדוס-כלומר- הורדוס וארכילאוס ואגריפס הטוב , ונציבי רומי ,קג שנה . וכוונת הרמב"ם כנראה שחזרו ישראל לשבת כעם בארצו ולעלות לרגליו והיה סנהדרין וכהנים. ובתחילה קג שנה משלו בנו בני חשמונאי. אמנם נהיינו אחר כך מלכות כפופה של רומי על ידי הורדוס ואחר כך על ידי נציבים רומיים שמשלו בנו. ועל זה ודאי שאיננו מודים לה'. [חוץ מאשר אולי כמה שנים שמלך כאן אגריפס בשם רומי והיה איש טוב ויהודי.] עוד ייתכן לנקד: וחזרה מלכות לישראל . נקודה . ואחר כך: יתר על מאתיים שנה עד החורבן השני-כלומר שהמעשה היה אז.","610","","2649","True","True","False","","370","147.236.34.10","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48018","48016","וכהן לא פסול מלמלוך?חולק על הרמב"מ?","26/01/17 21:40","כח טבת","תשע"ז","21:40","הודו_כי_טוב","והבן של אחאב ואיזבל לא היה במקרה גוי?
רשום מאחיך תשים מלך
ומנשה לא הרג ?
אפילו את סבא שלו ישעיהו הנביא שבזכותו
הוא בכלל בא לעולם כי אביו סרב להתחתן בגללו ,
שלח לישיבה של מעלה","207","","2650","True","True","False","","242","79.181.243.93","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48020","48016","כן, ישראל רשע","26/01/17 22:31","כח טבת","תשע"ז","22:31","דוד כוכב","פסול מלהיות מלך היינו שאין ממליכין אותו.
אך אין זה אומר שאם בכל זאת הוא מלך בכח מאליו, שהוא לא נעשה מלך.","125","","2650","True","True","False","","177","95.86.121.75","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48167","48016","רוצח לא ימלוך, ואם מלך יש להדיחו","01/02/17 13:41","ה שבט","תשע"ז","13:41","אליעזר מ ש","וכמו עניין אחאב המלך לאחר מעשה נבות היזרעלי שבא אליו אליהו הנביא ואמר לו וכו' ואחר כך נאמר לאליהו להמליך יהוא בן נמשי למלך על ישראל, וכן נהיה.","610","","2644","True","True","False","","183","147.236.34.10","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48120","48018","אין שום השוואה בין הורדוס לחשמונאים","31/01/17 10:24","ד שבט","תשע"ז","10:24","אליעזר מ ש","הם היו כהני ה', והוא עבד נכרי.
הם המליכום עליהם העם -, והוא השתלט על העם בנגוד לרצונם.
הם מלכו על עם ישראל, ויהודה העצמאית והמתפתחת, והוא שלט בשם מלכות רומא הרשעה.
הוא הרג בבית חשמונאי ובחכמים ובבחורינו, והם היו צדיקים[חוץ מחלק מזמן מלכותו של ינאי שהיו בעיות, וגם כנראה, אחר כך עשה על כך תשובה](ורוצח נפש לא ימלוך, ואם מלך, יש להדיחו. כמו בעניין אחאב ונבות היזרעלי שבא אליו אליהו הנביא ואמר לו: "הרצחת וגם ירשת" וכו' ואחר כך נאמר לאליהו להמליך את יהוא בן נמשי וכך נהיה.)
(וזה שבחלק מהזמן היו חלוקי דעות בין פרושים לצדוקים, זה לא סותר שלמעשה כמעט כל זמן הנהגת החשמונאים, או אפילו כל הזמן הזה, העם הסכים שהם יהיו המנהיגים המדיניים והצבאיים.) [ומכל הסיבות האלו, מלכות הורדוס לא הייתה מלכות ישראל ]","610","","2645","True","True","False","","209","147.236.34.10","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48023","48020","רבנו גרשום לכאורה תמוה בענין הורדוס","26/01/17 23:33","כח טבת","תשע"ז","23:33","המכריע","ראה כאן ד' עמ' א' שכתב שהורדוס הוא בנו של הורקנוס שנשא יפת תואר לאחר שגיירה כדיןועשה בה כל המעשים כולם, ולפי זה הוא ישראל כשר ולא עבד, (אם יש בו פסול למלכות הוא מדין גר), ומה שחרפוהו רומיים הוא רק מצד עובדה זו, כלומר משמע מדבריו שלא היה כלל עבד, ושהיה בנו של הורקנוס, דבר זר כידוע. ויל"ע.","199","","2650","True","True","False","","305","164.138.119.190","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48027","48020","יוצא מכך שלדוד בן גוריון יש דין מלך?","27/01/17 07:42","כט טבת","תשע"ז","07:42","אליצפן","","502","","2649","False","True","False","","180","85.64.155.28","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48024","48023","דובר בזה באשכול קודם","27/01/17 00:48","כט טבת","תשע"ז","00:48","דוד כוכב","בקישור זה, ובאריכות בכל אותו אשכול.

וכן בתוספות הרא"ש מסכת קידושין דף ע ע"ב: "ורשב"ם פי' דהורדוס עשה תשובה ונשא שפחה והיינו דקאמר הכא דעבדא הוה".
רק עבד רשאי לישא שפחה, והרי עשה תשובה.

ודברי כל המחברים הנ"ל שהורדוס היה עבד ממש, אינם חולקים על דברי רבנו גרשום:
"הורקנוס אביו של הורדוס פעם אחת הלך על הרומים להלחם ונצח וראה בשביה שפחה אחת יפת תואר וחמדה ועשה לה כדין תורה ובא עליה והוליד ממנה אותו הורדוס ולפיכך היו מחרפין אותו מיחוסו".
כי אפשר שכשם שיכול לגייר אשת יפת תואר לשום גיורת, כך יכול לגיירה לשום שפחות. ועובר משום לא תתעמר בה רק אם נשתמש בה, כדברי הספרי דברים פרשת כי תצא פיסקא ריד: "לא תתעמר בה, שלא תשתמש בה".
א"נ אפשר שיש איסור גם לגיירה לשום שפחות אך אי עביד מהני (אפשר משום דגלי קרא: (דברים כא, יד) תַּחַת אֲשֶׁר עִנִּיתָהּ, שהועילו גיוריה משמע).
ולשון רבנו גרשום: "ולפיכך היו מחרפין אותו מיחוסו", אין הפירוש שהיו מחרפין אותו בטעות, אלא שצדקו דבריהם.","125","","2649","True","True","False","","187","95.86.121.75","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48029","48023","פ' רבינו גרשום יצא מכתב יד שמצאו","27/01/17 09:15","כט טבת","תשע"ז","09:15","אליעזר מ ש","ו","610","","2649","True","True","False","","157","147.236.34.10","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48036","48023","הורדוס היה בן אנטיפטר העבד ואם ערביה","27/01/17 11:20","כט טבת","תשע"ז","11:20","אליעזר מ ש","ולכן נקרא עבד של בית חשמונאי. כך זה כאן בתלמוד שאומרים מפורש שהיה עבד נכרי שחייב במצוות כאשה, וכך זה גם בספר של יוסף בן מתתיהו הכהן. ומה שכתוב בפ' רבינו גרשום - סותר לזה. ולכן נראה שזה מה שמצאו כתב יד והדפיסו, ואולי מישהו הוסיף את זה שם.","610","","2649","True","True","False","","230","147.236.34.10","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48030","48027","יש הבדל בין דין מלך למוראה של מלכות","27/01/17 09:17","כט טבת","תשע"ז","09:17","אליעזר מ ש","שהכרחי לתקון העולם. וכן ז' טובי העיר או נשיא בישראל. לגבי דין מלך ממש, כתוב ברמב"ם שאין ממנין מלך בתחילה על ישראל אלא על פי נביא ובית דין הגדול של 71.","610","","2649","True","True","False","","192","147.236.34.10","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48035","48027","תלוי בסמכויותיו, רשאי היה להרוג?","27/01/17 11:16","כט טבת","תשע"ז","11:16","דוד כוכב","","125","","2649","False","True","False","","132","95.86.121.75","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48043","48030","האם בית חשמונאי התמנו ע"י נביא?","27/01/17 12:33","כט טבת","תשע"ז","12:33","אליצפן","האם לא היו להם סמכויות של מלך?

האם ראינו איזה הבדל בינם לבין מלכים אחרים (למעט בית דוד "שלא דן ולא דנים אותו", כאשר דין זה התחדש דווקא בדור השלישי של מלכות בית חשמונאי, כלומר גם הבדל זה זו תקנת חכמים).

לא מצאנו בכל חז"ל שבית דין של 71 מינו את בית חשמונאי? הם התארגנו עצמאית מרדו בשלטון יוון, נצחו והעם הכתיר את שמעון למלך.

אז למה לשלטון בן גוריון אין אותו דין של מלך?","502","","2649","True","True","False","","899","85.64.155.28","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48045","48032","אבל הרמב"ם מכליל את הורודוס במלכי ישראל","27/01/17 12:40","כט טבת","תשע"ז","12:40","אליצפן","אז כנראה שלחסות של רומי אין משמעות בהגדרה של "מלכות ישראל".","502","","2649","True","True","False","","178","85.64.155.28","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48044","48033","האם למדינת ישראל יש דין מלכות!","27/01/17 12:37","כט טבת","תשע"ז","12:37","אליצפן","עם כל ההשלכות שיש למעמד הזה בכל דיני התורה.

מורד במלכות, יכולת לגיים למלחמה, להטיל מיסים, וכו'. כאשר ראשי המדינה והעומד בראשה לא שומרים מצוות ולא מקיימים את השו"ע.

וזו רק רשימה חלקית.","502","","2649","True","True","False","","210","85.64.155.28","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48046","48036","אז יוסיפוס פלאביוס "חולק" על הרשב"ם?","27/01/17 12:43","כט טבת","תשע"ז","12:43","אליצפן","לפי הרשב"ם הורדוס הוא בנו של הורקנוס (החשמואני) מאשת יפת תואר.","502","","2649","True","True","False","","158","85.64.155.28","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48063","48043","כמה הבדלים","29/01/17 11:31","ב שבט","תשע"ז","11:31","אליעזר מ ש","בין דוד בן גוריון לבית חשמונאי:
כל השלטון בימינו זה בגדר: "מוראה של מלכות" שנחוץ שיהיה בכל מקום שגרים בני אדם כדי שלא יהיו בעיות . אבל ברור שלפי הדת שואפים לממשל יותר אידיאלי.(ברור גם שאנו מעריכים את זה שזכינו למדינה עצמאית (עם כל הצללים שעדיין יש)ונוהגים כבוד מסוים בראש הממשלה הנבחר גם כראש ממשלת ישראל - מדינת היהודים, וכן בגלל שחשוב שהעם יעמוד במאוחד )בן גוריון הסכים לשמד רוחני של עולים,ולכפיה אנטי דתית, והיה לא דתי, בניגוד כמובן לחשמונאים שהיו כהנים גדולים ורובם צדיקים. [כל האידיאולוגיה שאומרת לאומיות יהודית חילונית בלי אמונה לא הייתה אז כלל או הייתה נחלת מיעוט קטן]

2]שמעון החשמונאי היה חלק מצורת ממשל שהיתה אז. ובן גוריון וכל ראשי ממשלות ישראל היום הם חלק מצורת שלטון אחרת.

בספרי ההסטוריה מובא ששמעון החשמונאי נבחר ל"כהן גדול ונשיא וראש חבר היהודים"- [כמדומני] עד שיעמוד כהן לאורים ותומים. בתלמוד מובא שהזמינו את יהושע בן פרחיה לחזור לארץ מאלכסנדריה שבמצרים -יש להניח בפשטות ששמעון קבל ההנהגה המדינית והצבאית באישור הסנהדרין הגדולה בראשות יהושע בן פרחיה .

ובכל מקרה הרי מפורש שאין ממנין מלך בתחילה על ישראל אלא על פי נביא ובית דין הגדול של שבעים ואחד. וכן צריך הסכמת העם שהרי אין ממנין פרנס על הציבור אלא אם כן נמלכין ברוב הציבור.
ולגבי ינאי המלך,בפועל לקח לעצמו גם תואר מלך ולא יכלו למחות בו על כך. לפניו , יונתן אחי שמעון, ויוחנן הורקנוס בן שמעון, לא לקחו לעצמם תואר מלך. והראשון שעשה כך היה יהודה אריסטובולוס בן יוחנן הורקנוס. והוא נפטר כעבור זמן לא רב בלי בנים ואז אחיו -יונתן ינאי אלכסנדר, ייבם את אלמנתו שלומית אלכסנדרה ונהיה למלך. לאחר מות ינאי הייתה אלמנתו לכעין מלכה, אבל ברור שלא מדובר שהיה לה דין מלך, כי אין דבר כזה במסורת שאשה תהיה למלך. והיא עשתה הכל לפי אחיה שמעון בן שטח אב בית דין הסנהדרין, ויהודה בן טבאי נשיא הסנהדרין, והחכמים.
ונתנו לה תואר :"שלומציון המלכה",,,

בין מלך ובין נשיא או ראש ממשלה או מנהיג צבאי -כולם לפי הדת אמורים להיות מוגבלים בסמכויותיהם, וכפופים למרות בית הדין הגדול של כל ישראל. כך מפורש במסורת .

וחשוב גם לציין שכל פרנס הממונה על הציבור צריך להמלך בציבור תחילה. ולכן לפני מינוי מלך צריך שיהיו בחירות מסודרות או משאל עם אם הרוב מסכימים על כך. וכך היה וכך עשה הנביא שמואל שהעמיד שאול לפני ישראל ושאל אותם וכו'.

מלך מבית דוד דן ודנים אותו וכן כל מלך. ורק בזמן ינאי המלך ראו שאי אפשר לעשות כך איתו ונאלצו לא לדון אותו.-כך הבנתי . [בכל מקרה,רוב הזמן או כמעט כל הזמן החשמונאים היו רצויים לעם כמנהיגים הצבאיים והמדיניים]","610","","2647","True","True","False","","285","147.236.34.10","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48047","48044","ומי גילה לך שיש קשר בין מלכות הורדוס","27/01/17 13:09","כט טבת","תשע"ז","13:09","אור חדש","ודיניה לבין מדינת ישראל ודיניה?","458","","2649","True","True","False","","129","87.71.40.52","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48048","48044","לשאלה זו יש שני ספרים יסודיים","27/01/17 14:24","כט טבת","תשע"ז","14:24","אור חדש","של הרב ישראלי ושל הרב גורן ועוד חיבורים נקודתיים אחרים

השאלה חשובה ורחבה מכדי לענות עליה במסגרת הפורום","458","","2649","True","True","False","","128","87.71.40.52","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48064","48045","הורדוס שלט בשם רומא -שלטון זר וכובש, אך","29/01/17 11:42","ב שבט","תשע"ז","11:42","אליעזר מ ש","שלטון זה נתן אוטונמיה תרבותית ליהודים. וגם בדרך כלל לא התערב בסדרי העבודה בבית המקדש. וגם ההנהגה הפנימית הייתה ע"י החכמים. [וכך היה -שלטון רומי, עד המרד הגדול וחורבן הבית.] אך הם -דיכאו, ולקחו מיסים, וגם עבדים. וגם הכניסו לבית הסוהר,וגם צלבו מורדים במלכות. ולכן-בגלל זה, ובגלל עצם שלטונם הזר והלא צודק , זה נקרא: "מלכות הרשעה" ].

גם אם הורדוס לא היה שולט בשם רומא, וגם אם היה ישראל גמור ולא כעבד כנעני, וגם אם היה מיוחס וראוי מצד זה למלוך. הרי לפי המסורת: "אין ממנין פרנס על הציבור אלא אם כן נמלכין בציבור". והוא השתלט בלי לקבל הסכמת הרוב, וזו עוד סיבה לכך שזו לא מלכות ישראל. וכן, מרצח נפש לא ימלוך. ואם מלך, יש לעם ולחכמים להדיחו. כמו בעניין אליהו הנביא ואחאב, לאחר מעשה נבות היזרעלי. ושאחר כך ה' אמר לו להמליך את יהוא בן נמשי למלך על ישראל -במקום בית אחאב, וכן היה לאחר מכן. שמלך יהוא בן נמשי על ישראל.

הרמב"ם לא כתב ששלטון הורדוס זו מלכות ישראל. אלא שלאחר נס חנוכה חזרה המלכות לישראל, יותר ממאתיים שנה לפני חורבן הבית השני. כלומר ,"מלכות" זה ממשלה מסוימת. וגם בזמן השלטון הזר של הורדוס בשם רומא, עדיין היה לנו בית המקדש, והיו ישראל על אדמתם וחגגו ברגלים .והיו להם הנשיאים מבית דוד שהיו מנחים אותם.","610","","2647","True","True","False","","178","147.236.34.10","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48121","48047","אין השוואה בין ישראל כיום לשלטון הורדוס","31/01/17 10:44","ד שבט","תשע"ז","10:44","אליעזר מ ש","הרי הוא שלט בשם מלכות רומא הרשעה. ומדינת ישראל בימינו היא מדינה יהודית עצמאית.וגם הוא היה עבד נכרי וכו' .[בימינו כמובן וכידוע יש בעיות וכו' וגם לא זכינו -עדיין לגאולה השלימה , ]","610","","2645","True","True","False","","172","147.236.34.10","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48049","48048","האם אין ספרים של רבנים אחרים?","27/01/17 15:19","כט טבת","תשע"ז","15:19","אליצפן","זה כל מה שמצאת? האם אין ספרים של רבנים אחרים? למשל של הרבנים שטיינמן וקנייבסקי שליט"א, ולהבדיל בין החיים למתים הרבנים אלישיב, ש"ך, החזון אי"ש זצ"ל?","502","","2649","True","True","False","","234","85.64.155.28","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48051","48049","לא, אין","28/01/17 20:24","א שבט","תשע"ז","20:24","שלום","ולא במקרה.

וניתן להוסיף את "הלכות מדינה" של הציץ אליעזר. יצא מחדש לאחר פטירתו למורת רוחם של צאצאיו.","136","","2648","True","True","False","","84","84.109.136.157","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48054","48051","עצוב, איך חלקים נרחבים בתורה מועלמים.","28/01/17 21:28","א שבט","תשע"ז","21:28","אליצפן","עצוב, איך חלקים נרחבים בתורה מועלמים, בגלל השקפות עולם שחלקים נכבדים בתורה, לא תואמים את האג'נדה, של המעלימים. ואז פשוט מתעלמים מהם.

במקום להיות תלמידי מרע"ה רוצים שהוא ח"ו יהיה תלמיד של בעלי ה"השקופה".","502","","2648","True","True","False","","248","85.64.155.28","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48082","48054","ציטוטים מהפוסקים שכן התיחסו לנושא","30/01/17 00:29","ג שבט","תשע"ז","00:29","שלמה שטרסברג","א. תוקפו של שלטון דמוקרטי
לשלטון יש תוקף ולגיטימיות כשהוא מוסכם על העם
הראי"ה קוק, שו"ת משפט כהן, סימן קמד סעיף טו, עמ' שלז-שלח
נראים הדברים, שבזמן שאין מלך, כיון שמשפטי המלוכה הם גם כן מה שנוגע למצב הכללי של האומה, חוזרים אלה הזכויות של המשפטים ליד האומה בכללה. ובייחוד נראה שגם כל שופט שקם בישראל דין מלך יש לו, לענין כמה משפטי המלוכה, ובייחוד למה שנוגע להנהגת הכלל...
הסברא קימת, דלענין משפט המלוכה, שנוגע להנהגת הכלל, ודאי גם שופטים מוסכמים ונשיאים כלליים במקום מלך הם עומדים.
וסעד לדבר הוא לשון הרמב"ם (הל' סנהדרין ד, יג): "ראשי גלויות שבבבל במקום מלך הן עומדים ויש להם לרדות את ישראל בכל מקום". וקל וחומר שנשיאים המוסכמים באומה, בזמן שהיא בארצה ובשלטונה, באיזו מדרגה שהיא, שהועמדו בשביל הנהגת האומה...

מנהיגות נבחרת איננה זקוקה לאישור נביא או סנהדרין
הרב שאול ישראלי, עמוד הימיני, סימן ז, עמ' נח-נט
"אין מעמידין מלך בתחילה אלא על פי בית דין של שבעים זקנים ועל פי נביא, כיהושע שמינהו משה רבינו ובית דינו וכשאול ודוד שמינם שמואל הרמתי ובית דינו" (רמב"ם הל' מלכים א, ג).
נראה לפענ"ד שכל דינו של הרמב"ם לענין מלך לא נאמר אלא כשמתמנה שלא מדעת העם ושלא על ידי בחירה מידם, ובזה הוא שצריך נביא וסנהדרין של שבעים ואחד, ובלא זה לא חל המינוי. כי מכיוון שהיא שררה על הציבור לא יתכן שיוכל מי להרכיבו עליהם אם לא בהסכמת הנבואה ובית דין הגדול. ובדומה לזה היו כל אותם מינויים שציין הרמב"ם. כי יהושע לא נתמנה על ידי ישראל אלא משה רבנו נצטווה למנותו לעיני העם דהיינו סנהדרין (יומא עג ע"ב), וכן שמואל שמינה שאול ודוד לא היו בשאלת פיהם כלל. ובאופן זה הוא שאמרו שאין מעמידים מלך אלא על ידי נביא וסנהדרי גדולה.
אבל כל שהעם עצמו מסכים למנותו על ידי דרך בחירות, או באיזו שהיא צורה אחרת בזה אין צורך לשום נביא וסנהדרין, אלא ודאי חל המינוי ויש לו תוקף ודין מלך, כי מכיון שהעם מסכים לשררה זו, מה לנו עוד...
מעתה יוצא שכל המינויים הממלכתיים שיעשו בישראל בדרך של בחירות שבהם יכריע רוב העם יהא להם תוקף וסמכות. ומסתבר לפענ"ד שכשם שיכולים למנות איש אחד כראש ושופט, כמו כן אפשר למנות מועצה שביחד יהיו לה הסמכויות הללו. ולפי זה נראה כי מועצת ממשלה שתבחר בדרך של בחירות נכונות יהא לה סמכות בכל מה שנוגע להנהלת האומה כאותה סמכות שהיה למלך ישראל.","205","","2646","True","True","False","","354","95.86.69.179","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48083","48054","המשך ציטוטים בנושא","30/01/17 00:30","ג שבט","תשע"ז","00:30","שלמה שטרסברג","ב. שלטון יהודי בארץ ישראל
חובת תשלום מסים במדינת ישראל

הרב עובדיה יוסף, שו"ת יחווה דעת, חלק ה סימן סד
שאלה: האם מותר מן הדין להשתמט מתשלומי מס הכנסה, ומס ערך מוסף, ומכס, וכיוצא בזה, הנועדים לקופת המדינה, או יש להחיל עליהם את הכלל דינא דמלכותא דינא?
תשובה: בבבא בתרא (דף נד ע"ב) אמר שמואל, דינא דמלכותא דינא. ופירש רשב"ם: "שכל דיני מסים וארנוניות ומנהגי משפטי המלכים שרגילים להנהיג במלכותם דין הוא, שכל בני המלכות מקבלים עליהם מרצונם חוקי המלך ומשפטיו, הילכך דין גמור הוא"... וכתבו הרשב"א והר"ן בנדרים (דף כח ע"א) בשם התוספות, שהכלל שאמרו בגמרא שם דינא דמלכותא דינא לגבי מכס, הוא שייך רק במלכי אומות העולם ובחוץ לארץ, שהמדינה שלהם ויכולים לומר לתושביהם אם לא תעשו כמצותינו נגרש אתכם מן המדינה שלנו, אבל במלכי ישראל לא שייך לומר דינא דמלכותא דינא, לפי שארץ ישראל כל ישראל שותפים בה, ואין למלך בה יותר מכל איש אחר...
אבל הרמב"ם (בפרק ה' מהלכות גזלה ואבדה הלכה יא) כתב, שהמבריח מן המכס לפי מה שקבע המלך קצבת המכס, הרי זה גוזל מנתו של המלך, בין שהוא מלך ישראל בין שהוא מלך גוי, לפי שדין המלך דין הוא. וכן כתב בפירוש המשנה (פרק ג' דנדרים דף כח ע"א) שאסור להבריח מן המכס, בין כשהמלך ישראל ובין כשהמלך גוי... וכן פסקו הטור והשלחן ערוך חשן משפט (סימן שסט סעיף ו'). וכן עיקר להלכה, שאין כל הבדל בזה בין מלכי ישראל למלכי עכו"ם...
ונראה שגם במדינה שאין השלטון על פי מלך, אלא על פי ממשלה הנבחרת על ידי תושבי המדינה, שייך בהם הכלל דינא דמלכותא דינא, בכל מה שנוגע לתשלומי מסים וארנוניות ומכס וכדומה... וראיה לזה ממה שאמר רבא (בבא קמא דף קיג ע"ב): תדע דאמרינן דינא דמלכותא דינא, שהרי שלוחיו כורתים אילנות דקלים לעשות מהם גשר, ואנו עוברים עליהם. (וכן הוא ברמב"ם פרק ה' מהלכות גזלה ואבדה הלכה יז). וכן הדבר בכל שלטון ישראל על ידי הפקידים הממונים על כך... וכן מבואר מדברי הגרא"י קוק בשו"ת משפט כהן (סימן קמד אות יד), שגם בזמן שאין מלך בישראל, חוזרים כל משפטי המלוכה בכל מה שנוגע למצב הכללי של תושבי ארץ ישראל, אל העם השוכן בתוכה, והממשלה הנבחרת על ידו יש לה כל דיני מלכות. וכן כתב בשו"ת ישכיל עבדי חלק ו' (חלק חושן משפט סימן כח סעיף ב) שהוא הדין לממשלה שיש לה בית נבחרים ומחוקקים, אף על פי שאינם מעוטרים בעטרת מלוכה, דינם דין גמור בעניני המדינה, ושייך בהם הכלל דינא דמלכותא דינא, ושכן הדין לגבי מדינת ישראל שאזרחי המדינה בוחרים בכנסת וכו'... ולכן נראה להלכה שבכל מה שנוגע למסים וארנוניות ומכס, יש לקיים את החוק של המדינה, שזה בכלל מה שאמרו חז"ל דינא דמלכותא דינא.","205","","2646","True","True","False","","313","95.86.69.179","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48084","48054","המשך ציטוטים בנושא","30/01/17 00:39","ג שבט","תשע"ז","00:39","שלמה שטרסברג","הרב יעקב אריאל, "דינא דמלכותא בארץ ישראל", באוהלה של תורה, חלק ד סימן טז
משום מה מקובל לחשוב שבארץ ישראל לא חל דינא דמלכותא. שמועה זו מוזכרת לרוב ואף הפכה במחוזות רבים מוסכמה שאין עליה עוררין. בשמה מערימים על המס, מעלימים הכנסות ורוכשים מוצרים ללא מס, ואף עוברים על חוקים אחרים. מה מקור השמועה הנפוצה? ומה מהימנותה?
הר"ן (נדרים כח ע"א) מביא בשם התוס':
וכתבו בתוספות דדוקא במלכי עובדי כוכבים אמר דדינא דמלכותא דינא, מפני שהארץ שלו ויכול לומר להם אם לא תעשו מצותי אגרש אתכם מן הארץ. אבל במלכי ישראל לא. לפי שארץ ישראל כל ישראל שותפין בה.
כאן מקור האמירה שבארץ ישראל לא חל דינא דמלכותא. אולם לשם בירור דבריהם עלינו להבין את סברתם. ברור שהם חולקים על הרמב"ם והרשב"ם וסוברים שלא העם הוא מקור סמכותו של המלך. אלא המלך הוא עצמו מקור סמכותו כי הוא הבעלים על כל הקרקעות, והמלך מרשה ברוב חסדיו לנתינו לגור בארצו, בתנאי שהנתין ישלם מיסים וישמע להוראותיו. ולכן מי שגר בארצו של המלך מחויב לקבל את מרותו. ולשיטתם הם מגבילים את סמכותם של מלכי ישראל. מלכי ישראל אינם ריבונים על ארצם. הארץ שייכת לכולם לא רק למלך ומשום כך אין דינא דמלכותא נוהג ישראל, כפי שהוא נוהג באומות העולם.
ולדבריהם יש לשאול: וכי בארץ ישראל שאין דינא דמלכותא אין מי שיכול לחייב מיסים ולתקן תקנות? וכי בארץ ישראל צריכה לשרור אנרכיה ו"איש הישר בעיניו יעשה" (שופטים כא, כה), לא יסללו דרכים ולא יתקנו גשרים? האמנם כל עיר תהיה על תילה בנויה, ועיר האלוקים תושפל עד שאול תחתיה?! יתרה מזו. להוכחתו של של הכלל דינא דמלכותא אומר רבא (בבא קמא קיג ע"ב): "תדע דקטלי דיקלי וגשרי גישרי ועברינן עלייהו" [תדע שהמלכות כורתת דקלים ובונה גשרים ואנו עוברים עליהם]. כלומר אלמלא חוקיותו של הכלל, היה אסור לנו להשתמש בדרכים ובגשרים שנסללו ונבנו על ידי השלטון. שהרי החומרים לבניית הגשרים הופקעו לשם כך מבעליהן. ובימינו במקרים רבים השלטון מפקיע קרקעות פרטיות לשם סלילת דרכים. ואם פעולה זו אינה חוקית אסור לנו להשתמש בדרכים אלו ולא שבקת חיי לכל בריה! [לא אפשרת לחיות לאף אדם].
אין ספק שיש לפרש את דבריהם בצורה מעמיקה יותר... מקור סברת התוס' המובאת על ידי הר"ן הוא כנראה רבנו תם (שו"ת בעלי התוס' סימן יב)... ר"ת סובר שדינא דמלכותא אינו נוהג במלך ישראל, כנראה משום שמקור סמכותו של מלך ישראל שונה מזה של מלך גוי. מלך ישראל יונק את סמכותו מהעם, בעוד שמלך גוי יונק את הסמכות מעצמו... ארץ ישראל אינה מופקעת מדין המלכות. אמנם לא חל בה דינא דמלכותא הנכרי שלפיו המלך הוא מקור הסמכות של עצמו, אולם חל בה דין המלכות הישראלי, שהעם הוא מקור סמכותה של המלכות.
המחלוקת בין התוס' לרמב"ם ויתר הראשונים בגדר מלכותא דדינא היא רק בחו"ל. אך בארץ ישראל אין הבדל ביניהם ודינא דמלכותא דינא נוהג לכולי עלמא גם בארץ ישראל. אלא שבארץ כולם מודים שהסמכות באה מכוח הציבור. אולם סמכות זו כוחה יפה רק לדברים שהשעה צריכה להם, כגון מסים ותקנות נחוצות. אך אין שום סמכות לציבור ולבאי כוחו להחליף חלילה את משפט התורה בשיטות משפט אחרות. אדרבה, דווקא המלכות הישראלית בארץ ישראל מחויבת לתורה יותר מההדיוטות. שהרי המלך נצטווה לכתוב לו את משנה התורה הזאת על ספר והייתה עמו וקרא בו כל ימי חייו. ...

בשולי הדברים:
יש השוללים את תוקפו של דינא דמלכותא בארץ ישראל כיום מסיבות אידיאולוגיות בגלל אופיה החילוני של המדינה, להגדרתם. לדעתנו יש להבחין בין המדינה כפי שהיא לבין הממשלה והכנסת. ממשלה וכנסת באות והולכות. אמנם שאיפתנו היא שהמדינה תהיה מדינת ישראל, דהיינו שהמדינה תראה את עצמה מחויבת לכל מה שהשם ישראל מחייב, כלומר מדינתם של עם ישראל ושל תורת ישראל. אולם גם בהגדרתה הנוכחית, המדינה כמדינה אינה לא דתית ולא חילונית. היא צורת משטר שהוקמה בעזרת ה' על ידי עם ישראל בארץ ישראל, ותכניו של המשטר תלויים בהשפעתם של אזרחי המדינה על מוסדות המדינה.
גם אם המדינה היתה "חילונית" כביכול, הרי גם אז היינו כולם זקוקים לדרכים וגשרים, בתי חולים, בתי ספר, משטרה וצבא, רווחה וכל יתר הצרכים שכל אזרח בעולם זקוק להם. ובלא מיסים אין שום אפשרות לקיימם. וכל אלו הרי משרתים את כל האוכלוסייה, בין הדתית בין החילונית, היעלה על הדעת ששומר מצוות פטור מלהשתתף במימונם? במה הדבר שונה ממסי ועד הבית שהם חוקיים לכל הדעות?
... לא יתכן שאדם יטען שאינו חייב לשלם מיסים בתואנה שדינא דמלכותא לא נוהג בארץ ישראל, אך במקביל יתבע מהשלטון להשתתף בהוצאותיו. דבר זה בודאי נוגד את הצדק החברתי.","205","","2646","True","True","False","","321","95.86.69.179","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48067","48063","איך אתה מערבב בין חז"ל לספרים חיצוניים?","29/01/17 12:25","ב שבט","תשע"ז","12:25","אליצפן","1. איך אתה מערבב דברי חז"ל עם יוסיפוס פלביוס. איך אתה מעמיד את דבריו כשויי ערך לדברי חז"ל?

2. אתה מכניס הרבה סברות שאין להם מקור בחז"ל. למשל שעצם חזרתו של יהושע בן פרחיה מראה על הסכמת הסנהדרין למלכותו של ינאי.

3. אנו לא דנים איך צריך להיות מינוי מלך לכתחילה אלא אם בדיעבד זה נעשה אחרת, האם יש לזה תוקף או לא. הורדוס לא היה שומר תו"מ וחז"ל מתארים אותו כרוצח רבנים, בועל גוויות ועוד. בכל זאת הרמב"ם פסק שמלכותו נחשבה למלכות ישראל בדיוק כמו מלכות החשמונאים. ומכאן במה שונה מלכות הורדוס לשלטון דוד בן גוריון והבאים אחריו?

4. היחס לשלטון במדינת ישראל איננו רק בגדר "מורא מלכות" יש לו גם השלכות הלכתיות מעשיות: יכולת להקים צבא, לשלוח חיילים להרוג, לגבות מסים, לכרות הסכמים עם מדינות אחרות (רשימה חלקית). זה לא גינוני טקס אלא דיני נפשות. כל זה נעשה בלי סנהדרין, וודאי בלי נביא.

5. אילו מגבלות יש היום לשלטון שלא היו קיימים בימי הורדוס?

6. מסוף דבריך את רואה עד ינאי המלך לא ראו שום הבדל בית מלך מבית דוד לכל מלך אחר. וההבדל נוצר בשל התנהגות פסולה של ינאי המלך ולא מאיזה פגם במעמדו המלכותי.","502","","2647","True","True","False","","298","85.64.155.28","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48065","48064","מנין לו לרמב"ם שגם שלטון כזה-מלכות ישראל","29/01/17 12:10","ב שבט","תשע"ז","12:10","אליצפן","אם לפי דבריך "הורדוס שלט בשם רומא -שלטון זר וכובש", אז מנין לו לרמב"ם שגם שלטון כזה נחשב ל"מלכות ישראל"?

ואם הרמב"ם בכל זאת פוסק שזה שלטון ישראל, מה היא אם כן ההגדרה ל"שלטון" גם אם הוא תחת שלטון מעצמה אחרת?

יש לזה השלכה ישירה על מעמד השלטון במדינת ישראל מבחינה תורנית!","502","","2647","True","True","False","","187","85.64.155.28","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48356","48065","לא כתב ברמבם שהורדוס מלך ישראל","06/02/17 14:45","י שבט","תשע"ז","14:45","אליעזר מ ש","אלא יש שני הסברים בדבריו .[כמ"ש כאן בהערה אחרת]","610","","2639","True","True","False","","172","147.236.34.10","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48068","48067","במחילה מכ' לא הבנת אותי וגם הרמבם לא פסק","29/01/17 13:00","ב שבט","תשע"ז","13:00","אליעזר מ ש","א] כתבתי על חזרתו של יהושע בן פרחיה בזמן שמעון החשמונאי [או אולי אפילו לפני כן בזמן יהודה המכבי ] ולא בזמן ינאי -נכדו. זה סברא פשוטה שהנהגת החשמונאים הראשונים הייתה על פי רצון רוב העם ועל פי הבית הדין הגדול והחכמים. הם היו המנהיגים המדיניים והצבאיים וכהנים גדולים. והסנהדרין הנהיג -כללית .
ב]איני מעמיד את דברי יוסף בן מתתיהו הכהן כשווי ערך לדברי חז"ל אלא כחומר עזר.
ג] הרמב"ם לא פסק שלמלכות הורדוס יש תוקף כמלכות חשמונאי, אלא כתב: וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתיים שנה עד [החורבן השני]חורבן הבית השני. וכבר כתבתי שזמן זה הרי כולל הזמן ששלטו כאן נציבי רומי, וודאי שכולם מסכימים שאין אנו מודים בחנוכה לה' על כך. אלא נתתי שני הסברים בהערה אחרת שכתבתי בעזר האל כאן באשכול.
ד] השלטון היום -להבדיל משלטון הורדוס שהיה שלטון זר בשם רומא- הוא מדינת ישראל עצמאית ,אלא שלפי הצדק ולפי המסורת יש לשפר עצמנו. בכל אופן יש להתפלל בשלומה של מלכות, שאלמלי מוראה איש את רעהו חיים בלעו.[בפרקי אבות-מאמר רבי חנינא סגן הכהנים].[וכן ברור שברצוננו להמשיך להיות מדינה עצמאית וזה חשוב לנו]לגבי הסמכויות הנוספות של המדינה -זה נושא רציני .כי מצד אחד ברור שאנו נמצאים במצב של: "מלחמת מצוה להצלת ישראל מיד צר הבא עליהם", ומצד זה יש מצוה לשרת בצה"ל.(מצד שני בעיות וכו' ויש זרמים שונים וכו') ולגבי שאר הנקודות שהעלית - אני אינני מין פוסק, וכרגע אין לי אפשרות מעשית להמשיך בדיון בעניין. בכבוד רב.[אני משלם מיסים..ושרתתי בזמנו בצה"ל -אבל אינני מתיימר להיות מין פוסק בעניינים אלו]
ו] לפי המסורת אין הבדל בין מלך או כל אדם אחר בכך שכולם נמצאים מתחת החוק. וגם מלך דן ודנים אותו , ורק בזמן ינאי המלך נאלצו לא לדון אותו.","610","","2647","True","True","False","","183","147.236.34.10","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48338","48082","השגה","06/02/17 11:57","י שבט","תשע"ז","11:57","אליעזר מ ש","נראה שגם במינוי על פי נביא ובי"ד הגדול צריך להעמידו לפני העם ולשאול את פיהם כמו שעשה שמואל הנביא עם שאול. ומה שהוא כתב ששמואל שמינה את שאול ודוד לא היה בשאלת פיהם, זה לא נכון .וגם לענין דוד, הרי שמואל משח דוד בקרב אחיו, אבל נהיה למלך בפועל רק אחר כך. לאחר שזקני יהודה המליכוהו על יהודה וכו'","610","","2639","True","True","False","","203","147.236.34.10","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48123","48120","אף על פי כן","31/01/17 11:39","ד שבט","תשע"ז","11:39","הודו_כי_טוב","אם מנשה היה מלך רצח אולי אפילו יותר מהורדוס ירבעם בן נבט היה מלך והבן של אחאב היה גוי בכלל אז מה הבעיה ? עיניין של כבוד של החשמונאים שזה פגיעה בכבודםההשוואה הזו ? בעצמך ציינת שגם שם היו חריקות
מניין לך שהוא לא היה מקובל על העם פחות מאחאב וירבעם ?
החטא של החשמונאים היה שאסור היה להם למלוך ולכן בא קץ לשושלת שלהם עונש מהשמיים .
והורדוס היה שליח השם קיבל אסאםאס (בת קול) מגבוהה
בצורת רעיון למרוד כשלמעשה הוא ביצע את רצון השם","207","","2645","True","True","False","","228","46.19.85.68","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48168","48123","הבן של אחאב הודח ע"י אלישע הנביא","01/02/17 13:51","ה שבט","תשע"ז","13:51","אליעזר מ ש","והוא רצה להרוג את אלישע. ואלישע קרא לו: "בן המרצח" ואחר שלח אלישע להמליך את יהוא בן נמשי על ישראל.וכבר נאמר לאליהו להמליך את יהוא ורק התעכב העניין.","610","","2644","True","True","False","","185","147.236.34.10","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48171","48167","לאחר מעשה נבות אחאב לא גייס צבא?","01/02/17 13:57","ה שבט","תשע"ז","13:57","אליצפן","מה הקשר בין ההתנהגות של המלך לבין הסמכויות שלו? להפך גם לאחר מכן הנביא תומך במלחמה ואף יהושפט מצטרף אליו?

האם החיילים שהשתתפו היו "רוצחים" כי המלך שגייס אותם היה רשע?

לדוגמא: כהן שהרג נפש אפילו בשגגה פסול מלשאת את כפיו. האם כהן שהרג באותה מלחמה איזה אויב ארמי היה נפסל מלשאת את כפיו בגלל שהמלך ששלח אותו למלחמה היה רשע?","502","","2644","True","True","False","","215","85.64.155.28","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48172","48168","עשר שנות שלטון עד ההדחה","01/02/17 14:04","ה שבט","תשע"ז","14:04","הודו_כי_טוב","שני הבנים של אחאב ואיזבל אחזיהו ויורם מלכו עשר שנים עד שהקדוש ברוך הורה לנביא להדיח ולא בגלל שהם גויים וגם ההדחה עצמה בוצעה על ידי יהוא לאחר
שנמשך על ידי תלמידו של הנביא שלפי המסורת זה יונה הנביא","207","","2644","True","True","False","","264","46.19.86.62","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48173","48171","הנביא מיכיהו בן ימלא לא תמך באותה מלחמה","01/02/17 14:29","ה שבט","תשע"ז","14:29","אליעזר מ ש","שיצאו לשחרר את רמות גלעד, והיה צריך לשמוע לו ולא לצאת אליה. ולא שחררו את רמות גלעד ולא השיגו כלום . אחאב נהרג, אבל שאר העם, "לא אדונים לאלה ישובו בשלום לביתם". הם לא אשמים במעשהו של אחאב עם נבות, ולא היה ידוע או ברור להם מה קרה שם-כנראה . בכל מקרה, אחאב היה מלך מאד מוצלח מבחינה מדינית וצבאית, והם לא מיהרו לברר זאת ,וכמו כן, היו עסוקים במלחמות נגד הארמים . באופן עקרוני , סמכות המלך נובעת מהסכמת רוב העם למלכותו ובמקרה שמתברר שזה רוצח ברור שאסיפת נבחרי הציבור צריכים להתכנס ולהדיחו ממלכותו , לא יעלה על הדעת אחרת. וממה שנעשה עם אחאב וכו' לומדים זאת, ושנאמר אז סמוך לאחר מכן לאליהו להמליך את יהוא בן נמשי למלך על ישראל. וזמן לא רב לאחר מכן נהרג אחאב במלחמה בגל עוונו החמור הזה. אמנם גילה גבורה רבה למען העם בשעותיו האחרונות .וכנראה אליהו מסר לאלישע את הצווי להמליך את יהוא. ונמצא, שמתחילת מלכות יהורם בן אחאב הוא היה כאילו "מועמד להדחה". אמנם,בתחילת מלכות יהורם, היה רעב ומצור. והעם ראה שהשק על בשרו של יהורם. ובמקביל, לאחר מות אחאב, פשע מואב בישראל. ועשה מישע מלך מואב כיבוש בעבר הירדן והרג בשבטי ישראל ושבה שבויים וסחב בבזיון כלי מקדש ה'[אולי מין מקום תפילה חשוב]שהיה שם לפני השיקוץ שלו[כמפורט כל זה במצבת מישע מלך מואב, וזה מסביר המקרא] ולכן היה גיוס כללי של צבאות ישראל ויהודה. ועמם לקחו אדום, ויצאו למסע שחרור בעבר הירדן. ואחר כך מסע עונשין קשה בארץ מואב ושאיתם היה אלישע הנביא. וכמובן זה לא היה הזמן המתאים לעשות מהפכה להמליך ליהוא. ואולי קיוו שבעקבות המצב יהורם ייטיב את דרכיו . אבל לא ממש כך היה. ואז קרא אלישע לאחד מבני הנביאים והוא הלך ומשח למלך את יהוא בן נמשי שר הצבא והוא הרג יהורם. וכן הרג את איזבל המכשפה הארורה הזונה. ומלך על ישראל.","610","","2644","True","True","False","","173","147.236.34.10","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48247","48171","לגבי כהן שהרג במלחמה","02/02/17 10:08","ו שבט","תשע"ז","10:08","אליעזר מ ש","אינני בקי אפילו בחצי הש"ס, אך דרך לימוד נראה לומר:

מלחמת מצוה להצלת ישראל מיד צר שבא עליהם[רמב"ם הלכות מלכים] נוהגת בכל זמן.[ כי היא לא מצוה בפני עצמה אלא סניף מהמצוות הכלליות של: "לא תעמוד על דם ריעך" , "ואהבת לריעך כמוך" ו"הבא להורגך השכם להורגו".
וידוע שכהן שהרג אויב במלחמה ישא כפיו , ומסברא , מה זה משנה, מי היה אז המנהיג או המלך של ישראל , הרי הכהן לא שפך דם נקי אלא עשה מצוה.
[אמנם אנו מקוים שהמשיח יקרא שלום לגויים ובכל הפרטים עם מצוות בני נח ואז אולי חלק מהאויבים יחזרו להיות תומכים בנו.-ראה בנביא מיכה :"ואתה בית לחם אפרתה ממך יצא לי מושל" וכו' "ועמד ורעה בעוז ה' בגאון שם ה' אלהיו ודבר שלום לגויים"","610","","2643","True","True","False","","234","147.236.34.10","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48245","48172","אבל כבר נאמר לאליהו להמליך את יהוא","02/02/17 09:46","ו שבט","תשע"ז","09:46","אליעזר מ ש","רק היה עכוב בביצוע .

לגבי אם אחזיה ויהורם היו בנים ביולוגיים של איזבל, הרי היו לאחאב עוד נשים, שהרי היו לו שבעים בנים בשומרון . ומכל מקום כבר בזמן מלכות אחאב נאמר להמליך ליהוא וכל שלטון אחזיה ויהורם היה כ"מועמדים להדחה"-כך נראה לפענ"ד.","610","","2643","True","True","False","","180","147.236.34.10","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב",""),new Message("48360","48356","הנה הציטוט מהרמב"ם","06/02/17 15:54","י שבט","תשע"ז","15:54","אליצפן","וְגָבְרוּ בְּנֵי חַשְׁמוֹנַאי הַכֹּהֲנִים הַגְּדוֹלִים וַהֲרָגוּם, וְהוֹשִׁיעוּ יִשְׂרָאֵל מִיָּדָם, וְהֶעֱמִידוּ מֶלֶךְ מִן הַכֹּהֲנִים, וְחָזְרָה מַלְכוּת לְיִשְׂרָאֵל יָתֵר עַל מָאתַיִם שָׁנִים, עַד הַחֻרְבָּן הַשֵּׁנִי.

לפי התלמוד במסכת עבודה זרה (דף ט עמוד א):
"מלכות פרס בפני הבית שלשים וארבע שנה,
מלכות יון בפני הבית מאה ושמונים שנה,
מלכות חשמונאי בפני הבית מאה ושלש,
מלכות בית הורדוס מאה ושלש

מלכות חשמונאי 103 + מלכות הורדוס 103= 206. אם כן הרמב"ם מונה גם את מלכות הורדוס כמלכות ישראל.

אז מנין כל פלפולי ההבל ב"חילוקים" וה"אוקימתות" בין מלכות הורדוס למלכות חשמונאי?","502","","2639","True","True","False","","274","85.64.155.28","0","48012","בבא בתרא|ג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);