var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=47766;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("47766","0","הערות ברש"י","20/01/17 07:42","כב טבת","תשע"ז","07:42","שמואל דוד","בבא מציעא דף קיד:

אמר ליה לאו כהן הוא מר מאי טעמא קאי מר בבית הקברות א"ל לא מתני מר טהרות דתניא ר"ש בן יוחי אומר קבריהן של עובדי כוכבים אין מטמאין שנאמר ואתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם אתם קרויין אדם ואין עובדי כוכבים קרויין אדם אמר ליה בארבעה לא מצינא בשיתא מצינא כו'

וברש"י בארבעה לא מצינא - בגירסא דארבעה סדרין כגון מועד ישועות נשים שהן נוהגות בזמן הזה כבזמן הבית וקדשים נמי כדכתיב ובכל מקום מוקטר מוגש לשמי ואמרי' (מנחות דף קי.) אלו תלמידי חכמים העוסקין בהלכות עבודה בכל מקום מעלה עליהן הכתוב כאילו מקריבין אותן בבית המקדש
בשיתא מצינא - בתמיהה זרעים אינו נוהג בחוצה לארץ וכן טהרות

ויש להעיר ברש"י כמה הערות ופלא שלא מצאתי מי שהרגיש בהם....
א) מה כוונת רש"י במש"כ "כגון" מועד כו' דלכאורה אינו מובן.
ב) מדוע הקדים נזיקין לנשים.
ג) מדוע כתב ישועות ולא כתב נזיקין

נא להאיר עיני בזה","595","","2654","True","True","False","","758","63.143.224.81","0","0","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47767","47766","תשובות","20/01/17 11:31","כב טבת","תשע"ז","11:31","דוד כוכב","א) במקומות רבים מספור כותב רש"י "כגון" במשמעות "שהם" - שכן אין דוגמות נוספות.
ב) אין סדר למשנה, וסדר ישועות נלמד יותר מסדר נשים. לא עסקו בזה המחברים כי אין דרכם לדקדק בלשונות הראשונים כמו שמדקדקים בקרא.
ג) לישנא מעליא בסגי נאור.","125","","2654","True","True","False","","168","212.76.103.44","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47903","47766","עוד בזה","24/01/17 19:13","כו טבת","תשע"ז","19:13","שמואל דוד","חכם אחד ציין לרש"י ב"מ לג וז"ל בימי רבי כו' דברי נזיקין לבדם ודברי יבמות לבדם ודברי קדשים כו'
דמבואר שנזיקין קודם לנשים...
ויש להעיר,
א) מדוע כתב רש"י יבמות ולא נשים
ב) מדוע לא הזכיר מועד
וצע"ק","595","","2650","True","True","False","","170","50.29.100.36","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47769","47767","הרבה מחברים עסקו בדיקדוקי לשון רש"י","20/01/17 15:07","כב טבת","תשע"ז","15:07","אלף בית רשי","ודב"ש זה שואל כאן "רק" דקדוקים שלא מצא להם תשובה במקום אחר,
המהרש"א המהר"ם ועוד ועוד מתייחסים בהחלט ללשון רש"י, ראה גם העוסקים בלשון "רש"י" על התורה כ 300 ספרים. והשל"ה כתב שגם ברש"י על הש"ס יש לדקדק בלשוהו וכן כתב החיד"א ועוד (שאר הציטוטים בהקדמה לספרי בקרוב)

לגבי השאלות:
א) אכן "כגון" ברש"י ברובה דרובה איננו דוגמא ל...
ב) נראים הדברים של הרב כוכב כדברי רש"י והגמ' בסנהדרין ק"ו רבותא למבעא בעיי. וללמוד תורה רחמנא לבא בעי דהא בשני דרב יהודה כולהו תנויי בסדר נזיקין היה כל הגמרא שלהן לא הוה אלא בסדר נזיקין שלא היו מרבין כל כך [לדרוש]: וכן בברכות דף כ' ובעוד
ג) בכמה מקומות רש"י כותב סדר ישועות, והמקומות שכותב סדר נזיקין רק כשנמשך כך מלשון הגמרא, ובדר"כ כלל רש"י קורא לשלש הבבות סדר נזיקין","278","","2654","True","True","False","","416","74.56.144.55","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47796","47767","עיין שדי חמד ערך כגון","22/01/17 12:29","כד טבת","תשע"ז","12:29","שמואל דוד","","595","","2652","False","True","False","","159","174.200.7.153","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47770","47769","לא בענין של סדר מילים וכד'","20/01/17 15:09","כב טבת","תשע"ז","15:09","דוד כוכב","","125","","2654","False","True","False","","125","212.76.103.44","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47771","47770","טעות גדולה בידך גם בסדר המילים","20/01/17 15:34","כב טבת","תשע"ז","15:34","אלף בית רשי","","278","","2654","False","True","False","","385","74.56.144.55","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47772","47771","הבא נא דוגמה","20/01/17 15:44","כב טבת","תשע"ז","15:44","דוד כוכב","של מחבר המקשה אודות סדר המילים ברש"י כאשר אין בזה שינוי בפירוש או בהלכה.

גם לא ראיתי מפרש המסביר את כל המקומות במקרא בהם מובאים חלק משבעת העממים, ומדוע נשתנה סדרם.
כגון בפרשתנו: (שמות ג, ח; שמות ג, יז) הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי.
בעוד שבועיים: (שמות יג, ה) הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי.
ובמשפטים: (שמות כג, כח) הַחִוִּי אֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַחִתִּי.

וראה את דברי האבן עזרא המובאים כאן.","125","","2654","True","True","False","","170","212.76.103.44","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47773","47772","מראה מקומות בענין","20/01/17 17:58","כב טבת","תשע"ז","17:58","שמואל דוד","בעניין דיוקים ברש"י
עיין שו"ת הלכות קטנות ב קט (מדייק מדוע כתב רש"י פסוק הוא במקום פלוני)
שו"ת מהרי"ק סימן פז (מדייק בין היכא שאומר רש"י לקמן מפרש או כדמפרש ואזיל)
ועיין של"ה (תושבע"פ כלל כד) שיש לדקדק בכל תיבה כו'
ושם (מסכת שבועות נר מצוה) כתב דבכל דיבור יש בו נסתרים כו' כי חיבר חיבורו ברוח הקודש... ועיין רש"י על התורה שהקורא סובר שהוא קל וראו במזרחי ושאר מפרשים ותמצאו נפלאות וכ"ה ברש"י על גמרא שכולם מרועה אחד כו'
ועיין דרכי הגמרא (ה-ו)
ועיין מאירי בפתיחה לאבות שבתיבה אחת של רש"י יכלול לפעמים תירוצים של חבילי קושייות
ועיין שו"ת חיים שאל (א-מח, עא) שרש"י ישב על כל טיפת דיו ז נקיים כו'
ועיין כללי רש"י (סוף מסכת ברכות)
[מספר שערים מצויינם בהלכה ב"מ עו]","595","","2654","True","True","False","","173","174.200.7.153","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47774","47773","ובנוגע לרש"י דידן","20/01/17 18:01","כב טבת","תשע"ז","18:01","שמואל דוד","עיין משנה זכרון
ובדברי שמואל כלל מה","595","","2654","True","True","False","","129","174.200.7.153","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47775","47774","אין לי זמן לחפש הרבה","20/01/17 18:20","כב טבת","תשע"ז","18:20","שמואל דוד","הגור אריה דייק כמה פעמים בשינוי סדר וכן כל חכמי תוניס דייקו בזה ברש"י על הש"ס ורב יעקב קמינצקי ז"ל ואדמו"ר מקלויזנברג בעל הדברי יציב עסקו נמי בכגון דא","595","","2654","True","True","False","","141","174.200.7.153","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47776","47775","נא להעתיק דוגמה או דוגמות","21/01/17 18:42","כג טבת","תשע"ז","18:42","דוד כוכב","כדי שניתן יהיה להווכח אם שינוי סדר המילים ברש"י יש בו שינוי בפירוש או בהלכה.","125","","2653","True","True","False","","151","212.76.103.44","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47784","47776","עיין דב"ש תמר","22/01/17 07:07","כד טבת","תשע"ז","07:07","שמואל דוד","","595","","2652","False","True","False","","107","63.143.237.137","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47791","47784","אין לי את הספר","22/01/17 11:26","כד טבת","תשע"ז","11:26","דוד כוכב","","125","","2652","False","True","False","","125","212.76.103.44","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47794","47784","חשוב להבין משהו","22/01/17 12:09","כד טבת","תשע"ז","12:09","אור חדש","מסתבר שרש"י לא למד מעולם ש"ס עם פרוש רש"י על הסדר, מבחינה זאת יש בימנו ת"ח שיותר בקיאים בפרש"י ממה שרש"י עצמו היה בקיא בחיבורו . אם יצא לך לכתוב פעם מאמר תורני/אקדמי רציני אתה תבין שההכרות של המחבר עם יצירתו שונה מאד מזו של הקורא החיצוני.
זה נובע בין היתר מהעובדה המוכרת לכל מי שעסק פעם בכתיבה תורנית שתוך כדי הכתיבה הדברים מתבהרים יותר ויוצאים שונים ממה שתכננת לכתוב מראש כך יוצא שהתחלת לכתוב ב'ראש' אחד וסיימת בהבנה שונה (מאד/קצת) את סוף החיבור. לעיתים ההבנה משתנה תוך כדי כתיבת המשפט עצמו. כמובן שמחבר רציני עושה עריכה ומשתדל ליצור אחידות למפרע בחיבורו כך שהכל יסתדר עם מסקנתו אך אם מדובר בחיבור בגודל של 'פירוש על מסכת' וכ"ש 'פירוש על הש"ס כולו' הדבר נהיה בלתי אפשרי (מלבד לחברי מכון חיצוני שכבר מקבלים את המוצר המוגמר ויכולים לערוך השוואות ממוחשבות של כל הסוגיות ופירושיהן).
כמפורסם רש"י עצמו לא ראה בחיבורו את תכלית האמת ושקד רבות על תיקון שגיאות והוספת הבהרות, ישנה מסורת שהיו כ7 גרסאות שונות לקונטרסי רש"י.
כמובן שלא ניתן היה לתקן ולשכלל הכל בו זמנית ולכן ניתן למצוא ביאורים שדלים במסכת אחת הגם שבסוגיה המקבילה במקום אחר רש"י ביאר טוב יותר ומסתבר מאד שזה נובע בעיקר מ'שיקולי עריכה'.
כאמור אין בכך שום קושיה ופחיתות מעלה לרש"י אלא זה טבעו המוכרח של מפעלו האדיר שביאר לנו כמעט את כל הש"ס והמשיך ושכלל מפעל זה בכל משך חייו.
אינני אומר שאין מה לדקדק בפירושיו שהרי כל מהדורה שנכתבה נכתבה ע"י גדול הפרשנים שקמו לנו אך המחשבה שבן אדם יצר יצירה מושלמת שאין בה מקום לשום פספוס או חוסר דיוק הינה קודם כל שטות ושנית טעות מצד המסורת במעידה שרש"י שכלל חיבורו כל הזמן.

הערה: האמירה שרש"י ישב שבעה נקיים על כל טיפת דיו הינה קודם כל לא נאה וחסרת מובן בהקשרה המקורי, ושנית ברור אין שום סיכוי מציאותי שרש"י שכתב אלפי טיפות דיו המתין שבעה ימים על כל טיפה (ואף לא על אות או מילה) לפני שכתבה.
זו בוודאי גוזמה מופרכת אלא שהמביאים גוזמה זו מתייחסים אליה כאל תאור מציאותי של פעלו של רש"י ומוכיחים מכך ראיות לדברים מוזרים ביותר.","458","","2652","True","True","False","","144","213.151.53.59","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47843","47791","תודה על שליחת הצילום","22/01/17 23:24","כד טבת","תשע"ז","23:24","דוד כוכב","","125","png","2652","False","True","False","","153","212.76.103.44","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב","0-png"),new Message("47795","47794","כתב רש"י ברוח הקודש וכל דבריו בדקדוק","22/01/17 12:26","כד טבת","תשע"ז","12:26","שמואל דוד","","595","","2652","False","True","False","","201","174.200.7.153","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47797","47795","איזו מהגרסאות?","22/01/17 12:29","כד טבת","תשע"ז","12:29","אור חדש","האם אתה חולק על המסורת שכתב כמה גרסאות לפירושו?
האם רה"ק טעתה בפעמים הראשונות?

ואני כלל לא מזכיר את שיטת צאצאיו ותלמידיו, רבותינו בעלי התוס' שחיפשו בכל מקום היכן יש אפשרות להציע פירוש טוב משל רש"י שאתה במחי מקלדת עושה את כולם לחולקים על רוה"ק","458","","2652","True","True","False","","137","213.151.53.59","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47798","47795","האם אמירה זו גם נאמרה ברוה"ק ?","22/01/17 12:31","כד טבת","תשע"ז","12:31","Almuaddib","כי אם לא כך, מדוע יש להאמין לה?


ומיהו המעיד כי גם אמירה זו נאמרה ברוה"ק? האם עדותו שלו - ברוה"ק נודע לו עליה?


|רקורסיה|","107","","2652","True","True","False","","158","82.81.160.69","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47808","47796","אנא, צטט משם כאן","22/01/17 17:29","כד טבת","תשע"ז","17:29","Almuaddib","לטובת הקוראים כולם.","107","","2652","True","True","False","","123","82.81.160.69","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47812","47798","לא הבנתי","22/01/17 17:53","כד טבת","תשע"ז","17:53","שמואל דוד","","595","","2652","False","True","False","","124","174.200.7.153","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47811","47808","איני יודע איך לשלוח צילומים","22/01/17 17:51","כד טבת","תשע"ז","17:51","שמואל דוד","","595","","2652","False","True","False","","115","174.200.7.153","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47817","47811","עוד מראה מקומות","22/01/17 18:41","כד טבת","תשע"ז","18:41","שמואל דוד","עיין מדרש רבה פרשת נשא פרשה יג
ועיין רש"י יבמות לח: ובספר אוצר ביאורים שם","595","","2652","True","True","False","","157","174.200.7.153","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47814","47812","היאך ידע השל"ה כי רש"י כתב דבריו ברוה"ק?","22/01/17 17:54","כד טבת","תשע"ז","17:54","Almuaddib","ואיך אנו יודעים להאמין לדברי השל"ה, שהודפסו על ידי מדפיסים, שקיבלו כתב יד ממחבר כלשהו, וכו'?","107","","2652","True","True","False","","152","82.81.160.69","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47818","47814","למה אתה מאמין בתורת משה????","22/01/17 18:42","כד טבת","תשע"ז","18:42","שמואל דוד","","595","","2652","False","True","False","","109","174.200.7.153","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47823","47817","איפה מוזכר רש"י במדרש רבה?","22/01/17 20:35","כד טבת","תשע"ז","20:35","Almuaddib",""
דָּבָר אַחֵר, אֶת הַמִּשְׁכָּן, שֶׁהוּא שָׁקוּל כְּנֶגֶד הָעוֹלָם שֶׁקָּרוּי אֹהֶל, כְּשֵׁם שֶׁמִּשְׁכָּן קָרוּי אֹהֶל, כֵּיצַד, כְּתִיב (בראשית א, א): בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים וגו' וּכְתִיב (תהלים קד, ב): נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה, וּבַמִּשְׁכָּן כְּתִיב (שמות כו, ז): וְעָשִׂיתָ יְרִיעֹת עִזִּים לְאֹהֶל עַל הַמִּשְׁכָּן וגו', כְּתִיב בַּשֵּׁנִי (בראשית א, ו): יְהִי רָקִיעַ וגו' וִיהִי מַבְדִּיל וגו', וּבַמִּשְׁכָּן כְּתִיב (שמות כו, לג): וְהִבְדִּילָה הַפָּרֹכֶת לָכֶם, בַּשְּׁלִישִׁי (בראשית א, ט): יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם, וּבַמִּשְׁכָּן (שמות ל, יח): וְעָשִׂיתָ כִּיּוֹר נְחשֶׁת וְכַנּוֹ נְחשֶׁת לְרָחְצָה וגו'. בָּרְבִיעִי (בראשית א, יד): יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם, וּבַמִּשְׁכָּן (שמות כה, לא): וְעָשִׂיתָ מְנֹרַת זָהָב טָהוֹר וגו'. בַּחֲמִישִׁי (בראשית א, כ): וְעוֹף יְעוֹפֵף עַל הָאָרֶץ וגו', וּבַמִּשְׁכָּן (שמות כה, כ): וְהָיוּ הַכְּרֻבִים פֹּרְשֵׂי כְנָפַיִם. בַּשִּׁשִּׁי, נִבְרָא אָדָם, וּבַמִּשְׁכָּן (שמות כח, א): וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ. בַּשְּׁבִיעִי, כְּתִיב (בראשית ב, א): וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וגו', וּבַמִּשְׁכָּן (שמות לט, לב): וַתֵּכֶל כָּל עֲבֹדַת מִשְׁכַּן וגו'. בִּבְרִיאַת עוֹלָם כְּתִיב (בראשית ב, ג): וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים, וּבַמִּשְׁכָּן (שמות לט, מג): וַיְבָרֶךְ אֹתָם. בַּשְּׁבִיעִי (בראשית ב, ב): וַיְכַל אֱלֹהִים, וּבַמִּשְׁכָּן: וַיְהִי בְּיוֹם כַּלּוֹת משֶׁה. בַּשְּׁבִיעִי (בראשית ב, ג): וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ, וּבַמִּשְׁכָּן (במדבר ז, א): וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ, הֱוֵי: אֶת הַמִּשְׁכָּן.
"","107","","2652","True","True","False","","183","84.229.103.40","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47824","47817","והנה רש"י ביבמות. היכן רוה"ק?","22/01/17 20:41","כד טבת","תשע"ז","20:41","Almuaddib","הנה כאן.

היכן מצאת כאן רוה"ק?","107","","2652","True","True","False","","124","84.229.103.40","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47822","47818","אתה משווה את תורת משה לדברי השל"ה???","22/01/17 20:28","כד טבת","תשע"ז","20:28","Almuaddib","וכי שתי תורות יש לעם ישראל? אחת שניתנה בהר סיני והשניה - בפראג?!","107","","2652","True","True","False","","158","84.229.103.40","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47825","47824","לא שייך לרוח הקודש","22/01/17 20:51","כד טבת","תשע"ז","20:51","שמואל דוד","מדרש במדבר ורש"י יבמות בנוגע ישועות נזיקין","595","","2652","True","True","False","","146","63.143.224.209","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב",""),new Message("47909","47903","אלו המסכתות הראשונות","24/01/17 21:18","כו טבת","תשע"ז","21:18","דוד כוכב","נקט לדוגמה מסכת הראשונה מכל סדר חשוב:
מסכת נזיקין (ב"ק-ב"מ-ב"ב),
מסכת יבמות,
מסכת זבחים הנקראת שחיטת קדשים.","125","","2650","True","True","False","","163","95.86.121.75","0","47766","בבא מציעא|קיד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);