var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=47128;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","45"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("47128","0",""לימא מתניתין דלא כרבי מאיר"","18/12/16 09:31","יח כסלו","תשע"ז","09:31","אבי גרינבלט","כאשר הגמרא שואלת זאת ובמיוחד לאור ד"ה בתוס' "נימא תנן סתמא דלא כר' מאיר" שבשינוי הנוסח כבר מבאר לנו את הבעיה אם יתברר כי המשנה שנשנית בסתם אינה כר"מ עפ"י הכלל "סתם משנה כר"מ".
בדף פא,ב כאשר הגמרא שואלת "לימא מתניתין דלא כר' אליעזר" , ואם אין המשנה כדעת ר"א , איזה קושי יתעורר אם אכן יתברר שכך הוא (מה גם שבסוף הדיון כך אכן מתברר) ?
יתר על כן , לקראת סוף הדיון , עולה שהמשנה חייבת להיות אליבא דר"ע שאל"כ , שוב נתנגש עם העיקרון של "סתם משנה כר"מ" שלמד את תורתו מר"ע .","539","","2695","True","True","False","","754","81.218.132.64","0","0","בבא מציעא|פ ע"ב",""),new Message("47129","47128","אין קושי מהותי","18/12/16 10:45","יח כסלו","תשע"ז","10:45","דוד כוכב","הגמרא חוקרת "לימא מתניתין דלא כרבי אליעזר" כדי שנלמד ונדע אם אכן כך הוא או שקיימת דחייה.
לידיעה זו תיתכן גם נפקא מינה, כי לרוב הלכה כסתם משנה, ואם יש סתירה בין סתם משנה במסכתות שונות יש יתרון למסכת שאותו נושא הוא עיקר עניינה, ואצלנו עוסקת המסכת בדיני השומרים.","125","","2695","True","True","False","","135","212.76.119.156","0","47128","בבא מציעא|פ ע"ב",""),new Message("47130","47129","תודה רבה ויש"כ","18/12/16 10:55","יח כסלו","תשע"ז","10:55","אבי גרינבלט","","539","","2695","False","True","False","","83","81.218.132.64","0","47128","בבא מציעא|פ ע"ב",""),new Message("47139","47129","עדיין לא ברור","18/12/16 21:39","יח כסלו","תשע"ז","21:39","אור חדש","כיצד ניתן להתחיל לברר אם המשנה מיושבת עם דעת ר"א כאשר הנחת היסוד שלך היא שהיא חייבת דוקא להתאים לר"ע החולק עליו.","458","","2695","True","True","False","","77","213.151.53.59","0","47128","בבא מציעא|פ ע"ב",""),new Message("47141","47139","לכן נראה להסביר כך:","19/12/16 10:32","יט כסלו","תשע"ז","10:32","אור חדש","בד"כ במחלוקת ר"ע וחברו(יו) הלכה כר"ע ולכן גם מצופה מסתם משניות להיות כשיטתו ולא כשיטת החולק עליו (ולכן לעולם לא נשאל בתמיהה 'לימא סתמא לא כחולק על ר"ע?' )
למה בכ"ז אצלינו שואלים את השאלה על ר"א?
נראה שלמרות הכלל שהלכה כר"ע מול חבריו, לעומת ר"א שהיה רבו של ר"ע מצופה שרבי יפסוק דוקא כר"א, ע"כ הסתמא צריכה להיות כר"א ומתמיה אותנו שנראה שאין כן הדברים.
בנסיון ליישב את המשנה עם שיטת ר"א הגענו לשלב שנאלצנו לומר שכל המשנה הינה למעשה דברי ר"י (שכל דבריו מבוססים על שיטת ר"ע רבו) ולא דעה "סתם" שסתם בה רבי שיטת ההלכה- ר"א.
מכיוון שידוע לנו שר"י וודאי היה נאמן לר"ע אין אפשרות לבאר ששנה משנתו כר"א ולכן למסקנה אין משנתנו מיושבת עם ר"א.
אומנם מה ההלכה?
מצד אחד נראה שצריך לפסוק כר"א במחלוקתו עם ר"ע (מהנחה זו החלה הגמ')
מצד שני רבי כביכול סתם אצלינו כר"ע (בפשט סתם כמותו אך ב'חסורי ' מתברר שאין זו סתמא אלא שיטת יחידאה- ר"י)
כאן עלינו לברר האם כאשר רבי כתב המשנה בצורה כזו האם התכוון לפסוק כפי הנראה בפשט או שסמך שנדע שיש כאן חסורי.

להעמקה בנושא:
הרחבה על "לימא"
למה רבי סידר המשניות כך שההלכה כר"מ דוקא בלא הזכרת שמו וכשמזכירו אין הלכה כמותו","458","","2694","True","True","False","","122","213.151.53.59","0","47128","בבא מציעא|פ ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);