var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=46848;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","67"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("46848","0","כוונת רש"י","30/11/16 09:28","כט חשון","תשע"ז","09:28","שוםשום","רשי הראשון בעמוד מסביר מה הכוונה "דלא ניסתרי עבדי" ומאריך להסביר את דקדוק המילה, וד"ה זה דומה יותר לפירושו על התורה, שבפירושו על הגמרא כמעט ואין הסברים כאלה, ואם נגיד שזה כ"כ חשוב שנדע שהאות סמ"ך אינה מהשורש אז למה רש"י נזכר להסביר זאת כאן, ולא הסביר זה כבר בבבא קמא ששם ג"כ נמצא סיפור זה
אשמח מאוד לראות הסבר הזה!","608","","2710","True","True","False","","670","213.8.204.46","0","0","בבא מציעא|סה ע"א",""),new Message("46850","46848","שלש תשובות","30/11/16 09:49","כט חשון","תשע"ז","09:49","אור חדש","א: מי גילה לך הרז שאת ב"ק רש"י פירש לפני ב"מ? אם לפי סדרן כיצד זה לא השלים ביאורו לב"ב אך ביאר סנהדרין והלאה?
ב: תבקש מחבר גמרא של "עוז והדר" עם תוספי רש"י, תגלה שמקרה כמו שלנו (שדבריו עניים במקום אחד ומרחיבים באחר) מצוי מאד בשס כך היתה דרכו של רשי.
ג: דוקא יותר מסתבר שירחיב בעניינים צדדיים בהופעה השניה של הסוגיה ובפעם הראשונה יבאר בלי לערבב עניינים זרים- בלימוד הראשוני לומדים פשט ובשני מרחיבים","458","","2710","True","True","False","","148","213.151.53.59","0","46848","בבא מציעא|סה ע"א",""),new Message("46919","46848","כאן הייתה סיבה לא חסידית אלא פשוטו של גמ","07/12/16 14:51","ז כסלו","תשע"ז","14:51","אלף בית רשי","בבבא קמא מופיע מיד בתחילת הסוגיה ניחה ליה כי היכא דלא ליסתרי עבדי עוד לפני הסיפור של בי רב יוסף ואמירתו של רב נחמן וכו' ועל כן המשמעות הפשוטה מלשון סר כפי שרש"י האריך לפרש כאן שהיה חייב להאריך כי זה מופיע אחרי הסיפור ומה שהיה מרקיד בי כובי וזה יכל יותר לתת סימוכין לפירושו של הערוך המופיע בתוס' "כאן" שפיר' קלקול וע"כ כדרכו של רש"י במקומות שחולק על פירושים אחרים לחזק את פירושו ודווקא כאן הוזקק לכך ביותר, עוד נראה ששם הענין הובא לאחר שהסיקו את המסקנא בנוגע לעבד והסיפור הובא כראיה וכאן זה נראה הפוך שכאן הובא הסיפור ואח"כ הסיקו את המסקנא ולכן בכלל רש"י מרחיב יותר בכל הדברים כאן.
נ.ב. הארכת יתר בפירוש מרקיד בי כובי קשורה גם אסוסיציבית עם מה שכתב רש"י בס"ח ע"ב שתי שיכרא בחנות וכו. לפכוחי פחדא להפיק דאגתו דכתיב ויין ישמח וכו, מדוע רש"י כתב שזה היה בחנות ומהיכן למד רש"י לומר ששיכרא זה יין והלה שיכרא זה שיכר בירה, ונראה שזה על פי מה שרש"י הסביר בדף סד מרקיד בי כובי היה מרקד בחנויות ששותים יין ועל כן אמר גם כאן ששתה בחנות וממילא כבר המשיך רש"י שזה יין והרי על פחד איתא איפכא בבא בתרא יא יין קשה פחד מפיגו וכאן רואים להיפך שדאגה/פחד יין מפיגו ועל כן הוצרך רש"י להוסיף פסוק על כך יין ישמח, ונדמה לי שברד"ק על פה"ש מדוע הביא יעקב יין לאביו הרי לא ביקש זאת , אבל היות וראה שדואג מהמוות ולכן רצה לברך לפני מותו על כן הביא יין להפיג דאגתו

הערה כללית בעניין פירושו של רש"י אף כי ולמרות שיש חוקרים הלומדים ברש"י בדרך מחקרית ומסיקים מסקנות על סדר פירושו של רש"י קדימה במסכתות מהדורות שונות וכדומה, כבר הוכחתי כמה פעמים שפירושו של רש"י שמפורסם לעינינו הוא הוא רצונו ורצון הבורא יתברך להפכו כחלק אינטרגלי ממש מהתורה צמוד לתורה שבע"פ המשלימה את תורה שבכתב, ועל כן ישנם סיבות אפילו לשינויים קלילים ממקום למקום וכ"ש שינויים מהתויים, כעין שדורשים בתורה עצמה וזה שאנחנו עדיין לא הגענו להבין כל מקום ומקום לא אומר שאין הסבר ומיד צריכים לפנות להסבר מחקרי מהדו' טיוטות וכד' אלא להמתין בסבלנות עד שיאורו עינינו","278","","2703","True","True","False","","203","24.200.181.62","0","46848","בבא מציעא|סה ע"א",""),new Message("46851","46850","את זה גם אני יודע","30/11/16 09:54","כט חשון","תשע"ז","09:54","שוםשום","אודה ולא אבוש, לא באמת חשבתי שיש כאן שאלה קשה ותשובות אלה גם אני יודע, מה שאני מחפש זה הסבר חמוד על גבול החסידי (כהגדרת הגר"א וייס "רחוק מהפשט וקרוב אל הלב") שיתן הסבר מתוחכם ומענין לכך.","608","","2710","True","True","False","","81","213.8.204.46","0","46848","בבא מציעא|סה ע"א",""),new Message("46857","46851","בב"ק: ליסתרי, בב"מ: נסתרי","30/11/16 22:10","כט חשון","תשע"ז","22:10","דוד כוכב","המילה נסתרי בארמית דומה למילה נִסְתַּפֵּג למשל שבלשון המשנה, ונוח לרש"י להציג את הדמיון בין הארמית לעברית בצורת הפועל.
במסכת בבא קמא דף צז ע"א הנוסח: "ניחא ליה דלא ליסתרי עבדיה", וזה פחות דומה לעברית.","125","","2710","True","True","False","","152","213.151.58.84","0","46848","בבא מציעא|סה ע"א",""),new Message("46859","46857","ראה בד"ה של רשי שם","01/12/16 00:14","א כסלו","תשע"ז","00:14","אור חדש","","458","","2709","False","True","False","","93","95.86.74.106","0","46848","בבא מציעא|סה ע"א",""),new Message("46862","46859","ובב"מ כך הגירסה בכל הנוסחות","01/12/16 09:30","א כסלו","תשע"ז","09:30","דוד כוכב","","125","","2709","False","True","False","","144","213.151.58.84","0","46848","בבא מציעא|סה ע"א",""),new Message("46922","46919","תודה רבה","07/12/16 17:37","ז כסלו","תשע"ז","17:37","שוםשום","ממש תודה, תשובה כזו חיפשתי אומנם גם תשובה חסידית היתה מספקת אותי, אבל זה תשובה אמיתית,
ומה שאמרת בקשר לחוקרים אמת לאמיתה ולכן חפסתי תירוץ אמיתי ולא איזו דחיה בקש שאיזה חוקר מנסה לבנות עליה תאוריה,
ושב שכיוח","608","","2703","True","True","False","","73","31.154.81.64","0","46848","בבא מציעא|סה ע"א",""),new Message("46925","46919","אתמהה על הערתך הכללית:","07/12/16 20:40","ז כסלו","תשע"ז","20:40","Almuaddib","על סמך מה אתה קובע כי רצונו של הבורא הוא כי פירושו של רש"י יהיה חלק אינטגרלי מהתורה?

איך העזו רבים וטובים - ביניהם צאצאי רש"י עצמו - לחלוק על פירושיו?

ומה תעשה עם פירושי ארזי הלבנון שקדמו לרש"י - ופירושיהם חולקים?


במיוחד אני סקרן לדעת איך הוכחת מהו רצונו של הבורא. וכי נבואה נזרקה בך?","107","","2703","True","True","False","","172","77.125.17.96","0","46848","בבא מציעא|סה ע"א",""),new Message("46927","46925","ציפיתי שתגיב! זה גורם לצפיה מוגברת","07/12/16 21:37","ז כסלו","תשע"ז","21:37","אלף בית רשי","יישר כח! חשבתי שאתה לא רואה כלל מה שאני כותב ב"ה אתה רואה ןזה גם מעור בך נקודות רגישות , אלא שאינני מבין היכן מצאת קשר כראיה לסתור מזה שתוספות (בן תקופתו של רש"י ונכדיו בחלק מהמקרים) חולק על רש"י? גם בגמרא עצמה תנאים ואמוראים חולקים בפרשנות על התורה אבל בכך זה לא מתיר לבן תקופתינו לחלוק על הגמרא לפי פירושים שהוא ימציא, ואידך זיל גמור ועיין בשל"ה שבועות חעוד","278","","2703","True","True","False","","259","24.201.88.142","0","46848","בבא מציעא|סה ע"א",""),new Message("46928","46927","ציפיתי שתענה על שאלתי. לא ענית.","07/12/16 22:14","ז כסלו","תשע"ז","22:14","Almuaddib","","107","","2703","False","True","False","","140","77.125.17.96","0","46848","בבא מציעא|סה ע"א",""),new Message("46950","46927","ברור לך שמי שסובר שאפשר לחלוק על רש"י","08/12/16 20:55","ח כסלו","תשע"ז","20:55","אור חדש","סובר שגם ניתן לחלוק על השל"ה?

בנוסף נראה אם תצליח למצוא ת"ח אחד בעולם שיביא ראיה ברורה שהביאור המצ"ב לא עדיף על ביאורו של רש"י ושאר הראשונים שהלכו בעקבותיו","458","","2702","True","True","False","","140","213.151.53.59","0","46848","בבא מציעא|סה ע"א",""),new Message("46954","46950","יש עוד הרבה רש"י שעדיין אנחנו לא הגענו ל","09/12/16 04:36","ט כסלו","תשע"ז","04:36","אלף בית רשי","הבינם. וישנם הרבה פירושים עצמאים חדשים שלא שערום אבותינו ובעיני המסתכל הם נראים אפילו טובים יותר כדבריך. אבל אנו אין לנו מה שהדריכו רבותינו במסורה מדור דור על מי חולקים ואיך חולקים ומתי נשארים בתימא למרות פרוש אחר שנראה טוב יותר . ועל זה נאמר צאי לך בעקבי הצאן ורעי את גדיותייך על משכנות הרועים עד ש"אור חדש" על ציון תאיר ונזכה לתחיית המתים ונוכל לשאול את רש"י עצמו מה כיוון לומר. והחושך

שהתחיל בהשכלה יכבה לנצח","278","","2701","True","True","False","","188","24.200.189.88","0","46848","בבא מציעא|סה ע"א",""),new Message("46976","46954","היכן טועה כבודו","11/12/16 11:18","יא כסלו","תשע"ז","11:18","אור חדש","אתה (ורבותיך שהנחילוך דרך זו) מניחים שאין לנו כל יכולת להעריך בשכלנו את טיב ואיכות פירושי הראשונים (ולכן לא ייתכן שבן דורנו יעריך שפירושו של פל' עדיף משל רש"י).
אומנם גישה זו מביאה (את ההולך בה באמת) בהכרח לתוצאה הבאה:

נגיד אני לומד סוגיה עם רשי
אני רואה שפירושו של רשי לא מסתדר עם גמרא פלונית וסותרים דבריו במקום אל' ודוקא נראה לי יותר מתאים לפרש אחרת בסוגיה.
לפי גישתכם עלי לומר לעצמי:
וודאי רשי צודק בכל דבריו ואני פשוט לא הבנתי כאן משהו.
אחר שפטרתי הבעיה בשיטתכם (באמת רק דחיתי אותה, אחרי הכל שכלי עדיין מזהה סתירה בין הדברים) אני לומד תוס' ורואה ששאל בדיוק את שאלותיי והציע את הפשט שלי.
כאן עלי לעשות פלפול כפול לשיטתכם:
גם לדבוק במסקנתי שאני טועה ורשי צודק וגם לא להוציא את התוס' כטועים בטעות של אחרון טיפש שכמותי וגם ללמוד את שניהם תוך כדי שאני אומר לעצמי שכל שאני מבין מדבריהם זה הפך כוונתם (הרי את רשי הבנתי לא נכון ובכך יצרתי עליו קושיות וגם את תוס' הבנתי בטעות שהרי הורדתי הבנתם להבנתי).
אדם ישר שילמד בשיטה זו חייב מיד אחרי המקרה הנל לסגור הגמרא ולומר לעצמו "מה שווה כל יגיעתי ללמוד תורה אם מה שנראה לי אמת ומה שהתוס' אומר לי שהוא אמת אני חייב לומר עליו שהוא שקר רק כדי להצדיק את רשי ולא לטעון חלילה. שכוונתי לדעת התוספות?"
וגם בלא זאת
כיצד אתה לומד תוס?!?
הרי ברוב רובם של המקרים קושיותיו על רשי הינן קושיות פשט שבהחלט ניתנות להבנת שכלנו ואף מצופה מתלמיד ותיק לשאול אותן בעצמו.
לגישתכם שאין לנו יכולת לרדת לעומקם של הראשונים הקושיות שבהן דוחה תוס דברי רשי צריכות להיות משוללות הבנה בשכלנו. דבר כזה לא קיים בשס!!!!
וכן בכל הפוסקים האחרונים תמצא שאחר שעיינו בסוגיה מסוימת אומרים 'ולולא דמיסתפינא הו"א ואז אומרים דעתם השונה משל הקדמונים וגם דעה זו נשקלת להלכה!","458","","2699","True","True","False","","142","213.151.53.59","0","46848","בבא מציעא|סה ע"א",""),new Message("46977","46976","ואני תופס מרש"י כרבי המובהק","11/12/16 11:44","יא כסלו","תשע"ז","11:44","אור חדש","שכל התורה חלק מהנ"ך ורוב השס למדתי ממנו. ועם זאת פחיתות כבוד היא כלפי רשי שחיפש לבאר התורה כפי האמת ולעיתים חלק על קבלתו מרבותיו כיוון שהיו לו ראיות לדחות דבריהם, בטענות שכליות ברורות , לטעון שדבריו משוללי טעות. הוא עצמו היה דוחה גישה זו ככפירה בכל מה שלימד אותנו ואת זרעו אחריו, שצריך לבקד האמת בדרכה של תורה ולא להצדיק את הרב בטענות מסטיות חסרות הגיון.","458","","2699","True","True","False","","114","213.151.53.59","0","46848","בבא מציעא|סה ע"א",""),new Message("46978","46976","אסביר לך בקצרה למרות שאני בחשש שאסור","11/12/16 13:10","יא כסלו","תשע"ז","13:10","אלף בית רשי","על פי הנאמר אל תען כסיל כאיולתו
אבל היות ויש כאן אנשים נוספים אזי בשבילם אני אענה, ומראש אני מודיע שאני לא מתכונן להמשיך להתפלמס ואם תמשיך אתה אני משאיר את הבמה לאחרים .
ברור שכל שאילה שיש על רש"י אם לומדים טוב אז דבר ראשון פונים לתוס, ואח"כ לראשונים אחרים ואח"כ לראשוני האחרונים. ואם כל אלו גם כן למדו את רש"י ולא שאלו אז יתכן שני סיבות או שהשאילה לא שאילה והם הבינו את הרש"י בדרך הנכונה, או שיש גירסא אחרת והרש"י כמו שמופיע לעינינו הוא לא הרש"י שהיה לעיניהם וגם לדבר זה האחרון לפני שמגיהים צריכים לבדוק במקומות נוספים כתבי יד ועוד ואם לא נמצא סימוכין לגירסא אחרת אז צריכים להמשיך הלאה ולנקוט באותו דרך שרש"י עצמו אמר לפעמים איני יודע וכפי שהגרעק"א טורח במופע הראשון של אמירה זו של רש"י בברכות לציין את כל המקומות הנוספים בש"ס וזה גם כן הדרכה לנו כי לכאורה מה ראה הגרעק"א לעשות זאת אלא ללמדינו כהקדמה במסכת הראשונה שבדרך כלל מתחילים ללמוד שגם לו עצמו לגרעק"א היה קושיות עצומות שהניחם בתימא על הגמ, רש"י ותוס, והוא המשיך הלאה ולא המציא פשט חדש. כי הוא גם כן תלה דבר זה בחיסרון הבנתו וכרש"י עצמו הכותב איני יודע .אז אולי רש"י רבך "המובהק " אבל אתה רחוק שנות אור מלהיקרא תלמידו.","278","","2699","True","True","False","","283","24.200.189.88","0","46848","בבא מציעא|סה ע"א",""),new Message("46980","46978","לא התייחסת כלל לשאלתי","11/12/16 13:53","יא כסלו","תשע"ז","13:53","אור חדש","אניח דעתך
אין שום פוסק שסובר שיש בחינת אפיקורסות במחשבה שניתן להציע פשט אחר משל רש"י אם תרצה להמציא פסק כזה מדעתך תאלץ לשרוף ספריהם של גדולי ישראל בכל הדורות עד לדורנו ממש","458","","2699","True","True","False","","95","213.151.53.59","0","46848","בבא מציעא|סה ע"א",""),new Message("46982","46978","לא אענה לך, מפני החשש שאסור","11/12/16 14:16","יא כסלו","תשע"ז","14:16","Almuaddib","מצד שני, כתוב גם "תען כסיל כאיוולתו", וידועים דברי רבותינו, פעמים שתען וג'ו, ועיי"ש.

אז אני מתלבט אם לענות לך על דבריך התמוהים שכאן.

כשאחליט - אעדכן.","107","","2699","True","True","False","","192","209.88.198.77","0","46848","בבא מציעא|סה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);