var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=45074;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","47"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","38"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","19")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("45074","0","שדרו של אדם, כדוגמא לידע מדעי בזמנם","15/06/16 11:22","ט סיון","תשע"ו","11:22","אביגדור","שדרו של אדם לאחר שבע שנים נהפך לנחש - כיצד אנו מבינים זאת?

מקובל להבין שמדובר ברמזים לעניינים רוחניים, בלבד.

אלא שכמו בסוגיות מדעיות אחרות, הכרת הידע המדעי שהיה רווח בזמנם יכולה ללמד אותנו על כוונתם.

פליניוס הזקן, רומאי מהמאה ה-1 לספירה (תחילת תקופת התנאים) כתב את האנציקלופדיה הראשונה - "תולדות הטבע" - ובה הוא מפרט ידיעות מדעיות רבות שרווחו בזמנם, בכל התחומים.

בין השאר הוא מביא שם: עובר נע מהיום ה-40 להריון, חגבים לא זזים בזמן הטל, סלמנדרה חסינה לאש, אשה מתעברת סמוך לווסתה, דולפינים משמשים פנים כנגד פנים, וגם...
יש אומרים ששדרה של אדם הופכם לנחש לאחר שנים קצובות!!!

אפשר להסיק מכך שלוש מסקנות:
1. מדובר לא רק ברמזים אלא בפשט.
2. מקור הידיעה הוא ידע מדעי שרווח בזמנם. וככזה ניתן לחלוק עליו.
3. ניתן להסיק מכך גם לסוגיות מדעיות נוספות, שמדובר בידע מדעי שרווח בזמנם. וכמו שכתבו רוב (כן!) הראשונים והאחרונים בנוזא, ובראשם רס"ג והרמב"ם.

הרש"ר הירש הביא את סוגייתנו כבניין אב לכל סוגיות אלו:
"חכמי דת האלוקית וכו' היו חז"ל, ולא חכמי הטבע וההנדסה והתכונה והרפואה בייחוד וכו', ולא מצינו שנמסרו להם ידיעות האלה מסיני ידעו (חז"ל) כל החכמות והמדעים כפי אשר מוסכם היה בזמניהם לאמת (ולא ע"פ האמת המוחלטת), ועמדו בזה בשווה על במותי החכמה והמדע עם כל שאר גדולי החכמים באומות העולם". לא זו אף זו אלא שחידש: "וכן לענ"ד ברור, כל דבר המתמיה כזה (כמו עכבר שחציו בשר וחציו אדמה, ושדרו של אדם שנהפך לנחש) שנמצא בדברי חז"ל, כשנחקור ונדרוש נמצא שהיה כבר מפורסם ומקובל לאמת בקרב חכמים (חכמי המדע) בזמנים הללו"

לסיום אביא בקצרה עשר ידיעות מדעיות שבגמרא, עם מקורות מקבילים אצל אומות העולם:

1. ישנם כמה רקיעים בצורת חצאי כדורים זה למעלה מזה
ידע מקביל אצל אומות העולם: שומרים, אכדים, כשדים, בבלים
הידוע לנו היום: אין רקיעים
מפרשים שהכתבו שיתכן שמקור הידיעה הזו אצל חכמי אומות העולם: רמב"ם וכוזרי שני (לגבי פרטים מסוימים)

2. השמיים עשויים ממים (או מאש ומים)
ידע מקביל אצל אומות העולם: אריסטו
הידוע לנו היום: השמיים הנראים לנו אינם מוחשיים

3. גלגל חמה משמיע רעש בהליכתו
ידע מקביל אצל אומות העולם: פיתגורס
הידוע לנו היום: לכוכבים אין גלגלים, ולא שייך שתנועתם תיצור רעש בחלל
מפרש שכתב שמקור הידיעה הזו אצל חכמי אומות העולם: רמב"ם

4. הנולד לחודש שמיני לא יחיה
ידע מקביל אצל אומות העולם: גלינוס, אריסטו, היפוקרטס
הידוע לנו היום: סיכוייו לחיות גדולים מאלו של הנולד לחודש שביעי
מפרש שכתב שמקור הידיעה הזו אצל חכמי אומות העולם: רשב"ש

5. האיש מעניק לוולד את אבריו הלבנים והאישה את האדומים
ידע מקביל אצל אומות העולם: גלינוס
הידוע לנו היום: אין הבדל עקרוני בזה בין האב לאם
מפרש שכתב שמקור הידיעה הזו אצל חכמי אומות העולם: מגן אבות (רשב"ץ)

6. כינים אינן פרות ורבות ע"י הטלת ביצים
ידע מקביל אצל אומות העולם: אריסטו
הידוע לנו היום: כינים נוצרות מביצים
מפרש שכתב שמקור הידיעה הזו אצל חכמי אומות העולם: קסת הסופר

7. ישנם עכברים שנוצרים מן האדמה
ידע מקביל אצל אומות העולם: פליניוס
הידוע לנו היום: נקבת העכבר ממליטה עכברים
מפרש שכתב שמקור הידיעה הזו אצל חכמי אומות העולם: רש"ר הירש

8. סלמנדרה חסינה מפני אש
ידע מקביל אצל אומות העולם: אריסטו, פליניוס
הידוע לנו היום: אינה חסינה

9. הריאה שואבת את הנוזלים
ידע מקביל אצל אומות העולם: אפלטון
הידוע לנו היום: תפקידה לשאוף אוויר

10. עמוד השדרה הופך לנחש
ידע מקביל אצל אומות העולם: פליניוס
הידוע לנו היום: לא מובן
מפרש שכתב שמקור הידיעה הזו אצל חכמי אומות העולם: רש"ר הירש



למקורות, פירוט וסוגיות מדעיות נוספות - ניתן לעיין במאמר "הידיעות המדעיות של חז"ל תוקפן ומקורן" שניתן להורדה באתר זה:
http://daf-yomi.com/BookFiles.aspx?type=1&id=363","571","","2874","True","True","False","","1867","213.151.41.217","0","0","בבא קמא|טז ע"א",""),new Message("45077","45074","הערות","15/06/16 19:24","ט סיון","תשע"ו","19:24","דוד כוכב","3. מעניין שהרמב"ם לא פירש עפ"ז את הפסוק באיוב לח, ז בְּרָן יַחַד כּוֹכְבֵי בֹקֶר.

4. מבואר בגמרא שהנולד בשביעי גדל בעיבור מהיר יותר - של פחות משבעה חדשים. היום לא מוכר מסלול כזה. האם ברור שלא היה קיים גם בעבר?

7. זה לכאורה היסק מאותם עכברים שחציים אדמה. הרמב"ם כותב שגם בזמנו יש עדויות שראו אותם. התפארת ישראל מתרגם - ירבוע. הרב קפאח כתב שראה שהם נראים כך כשהם מלוכלכים בבוץ.","125","","2874","True","True","False","","181","212.76.113.1","0","45074","בבא קמא|טז ע"א",""),new Message("45120","45074","בוודאות זה לא המקרה של ידע מדעי שלהם","16/06/16 14:18","י סיון","תשע"ו","14:18","Almuaddib","שכן במפורש, רק שדרתו של מי שלא כרע במודים - הופכת לנחש.","107","","2873","True","True","False","","161","82.81.160.69","0","45074","בבא קמא|טז ע"א",""),new Message("45166","45074","חבל"ז חז"ל לא עסקו במדע אלא השתמשו בידוע","17/06/16 17:42","יא סיון","תשע"ו","17:42","אליצפן","חבל"ז
חז"ל לא עסקו במדע אלא השתמשו בידוע, למטרות אחרות. לכן כל הנבירה אחרי דבריהם והשוואתם למדע הידוע בימיהם הוא ארכאולוגיה תלמודית אבל לא תורה.

כבר הרמח"ל במאמר ההקדמה שלו להגדות חז"ל אומר זאת במפורש:

והנה כבר ידעת שמה שהביא לחז"ל לכתוב דברי התורה שבעל פה אחר היות המקובל אצלם שדברים שבעל פה אסור ללמדם בכתב, היה מה שראו שהיו הדעות הולכות ומתחלשות באורך הגלות וחליפות הזמנים, והזכרון מתמעט והסברא מתקצרת, ונמצאת התורה משתכחת. על כן בחרו משום עת לעשות לה', לחקוק בספר פירוש המצות כלו, למען ישאר קיים כל הימים, והוא כלל המשנה והגמרא. והנה התבוננו עוד וראו שבחששא זאת שחששו על חלק המצות ראוי היה לחוש גם כן על חלק סתרי התורה ועיקרי הא-להיות, אך אין התיקון שמצאו לחלק המצות ראוי לחלק הסודות, וזה כי ביאורי המצות והדינין אין היזק כלל אם יכתבו בספר בביאור גלוי לכל קורא, אך חלק הסודות אין ראוי שימסר כך לפני כל הרוצה ליטול את השם, לא מצד יקר המושכלות, ולא מצד עמקם. אם מצד יקרם, כי אינו כבודו של הבורא ית' שימסרו סתריו ביד אנשי מדות רעות, ואפילו שיהיו חכמים מחוכמים. ואם מצד עמקם, שהרי הענינים באמת עמוקים מאד ולא יצליחו בם אלא אנשים זכי השכל ומלומדים בדרכי העיון היטב, ואם יפגעו בם שכלים גסים אף בלתי מלומדים בעיונים, יוציאו הענינים האמיתים היקרים לשיבושים ודיעות רעות. על כן גמרו לבצוע את הדין, והיינו לכתוב אותם, למען לא יאבדו מן הדורות האחרונים, אך בדרכים נעלמים ומיני חידות שלא יוכל לעמוד עליהם אלא מי שמסרו לו המפתחות, דהיינו הכללים שבהם יובנו הרמזים ויפורשו החידות ההם, ומי שלא נמסרו לו המפתחות יהיו לפניו כדברי הספר החתום וכאלו לא נכתבו כלל. והמפתחות האלה השאירום בידי תלמידיהם שקבלום מידם, ואמנם עליהם סמכו שלא ימסרום אלא לתלמידיהם אחרים הגונים כהם, וכן מדור אל דור. והמה הזהירו וכן צוו לכל משכיל ומלמד שיהיה מזהיר ומכריז לכל, שדברי חכמים וחידותיהם צריכים למוד, ושכל הקרוב להם ואין המפתחות בידו אינו אלא רוצה ליכשל. ואולם אחרי הזהירם האזהרה הזאת, אם יבא איש ויעפיל ליכנס בם והמפתחות אינם בידו, וכשל אחור ונשבר, הנה דמו בראשו יהיה והם את נפשם הצילו:
אך הדרכים אשר העלימו בם את דבריהם שונים הם:

הא' - הוא דרך ההשאלות והמשלים, ...

הב' - הוא דרך ההעלם, ו...

והדרך הג' היא הקלוּת, והוא שאיזה עיקר גדול ונכבד ירמזוהו בדברים נראים לכאורה קלים ובלתי עיקריים, כמשלי ההדיוטים, והם מכוונים בזה על ענינים נכבדים ורמים אשר בדברים הקלים ההם הם הערה להם אצל מי שיודע ומכיר ברמיזות האלה, ויודע לשוטט בשכלו ולנשא מחשבותיו מהדברים הגלויים לנסתרים, ומהשפלים לרמים….עוד צריך שתדע שדברים רבים מעיקרי הסודות ירמזום חז"ל בענינים מן הטבע או התכונות, וישתמשו מן הלימודים שהיו מלמדים בדורות ההם אנשי החכמה הטבעית והתכונה. ואמנם אין העיקר להם הענין ההוא הטבעי או התכוניי, אלא הסוד שרצו לרמוז בזה. ועל כן לא יוסיף ולא יגרע על אמתת הענין הנרמז היות הלבוש המשליי ההוא אשר הלבישוהו אמיתי או לא, כי הכונה היתה להלביש הסוד ההוא במה שהיה מפורסם בדורות ההם בין החכמים, ואותו הענין עצמו היה יכול להתלבש בלבוש אחר כפי המפורסם בדורות אחרים, וכך היה מלביש אותו בעל אותו המאמר עצמו אלו היה אומר אותו בדורות ההם.
","502","","2872","True","True","False","","198","85.64.155.28","0","45074","בבא קמא|טז ע"א",""),new Message("47199","45074","אביו מזריע לובן - שכבת זרע של האיש","20/12/16 15:26","כ כסלו","תשע"ז","15:26","אליעזר מ ש","שכבת זרע של האיש לבנה או קרובה לשקופה והזרע של האשה הביצית קרובה לאדום כך קראתי בספרי הטבע. כמו כן ייתכן וכוונתם שהאיש יותר דומיננטי בתורשה בדברים מסויימים.","610","","2686","True","True","False","","149","147.236.34.10","0","45074","בבא קמא|טז ע"א",""),new Message("47200","45074","לא ראינו אינה ראיה","20/12/16 15:28","כ כסלו","תשע"ז","15:28","אליעזר מ ש","לא ראינו אינה ראיה שזה לא קיים ואולי נדיר או תלוי בתנאים מסויימים.","610","","2686","True","True","False","","170","147.236.34.10","0","45074","בבא קמא|טז ע"א",""),new Message("47201","45074","והוא דלא כרע במודים","20/12/16 15:32","כ כסלו","תשע"ז","15:32","אליעזר מ ש","עמוד שדרה של אדם לאחר שבע שנים הופך לנחש "והוא דלא כרע במודים " זה כנראה לא כתוב אצל פליניוס... ואפשר שהכוונה שכפוי טובה במשך שבע שנים לבסוף כח שלילי שמכונה בחז"ל נחש [= טומאה גדולה] מתחבר ...","610","","2686","True","True","False","","192","147.236.34.10","0","45074","בבא קמא|טז ע"א",""),new Message("45082","45077","יישר כוח על הערותיך","15/06/16 20:12","ט סיון","תשע"ו","20:12","אביגדור","3. בקטע האחרון קיצרתי ולא פירטתי. הרמב"ם עצמו - במו"נ - דחה את גמרא זו, ואמר שידוע לנו שהגלגלים לא משמיעים רעש, והגמרא יומא כ: כתבה זאת בגלל שהיא הלכה בשיטת הפיתגוראים. והרמב"ם שם מדגיש שוב שבתחומים מדעיים אין אנו מחוייבים לגמרא, כי מה שהיא הביאה אינו מרוח הקודש אלא ע"פ מה שידעו אז. הרמב"ם כידוע הלך בשיטת אריסטו, שלגלגלים אין רעש. היום כמובן שידוע לנו שאין בכלל גלגלים.

4. לעולם לא נוכל להוכיח בוודאות מה לא היה בעבר. יתכנו שינויי טבעים ומקומות. אבל לומר שתוך 1500 שנה נוצרו כאלה שינויים, לא כ"כ מסתבר.
תמוה עוד יותר שלעיתים דווקא אלו שמאוד מתנגדים לשיטת האבולוציה (מבלי שאביע דעתי בשאלה זו) מנסים ליישב שאלות רבות בכך שנשתנו הטבעים תוך 1500 או 2000 שנה.

7. כן, שוב לא פירטתי. אכן כוונתי לעכברים שחצים בשר וחצים אדמה, ואכן גם הרמבם כותב עליהם. יתכן שמדובר על מכרסם וכד' שמטיל את ביציו באדמה (כמו צב) וכשראו אותם יוצאים מהאדמה חשבו שהם נוצרים שם. או לחילופין באיזה מכרסם שחי מתחת לאדמה כמו חפרפרת וכו'.


שוב יישר כוח","571","","2874","True","True","False","","184","213.151.60.117","0","45074","בבא קמא|טז ע"א",""),new Message("45089","45082","המשך","16/06/16 08:53","י סיון","תשע"ו","08:53","דוד כוכב","3. הפסוק שהזכרתי לא מוזכר ביומא. רש"י בשיר השירים ח, יג פירש כבכל המדרשים (בכללם דברי רבי לוי עצמו - והוא בעל המאמר ביומא!) שמדובר בישראל ובמלאכים. ורש"י באיוב פירש כוכבים ממש, ומשמע כזוהר שהם שרים.
ובמורה הנבוכים חלק ב פרק ה:
"אמנם דעת החכמים בזה איני רואה אותו צריך לבאור ולא לראיה, התבונן סדורם בברכת הירח ומה שנכפל בתפלות ותורף המדרשות, באמרו וצבא השמים לך משתחוים, ובאומרו ברן יחד כוכבי בוקר ויריעו כל בני אלהים, וזה בדבריהם הרבה".
משמע שהשירה היא רק מטאפורה להיותם תחתיו.

4. לא מדובר כאן בשינוי טבעים מוטציוני פתאומי.
לדוגמה, במסכת חולין דף מז ע"א אמרו שרק במיני הבר יש עינוניתא דוורדא. לפיכך עדות הראשונים שבבהמותיהם יש עינוניתא דוורדא מורה שהמין המבויית שאצלם היה שונה מהמין בבבל, ולא מדובר בשינוי מוטציוני שאירע במספר מצומצם דורות.
יש גם תכונות שונות בבני אדם. יש גזע של אנשים נמוכים המתבגרים מהר ונפטרים מוקדם. ואפשר שאחת התכונות אבדה בסחיפה גנטית.

7. הרב קאפח על המשנה כתב שכך ראה בעצמו, ירבועים מלוכלכים בבוץ.","125","","2873","True","True","False","","171","212.76.113.1","0","45074","בבא קמא|טז ע"א",""),new Message("45094","45089","לגבי 4 - עובר הנולד לשמונה חודשים","16/06/16 09:30","י סיון","תשע"ו","09:30","אביגדור","הבעיה העיקרית שבמגרא מפורש שוודאי שהוא לא יחיה.
אם מדובר רק באיזשהו גזע מסוים וכו' - הדבר אינו מתיישב.","571","","2873","True","True","False","","142","213.151.41.217","0","45074","בבא קמא|טז ע"א",""),new Message("45115","45094","עובר הנולד לשבעה","16/06/16 13:23","י סיון","תשע"ו","13:23","דוד כוכב","השאלה היתה למה לשבעה עדיף מלשמונה.
הגמרא אומרת שאותם הנולדים לשבעה מבשילים מהר יותר, שליש הגידול מוקדם יותר, ולפני תום שבעה חודשים הולד בשל לגמרי ונולד לפני השמיני. לכן בני שמונה הם רק אותם שיושלמו בסוף תשעה, וכיון שאין ריאותיהם בשילות ואין אינקובטור ובלון חמצן הם אינם שורדים.","125","","2873","True","True","False","","171","212.76.113.1","0","45074","בבא קמא|טז ע"א",""),new Message("45121","45115","הבנתי, אך התכוונתי","16/06/16 14:56","י סיון","תשע"ו","14:56","אביגדור","שע"פ הצעתך, שאולי היה בזמנם גזע אחר שאינו מוכר בזמנינו, בהנחה שהיו אז גם אנשים מהגזע שבימינו, לא מסתבר לומר שהנולד לשמונה בוודאי לא יחיה.
אך כמו שכתבתי לך בתגובתי הראשונה, יתכן, ולא נוכל להוכיח כל מה שהיה או לא היה בעבר","571","","2873","True","True","False","","151","31.44.134.230","0","45074","בבא קמא|טז ע"א",""),new Message("45122","45120","אין סתירה כלל","16/06/16 14:59","י סיון","תשע"ו","14:59","אביגדור","כמו שהיה ידע מדעי על מחלת האסכרה, וזה לא סותר שהגמרא אומרת שזה רק על עבירות מסוימות, וכן דוגמאות רבות אחרות,
כך היה את הידע המדעי שקורה ששדרה נהפכת לנחש, וחזל הוסיפו שזה בוודאי עונש על אי-כריעה במודים, שזו המצווה שנעשית בשדרה.
וכן כתב בספר התורה שבע"פ סמכותה ודרכיה, לרב יהושע ענבל שליטא, שחזל קיבלו את הידע המדעי והוסיפו עליו את סברתם, שמי שיכרע במודים בוודאי ינצל מדבר זה.","571","","2873","True","True","False","","190","31.44.134.230","0","45074","בבא קמא|טז ע"א",""),new Message("45126","45121","ב' הערות","16/06/16 16:57","י סיון","תשע"ו","16:57","דוד כוכב","אין צורך לשם כך בגזע אחר. מספיק גן = תכונה, וכשהיא מופעלת התפתחות העובר מהירה.

אין הכרח שבוודאות לא יחיה, מספיק שחזקה ע"פ הרוב שאינו מתקיים. ופגים אכן מתקשים לשרוד בלא הטיפול הנכון שלא היה ידוע, עם חמצן חום וסטרליות (הסטרליות היתה מוכרת כמובא באשכול זה ובאשכול הזה).","125","","2873","True","True","False","","153","212.76.113.1","0","45074","בבא קמא|טז ע"א",""),new Message("45129","45126","תשובות","16/06/16 17:08","י סיון","תשע"ו","17:08","אביגדור","הדיון שלנו אינו האם זה גזע או גן, הדיון הוא סביב זה שגם אם היה לחלק מהאנשים בזמנם טבע שונה, מסתבר שהיו גם כאלה כמו בימינו, שגם אם נולדים בחודש השמיני הם בהחלט יכולים לחיות. ולא "כאבן ואסור לטלטלו", שאימו יכולה להניקו רק בגלל הצער שלה (שבת קלה.).

לגבי בן שמונה בזמננו - גם בלי אינקובטור וכו' - אני מצטט מאנציקלופדיה הלכתית רפואית ערך ילוד:
"אך הדברים תמוהים, שהרי רוב הנולדים לשמונה חודשי הריון בימינו נשארים בחיים, גם ללא טיפול מיוחד"","571","","2873","True","True","False","","136","31.44.134.230","0","45074","בבא קמא|טז ע"א",""),new Message("45137","45129","לגבי הסיפא, יתכן","16/06/16 17:31","י סיון","תשע"ו","17:31","דוד כוכב","אם אכן לא נשתנה דבר יתכן שסברו שהשורדים הם בני ט'.
אני התייחסתי לענין המסלול מהיר שהזכירו חז"ל. כידוע, גן אחד יכול לשלוט על שינויים כאלה. רק לאחרונה התפרסם משהו על גן של "הארכת חיים" בבעלי חיים.","125","","2873","True","True","False","","140","212.76.113.1","0","45074","בבא קמא|טז ע"א",""),new Message("45167","45166","אשריך שאתה יודע את האמת. אבל:","17/06/16 18:55","יא סיון","תשע"ו","18:55","אביגדור","יש חשיבות גדולה להשוואת אלו, אני מצטט מתוך ההקדמה למאמר "הידיעות המדעיות של חזל - תוקפן ומקורן"
למה המאמר חשוב?

א. לעצם השאלה העקרונית האם חז"ל קיבלו את ידיעותיהן המדעיות ברוח הקודש, במסורת, או ממחקר ומחכמי אומות העולם שבזמנם. שנחלקו בזה עשרות ראשונים ואחרונים.

ב. להבנת פירוש דברי חז"ל והראשונים בעשרות סוגיות. למשל, למה התכוונו חז"ל בדבריהם שכינים אינן פרות ורבות (ואכן נחלקו האחרונים בפירוש דברי חז"ל אלו), מדוע סברו חז"ל שהנולד לחודש השמיני לא יחיה (ואכן דנו בזה המפרשים) (דוגמא בולטת נביא לקמן בסמוך בסוף סעיף 2).

ג. להבנת כוונת חז"ל בעשרות סוגיות – האם כוונתם כפשוטם או רק לעניינים פנימיים ועליונים. שכן הכרת ידע דומה אצל הגויים יכולה ללמד אותנו יותר על כוונת חז"ל, כמו בסוגיית עכבר שחציו אדמה, סלמנדרה חסינה מאש, שדרה שהופכת לנחש, ריאה שואבת משקין, ארץ ישראל במרכז העולם, הכוכבים עשויים מאש, כיפת הרקיע כמעט נוגעת במי הים, קול גלגל חמה ועוד. למשל, אפילו הרמב"ם שנמנע מלהסביר אגדות תמוהות כפשוטן, הבין את קול גלגל חמה כפשוטו, כיוון שהכיר והביא את מקורו מפיתגורס. דוגמא נוספת, כשאנו לומדים את מחלוקת התנאים היכן מקום החכמה, שלרבי אליעזר היא בראש ולרבי יהושע בלב, אנו יכולים לבנות על כך פלפול נאה (שהרי אנו מניחים שכולם הבינו שהמוח הוא החושב, וסביר שנתפלפל בכך שנחלקו האם השכל משפיע על הרגשות או שהרגשות משפיעים על השכל, ויתכן שאף נתלה זאת במחלוקות בית שמאי (רבי אליעזר) ובית הלל (רבי יהושע) לשיטתם בסוגיות אחרות). אך כשאנו יודעים שנחלקו בזה, להבדיל, גם חכמי יוון, אפשר שנתייחס למחלוקת זו באופן פשוט יותר.

ד. לשאלה כיצד להתייחס למאמרים שאינם מתיישבים עם הידוע לנו היום, כגון שמקור הזרע במוח והוא עובר דרך חוט השדרה ומתבשל בכליות, הדעה שדם הנידה נעכר ונעשה חלב, קשיים בפירושי הראשונים על התורה ועל הש"ס בענייני מיקומי וכיווני הפרת החידקל הנילוס והירדן. למשל, כדאי לדעת שע"פ הידוע לנו היום נשר לא נושא את גוזליו על כנפיו .

ה. לעיתים ישנן גם נפק"מ להלכה. למשל, המחלוקת מהו קו התאריך להלכה תלויה בין השאר כיצד הראשונים, שעל דבריהם מבוססת ההלכה בעניין זה, סברו שנראה כדור הארץ.

כאן המקום להדגיש שהמאמר חשוב אף לתלמידי חכמים. שכן נער הייתי, טרם זקנתי, וראיתי רבים – צדיקים, רבנים, תלמידי חכמים ובקיאים בסוגיות אלו – שדנו בנושאים אלו, ואף כתבו עליהם, אך במחילה מכבודם וכבוד תורתם, לא ידעו צורתא דשמעתא, תני ולא ידע מאי אמר, צופים במים עליונים ובמים תחתונים ועדיין הם מבחוץ, וכל זאת כיוון שחסרות להם ידיעות בסיסיות בנושא (לעיתים ידיעות שאינן מפורשות בגמרא וברמב"ם, וכדלקמן בסמוך).","571","","2872","True","True","False","","160","31.44.136.56","0","45074","בבא קמא|טז ע"א",""),new Message("45251","45166","תודה לכל המגיבים.","27/06/16 00:22","כא סיון","תשע"ו","00:22","אביגדור","בס"ד יצא קונטרס חדש בנושא כינים בחז"ל, וכן סלמנדרה, עכבר שחציו אדמה, תולעים, נחש משדרו של אדם וכו' וכו'.
והרי הוא לפניכם באכסניא החשובה של אתרנו הק'

http://daf-yomi.com/BookFiles.aspx?type=1&id=403","571","","2862","True","True","False","","169","212.76.101.167","0","45074","בבא קמא|טז ע"א",""),new Message("47202","47199","עיין בגמרא שם:","20/12/16 15:33","כ כסלו","תשע"ז","15:33","אביגדור",""אביו מזריע הלובן, שממנו עצמות וגידים וצפרנים, ומוח שבראשו, ולובן שבעין. אמו מזרעת אודם, שממנו עור ובשר ושערות, ושחור שבעין"

הגמרא אומרת בפירוש שלא מדובר רק על זה שהזרע לבן (בשביל זה לא צריך ברייתא) אלא שהאברים הלבנים מקורם באבא והאברים האדומים (או כהים) מקורן באמא).","571","","2686","True","True","False","","212","95.86.120.5","0","45074","בבא קמא|טז ע"א",""),new Message("47203","47201","ברור ש"מודים" לא מוזכר אצל פליניוס...","20/12/16 15:38","כ כסלו","תשע"ז","15:38","אביגדור","הכוונה היא שגמרא זו מתבססת על ידע מדעי שהיה בזמנם, ועליו כותבת שמי שיכרע במודים, בגלל שהוא מקיים מצוה בעזרת השדרה, ינצל מחשש זה.

כמו שהגמרא מדברת על סיבות למחלת הירקון וההדרוקן (שבת לג.), אלו היו מחלות טבעיות, והגמרא - מסברא רוחנית מחפשת מה העבירות שגורמות מבחינה רוחנית למחלות אלו.","571","","2686","True","True","False","","148","95.86.120.5","0","45074","בבא קמא|טז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);