var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=43178;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","47"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","31")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("43178","0","כל דאלים גבר מפני דרכי שלום","12/02/16 00:54","ג אדר א","תשע"ו","00:54","דוד כוכב","האם כל דאלים גבר תואם דרכי שלום?

על כך כאן.","125","","2999","True","True","False","","1084","95.86.89.112","0","0","גיטין|ס ע"ב",""),new Message("43190","43178","יישר כוח!","12/02/16 11:13","ג אדר א","תשע"ו","11:13","אשבח","","507","","2999","False","True","False","","139","79.179.143.90","0","43178","גיטין|ס ע"ב",""),new Message("43192","43178","היאך רב ושמואל הנדרשים לפסוק","12/02/16 12:38","ג אדר א","תשע"ו","12:38","אשבח",""מפני דרכי שלום" - מוליכין אותנו לחצוב בורות נשברים בדמות "כל דאלים גבר"?!

גם אם נאמר שלא בכוח ממש אלא בעורמה (וראינו שאביי לא רצה ליהנות ממעשה כזה!), או בפקחות או בזריזות וכו', הרי סוף סוף כשיפגשו העליונים את התחתונים במעלה הטרסות לא נראה לי שמי שגבר יברך את שכנו ב"שלום" והשני יענה לו "שלום שלום" כששדהו של השני נגזר דינה לפחות להמעיט ביבול כשהוא יודע ששדה ה"גיבור" ירוק יותר ע"ח מים שהיו מגיעים גם לו (... ואולי היה חולה ולכן לא יכול היה לצאת ולהקדים מילוי בורו?...).
יחסי שכנות ושלום לא יהיו כאן בהכרח.

אין ספק שהדברים שכתב זורמים וממלאים בורות כבכלים שלובים, אבל גם אחריהם אני רואה רק את חצי הבור הריק - כמו אחרי לימוד הגמרא ודעות כמה מהפוסקים.","507","","2999","True","True","False","","165","79.179.143.90","0","43178","גיטין|ס ע"ב",""),new Message("43233","43178","ציטוט מדברי הרבי מלובביץ בענין","16/02/16 10:05","ז אדר א","תשע"ו","10:05","אבי גרינבלט",""יש להעיר על עניין נוסף... לשון הרמב"ם היא: "בני הנהר משקין על הסדר. רצה אחד מהם לסכור כדי שיחזור לו המים וישקה תחילה ואח"כ יפתח, ואחר רוצה להשקות תחילה - כל המתגבר זכה". וכאן רואים דבר חידוש בדיוק לשון של הרמב"ם, שהרי לשון הגמרא הוא: "כל דאלים גבר", והרמב"ם משנה וכותב: "כל המתגבר זכה". ומזה למדים הוראה... שיש להשתדל תמיד להשתמש בלשון נקייה דווקא... שבמקום "כל דאלים גבר", משתמש בלשון עדינה יותר, "כל המתגבר זוכה". "אלים" - הוא גם מלשון אלימות, עניין בלתי רצוי, מה שאין כן "המתגבר" - לשון גבורה... שישנו גם בקדושה. וכמו כן הלשון "זוכה" טוב יותר מהלשון "גבר" - מלשון זכות"
(תורת מנחם, התוועדויות האדמו"ר מלובביץ, חלק ב, שנת תשמ"ו, פרשת שמות, עמ' 360).","539","","2995","True","True","False","","152","81.218.132.64","0","43178","גיטין|ס ע"ב",""),new Message("43193","43192","אלימות גופנית אסורה","12/02/16 12:44","ג אדר א","תשע"ו","12:44","דוד כוכב",""כל דאלים גבר" אינו מתיר הכאת חבירו שהיא בלאו.
על פי מה שכתבתי וכך מבואר בראב"ד, דין כל דאלים גבר כאן מורה שהעליונים רשאים לחסום ולהשקות. ואם אחד מהאחרים קדם והשקה בין בזריזות ובין בערמה - נעשה הוא ה"אלים" שגבר.","125","","2999","True","True","False","","171","95.86.89.112","0","43178","גיטין|ס ע"ב",""),new Message("43194","43193","לא על דבריו כתבתי! השאלה","12/02/16 12:49","ג אדר א","תשע"ו","12:49","אשבח","הוכנסה כאן בגלל הנושא.

לפלא הוא, אך זכורני מקום שהזכיר 'הכאה' בהקשר 'כל דאלים גבר' .","507","","2999","True","True","False","","134","79.179.143.90","0","43178","גיטין|ס ע"ב",""),new Message("43197","43193","כל דאלים קָבַר !? רש"י בבת בתרא לד:","12/02/16 16:27","ג אדר א","תשע"ו","16:27","אשבח",""וכל דאלים גבר. בין בראיות בין בכח כמו שפוסק רב נחמן לפנינו כל דאלים גבר".

מהו "בכח" שכותב רש"י כאפשרות נוספת על הבאת ראיות?
"ללכת מכות" - ודאי ופשוט שאין כך כוונתו, ואם בכח ראיות הרי כבר נאמר!

אז מהו "בכח" זה?","507","","2999","True","True","False","","182","79.179.143.90","0","43178","גיטין|ס ע"ב",""),new Message("43198","43197","גם בפוליטיקה יש "מרפקים"","12/02/16 16:38","ג אדר א","תשע"ו","16:38","דוד כוכב","","125","","2999","False","True","False","","130","95.86.89.112","0","43178","גיטין|ס ע"ב",""),new Message("43201","43197","רשב"ם?","13/02/16 23:42","ד אדר א","תשע"ו","23:42","המכריע","","199","","2998","False","True","False","","254","95.86.104.64","0","43178","גיטין|ס ע"ב",""),new Message("43204","43201","צודק! רשב"ם כמובן ולא רש"י. י"כ.","14/02/16 07:22","ה אדר א","תשע"ו","07:22","אשבח","הרשב"ם מתחיל בדף כט.
תודה.","507","","2997","True","True","False","","138","79.179.143.90","0","43178","גיטין|ס ע"ב",""),new Message("43234","43233","מעולה ! יישר כוח!","16/02/16 10:51","ז אדר א","תשע"ו","10:51","אשבח","","507","","2995","False","True","False","","144","79.179.143.90","0","43178","גיטין|ס ע"ב",""),new Message("43237","43233","אין הדברים כפשוטם","16/02/16 11:12","ז אדר א","תשע"ו","11:12","דוד כוכב","כדרך הוורטים החסידיים, זהו סמך לרמז דרוש נוסף לדרשת רבי יהושע בן לוי במסכת פסחים דף ג ע"א: "לעולם אל יוציא אדם דבר מגונה מפיו".

שאילו כוונת הדברים היתה כפשוטה היה להקשות:

א. עד שאתה מדייק ולָמֵד מלשון הרמב"ם, דייק וּלְמַד את ההיפך מלשון הביטוי שבחז"ל!

ב. אמנם יש לפעמים למילה אלימי קונוטציה שלילית כגון במסכת בבא מציעא דף לט ע"ב: "הכי דיינינא לך ולכל אלימי דחברך", אך במקומות רבים המשמעות היא עבה או חזק בעלמא.
במסכתות שבת דף קה ע"א; ומנחות דף לח ע"ב - ההיפך מחוטים קטנים.
מסכת בבא מציעא דף פט ע"א - ההיפך מירקות קטנים.
מסכתות בבא מציעא דף קט ע"א; ובבא בתרא קכד. קלה: דיקלא ואלים - דקל שגדל.
מסכת חולין דף עו ע"א - גידים עבים.
ופעמים המשמעות דוקא חיובית, כגון במסכת בבא בתרא דף קעא ע"א: "בי דינא - אלימי לאפקועי ממונא", יש להם כח לכך. במסכת עבודה זרה דף ע ע"ב: "טהרות אלימי מיין נסך" - נצרכים ליותר נאמנות בשמירה. מסכת פסחים דף עז ע"א: "עומר ושתי הלחם דאלימי" - כוחם רב להתיר.

ג. הנראה ששינוי לשון הרמב"ם בא לדייק עניין אחר - לומר כנכתב לעיל וכדברי התוספות - שלא מדובר באלימות וכח פיזי, אלא בהתגברות בהצלחת משימת ההשקיה, וכגון בעורמה - כמעשה בגמרא.","125","","2995","True","True","False","","178","213.151.63.19","0","43178","גיטין|ס ע"ב",""),new Message("43241","43237","הרבי זצ"ל","16/02/16 11:33","ז אדר א","תשע"ו","11:33","אבי גרינבלט","הרבי היה בוודאי גאון עולם ומדת החסידות במקרה שלו יותר דומה למה שהתכוון המסילת ישרים.....
הדברים "נפלו" לידי בבחינת "דבר בעתו מה טוב".","539","","2995","True","True","False","","95","81.218.132.64","0","43178","גיטין|ס ע"ב",""),new Message("43243","43237","הציטוט לא שינה אף לא קוצו של יו"ד מכל","16/02/16 11:45","ז אדר א","תשע"ו","11:45","אשבח","הדברים שהובאו ושישנם עוד - וזה ברור.
גם ברור ש"אין הדברים כפשוטם" - כי זוהי פרפרת טעימה מאוד לנשמה ונוספת על דבריו שהביא.","507","","2995","True","True","False","","187","79.179.143.90","0","43178","גיטין|ס ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);