var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=41645;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","49"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("41645","0","הסתכלות והרהור","03/11/15 00:33","כא חשון","תשע"ו","00:33","דוד כוכב","באיזה אופן אסורה הסתכלות באשה?

על כך כאן.







אשכול קודם.","125","","3100","True","True","False","","1358","212.76.106.167","0","0","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41663","41645","יישר כח גדול","04/11/15 10:48","כב חשון","תשע"ו","10:48","אור חדש","","458","","3099","False","True","False","","132","77.126.203.14","0","41645","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41666","41645","(עודכן) עוד... הרהורי עברה קשים מן העברה","04/11/15 17:16","כב חשון","תשע"ו","17:16","אשבח","(יומא דף כט:)
ומה שהבאת בכתובות דף מו עמוד א: "... אמר ר' פנחס בן יאיר אל יהרהר אדם ביום ויבא לידי טומאה...", מדבר רק על הרהור ואינו מדבר על הסתכלות ישירה או כמקור להרהור, כך גם במסכת בבא בתרא דף קסד עמוד א: " ...אמר רב עמרם אמר רב שלוש עברות אין אדם ניצול מהן בכל יום: הרהור עברה ועיון תפלה ולשון הרע ..." ועוד.

מובא בדף על הדף בבא בתרא דף קסד עמוד ב:
"...בראשונים נתחבטו בפירוש "עיון תפילה". ברשב"ם כתב לפרש: "יש מפרשים שלאחר שהתפלל דן בלבו שישלם הקדוש ברוך הוא שכרו ויעשה הקדוש ברוך הוא צרכיו וישמע תפילתו, לפי שהתפלל בכוונה". לפי פירוש זה, העבירה של "עיון תפילה" היא בכך שאדם סבור שהוא התפלל כראוי, ובוודאי מגיע לו שתפילותיו תתקבלנה והקב"ה ימלא את כל משאלות לבו. עצם מחשבה זו גובלת עם גאווה, בכך שהוא בטוח שהתפלל כראוי."


(אפשר שבכל אחד משלושת המקרים שאמר רב העברה היא פרי ביאושים של מחשבה שגויה של האדם).","507","","3099","True","True","False","","236","37.26.147.214","0","41645","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41667","41645","וכן הוכחתי שזה הגדר גם במגע ערווה","04/11/15 20:50","כב חשון","תשע"ו","20:50","אור חדש","שדווקא מגע שיכול ורגיל להביא לידי ביאת איסור אסור דאו' ואילו מגע של חיבוק ונישוק, אם לא יכול להביא לידי כך (למשל באחותו), אסור משום "מכוער הדבר" בלבד וזאת אף לרמב"ם!

הראיה הינה שאפילו הב"י המסתפק לפסוק ש"יהרג ואל יעבור" במגע מתיר לאשתו נידה לשמשו בחוליו במגע מחמת ש"לא יכול להגיע מזה ביאת איסור"
על היסוד הנ"ל בנוי גם ההתר לרופאים לטפל בא"א נידה וכד' ש"אין דרך שיוצא מזה איסור"","458","","3099","True","True","False","","192","77.126.203.14","0","41645","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41676","41645","עדיין לא ברור לי,","06/11/15 05:14","כד חשון","תשע"ו","05:14","ירא ורך לבב","איך מותר לראות אישה לא צנועה? במיוחד נסקלת לפי רבי יהודה!
וכן, איך הגמרא "מפחדת" רק שפרחי כהונה יתגרו בה בעתיד אם תצא זכאית ולא כרגע שהם רואים אותה?
ואף דברי רבא תמוהים בפני עצמם, שהרי אנו רואים שאדם יכול להרהר גם על מה שהוא לא ראה.

אשמח לתשובות","547","","3097","True","True","False","","126","213.151.37.219","0","41645","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41679","41676","תשובות","06/11/15 09:52","כד חשון","תשע"ו","09:52","דוד כוכב","א. אתה שואל איך מותר, נמק קודם מנין לך שאסור.

ב. אין חשש שאחד מהם יתייחד איתה בעזרה. ועצם ההרהור אינו אסור. אפשר לצרף לכך את הנימוק דבעבידתיה טריד, ומשום כך לא יבואו אז לכלל קישוי.

ג. ההרהור שאתה מדבר עליו אינו אסור מצד עצמו, אם: 1) אין חשש שיחטא עם מושא ההרהור, 2) המהרהר אינו בא לידי קישוי.","125","","3097","True","True","False","","180","31.44.128.228","0","41645","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41685","41679","תשובותך (חלק א) תמוהה ומטעה!","07/11/15 19:53","כה חשון","תשע"ו","19:53","אשבח","על השאלה "איך מותר לראות אישה לא צנועה?" אתה משיב לו: "אתה שואל איך מותר, נמק קודם מנין לך שאסור.".
אתמהה על תשובתך! שהרי כל יום אנו אומרים: "וְלֹא תָתֻרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם. " - וזאת יודע השואל!

ועוד: אם, כתגובתך, השואל היה יודע לנמק מנין שאסור - הוא לא היה שואל את שאלתו כלל...

בחלקה הראשון של השאלה, השואל שואל (את שאלתו הראשונה בפורום...) באופן כללי על רְאִיָּה בעיניים, הסתכלות על אשה שחלקים מגופה חשופים - וזה אסור: "וְלֹא תָתֻרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם". נקודה!

אם השואל היה שואל על הרהור שיכול לבוא או אם להרהור יש אסמכתא מהתורה או שהוא רק מדרבנן וכו' אזי תשובתך תהא קרובה יותר לאמת בנושא הרהור.

להשיב תשובה שממנה יכול להשתמע שאין איסור לראות אישה לא צנועה - הוא מטעה - אפילו אם תשובתך נאמרת בהקשר לדף נלמד!, בעיקר הקושי גדול כי אינך פורש בתשובתך את כל הדינים והמקורות הקשורים בכך (ואיני נכנס לצדדים המתירים במקרים מיוחדים כמו חתן, אשתו ועוד).

רק בחלק השני של השואל באה השאלה הנוספת: "...במיוחד נסקלת לפי רבי יהודה!". וכאן הייתי מציע להשיב שהנמצאים בעזרה אנוסים לראותה או בדומה .","507","","3096","True","True","False","","220","79.180.192.79","0","41645","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41687","41685","אכן זה נראה תמוה לפני שמגלים את האמת","07/11/15 21:14","כה חשון","תשע"ו","21:14","דוד כוכב","גם אני סברתי כך ונדהמתי כשגיליתי מתוך ראיות רבות שאין הדברים כמו שרגילים לחשוב. היות שהנושא טעון כעסת והתנסחת בצורה חריפה: "תשובותך מטעה, זה אסור, נקודה!". אבל דבריך בטעות יסודם.

לא מובנת תמיהתך מהפסוק ולא תתורו. הרי לא כתוב בפסוק לא תביט. פשט הכתוב הוא שלא תחטא בהליכתך אחרי מבט עיניך. כך מפורש במפרשים ובחז"ל.
אמנם רבינו יונה באגרת התשובה חידש בפסוק הבנה דומה למה שסברת שהוא הפשט. אבל בשו"ע אה"ע כא, א נפסק דלא כדבריו אלא כרמב"ם. ויש לכך ראיות בדברי חז"ל.
וגם להבנתך, שהפסוק עוסק באיסור ההסתכלות המפורש במסכת סנהדרין דף כ ע"א, מנין לך שהפסוק עוסק דוקא באשה שחלקים מגופה חשופים? למה לא גם בחלקים המגולים (כהבנת רבינו יונה)? האם בפנויה האם בנשואה? האם בנאה או במכוערת? (החילוק מהגמרא שם).
מכל מקום בגמרתנו (וכן בסנהדרין דף מה ע"א) מפורש שאיסור ההסתכלות אינו כולל אשה שעומדת למות, כי אין חשש שיחטאו עמה. יהי מקור האיסור אשר יהיה, אם מפסוק ואם דרבנן.

לטענתך שאיני פורש בתשובתי את כל הדינים והמקורות הקשורים בכך, אכן קצרה פה היריעה. לצורך כך הייתי צריך לכתוב ספר שלם, או לפחות מספר מאמרים ארוכים. חלק מהדברים כתבתי בכמה מקומות בפורטל.

מה שניסית לתרץ בסוף שהנמצאים בעזרה אנוסים לראותה, בגמרא מפורש להיפך: "אמר ליה רבא: והא כל הרוצה לראות בה רואה קתני! אלא אמר רבא: כל הרוצה לראות בה רואה - לא שנא גברי ולא שנא נשי, ונשים חייבות לראותה".","125","","3096","True","True","False","","202","31.44.128.228","0","41645","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41690","41687","הנושא טעון? כעסתי? מהיכי תיתי?! אבל...","07/11/15 22:42","כה חשון","תשע"ו","22:42","אשבח","בא נעזוב צדדים שאינם מענייני הלימוד.

ראה מקורות לדבריי:

המקור הראשון לדבריי יהא המקור שהבאת (בשו"ע אה"ע כא, א) אבל אני אביאנו במלואו כדי שניווכח כולנו בהלכה. מראה המקום ללא ראשי תיבות הוא "שולחן ערוך אבן העזר הלכות אישות סימן כא סעיף א" והוא דן בשאלה אם יש איסור הסתכלות בנשים אף שלא לשם זנות.
וכך כתוב בשולחן ערוך אבן העזר הלכות אישות סימן כא סעיף א :
"צריך אדם להתרחק מהנשים מאד מאד. ואסור לקרוץ בידיו או ברגליו ולרמוז בעיניו לאחד מהעריות. ואסור לשחוק עמה, להקל ראשו כנגדה או להביט ביופיה. ואפילו להריח בבשמים שעליה אסור. ואסור להסתכל בנשים שעומדות על הכביסה. ואסור להסתכל בבגדי צבעונים של אשה שהוא מכירה, אפי' אינם עליה, שמא יבא להרהר בה. פגע אשה בשוק, אסור להלך אחריה, אלא רץ ומסלקה לצדדין או לאחריו. ולא יעבור בפתח אשה זונה, אפילו ברחוק ארבע אמות. והמסתכל אפילו באצבע קטנה של אשה ונתכוין ליהנות ממנה, כאלו נסתכל בבית התורף (פי' ערוה) שלה. ואסור לשמוע קול ערוה או לראות שערה. והמתכוין לאחד מאלו הדברים, מכין אותו מכת מרדות. ואלו הדברים אסורים גם בחייבי לאוין".
המקור השני
דף על הדף עבודה זרה דף כ עמוד ב : אלא מוכח מזה דמצד איסור להסתכל בפני רשע, אין לנו לאסור רק הסתכלות בעיון, אבל הבטה גרידא שרי, אבל איסור הסתכלות באשה אסור אפילו הבטה בעלמא, ולכן שפיר הקשה על רשב"ג, והוצרך לתרץ דקרן זוית הואי, והוא ראה לאונס.

המקור השלישי
הנהגות ופסקים (הגרי"ח זוננפלד) הלכות קידושין ונישואין : ...
עדים שאינם נזהרים באיסור הסתכלות באשה, אין ראוי לקבלם להעיד על האשה שיצאה בהינומא כשיש עדים הגונים מהם ...","507","","3096","True","True","False","","272","79.180.192.79","0","41645","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41692","41687","אתה מסלף ו"מצטט" מה שלא כתבתי!","07/11/15 23:11","כה חשון","תשע"ו","23:11","אשבח","אני כתבתי "הסתכלות על אשה שחלקים מגופה חשופים - וזה אסור" ורק בהמשך הבאתי הפסוק ואח"כ כתבתי "נקודה"
משום מה, ולמה אתה מסלף דבריי וכותב כאילו אמרתי: "תשובותך מטעה, זה אסור, נקודה!".
אם לזאת אינך שם לב שהמשמעות שונה ומסולפת איך אדע מה טיב שאר ציטוטיך ודבריך?","507","","3096","True","True","False","","174","79.180.192.79","0","41645","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41693","41690","מה כתוב במקורות אלו","07/11/15 23:12","כה חשון","תשע"ו","23:12","דוד כוכב","במקור הראשון, כתוב: "והמסתכל... מכין אותו מכת מרדות". כלומר שהאיסור הוא מדרבנן לכן בהכרח אינו בכלל איסור תורה של ולא תתורו. ואין מילה על כך שבמקומות המכוסין יש איסור נוסף.
בשו"ע אמנם לא מצויין המקרה הנדיר - דשאני כשאשה העומדת למות, אבל זה מפורש בסוגייתנו.

במקור השני, אכן מוכח בגמרא שם שאיסור הסתכלות באשה האסורה עליו הוא גם בהבטה בעלמא. אבל מדובר באשה שהוא עלול לחטוא עמה. רבי עקיבא אף נשאה לבסוף.

במקור השלישי לא כתוב מה כולל איסור הסתכלות, אלא אם לקבל לעדות את החשודים. בגמרתנו מבואר שהמצויים בעזרה רשאים להביט בסוטה ואין זה בכלל איסור ההסתכלות כאשר אין חשש שיחטאו עמה.","125","","3096","True","True","False","","178","31.44.128.228","0","41645","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41698","41690","שים לב","07/11/15 23:27","כה חשון","תשע"ו","23:27","אור חדש","בכל המקורות מדובר באשה שעלול להגיע למצב של חטא עימה (רוב רובם של המקרים), המקרה היוצא דופן הינו סוטה או נסקלת שמותר להביט בהן וזאת מהטעם שלא חוששים שיחטא עימה","458","","3096","True","True","False","","146","77.126.203.14","0","41645","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41694","41692","לא הבינותני","07/11/15 23:16","כה חשון","תשע"ו","23:16","דוד כוכב","לא טענתי שזה משפט שלם מתוך דבריך.
בין הפסיקים של 'משפט' זה מצויות המילים שכתבתי עליהן שהן חריפות מדי.
אל לכבודו להאשימני בסילוף ואף לשנות ולשלש, מבלי לברר תחילה.","125","","3096","True","True","False","","177","31.44.128.228","0","41645","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41695","41693","אני רואה שאתה מתעקש "להיות צודק"","07/11/15 23:18","כה חשון","תשע"ו","23:18","אשבח","חבל להתאמץ ל"הוכיח" שאפשר להסתכל באשה.
ועוד, וכי מה שמדרבנן קל בעיניך שאתה מדגיש זאת שוב ושוב?","507","","3096","True","True","False","","166","79.180.192.79","0","41645","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41696","41694","אתה באמת לא מבין שאם נותנים משפט במרכאות","07/11/15 23:21","כה חשון","תשע"ו","23:21","אשבח","סימן הוא שמביאים הדברים ככתבם וכלשונם? עם אי ידיעה זו אתה כותב ד"ת?","507","","3096","True","True","False","","174","79.180.192.79","0","41645","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41697","41695","[ללא נושא]","07/11/15 23:26","כה חשון","תשע"ו","23:26","דוד כוכב","לא כתבתי שאפשר להסתכל באשה. אלא הוכחתי שמותר להסתכל באשה שעומדת למות. מה לא נכון בזה?

כתבתי שהאיסור מדרבנן רק כדי להזים את הטענה שהאיסור הוא משום "ולא תתורו" - ושמשום כך לא שנא אם עומדת למות.
נצרכתי לחזור על כך כי העתקת את השו"ע מבלי להבין היכן מפורש בו כדבריי ולא כדבריך, שהרי טענת שבשו"ע מבואר כדבריך.","125","","3096","True","True","False","","168","31.44.128.228","0","41645","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41699","41696","לא, זה ציטוט - אך לא רצוף","07/11/15 23:29","כה חשון","תשע"ו","23:29","דוד כוכב","וכל קורא שקורא את שתי ההודעות נוכח בכך.","125","","3096","True","True","False","","167","31.44.128.228","0","41645","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41705","41697","לא הבנתי","08/11/15 09:03","כו חשון","תשע"ו","09:03","ירא ורך לבב","לפי דבריך, מותר לראות תמונה של אישה לא צנועה שמתה.
אשמח לראות פוסק שמתיר זאת...","547","","3095","True","True","False","","95","95.86.111.211","0","41645","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41701","41698","זה נכון לחלוטין. על זה אין חולק!","07/11/15 23:57","כה חשון","תשע"ו","23:57","אשבח","אלא שאנו דנים בחלקה הראשון של השאלה הראשונה של השואל "ירא ורך לבב": "איך מותר לראות אישה לא צנועה?"","507","","3096","True","True","False","","197","79.180.192.79","0","41645","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41700","41699","איני רוצה להאמין שאתה מאמין למה","07/11/15 23:53","כה חשון","תשע"ו","23:53","אשבח","שכתבת! אין עיוות גדול מהוצאת הדברים מהקשרם ונתינתם לפי שכלך!!!","507","","3096","True","True","False","","171","79.180.192.79","0","41645","סוטה|ח ע"א",""),new Message("41706","41705","אסור לגרות יצר הרע בעצמו","08/11/15 09:31","כו חשון","תשע"ו","09:31","דוד כוכב","כך הביא בשו"ע או"ח שז, טז; ע"ש בב"י מקורותיו.
ולפי האמור לעיל השיעור הוא אם בא לידי קישוי.
הגע עצמך, אותם האנשים שהותרו לראות את הסוטה בעזרה משום דאין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות, האם יהיה חמור יותר אם יביטו אחרי מותה בצילום של מה שראו לפני כן?
אמנם קיים חילוק, כי בעזרה יש בזה שום צורך של מצוה כדי לבזותה, מה שאין כן כשאינו לשום צורך כלל.

כבר כתבתי פעם שכל הנכתב בפורום אינו הלכה למעשה. בין השאר גם משום שצריך להכיר את השואל, את פוסקיו, ומה הוא עלול להסיק מהדברים.
מכל מקום, ככלל צריך לברר לא רק אם נכתב באחד הספרים פסק להיתר, אלא גם אם נכתב פסק לאיסור, ואם נכתב מהן הראיות והמקורות.","125","","3095","True","True","False","","234","31.44.128.228","0","41645","סוטה|ח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);