var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=40337;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","26")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("40337","0","מהו בדיוק עם הארץ?","12/07/15 21:51","כה תמוז","תשע"ה","21:51","יהודה אשטמקר","תחילה אצטט את הגמרא
תלמוד בבלי מסכת נדרים דף מט עמוד א

דאמר רב יהודה: לוליבא דקרא - בסילקא, לוליבא דכיתנא - בכותחא, ודבר זה אסור לאומרו בפני עם הארץ.

כעת אצטט את רש''י ז''ל
רש"י מסכת נדרים דף מט עמוד א

ודבר זה אסור לאומרו בפני עם הארץ - משום דדבר מעולה הוא לרפואה ואסור לומר להם שום דבר שיהנו ממנו, ואית דאמרי דלא ליכלו טובא וליפסדו כיתנא.

כעת לשאלה שלי
ידוע לכולנו הערך שהיהדות מייחסת לאהבת ישראל
ולכאורה פה רואים סתירה מוחלטת לכך חס וחלילה
מדוע האנשים המכונים ''עם הארץ'' בסוגייתנו מקבלים יחס כזה
מי הם אותם אנשים שמגיע להם יחס כזה

נ.ב
שאלתי את השאלה הזאת בשיעור און ליין והרב אמר שיש חילוק בהגדרה של עם הארץ וביחס שמגיע לו ולכן אני מבקש מהתלמידי חכמים שפה שיאירו את עניי בהסבר העיניין הזה בהרחבה ככל האפשר

אני מודה מראש לכל מי שיטרח כדי לשפוך אור על העניין הזה","525","","3213","True","True","False","","843","79.182.220.72","0","0","נדרים|מט ע"א",""),new Message("40338","40337","כדבריך נתקשה התוספות","12/07/15 23:28","כה תמוז","תשע"ה","23:28","דוד כוכב","ומשום כך הוא דחה את פירוש המפרש (אין זה רש"י - למרות המודפס בכותרת).
אלא פירש תוספות שאין לומר הדרכות כאלו כאשר הדבר יביא רק לצחוק ולעג מצד השומעים.

גם דברי הרב בשיעור שהבאת נכונים כשלעצמם, והם שייכים יותר לסוגיא בדף מט בפסחים (ולא בדף מט בנדרים).","125","","3213","True","True","False","","158","164.138.117.211","0","40337","נדרים|מט ע"א",""),new Message("40340","40337","בהנחה שאני עם הארץ גם אזכיר","13/07/15 05:00","כו תמוז","תשע"ה","05:00","הודו_כי_טוב","שיש גם דף גמרא שרשום " עם הארץ מותר לקרעו כדג"
בר נחמני אמר רבי יוחנן עם הארץ מותר לקורעו כדג פסחים מט,ב

אם באמת הייתה אבהבת ישראל לא היה נחרב בית המיקדש
דור שלא נברא בימיו כאילו נחרב בימיו
ירושלמי יומא א,א","207","","3212","True","True","False","","242","79.177.29.193","0","40337","נדרים|מט ע"א",""),new Message("40345","40340","דברי התוס' בפסחים","13/07/15 10:35","כו תמוז","תשע"ה","10:35","אור חדש","מסביר שהיחס החמור לע"ה זה דווקא באותם שהם בגדר "מוסרים" הנלחמים ומציקים לישראל

ויש אומרים אף אין מכריזין על אבידתו. וא''ת מאין יודע שהיא של ע''ה ואור''י כגון ששיירא של ע''ה עוברת וראינו שנפל מהם והשתא משמע דדוקא אין מכריזין על אבידתו אבל לגזול בידים לא אע''ג דלית ליה האי סברא דבסמוך אפשר דנפיק מיניה ברא מעליא ותימה לר''י אמאי ממונו אסור השתא גופו מותר שמותר לקורעו כדג ממונו לא כל שכן דכה''ג אמר בהגוזל בתרא (ב''ק קיט.) ובע''ז (דף כו.) גבי מוסר למאן דלית ליה סברא דאפשר דנפיק מיניה ברא מעליא ונר' לר''י דלעיל מיירי במכיר וכופר להכעיס דה''ל הריגתו כמו פיקוח נפש שהוא לסטין וחשוד על הדמים דאי לאו הכי היאך מותר להורגו ביום הכפורים שחל להיות בשבת הלא אפילו נכרי אסור וכן משמע הלשון על חייו אינו חס דמכיר וכופר דיש הרבה עניני ע''ה כדמוכח בסוטה בפ' היה נוטל (דף כב.) ואור''י דמה שאנו מקבלים עדות מע''ה כדאמר בפרק חומר בקדש (חגיגה כב.) כמאן מקבלים האידנא סהדותא מע''ה כרבי יוסי:","458","","3212","True","True","False","","132","213.151.62.100","0","40337","נדרים|מט ע"א",""),new Message("40346","40340","טיב היחסים בין הע"ה לת"ח בדור החורבן","13/07/15 10:38","כו תמוז","תשע"ה","10:38","אור חדש","מתואר כאן בהקשר לר"ע","458","","3212","True","True","False","","118","213.151.62.100","0","40337","נדרים|מט ע"א",""),new Message("40356","40346","סיכום","13/07/15 15:30","כו תמוז","תשע"ה","15:30","יהודה אשטמקר","כשכתבתי את השאלה שלי בפורום ציפיתי לחילוק בין העם הארץ שאנחנו מתכוונים אליו בשפה שלנו לבין עם הארץ שבסוגיא

ואכן חלק מהתגובות רמזו על החילוק הזה שעם הארץ שאנחנו מתכוונים אליו יש לאוהבו אהבת ישראל אבל עם הארץ שבסוגיא זה עמי הארץ שהולכים נגד התורה כמו הרבה מאנשי השמאל שבדורנו שיש מהם שהם בבחינת מוסרים ועליהם דיברה הסוגיא בדבריה הקשים

אבל לא ציפיתי לקרא את המאמר על רבי עקיבא והתלמידי חכמים שבדורו שהיו תנאים קדושי עליון שאי אפשר לתאר את גודלם שהם יחטאו בהתנשאות ובאכזריות כלפי נשותיהם

המאמר הזה נישמע הגיוני ומסביר את הדברים בצורה רציונלית שניראת מאוד נכונה אבל קשה לי לקבל את הדברים אני לא מסוגל לחשוב מחשבות כאלה על קדושי עליון שנאמר עליהם שאין חטא בא על ידם

בפרט נחרדתי לקרוא את התגובה של הודו כי טוב שאוחז את דברי כקרדום לחפור בה נגד גדולי הדור מחזיקי התורה ומוסרי התורה לדורותיהם שרומז שאין בם אהבת ישראל

לסיום אני מצטער שמה שכתבתי עורר כזה דו שיח
ובכל זאת תודה לכל מי שהשקיע מזמנו כדי לתרום להבהרת העיניין הבעייתי הזה
תודה מיוחדת לדור כוכב על דברי התוספות הנפלאים","525","","3212","True","True","False","","73","79.182.220.72","0","40337","נדרים|מט ע"א",""),new Message("40357","40356","גם תנאים צדיקים קדושי עליון בנ"א הם","13/07/15 15:51","כו תמוז","תשע"ה","15:51","אור חדש","ועליהם (24000 תלמידי ר"ע) אמרו חז"ל שמתו במגפה מפני שלא נהגו כבוד בחבריהם.
בכלל הטענה שאדם צדיק "אין חטא בא על ידו" אין כוונתו שמופקעים מחטא ויצה"ר ואדרבה מוכח בגמרא סוכה נב א' במעשה דאביי שהגדולים יצרם גדול וקשה משל הבינוניים וכן מבואר בקידושין פא ע"ב שגדולי התנאים והאמוראים היו קרובים מאד לחטאים ורק בחמלת ה' עליהם ניצלו (ויש שלא ניצלו) מהחטא.
כוונת חז"ל "אין חטא בא ע"י " הינה שלא מכשילים אותם בלא שיוכלו להתגונן מהחטא, למשל לא מגלגלים להם אוכל אסור שיכלו לטעות בו שהוא כשר.

דבר נוסף-
אין הטענה שהם חטאו בגאווה בצורתה הגסה אלא שלרום מדרגתם גם קצת גאווה שכשלו בה היה בה פגם גדול וגרם בעוונות להרס היחס בין עמ"י בכלל ובין ע"ה לת"ח בפרט עד שנחרב אותו הדור בעוון שנאת חינם.

נציין שוב שתורתם של אותם תלמידי ר"ע לא שרדה ורק תלמידיו האחרונים הם שהעבירו לנו את התורה שבעל פה כראוי.","458","","3212","True","True","False","","116","213.151.62.100","0","40337","נדרים|מט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);