var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=40087;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","68"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("40087","0","שנתעסק במלון תחלה","23/06/15 22:25","ו תמוז","תשע"ה","22:25","דוד כוכב","כיצד ינהג השב לביתו?

על כך כאן.","125","","3237","True","True","False","","816","95.86.72.173","0","0","נדרים|לב ע"א",""),new Message("40104","40087","לזכותו של משה רבינו","24/06/15 18:05","ז תמוז","תשע"ה","18:05","אור חדש","גמ' תניא ר' יהושע בן קרחה אומר גדולה מילה שכל זכיות שעשה משה רבינו לא עמדו לו כשנתרשל מן המילה שנאמר {שמות ד-כד} ויפגשהו ה' ויבקש המיתו אמר רבי ח''ו שמשה רבינו נתרשל מן המילה אלא כך אמר אמול ואצא סכנה היא שנאמר {בראשית לד-כה} ויהי ביום השלישי בהיותם כואבים וגו' אמול ואשהא שלשה ימים הקב''ה אמר לי {שמות ד-יט} לך שוב מצרים אלא מפני מה נענש משה מפני שנתעסק במלון תחלה שנאמר {שמות ד-כד} ויהי בדרך במלון

רש"י
מפני שנתעסק במלון תחלה. ואח''כ במילה והיה לו להתעסק במילה תחלה ואותו מלון סמוך למצרים דלא היה סכנה ואותו התינוק לא היה באותה שעה אלא בן שמונה ימים:
ר"ן
שנתעסק במלון תחלה. שנאמר בדרך במלון דמשמע דמיד שבא מן הדרך נתעסק במלון והיה לו למול מתחלה וכ''ת היאך ימול כיון שהיה לו עדיין לצאת בדרך י''ל דאותו מלון סמוך למצרים היה ובאורחא פורתא ליכא סכנתא:

פרישה יורה דעה סימן רס
(ו) אף על פי שהיה בדרך. פירוש והוצרך ללכת ולימול ולילך הוא סכנה לתינוק בדבר כדפירש רש"י (שמות ד כד) אפ"ה נענש דה"ל למול ולשהות אשתו עם בנו הנמהל בדרך או בביתו:

האחרונים תמהו על דברי הפרישה שהרי הטעם שנותן לעונשו של משה שונה לכאו' מהטעם המבואר בגמרתנו (עכ"פ כפי שפירשוהו הר"ן והמפרש) וא"כ מה ראה הפרישה לשנות מדברי הגמרא?

ונ"ל שדבריו הנפלאים מכוונים לאמת ויש בהם יישוב לקושיה גדולה שיש בפשט התורה:
בשמות פרק ד' פס' כ' כתוב כך:
{כ} ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכבם על החמר וישב ארצה מצרים ויקח משה את מטה האלהים בידו:
ואילו בפרשת יתרו כתוב כך:
{ה} ויבא יתרו חתן משה ובניו ואשתו אל משה אל המדבר אשר הוא חנה שם הר האלהים: {ו} ויאמר אל משה אני חתנך יתרו בא אליך ואשתך ושני בניה עמה:

ובכן האם משה לקח עימו את אשתו וילדיו למצרים או השאירם אצל חמיו במדין?
עונה על כך הפרישה (בקריאה נפלאה וחדשה בגמרא) שאכן משה לקח עמו את אשתו ואת בנו שהיה פחות מ8 ימים בצאתם לדרך למצרים ולא רצה להתעכב ולמולו במדיין שהרי בכך היה מעכב גאולת ישראל (שהיה צריך להשאר עד שיהיה בן 8+ ג' ימים כדי זמן שהתינוק מסוכן בדרך) אומנם בהגיעו למלון הראשון הסמוך למדין נמתחה עליו מידת הדין כיוון שהיה המקום מוגן וניתן היה להשאיר שם את התינוק עם ציפורה ובכך להרוויח גם מילה בזמנה וגם אי עיכוב הגאולה, מידת הדין וודאי חלה דווקא במקום שניתן היה להשאיר בו התינוק ללא חשש וע"כ מיוחסת ל"מלון".
משה רבינו הבין הרמז ואכן לאחר מילת התינוק השאירו עם אחיו ואימו באותו מלון ואילו הוא המשיך לבדו למצרים. ציפורה המתינה במלון עד שבנה הבריא וחזרה עם הילדים לאביה כיון שמדין היתה סמוכה אליהם ואילו המסע למצרים ארוך ומסוכן יחסית לאשה עם שני ילדים קטנים.
בכך פטר הפרישה אותה שאלה שהתחבטו בה גדולי הראשונים ביחס לסתירת הכתובים.","458","","3236","True","True","False","","312","212.76.119.216","0","40087","נדרים|לב ע"א",""),new Message("40106","40104","זה בדיוק הפרוש של הרמב״ן על הפסוק","24/06/15 18:37","ז תמוז","תשע"ה","18:37","עם הארץ","ואין פה שום חידוש","248","","3236","True","True","False","","185","107.143.89.119","0","40087","נדרים|לב ע"א",""),new Message("40109","40106","איזה רמב"ן?!?","24/06/15 19:59","ז תמוז","תשע"ה","19:59","אור חדש","כוונתך ליח' ב'?
שם כתב כך:
"אחר שלוחיה" - בעבור שהזכיר הכתוב (לעיל ד כ) ויקח משה את אשתו ואת בניו וישב ארצה מצרים הוצרך לומר כאן שהיתה בבית אביה כי משה שלחה שם ויתכן שיאמר כי לקחה יתרו להשיבה אליו אע"פ ששלחה ממנו בעבור ששמע כל אשר עשה אלהים למשה כי מעתה ראוי ללכת אחרי המלך בכל אשר ילך.

מה מדבריי מופיע כאן?","458","","3236","True","True","False","","118","5.102.254.44","0","40087","נדרים|לב ע"א",""),new Message("40110","40109","רמב״ן שמות פרק ד פסוק כ","24/06/15 21:13","ז תמוז","תשע"ה","21:13","עם הארץ","רמב''ן: וטעם ויקח משה את אשתו ואת בניו. כמו ובני פלוא אליאב (במדבר כו ח), כי לא היה לו רק גרשום, כאשר הזכיר הכתוב (לעיל ב כב), ואליעזר נתעברה ממנו בדרך או במצרים אם הלכה שם. ויתכן כי קודם הדבור הנדבר לו בהר האלהים לא נולד לו רק גרשום, אבל היתה צפורה הרה, וכאשר שב אל יתר חותנו ילדה, ובעבור כי היה דבר המלך נחוץ לא מל אותו ולא קרא לו שם. ובדרך כאשר מלה אותו אמו לא קראה לו שם, כי משה היה נפגש מן המלאך. ואחרי לכתו למצרים וראה שנצל מכל המבקשים את נפשו אז קרא לו אליעזר, כי אלהי אבי בעזרי ויצילני מחרב פרעה (להלן י''ח י''ט). וכך הזכירו רבותינו כי הנמול הזה הוא אליעזר (שמו''ר ה ח): וטעם וישב ארצה מצרים. עם הנזכרים. ור''א אמר וישב ארצה מצרים הוא לבדו שב, כי כאשר פגש השם משה נמול אליעזר, ובהתרפאו שבה צפורה עם בניה אל אביה. ויתכן זה כי בעבור שנימול אליעזר לא היה יכול להביאו בדרך עד שיתחזק הילד ולא רצה לעכב שליחותו של הקב''ה. ולכן עזבם במלון וצוה אותה לשוב אל בית אביה בהתרפאו, וזהו שנאמר אחר שלוחיה (להלן יח ב). גם אפשר שהלכו למצרים, וכאשר נתעכבו שם נכספה אל אביה ושלחה עם הבנים. וזה טעם שלוחיה, כי פחד יתרו שמא היה דעתו לגרש. אותה. ובאלה שמות רבה (ד ד), וילך משה, להיכן הלך שהלך ליטול אשתו ובניו, אמר לו יתרו להיכן אתה מוליכן, למצרים. אמר לו, משהם מבקשים לצאת את מוליכן למצרים, אמר לו, למחר עתידין לצאת ולעמוד על הר סיני ולשמוע מפי הגבורה אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים ובני לא ישמעו עמהם, אמר לו יתרו לך לשלום. ועל דעתם ראוי שנפרש אחרי שהסכימו בכך צוהו הקב''ה שישלים עצתו וישוב למצרים עם בניו ואשתו כאשר פירשתי (בפסוק יט):","248","","3236","True","True","False","","233","107.143.89.119","0","40087","נדרים|לב ע"א",""),new Message("40111","40110","יישר כח","24/06/15 21:22","ז תמוז","תשע"ה","21:22","אור חדש","אומנם לדעתי יש קצת הבדלים וכן מה שהקשו על הפרישה יקשה על הרמב"ן עצמו","458","","3236","True","True","False","","101","213.151.49.3","0","40087","נדרים|לב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);