var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=38564;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","48"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","31")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("38564","0","יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַׂחֲקִים","25/01/15 00:10","ה שבט","תשע"ה","00:10","דוד כוכב","הראוי לנער ונערה שיטיילו יחדיו?

על כך כאן.","125","","3382","True","True","False","","756","164.138.114.73","0","0","יבמות|קיד ע"א",""),new Message("38565","38564","על איזה גילים כבוד הרב מדבר ?","25/01/15 03:28","ה שבט","תשע"ה","03:28","הודו_כי_טוב","וגם באשכול קודם של כבודו מדובר בילדה שמגישה אוכל ואומרת"ממאנת אני"
והדוגמה שם על רבקה אימנו בגיל הילדות גם היא
והיא הייתה צריכה לחוש לגזרות שיחולו עוד אלפיים שנה
גזרה שלא בטוח שהציבור יכול לעמוד בה

חז"ל יכלו לכתוב ילדים בלי לרשום ילדות שמא זה בא ללמדינו משהוא להיתר ולא לאיסור
כפי שגורס כבודו ?","207","","3382","True","True","False","","168","109.65.16.98","0","38564","יבמות|קיד ע"א",""),new Message("38567","38564","בדברי ריו"ח מבואר כחילוק שדחית","25/01/15 10:44","ה שבט","תשע"ה","10:44","אור חדש","בכל מקורות חז"ל בן מעל 13 וחצי נקרא לעולם איש ובת מעל 12 וחצי היא בוגרת.
העובדה שריו"ח מציין במפורש שהיו בני 16,17 מעידה שעושה שימוש לא רגיל במושג 'טליא וטליתא' שהינו כרגיל מיוחס רק למה שאנו מכנים "פעוטות".
בהקשר שהובאו הדברים בב"ב מדובר על נוסטלגיה של זכרונות המתיקות, האור והתמימות שהו בעולם מכח הארת המקדש (גם אחרי חורבנו!)
חלק מאותה תמימות הינו גם היכולת של נערים בוגרים להחשב כטלאים נקיים בגיל שאחרי החורבן בד"כ כבר לא מאפשר זאת לכו"ע ומשמעות דבריו היא "באותו זמן לא חטאו נערים כאילו היו טלאים- שבהם גם בימנו לא מצופה החטא".
ייתכן אומנם שהארת המקדש משפיעה גם סמוך לבניינו וכך נבין למה רובם של הנערים בתנועות הנוער לא חוטאים בימנו.

למה בכ"ז העצה לשלוח פעוטות משני המינים יחד דוקא?
נ"ל משום שדרכה של הבת לרוץ הביתה ולספר על מציאות כמבואר ברש"י על רבקה, ולכן צריך לשלוח ילדה אלא שלא נאה ולא בטיחותי כ"כ שתהיה הפעוטה לבד ברחוב וע"כ מצרפים לה מלווה זכר.","458","","3382","True","True","False","","146","95.86.75.219","0","38564","יבמות|קיד ע"א",""),new Message("38566","38565","תשובות","25/01/15 06:56","ה שבט","תשע"ה","06:56","דוד כוכב","* בענין האשכול קודם - מגיל שלוש, כך כתב הרמב"ם בפירושו לסנהדרין פרק ז.
* בענין אשכול זה לא ברור הגיל, לדעת האגרו"מ ועוד, מגיל תשע.
* השאלה ברבקה אינה אם הייתה צריכה לחוש לגזרות שיחולו עוד אלפיים שנה, אלא אם מעשה זה עצמו יש בו חוסר צניעות.

כפי שכתבתי, דעת ר' פדת אכן להתיר.","125","","3382","True","True","False","","117","164.138.114.73","0","38564","יבמות|קיד ע"א",""),new Message("38631","38566","גם יעקב אבינו נשק לרחל בראשית כ"ט","30/01/15 14:41","י שבט","תשע"ה","14:41","הודו_כי_טוב","(יא)וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל וַיִּשָּׂא אֶת-קֹלוֹ וַיֵּבְךְ:
וזה היה בפרהסיה","207","","3377","True","True","False","","183","79.183.97.243","0","38564","יבמות|קיד ע"א",""),new Message("38568","38567","כלל לא מבואר כך","25/01/15 14:35","ה שבט","תשע"ה","14:35","דוד כוכב","לדברי רבי יוחנן למרות שהיו כבר שית עשרה וכבר שב עשרה - כלומר בשיא יצרם, אעפ"כ לא חטאו. בניגוד לדורו של רבי יוחנן בזקנותו שבכגון זה קרוב מאוד שיחטאו. ההבנה מתוך דיוק דבריו שבגיל חמש עשרה מותר לכתחילה איננה נכונה, אלא שבגיל שית עשרה שב עשרה המצב חמור אף יותר מאשר לפני כן.

גיל הבגרות אינו רלוונטי, כי לא מדובר פה בזמן חיוב המצוות אלא בהרחקה מעריות, ומפורש בחז"ל שזמן ההרחקה מעריות מתחיל לפני הבגרות.

מאין לקחת את הנתון: "בן מעל 13 וחצי"?!

'טליא וטליתא' הוא שם כללי לצעירים - גם לפני וגם אחרי גיל המצוות.","125","","3382","True","True","False","","102","164.138.114.73","0","38564","יבמות|קיד ע"א",""),new Message("38569","38568","נראה שלא הבנת כוונתי","25/01/15 14:41","ה שבט","תשע"ה","14:41","אור חדש","טענת שלא חייבים לקבל שההבדל בין ריו"ח ור' פדת הינו בהבנת הביטוי "טליא וטליתא" אומנם ברור שזהו ההבדל, שהרי ריו"ח מפרש בדבריו שעושה שימוש לא רגיל בביטוי ובמקום שתהיה כוונתו "פעוטות" משתמש בו לתאור "נערים".
ממילא ר' פדת שעושה שימוש רגיל בביטוי וודאי מדבר על פעוטות שלא שייך בהם חשש לעבירה שהרי כידוע לך "אין קטנה מפקרת עצמה"

גיל 13 וחצי לקוח מבן סורר ומורה, הגיל ההלכתי המאוחר ביותר לבגרות שלמה. (מלבד דעה ביחס לממכר קרקעות).","458","","3382","True","True","False","","139","87.68.244.92","0","38564","יבמות|קיד ע"א",""),new Message("38570","38569","הבנתי היטב וכבר השבתי","25/01/15 15:13","ה שבט","תשע"ה","15:13","דוד כוכב","רבי יוחנן אינו מפרש בדבריו שהוא עושה שימוש לא רגיל בביטוי - כדבריך.
אם אני אומר "ילד בן חמש" אין הפירוש שסתם ילד אינו בן חמש. אלא שילד יכול להיות בן חמש או בן גיל אחר, ואני עוסק בילד בן חמש.
רבי יוחנן מזכיר טליא בגיל שש עשרה, מכאן שגיל שש עשרה גם הוא בכלל טליא, ורבי יוחנן עוסק דוקא בגיל זה.
קביעתך שקיים שימוש "לא רגיל" בביטוי מסויים, אינה נכונה. אם אמצא שהבוקר הוא ביום, ואחה"צ הוא ביום, לא אומר שיום הוא בוקר, ואחה"צ הוא שימוש "לא רגיל" בביטוי 'יום'.

תקופת בן סורר ומורה היא בת ג' חודשים, לא חצי שנה. והקפת הזקן אינה אורכת חצי שנה דוקא.","125","","3382","True","True","False","","136","164.138.114.73","0","38564","יבמות|קיד ע"א",""),new Message("38571","38570","בכל מקום אחר בחז"ל זה גיל לאיש","25/01/15 15:40","ה שבט","תשע"ה","15:40","אור חדש","אם אקרא לזקן בן 90 " ילד" ברור שכוונתי רק כביטוי מושאל. כך גם ביחס לגדול מ13.5 שבשום מקום מלבד זכרון נוסטלגי זה לא ייקרא בשם טליא","458","","3382","True","True","False","","108","95.86.75.219","0","38564","יבמות|קיד ע"א",""),new Message("38572","38571","רק מוודא שלא אתבלבל","25/01/15 16:17","ה שבט","תשע"ה","16:17","הודו_כי_טוב","בסוגיה בדף זה - זה מתחת לגיל חיוב במצוות , נכון ?","207","","3382","True","True","False","","200","109.65.16.98","0","38564","יבמות|קיד ע"א",""),new Message("38579","38571","אך טליא אינו 'ילד' אלא 'נער'","25/01/15 23:10","ה שבט","תשע"ה","23:10","דוד כוכב","רש"י מסכת מגילה דף ה ע"ב: "כד הוינא טליא - כשהייתי נער".
רשב"ם מסכת בבא בתרא דף צא ע"ב: "טליא וטלייתא - נער ונערה".
רשב"ם מסכת בבא בתרא דף קמב ע"ב: "טליא - תינוק גדול כדאמר בפרק המוכר את הספינה".

גדול הוא בן י"ג (בלי חצי) לכל מילי, ואין להשוותו לבוגרת. בסורר ומורה יש דין מיוחד ואינו בחצי שנה.
ואגב גיל עשרים לענין מכירת קרקעות הוא הלכה ולא דעה בלבד. גיל עשרים מהווה בגרות גם לענין סריס ואיילונית. ויש דעה י"ח. יש גם ציון גיל של 'חתימת זקן' שלא היה קיים ביוסף בגיל שבע עשרה. וקיים גם גיל בגרות הלכתי לענין סריס ואיילונית גבוה יותר - רוב שנותיו, שהוא מעל שלשים וחמש.","125","","3382","True","True","False","","199","164.138.114.73","0","38564","יבמות|קיד ע"א",""),new Message("38574","38572","לצערי לא הבנתי כוונתך","25/01/15 16:25","ה שבט","תשע"ה","16:25","אור חדש","","458","","3382","False","True","False","","82","87.68.244.92","0","38564","יבמות|קיד ע"א",""),new Message("38577","38572","אכן כן","25/01/15 23:01","ה שבט","תשע"ה","23:01","דוד כוכב","","125","","3382","False","True","False","","63","164.138.114.73","0","38564","יבמות|קיד ע"א",""),new Message("38578","38574","להלן טקסט הגמרא בעבורך","25/01/15 23:06","ה שבט","תשע"ה","23:06","הודו_כי_טוב","סוף קי"ג :
העיד רבי יוחנן וכו': אמר רבא מעדותו של רבי יוחנן בן גודגדא אמר לעדים ראו גט זה שאני נותן ואמר לה כנסי שטר חוב זה הרי זו מגורשת מי לא אמר רבי יוחנן בן גודגדא לא בעינן דעתה הכא נמי לא בעינן דעתה פשיטא מהו דתימא מדא''ל כנסי שטר חוב זה בטולי בטליה קמ''ל אי איתא דבטליה לעדים הוה קאמר להו ומדלא אמר לעדים לא בטליה ולא מידי והאי דקאמר הכי מחמת כיסופא הוא דקאמר להו רב יצחק בר ביסנא אירכסו ליה מפתחי דבי מדרשא ברשות הרבים בשבתא אתא לקמיה דרבי פדת אמר ליה זיל

תחילת קי"ד :
דבר טלי וטליא וליטיילו התם דאי משכחי להו מייתי להו אלמא קסבר קטן אוכל נבלות אין ב''ד מצווין להפרישו לימא מסייע ליה לא יאמר אדם לתינוק הבא לי מפתח הבא לי חותם אלא מניחו תולש מניחו זורק אמר אביי תולש בעציץ שאינו נקוב זורק בכרמלית דרבנן: ת''ש עובד כוכבים שבא לכבות אין אומרים לו כבה ואל תכבה מפני שאין שביתתו עליהם קטן הבא לכבות אומרים לו אל תכבה ששביתתו עליהם א''ר יוחנן בעושה על דעת אביו","207","","3382","True","True","False","","213","109.65.16.98","0","38564","יבמות|קיד ע"א",""),new Message("38634","38631","וישק יעקב לרחל - אין בה גנאי","30/01/15 15:01","י שבט","תשע"ה","15:01","דוד כוכב","נשיקת יעקב לרחל לא היתה של תיפלות, לפי שהיתה קרובתו - בת דודו. כך מפורש בכמה מדרשים.","125","","3377","True","True","False","","115","95.86.102.45","0","38564","יבמות|קיד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);