var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=36391;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("36391","0","כטוב לב המלך ביין","28/07/14 23:37","א אב","תשע"ד","23:37","דוד כוכב","למה השתכר אחשורוש דוקא בשבת?

על כך כאן.","125","","3567","True","True","False","","809","95.86.109.128","0","0","מגילה|יב ע"ב",""),new Message("36410","36391","האם תוכל להסביר לי את המשפט הבא מדבריך:","30/07/14 09:38","ג אב","תשע"ד","09:38","Almuaddib",""...שבכניסת השבת שולט כוכב שבתאי" ?","107","","3565","True","True","False","","123","195.200.205.133","0","36391","מגילה|יב ע"ב",""),new Message("36412","36410","נראה לי שהתכוון למאדים","30/07/14 10:21","ג אב","תשע"ד","10:21","אור חדש","ראה כאן הנ"מ שלמד מזה להלכה שו"ע הרב
ובזה יתר פרוט לגבי שליטת המזלות","458","","3565","True","True","False","","127","95.86.101.219","0","36391","מגילה|יב ע"ב",""),new Message("36413","36410","יבאר נא את כוונתו","30/07/14 10:25","ג אב","תשע"ד","10:25","המכריע","אם הבעיה היא באופן כללי עם הרעיון שבמשפט הזה, הרי הוא קיים בסוגיא ערוכה בשבת קכט עמ' ב וברש"י שם בהרחבה. וכן שם במס' שבת קנו עמ' א'.

אולי יש חילוק בין הסוגיות לבין הציטוט הזה. נא יבאר ונחכים.

אולי הטענה היא שעולה משם שמאדים "שולט" בכניסת שבת (באמת כתב המג"א בהלכות קידוש מכח זה טעם לאיזו הנהגה מסויימת שיש נהגו). וזה סותר לציטוט.

עכ"פ קיצרת בהצעת מה שמטריד אותך.

(הוספה. התחלתי לכתוב כשלא היתה תגובה. אך כשעלתה הודעתי זו, ראיתי שהקדימני ר' אור חדש ברגעים ספורים. ואף שדבריי אולי בכלל המקורות שהביא, לא זזה משנה ממקומה).","199","","3565","True","True","False","","233","95.86.82.115","0","36391","מגילה|יב ע"ב",""),new Message("36421","36410","ציטוט","30/07/14 16:34","ג אב","תשע"ד","16:34","דוד כוכב","זוהר חדש פרשת יתרו דף סא ע"ב (בסולם סעיפים רפט-רצא):
"ובההוא שעתא הוה שליט כוכב שבתאי בעלמא... ורזא דא שליט (ביומא דשבתא) [בעמא דשבתאי] ולא בעמא קדישא בגין דעמא קדישא לית לון חולקא ואחסנתא בכוכבייא ומזלי אלא בקב"ה בלחודוי. ואצטריך לון לאחזאה חדוה ומיכלא ומשתייא ולבושין חיורין או דגוונין שפירין ולתקנא ביתא ופתורא ביומא דא. דלאו הכי אינון דאחידן בכוכבייא דשבתאי דאצטריך לון לאתענאה ולאחזאה עציבו ודאגה ורוגזא ולמלבש שחורין ולכסאה שחורין ולא למיכל בשרא וחמרא ומשחא ולא לאתענגא בעינוגין דעלמא אלא למיתב בדיורא עציב ולאתפרשא מן בני נשא... באמשכותא דשבתאי".

אתקן: "ביום השבת שולט" במקום: "בכניסת השבת".","125","","3565","True","True","False","","185","95.86.109.128","0","36391","מגילה|יב ע"ב",""),new Message("36415","36412","תודה. שמא יבוא בעל הדבר ויתקן דבריו.","30/07/14 10:48","ג אב","תשע"ד","10:48","Almuaddib","","107","","3565","False","True","False","","113","195.200.205.133","0","36391","מגילה|יב ע"ב",""),new Message("36416","36413","כוונתי כפולה היתה, ואולי ניכנס לכך בהמשך","30/07/14 10:48","ג אב","תשע"ד","10:48","Almuaddib","","107","","3565","False","True","False","","107","195.200.205.133","0","36391","מגילה|יב ע"ב",""),new Message("36422","36421","הצעת דיוק","30/07/14 17:53","ג אב","תשע"ד","17:53","אור חדש",""בכניסת יום השבת" ששליטתו בשעה הראשונה של היום(6-7)","458","","3565","True","True","False","","113","95.86.101.219","0","36391","מגילה|יב ע"ב",""),new Message("36442","36421","חוששני שזה לא יעזור","31/07/14 11:23","ד אב","תשע"ד","11:23","Almuaddib","לפי הנוסח החדש שלך, כך יהיה כתוב:

"עוד יתפרש על פי האמור בזוהר חדש (פרשת יתרו דף סא ע"ב) שביום השבת שולט הכוכב שבתאי..." .


על פי דברי רש"י שהוזכרו לעיל (שבת קכט:), כך הוא סדר המזלות השולטים (1) ביום השבת (24 שעות זמניות, החל מהשקיעה - כניסת השבת):
מאדים
חמה
נוגה
כוכב
לבנה
שבתאי
צדק
מאדים
חמה
נוגה
כוכב
לבנה
שבתאי
צדק
מאדים
חמה
נוגה
כוכב
לבנה
שבתאי
צדק
מאדים
חמה
נוגה

מה משמעות שליטת המזל ביום? הרי גם לפי מה שנכתב כאן, מזל 'שולט' על שעה, ולפי הסדר שציין רש"י. איך מזל שבתאי הוא מזלו של יום השבת, כאשר מזלות אחרים מופיעים בו יותר? מה זה 'מזל של יום'? הרי רק 'מזל של שעה' הוגדר, ולא מעבר לכך.




(1) אני כותב לשיטת מה שציטטת, ולא ניכנס לדברי הגאונים ולהשפעתם על מה שנכתב שם. עוד צע"ג לגבי מקור דברי רש"י, וביחוד על הקישור בין האסטרונומיה לבין ההשפעה על חיי האדם, וביחוד האדם מישראל - ש'אין מזל לישראל'.","107","","3564","True","True","False","","361","195.200.205.133","0","36391","מגילה|יב ע"ב",""),new Message("36430","36422","צריך למצוא אם כך כתוב במקור","31/07/14 04:41","ד אב","תשע"ד","04:41","דוד כוכב","","125","","3564","False","True","False","","81","95.86.109.128","0","36391","מגילה|יב ע"ב",""),new Message("36440","36430","מקור","31/07/14 10:10","ד אב","תשע"ד","10:10","אור חדש","ובההוא שעתא הוה שליט כוכב שבתאי בעלמא.

כתב רש"י (שבת קכ"ט, ב. ד"ה "דקיימא ליה מאדים בזווי") "שצ"מ חנכ"ל – סדר השעות, כשנתלו המאורות והמזלות, שעה ראשונה של ד' בשבת שימש שבתאי, ובשני' צדק, ואחריו מאדים, ואחריו חמה, ואחריו נוגה, ואחריו כוכב, ואחריו לבנה. נמצאו ז' המזלות לז' השעות וחוזרים חלילה לעולם.
"נמצא בסדר זה לעולם סימני מזלות המשמשין בתחילת לילי השבוע – כצנ"ש חל"ם. מוצאי שבת שעה ראשונה שלו כוכב, תחילת ליל שני צדק, וכן בסדר הזה. וסדר תחילת סימני הימים – חל"ם כצנ"ש. שעה ראשונה של אחד בשבת חמה, ושל שני בשבת לבנה, ושל שלישי בשבת מאדים" וכו'
עפ"ז יוצא שמזל מאדים שולט 24 פעמים בכל שבוע, והם: מוצ"ש בשעה חמישית ובשעה י"ב, יום ראשון שעה ז', אור ליום שני שעה ב' ושעה ט', יום שני שעה ד' ושעה י"א, אור ליום שלישי שעה ו', יום שלישי שעה א' ושעה ח', אור ליום רביעי שעה ג' ושעה יו"ד, יום רביעי שעה ה' ושעה י"ב, אור ליום חמישי שעה ז', יום חמישי שעה ב' ושעה ט', אור ליום שישי שעה ד' ושעה י"א, יום שישי שעה ו', ליל שבת שעה א' (ועלי' נאמר שאסור לקדש) ושעה ח', וביום השבת שעה ג' ושעה יו"ד.","458","","3564","True","True","False","","369","212.76.117.112","0","36391","מגילה|יב ע"ב",""),new Message("36458","36440","כוונתי למקור המצוטט","01/08/14 16:13","ה אב","תשע"ד","16:13","דוד כוכב","לעיל תימצתתי את דברי הזוהר חדש, אני לא יכול להוסיף בדבריו דברים ממקור אחר שאין בו. וליתר דיוק, ראה בתגובתי ד"ה יש בזה מחלוקת.","125","","3563","True","True","False","","106","95.86.109.128","0","36391","מגילה|יב ע"ב",""),new Message("36457","36442","יש בזה מחלוקת","01/08/14 16:03","ה אב","תשע"ד","16:03","דוד כוכב","אמרו במסכת שבת דף קנו ע"א: "אמר להו רבי חנינא: פוקו אמרו ליה לבר ליואי: לא מזל יום גורם, אלא מזל שעה גורם".
דעת רבי חנינא שהשעה המדוייקת היא שקובעת, אך דעת הזוהר חדש כרבי יהושע בן לוי שם שהמזל הכללי של היום הוא הקובע. אמרו שם שכתוב היה על פינקסו של רבי יהושע בן לוי: "האי מאן דבשבתא יהי - בשבתא ימות". ודוחק לפרש כפשוטו שהרי ודאי שלא כל הנולדים בשבת מתים בשבת. ויש לפרש בדומה לדברי הזוהר חדש, "בשבתאי ימות" - בדיכאון.

בסוף דבריך הבאת את דעת הרמב"ם. אבל בעל המאמר אצלנו במגילה הוא רבא, והוא הרי סובר במסכת מועד קטן דף כח ע"א: "חיי, בני ומזוני, לא בזכותא תליא מילתא, אלא במזלא תליא מילתא".","125","","3563","True","True","False","","114","95.86.109.128","0","36391","מגילה|יב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);