var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=35219;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("35219","0","חידף היומי","06/06/14 09:18","ח סיון","תשע"ד","09:18","לינקוש","היכן מצאנו ששכיר זכאי לקבל את שכרו למרות שלא עשה את המלאכה שנשכר עבורה?

[מתוך: הפלס, ח' סיון תשע"ד, מדור חידות 72, עורך: י. גלעדי]","58","","3619","True","True","False","","973","84.228.21.101","0","0","ראש השנה|כב ע"ב",""),new Message("35222","35219","מהדין אינו זכאי. רשי ד"ה מאתים","06/06/14 12:40","ח סיון","תשע"ד","12:40","דוד כוכב","","125","","3619","False","True","False","","105","95.86.70.15","0","35219","ראש השנה|כב ע"ב",""),new Message("35422","35219","התשובה","13/06/14 13:43","טו סיון","תשע"ד","13:43","לינקוש","עדי השקר - בתחילת פרק שני","58","","3612","True","True","False","","150","84.229.99.141","0","35219","ראש השנה|כב ע"ב",""),new Message("35232","35222","ויש חולקים :)","07/06/14 22:31","ט סיון","תשע"ד","22:31","אור חדש","","458","","3618","False","True","False","","79","87.68.35.163","0","35219","ראש השנה|כב ע"ב",""),new Message("35236","35232","מי??","07/06/14 23:41","ט סיון","תשע"ד","23:41","דוד כוכב","","125","","3618","False","True","False","","101","95.86.70.15","0","35219","ראש השנה|כב ע"ב",""),new Message("35239","35236","לדעתי התוס' שאנץ","08/06/14 10:06","י סיון","תשע"ד","10:06","אור חדש","כפי שנתבאר כבר כאן
ובתוספת הבהרה:
בהגיע השליח ומשלחו לב"ד לברר על מי מוטל לשלם הנזק שעשה השליח בשליחות המשלח יקרה דבר כזה (לדעת התוס' שאנץ):

ב"ד: משלח, עליך לשלם הנזק ששכרת השליח לעשותו!
משלח: בכלל לא ציפיתי שאכן יעשה הנזק שהרי ידע שהקב"ה אוסר זאת!
ב"ד: אם כך למה שילמת לו ממון כה רב אם לא חשבת שימלא השליחות?
משלח: זו היתה מתנה!
ב"ד: אם כך אתה לא מצפה שיחזיר הכסף כיוון שלא ביצע שליחותו לגמרי?
משלח: וודאי שלא, אמרתי כבר שזו היתה מתנה וודאי שלא היתי מעלה בדעתי שאפשר לעשות הסכם שיחייב יהודי לעשות עבירה, ברור לי שכל תנאי כזה בטל הוא!
(תנאי שבממון קיים נגד ד"ת למ"ד שקיים זה דווקא שאין עבירה אלא וויתור על זכות שנתנה התורה כגון אשה שמוותרת על זכויות כתובתה נגד התורה, גם בזה יש מחלוקת אם תופס הוויתור)","458","","3617","True","True","False","","122","164.138.117.102","0","35219","ראש השנה|כב ע"ב",""),new Message("35286","35236","וכן אחד מאחרוני האחרונים","09/06/14 10:55","יא סיון","תשע"ד","10:55","אור חדש","ראה כאן","458","","3616","True","True","False","","118","213.151.62.4","0","35219","ראש השנה|כב ע"ב",""),new Message("35241","35239","התוספות שאנץ לא אמר דבר בנידון","08/06/14 10:16","י סיון","תשע"ד","10:16","דוד כוכב","התוספות שאנץ שהובא בשיטה מקובצת מסכת בבא מציעא דף י ע"ב רק הזכיר את הידוע מהגמרא במסכת בבא קמא דף נו ע"א: "דברי הרב ודברי התלמיד, דברי מי שומעין". טענה זו עוסקת רק בענין פטור המשלח מעונש על עבירה, בזה עוסקים גם הגמרא וגם התוספות שאנץ.
לא התוספות שאנץ ולא מפרש אחר רמזו לכך שבכוונתם לחלוק על רש"י, ולא העלו את הסברה שיש בטענת 'דברי הרב' הרחבה לפטור גם מלשלם שכר שכיר.","125","","3617","True","True","False","","117","95.86.70.15","0","35219","ראש השנה|כב ע"ב",""),new Message("35250","35241","ביאור","08/06/14 15:50","י סיון","תשע"ד","15:50","אור חדש","גם התוס' שאנץ וגם הסמ"ע מסבירים שהיסוד לפטור המשלח הוא מצד שיכול לומר "סבור הייתי שלא ישמע לי"
סברא זו אומר לדעתם המשלח בב"ד והב"ד מקבלים טענה זו לעולם (כ"ע השליח בר חיובא במעשה זה), אין שום מקור לומר שהפטור הוא רק במקרה שהשליח עושה השליחות בחינם אלא אפילו אם קיבל כסף בתמורה לשליחות לעבירה עומדת למשלח טענת "סבור היתי שלא ישמע לי", ההסבר של המשלח לכך שנתן הכסף יהיה לפ"ז "נתתיו במתנה" וכמו שמצאנו בנותן אתנן לפני העבירה.
כיוון שכך ראוי לכל ב"ד להחליט הכסף בידי השליח בהתעלמות מכל תנאי שאמר המשלח, שהרי אם יפסקו שחייב למלא השליחות ורק לשם כך ניתן הכסף, לא יהיה סברא לפטור המשלח וכנ"ל.","458","","3617","True","True","False","","155","164.138.117.102","0","35219","ראש השנה|כב ע"ב",""),new Message("35258","35250","שני תיקונים","08/06/14 18:57","י סיון","תשע"ד","18:57","דוד כוכב","מה שכתבת:
אין שום מקור לומר שהפטור הוא רק במקרה שהשליח עושה השליחות בחינם.
יש מקור:
המחנה אפרים הלכות שותפות סי' ח' סובר להלכה שבשכיר ובשותפים - משום דנעשו שכירים זה לזה, לא אמרינן אשלד"ע, דכפועל דמי וידו כיד בעל הבית.

אבל גם לסוברים שאין הבדל בין שליח בחינם לבין בשכר, מדובר רק לענין העונש על העבירה. ולא עלה על דעת אחד המפרשים להשליך מזה לענין תְּנָאֵי הממון שבין אדם לחברו.

הגע עצמך, אמרו במסכת בבא קמא דף נה ע"ב:
"תניא, אמר רבי יהושע: ארבעה דברים, העושה אותן פטור מדיני אדם וחייב בדיני שמים, ואלו הן: ...והשוכר עדי שקר להעיד".
ומדוע חייב בדיני שמים? הרי ודאי מצחק היה ולא העלה בדעתו ששהעד יעבור על דברי הרב!

ועוד, הרי הודאת בתגובתך כאן לדברים שהובאו לפני כן: "אדם השוכר לחבירו לעשות עבירה, חייב לשלם שכירותו". ומדוע לא יטען גם הוא שלא העלה בדעתו שחבירו יעבור על דברי הרב, וממילא ודאי שרק מצחק היה בדבריו על גובה השכר?","125","","3617","True","True","False","","101","95.86.70.15","0","35219","ראש השנה|כב ע"ב",""),new Message("35266","35258","תגובות","08/06/14 19:35","י סיון","תשע"ד","19:35","אור חדש","א: דברי המחנה אפרים חידוש הם לי, יישר כח. כדבריך רבים לא מחלקים בכך ונראה שהסמ"ע לא העלה על דעתו חילוק זה.
ב:טרחתי להסביר שלשיטת התוס' שאנץ והסמ"ע בדין זה העניינים קשורים זה בזה, כמבואר כבר יש חולקים ביסוד זה.
ג: כלפי שמיא גליא אם היה ליבו לעקל או לעקלקלות
ד: לא הבנת שם דבריי: אין חובה מדאו' לשלם כיוון שיש איסור על עצם המעשה, מדאו' יש דין מיוחד לתשלום לאחר ששילמו אותו (לא מתוקף חיוב תורני אלא מנהגי מדינה של רשעים)- ברור לי שזה לא רש"י אלא הצעתי לקריאת הסוגיה לפי התוס' שאנץ.","458","","3617","True","True","False","","111","87.68.35.163","0","35219","ראש השנה|כב ע"ב",""),new Message("35311","35266","נותר רק להוסיף","09/06/14 18:19","יא סיון","תשע"ד","18:19","דוד כוכב","ל-ב: לא הסברת אלא טענת. אך באמת העניינים אינם קשורים, אף מחבר לא הסיק את דין שכר הפועל מדין העונש שבידי שמים.
אין פה מחלוקת בין רש"י לתוספות שאנץ, והם מסכימים זה לדברי זה.

ל-ד: החיוב לשלם לפועל גם אם עשה עבירה הוא מעיקר הדין.
לו היתה הטענה של "מעות מתנה" נכונה פה, ק"ו שזה היה מבטל חוב מחמת "מנהג המדינה".","125","","3616","True","True","False","","106","95.86.70.15","0","35219","ראש השנה|כב ע"ב",""),new Message("35337","35286","אתה באמת מאמין בזה?","10/06/14 06:54","יב סיון","תשע"ד","06:54","דוד כוכב","לו אתה דיין, האם היית מקבל את הטענה שדברי הברייתא: "פעם אחת בקשו בייתוסין להטעות את חכמים, שכרו שני בני אדם בארבע מאות זוז" אינם נכונים, הם לא ביקשו להטעות את חכמים ולא שכרו שני בני אדם, אלא רק העניקו להם ברוב חסדם מתנת חינם של ארבע מאות זוז? והם לא שיערו בנפשם שתקרה לעד השני תקלה בלתי צפויה ובגלל חמדת ממון (שממילא כבר שייך לו גם אם לא יעיד) הוא ישמע בקול התלמיד? אז למה אמרו חכמים: "השוכרך ימתח על העמוד"? רק בגלל שהעניק מתנה ליהודי?
האם אתה סבור שקיים דיין שיאמין שכוונת המשלחים באמת היתה למתנה תמימה, והדיבורים היו מתיחה בעלמא? האם ניתן לדמות שכירות עידי שקר בסתר למי שנתן מעות לאחותו ואמר לה באופן גלוי לכל שהיא מקודשת, כאשר ידוע לכולם שאף בית דין לא יאשר קידושין אלו? (וכבר ציינתי שנפסק שדין "מעות מתנה" קיים רק באופן של מקדש אחותו).


[ואם תשאל אז למה אין שליח לדבר עבירה מטעם שדברי הרב וכו'
התשובה היא, שודאי צפוי שהשליח יחטא. אלא שטענת המשלח היא שהשליח עושה דבר כזה רק על אחריותו הוא, כי ציווי המשלח אין לה תוקף אמיתי מול דבר ה'].
","125","","3615","True","True","False","","124","95.86.70.15","0","35219","ראש השנה|כב ע"ב",""),new Message("35338","35286","מיהו אותו אחד מאחרוני האחרונים?","10/06/14 09:14","יב סיון","תשע"ד","09:14","Almuaddib","והיכן דבריו.

שמדבריך, נראה שקשה לקבל את סברתו, כפי שהובאה לכאן בידיך.","107","","3615","True","True","False","","137","195.200.205.133","0","35219","ראש השנה|כב ע"ב",""),new Message("35349","35337","אתייחס רק לסיפא","10/06/14 10:59","יב סיון","תשע"ד","10:59","אור חדש","כיוון שכל אריכות דבריך אין לה שייכות לדבריי למעיין בהם היטב.
גם דבריך בסיפא אינם תשובה להודעה שאליה היא מקושרת שפטור מלהחזיר מטעם "הפקר ששם כספו על קרן הצבי"
לעצם דבריך:
"ציווי המשלח אין לה תוקף אמיתי" היא גופא הסברא שלדעתי התוס' שאנץ יפטרו השליח מלהחזיר הכסף, כיוון שפשוט שחלק התנאי שבדברי המשלח היו משוללי תוקף וממילא מעשה הנתינה של הכסף היה כאן ללא שום תנאי","458","","3615","True","True","False","","146","31.44.139.151","0","35219","ראש השנה|כב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);