var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=32614;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","74"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","64"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("32614","0","תורת חסד על לשונה","13/01/14 01:22","יב שבט","תשע"ד","01:22","דוד כוכב",""אין חכמה לאשה אלא בפלך".

על כך כאן.","125","","3765","True","True","False","","1149","95.86.123.199","0","0","יומא|סו ע"ב",""),new Message("32618","32614",""ישרפו דברי תורה ואל ימסרו לנשים"","13/01/14 05:24","יב שבט","תשע"ד","05:24","יהודי_קדום","ירושלמי סוטה ג-ד.
רבי אליעזר התכוון למה שאמר ולא לפה לך!

מה שכתב זו דרך מדרש המוציאה את כוונת רבי אליעזר מהקשרה. הרי פגשנו כמה וכמה פעמים את חכמים ולהבדיל חכמי רומי מתייעצים עם מטרוניתא. ראה להלן דף פד. :" ' יוחנן חש בצפידנא אזל גבה דההיא מטרוניתא עבדא ליה מלתא חמשא ומעלי שבתא ..."

ידועה שיטת רבי אליעזר שהיא כשיטת בית שמאי ודבריו שכתב כאן משימים אותו כבית הלל...
ראה יבמות צב. "יקוב הדין..." ועוד מקומות.","233","","3765","True","True","False","","271","79.179.205.113","0","32614","יומא|סו ע"ב",""),new Message("32620","32614","האם"כַפֶּיהָ תָּמְכוּ פָלֶךְ" אינו מחמאה","13/01/14 07:29","יב שבט","תשע"ד","07:29","יהודי_קדום","לאשה?
ואולי אפשר ועדיף היה להעמיד את דברי רבי אליעזר על: " יָדֶיהָ שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר וְכַפֶּיהָ תָּמְכוּ פָלֶךְ:" ?
בלי לפגוע בשיטתו!","233","","3765","True","True","False","","142","79.179.205.113","0","32614","יומא|סו ע"ב",""),new Message("32663","32614","אשה חכמה","14/01/14 20:58","יג שבט","תשע"ד","20:58","אלף בית רשי","על כך כאן","278","","3764","True","True","False","","169","24.201.217.17","0","32614","יומא|סו ע"ב",""),new Message("32730","32614","תוספת","19/01/14 04:21","יח שבט","תשע"ד","04:21","דוד כוכב","נוספו במאמר מספר מקורות נוספים.","125","","3759","True","True","False","","79","95.86.125.115","0","32614","יומא|סו ע"ב",""),new Message("32619","32618","מה שכתבתי בא להביע את התנגדותי התקיפה","13/01/14 07:21","יב שבט","תשע"ד","07:21","יהודי_קדום","והנסמכת על המקורות שלא ניתן בקלות להפוך דברי רבי אליעזר החדים והברורים למדרש (לרכך דבריו?) כפי שכתב הרב כוכב.

זה שקיים מדרש על 'פרך' - מילה הדומה בצליל לפלך - לא צריך להשליך את אותו רעיון שבמדרש על המילה פלך ולעקור דברי רבי אליעזר מכוונתם.

ובשום פנים ואופן לא באתי לפתוח דיון או להשתתף בדיון על מעמד האשה אז ובימינו וכו'.
.","233","","3765","True","True","False","","179","79.179.205.113","0","32614","יומא|סו ע"ב",""),new Message("32647","32618","אלו דברי הירושלמי - והבבלי חולק עליו!","14/01/14 12:14","יג שבט","תשע"ד","12:14","Almuaddib","אם כבר באת להביא דברי הירושלמי, כדאי לשים לב להבדלים בין הגרסאות, ולמה שהסיק מכך הרב בן ציון חי עוזיאל.

בבלי מוגדרת האשה במפורש כ"אשה חכמה". שים לב, הגמרא היא המגדירה כך את אותה האשה. ומכאן, שאלתה שאינה פשוטה, וברור כי גם לא לצורך זר שאלה את שאלתה.
הבבלי גם משמיט את דברי רבי אליעזר לבנו, אלו המסתיימים בציטוט שהבאת למעלה.

וראה מה שכתב הרב בכרך ד' חושן משפט תשובה ו. משו"ת משפטי עוזיאל:

"...וכן מה שכתוב אין חכמה לאשה אלא בפלך (יומא ס"ו) אינו אלא מליצה יפה להשתמט מלהשיב על שאלתה, ובאמת התלמוד עצמו מעיד שאשה זאת עצמה היתה חכמה, ואמר: שאלה אשה חכמה את ר' אליעזר."

כלומר, לשיטת הרב עוזיאל שם, לא בכדי השמיט הבבלי הצמיד את הסיפורים. כשם שבסיפורים הקודמים לא אמר מה שלא שמע מרבותיו - כך גם כאן. ובניגוד לעמדת רבי אליעזר על פי הירושלמי - שיישרפו וגו' - עמדת הבבלי שלא הביא את שאלת בנו ואת התשובה הזו.

ועיין גם במהר"ץ חיות על יומא אצלנו, שהבין את הגמרא כפי שהבינה הרב עוזיאל ועיי"ש.","107","","3764","True","True","False","","204","195.200.205.133","0","32614","יומא|סו ע"ב",""),new Message("32627","32619","האם השאלים בגמרא ידעו שר' אליעזר לא יודע","14/01/14 00:15","יג שבט","תשע"ד","00:15","הודו_כי_טוב","כמדומני אסור לשאול רב שאלה שהוא לא יודע את התשובה
זה יכול להגיע להלבנת פנים","207","","3764","True","True","False","","203","46.117.14.249","0","32614","יומא|סו ע"ב",""),new Message("32630","32627","השואלים ידעו שהוא דוקא כן יודע","14/01/14 03:22","יג שבט","תשע"ד","03:22","דוד כוכב","אבל הוא לא רצה לענות את מה שהוא סבר. רק את מה שהוא שמע בפירוש מרבו.","125","","3764","True","True","False","","111","95.86.68.132","0","32614","יומא|סו ע"ב",""),new Message("32635","32627","נמשיך ב'ספקולציות': 1. הם ידעו שאת דינים","14/01/14 05:28","יג שבט","תשע"ד","05:28","יהודי_קדום","אלה הוא לא שמע מרבו רבן יוחנן בן זכאי.
2. הם שמעו עליו שהוא "בור סוד שאינו מאבד טיפה" וכן הוא 'מכריע' את כולם!
3. הם הסתקרנו לדעת מה יהיו תשובותיו כשברור להם שרבי אליעזר כן יודע את התשובות.
4. רבי אליעזר עמד במבחן

","233","","3764","True","True","False","","132","79.176.39.62","0","32614","יומא|סו ע"ב",""),new Message("32652","32635","ל 3","14/01/14 16:16","יג שבט","תשע"ד","16:16","הודו_כי_טוב","אתה מתכוון ידע את התשובות אך לא אמר
כי סרב להביע את מחשבתו הפרטית?","207","","3764","True","True","False","","147","46.117.14.249","0","32614","יומא|סו ע"ב",""),new Message("32648","32647","ואפשר להביא עוד ועוד כגון מה שהביא וזה","14/01/14 13:27","יג שבט","תשע"ד","13:27","יהודי_קדום","רק מוכיח שדברי רבי אליעזר לאשה - שבודאי הייתה חכמה - אינם דברים מוארים באור שאדם פשוט יכול לראות ('משחק מילים' הבא לרמוז על מה שנאמר בביצה טו: "מעשה ברבי אליעזר שהיה יושב ודורש כל היום כולו בהלכות יום טוב... התחילו כת ששית לצאת אמר הללו בעלי מארה נתן עיניו בתלמידים התחילו פניהם משתנין" ) וגם אי אפשר להתכחש שרבי אליעזר הוא ממשיך את שיטת שמאי בלשונו החותכת והתקיפה למרות שרבו היה רבן יוחנן בן זכאי.
נחמד שמאותו דף ומאותו עמוד שלנו כאן, יש במסכת כתובות סו: סיפור על רבו של רבן יוחנן בן זכאי בהקשר דומה משהו:

"מעשה ברבן יוחנן בן זכאי שהיה רוכב על החמור והיה יוצא מירושלים והיו תלמידיו מהלכין אחריו ראה ריבה אחת שהיתה מלקטת שעורים מבין גללי בהמתן של ערביים כיון שראתה אותו נתעטפה בשערה ועמדה לפניו אמרה לו רבי פרנסני אמר לה בתי מי את אמרה לו בת נקדימון בן גוריון אני אמר לה בתי ממון של בית אביך היכן הלך אמרה לו רבי לא כדין מתלין מתלא בירושלים מלח ממון חסר ואמרי לה חסד ושל בית חמיך היכן הוא אמרה לו בא זה ואיבד את זה אמרה לו רבי זכור אתה כשחתמת על כתובתי אמר להן לתלמידיו זכור אני כשחתמתי על כתובתה של זו והייתי קורא בה אלף אלפים דינרי זהב מבית אביה חוץ משל חמיה בכה רבן יוחנן בן זכאי ואמר אשריכם ישראל בזמן שעושין רצונו של מקום אין כל אומה ולשון שולטת בהם ובזמן שאין עושין רצונו של מקום מוסרן ביד אומה שפלה ולא ביד אומה שפלה אלא ביד בהמתן של אומה שפלה "
======

הדברים שהביא נבדלים מאוד מהמדרש שנתן הרב כוכב (פרך דומה לפלך וכו') ושעליהם 'תלונתי' .

למשל, הנה עוד אפשרות כמו שהביא (מובאת בדף על הדף יומא דף סו עמוד ב ):
"כתב החתם סופר (עה"ת החדש) דיש לבאר בזה דר"א הבין שהאשה השואלת כבר שמעה תירוץ לזה, והיינו ששאלה כי הגידו לה התירוץ דמי שעשה בעדים והתראה בסייף, ודעביד בלי התראה כסוטה, ובלא עדים במגפה. אלא שהיה קשה לאשה הזאת קושית הרמב"ן דמה ענין סייף לכאן, והרי עובד ע"ז בסקילה, וע"כ צ"ל שדנו אותם כעיר הנדחת דמיתתם בסייף. אמנם אין עיר הנדחת עד שיודחו רובה, ובעגל כיון שהנשים לא חטאו לא היה רוב עובדי ע"ז. אלא דמנא ידעינן דנשים לא חטאו בעגל, הוא משום דחזינן דהנשים לא הביאו זהב לכפר על מעשה עגל אלא הביאו מטוה ש"מ דלא הוצרכו לכפרה של זהב, ועל זה השיב ר"א, ידעתי מאין באת להקשות מהמטוה שהביאו הנשים, אני אומר לך דמשם אין ראיה די"ל דהביאו מטוה משום שאין חכמת אשה אלא בפלך, וחשוב המטוה אצל הנשים יותר"מהזהב, עכ"ד."","233","","3764","True","True","False","","246","79.176.39.62","0","32614","יומא|סו ע"ב",""),new Message("32656","32648","ר' אליעזר הלך להיות מתלמידי ב"ש","14/01/14 18:01","יג שבט","תשע"ד","18:01","אמלתראות","","267","","3764","False","True","False","","179","68.199.173.180","0","32614","יומא|סו ע"ב",""),new Message("32655","32652","בדיוק.","14/01/14 17:51","יג שבט","תשע"ד","17:51","יהודי_קדום","","233","","3764","False","True","False","","82","79.176.39.62","0","32614","יומא|סו ע"ב",""),new Message("32719","32663","דף ע","17/01/14 09:00","טז שבט","תשע"ד","09:00","הודו_כי_טוב","מצוטט ממשלי ברוב עם הדרת מלך
אחד הפסוק הראשון בפרק זה משלי יד:
"חַכְמוֹת נָשִׁים בָּנְתָה בֵיתָהּ, וְאִוֶּלֶת בְּיָדֶיהָ תֶהֶרְסֶנּוּ."","207","","3761","True","True","False","","167","46.117.14.249","0","32614","יומא|סו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);