var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=27395;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","56"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","37"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("27395","0","דניסחני: האם אכל רש"י כפניות בבבל?","06/04/13 23:40","כו ניסן","תשע"ג","23:40","Almuaddib","גמרא:
"...בכפניות אין מערבין והתניא קור ניקח בכסף מעשר ואין מטמא טומאת אוכלין וכפניות נקחות בכסף מעשר ומטמאות טומאת אוכלים רבי יהודה אומר קור הרי הוא כעץ לכל דבריו אלא שניקח בכסף מעשר וכפניות הרי הן כפרי לכל דבריהם אלא שפטורות מן המעשר התם בדניסחני"

רש"י:
בדניסחני: דקלים זכרים שעושין כפניות ואינן נעשים תמרים לעולם. וכפניות הוא גמר פירן, ולוקטין אותן בניסן..."


קושיה קשה על דברי רש"י היא המציאות - לדקלים זכרים אין פרי כלשהו. יש פרחים בלבד.

מהמשנה במסכת ערלה (פרק א', משניות ז', ט'), נראה כי כפניות הם סמדר, תחילת פריחת עץ התמר, ולא פירות.
בפסחים, מפרש רש"י על דרך פירושו כאן. ""בדניסחני קץ — תמרים של דקל זכר, ואינן מתבשלין בו עולמית, וגודרין אותן בניסן והן מתבשלות מאליהן בכלי כפות תמרים, ולעולם הן קטנות, הלכך, ר' אילעאי לא אפסיד מידי".
ובדומה לכך במסכת ברכות, מפרש רש"י כי כפניות - תמרים רעים.


תמרים רעים, ביחוד בהקשר שבמסכת ברכות, קל להבין. מהגמרא אצלנו היינו יכולים גם לפרש, כר"ח, כי המדובר בתמרים שלא בישלו די צרכם, בוסר, אולם פירות של עצי תמר ממין זכר? מן דכר שמיה?","107","","4042","True","True","False","","1311","84.229.86.195","0","0","עירובין|כח ע"ב",""),new Message("27399","27395","ראה מאמר זה","07/04/13 09:02","כז ניסן","תשע"ג","09:02","לינקוש","ובו התייחסויות לנושא זה.

תמר מצוי","58","","4041","True","True","False","","184","84.229.204.246","0","27395","עירובין|כח ע"ב",""),new Message("27400","27399","המאמר רק מחזק את הקושיה על דברי רש"י","07/04/13 09:31","כז ניסן","תשע"ג","09:31","Almuaddib","","107","","4041","False","True","False","","137","84.229.86.195","0","27395","עירובין|כח ע"ב",""),new Message("27402","27400","גם אם נאמר שיש דקלים שפריחתם היא פריים?","07/04/13 15:26","כז ניסן","תשע"ג","15:26","יהודי_קדום","","233","","4041","False","True","False","","133","37.26.146.144","0","27395","עירובין|כח ע"ב",""),new Message("27403","27402","זה משפט אוקסימורוני","07/04/13 15:47","כז ניסן","תשע"ג","15:47","Almuaddib","בעברית, יש פריחה, אחר כך חנטה, ואז הפרי מגיע.

הפריחה אינה פרי.

לומר "פריחתם היא פריים", זה לעקם הכל רק כדי שנוכל למצוא צידוק לדבריו התמוהים של רש"י.

אבל הדברים גם אינם מתיישבים עם דברי רש"י עצמם, שמדבר אודות כך שהכפניות - פירות הבוסר של הדקל הזכר - ניתנים לאכילה לאחר שמשהים אותם זמן מה בחריות של דקל. דבר זה, ודאי שאינו רלבנטי לגבי פרחים. הוא יכול להתאים לפירות בוסר.","107","","4041","True","True","False","","201","84.229.86.195","0","27395","עירובין|כח ע"ב",""),new Message("27404","27403","[ללא נושא]","07/04/13 19:57","כז ניסן","תשע"ג","19:57","עם הארץ","

כתובות אינטרנט נלוות:
כפניות","248","","4041","True","True","False","","240","108.132.63.88","0","27395","עירובין|כח ע"ב",""),new Message("27410","27403","הערוך: "כפנייתא הם פרי של דקל זכר וכשהן","08/04/13 18:12","כח ניסן","תשע"ג","18:12","יהודי_קדום","קטנים נאכלין ויש בהן טעם תמרים אבל לא כתמרים שהן מתוקין אלא טעם אכילה בלבד ולכשיגדילו לזמן מועט יופסדו מליאכל אבל מהנים לדרך אחרת כיצד יתברך שם בורא כל העולם ברצונו כך ברא את הדקלים זכר ונקבה ובלעדי השני האחד לא יצליח והיאך הוא מעשיהן ...." (ערך נסן, מצורף כקובץ).
הפרח הוא פרי! פרי בהגדרה הוא שם כולל לכלמה שצומח או גדל ומשמש מאכל לבני אדם או לבעלי חיים: "וְנָתְנָה הָאָרֶץ פִּרְיָהּ וַאֲכַלְתֶּם לָשֹׂבַע" (ויקרא כה יט). וידועים מאות סוגים של פרחים שהם מאכל לאדם.
כדי להוסיף טעם אצטט מדברי ד"ר נקדימון אומיאל.
"ישנם אלפי פרחים הראויים למאכל, בין היתר ציפורני חתול (קלנדולה‭,(‬ גלדיולות, בגוניה, פוקסיה, חרציות, אמנון ותמר, פרחי תפוחים, פרחי הדרים, לוע הארי ועוד. פרחי קישואים, למשל, נפוצים מאוד באיטליה (ובמסעדות איטלקיות מסוימות) ונהוג לאכלם כשהם ממולאים גבינות ומטוגנים."
אגב, את הפרחים אפשר לאכול לפני החניטה בכל השפות ולא רק בעברית.

אני מקווה שבזאת חידדתי את הקהות שהשתמעה מדבריי הקצרים.

***מומלץ להתבונן בצילומים החדים (בעיקר לענייננו - של פרחי עץ הדקל הזכר) שהובאו במאמרו של ד"ר משה רענן "מרכיבין דקלים כל היום - תמר מצוי"

***וברור שאחר שלב הפריחה יבוא שלב החניטה ואח"כ הפרי. לא התכוונתי להתעסק בבוטניקה אלא להראות שאפשר ויש הבנה אחרת למה שהבנת ואולי (בכותבך: " קושיה קשה על דברי רש"י היא המציאות - לדקלים זכרים אין פרי כלשהו. יש פרחים בלבד." [ההדגשה במקור]).

עינינו (שלי לפחות...) הרואות שיש אף יש פרי לעץ התמר הזכר גם אם לעולם לא יהא לפרי בשרני ומתוק עדיין ייקרא פרי.

בשו"ת בר-אילן ראיתי שיש ולא מתייחסים לכפניות כפרי כפי המקורות שהבאת ולענ"ד הן נידונין באופן שונה מדין לדין.

ראה:

1. רמב"ם הלכות מעשר שני ונטע רבעי פרק י
"וכן אין מרכיבין כפניות של ערלה בדקלים מפני שהן כפרי"

2. רדב"ז הלכות מעשר שני ונטע רבעי פרק י
"....הא דאין מרכיבין בכפניות של ערלה .....שיש בו כפניות של תמרה שזה ודאי מותר שהסמדר אין בו משום ערלה אלא כפניות הם הלולבים של התמר בעודם רכים והם ראוים לאכילה כפרי עצמו "

================
אתר אינטרנט של משק בבאר יעקב:
"בני הסוג תמר הם דו ביתיים- תפרחת זכרית על עץ אחד, ותפרחת נקבית על עץ שני.
הפרי הוא הנבה חד זרעית. הציפה של מספר מינים אכילה, אך רק בתמר המצוי הציפה מתוקה והפרי בעל ערך תזונתי וכלכלי."

וממש ברצינות וללא ציניות ח"ו: האם עכשיו ניתן להזכיר "פירות של עצי תמר ממין זכר"?
("אולם פירות של עצי תמר ממין זכר? מן דכר שמיה?" סיפא של פתיחת האשכול)","233","jpg","4040","True","True","False","","401","109.65.138.102","0","27395","עירובין|כח ע"ב","0-jpg"),new Message("27407","27404","שימו לב לרש"י בפסחים שהובא לעיל","07/04/13 23:32","כז ניסן","תשע"ג","23:32","Almuaddib","ממנו עולה כי אי אפשר לומר שכוונת רש"י לפרחים.","107","","4041","True","True","False","","173","84.229.86.195","0","27395","עירובין|כח ע"ב",""),new Message("27411","27410","רש"י לא עוסק בפרחים, ראה שוב בפסחים","08/04/13 19:49","כח ניסן","תשע"ג","19:49","Almuaddib",""בדניסחני קץ — תמרים של דקל זכר, ואינן מתבשלין בו עולמית, וגודרין אותן בניסן והן מתבשלות מאליהן בכלי כפות תמרים, ולעולם הן קטנות, הלכך, ר' אילעאי לא אפסיד מידי".


וכי על פרחים יש צורך לומר שאאינן מתבשלות בו עולמית?

וכי פרחים גודרין?

וכי פרחים, מתבשלות מאליהן?

וכי על פרחים יש לומר שלעולם הן קטנות?


ויתר על כן, כל הסוגיא שם, מתיישבת רק לפי פירושו זה של רש"י שרבי אלעאי לא אפסיד ולא מידי - בגלל שאין אלו תמרים רגילים. אבל אם המדובר היה בפרחי התמר הזכר - הם-הם הדבר שקץ רבי אלעאי בשביעית!



בשולי הדברים אוסיף, שלהביא את הערוך כדי להסביר את רש"י כאן, זה היפך הכיוון. רש"י למד והכיר את פירושי הערוך, כך שהעובדה שיש תאימות בין הפירושים היא אך טבעית.","107","","4040","True","True","False","","151","84.229.86.195","0","27395","עירובין|כח ע"ב",""),new Message("27412","27410","יישר כח על ההודעה המושקעת כל כך.","08/04/13 23:04","כח ניסן","תשע"ג","23:04","דוד כוכב","","125","","4040","False","True","False","","145","95.86.96.133","0","27395","עירובין|כח ע"ב",""),new Message("27413","27411","הנה כמה נקודות עקרוניות שיש לשים לב","08/04/13 23:08","כח ניסן","תשע"ג","23:08","יהודי_קדום","אליהן, אך תחילה אומר שאני מסכים שרש"י הקדוש לא עסק בפירושו בפרחים בלבד.

להלן אראה שלא נכון מה שכתבת "לדקלים זכרים אין פרי כלשהו. יש פרחים בלבד." (ושעל זה הקמת את קושייתך על רש"י הקדוש.)

לפי משפט זה שלך:
1. לעץ דקל זכר אין פרי כלשהו
2. עץ דקל זכר מניץ פרחים בלבד שחייהם מסתיימים כפרחים.

לזאת לא מצאתי, עפ"י הבנתי, תימוכין אלא להיפך! ואפילו מדבריך:

ואין מוכח מהמשנה שהבאת במסכת ערלה ש-"לדקלים זכרים אין פרי כלשהו. יש פרחים בלבד" .
ואולי, אם תוכן דבריך מצביע על הסתמכות מוטעית בפירוש ר"ע מברטנורה שם, אביא את פירושו כאן:
"בכפניות. יחור שיש בו כפניות, תמרים בעודן סמדר נקראים כפניות רבי יוסי לטעמיה יאמר הסמדר אסור מפני שהוא פרי. והלכה כמותו דמותר ליטע יחור של ערלה ואין הלכה כמותו שאוסר בכפניות:"
שים לב: "סמדר" אינו פרח אלא הוא ניצן הפרי מייד לאחר נשירת הפרח "פָּרְחָה הַגֶּפֶן, פִּתַּח הַסְּמָדַר" (שיר השירים ז יג). ואם כן קשה לפי זה על דבריך.
ולכן גם לא נכון מה שכתבת : "נראה כי כפניות הם סמדר, תחילת פריחת עץ התמר, ולא פירות." זהו סוף פריחה ולא תחילת פריחת עץ התמר.

אני מקווה ששנינו מסכימים שכפניות, סמדר, פרחים ובדניסחני זה לא היינו הך.","233","","4040","True","True","False","","189","109.65.138.102","0","27395","עירובין|כח ע"ב",""),new Message("27414","27411","מנין לך שרש"י למד והכיר את פירושי הערוך?","08/04/13 23:17","כח ניסן","תשע"ג","23:17","דוד כוכב","במקום אחד בלבד, במסכת שבת דף יג ע"ב כתב רש"י: "ומצאתי בספר ערוך". מלשונו ומנדירות הדבר משמע שלא עיין בו בקביעות.
גם מסתבר שאילו היה רש"י מעיין בקביעות בערוך הוא היה מפרש דברים רבים מאוד באופן שונה, וגם גורס אותם באופן שונה. דוגמא הזכורה לי כרגע, ברש"י - אמוראי, בערוך - אמודאי.
לכל הפחות היה לרש"י להזכיר את דברי הערוך ולנמק את מחלוקתו עליהם, כדרכו בפעמים רבות מאוד בהבאת דברי רבותיו.","125","","4040","True","True","False","","883","95.86.96.133","0","27395","עירובין|כח ע"ב",""),new Message("27415","27413","ועוד משהו מעניין שמצאתי עכשיו:","08/04/13 23:19","כח ניסן","תשע"ג","23:19","יהודי_קדום","בית הבחירה למאירי מסכת פסחים דף נה עמוד ב:
"וענין המלאכה הוא שהיו מרכיבים ייחור של דקל זכר העושה פירות בדקל נקבה שאינו עושה פירות"","233","","4040","True","True","False","","133","109.65.138.102","0","27395","עירובין|כח ע"ב",""),new Message("27416","27413","אין צורך בתימוכין לכך שלדקל זכר אין פרי!","09/04/13 08:50","כט ניסן","תשע"ג","08:50","Almuaddib","זו המציאות, ואם אתה קורא מה שכתבו חכמים בעבר וכתוב שם אחרת, יש כמה אפשרויות:

1 אינך מבין נכונה את שנכתב

2 נשתנו הטבעים

3 מדובר בטעות.


ראה מה גרמת לי, התקשרתי לחבר שגידל שנים רבות תמרים בבקעת הירדן, כדי שיאשש עובדה ידועה זו.

אישש.


והקושיה במקומה עומדת.","107","","4039","True","True","False","","144","84.229.86.195","0","27395","עירובין|כח ע"ב",""),new Message("27417","27414","אני מקבל את הסתייגותך.","09/04/13 08:52","כט ניסן","תשע"ג","08:52","Almuaddib","כך זכורני, ובבדיקה מצאתי גם אני את המקור במסכת שבת, אולם אין הדבר עקרוני.
גם אם נטען שרש"י לא מן הערוך שאב פירושו זה, הקושיה נובעת מהמציאות, לא הערוך.","107","","4039","True","True","False","","121","84.229.86.195","0","27395","עירובין|כח ע"ב",""),new Message("27418","27416","יש עוד אפשרות: מה אנחנו מגדירים פרי","09/04/13 09:14","כט ניסן","תשע"ג","09:14","יהודי_קדום","אם כוונתך לפרי הבשרני והמתוק הרי ברור שעל זה לא קיים חילוק בשום מקום שדקל זכר לא יניב פרי זה. ואם את עובדה זו אישש חברך - לא התקדמנו.

אך אם שאלתך אותו הייתה האם מפרח עץ הדקל הזכר מתפתח פרי גם אם הוא לא אכיל לבני אדם או אז אעבור לבדוק את רמת אמינות דבריו וידיעותיו בתחום ומשם אמשיך.
אני יודע שמיותר לציין לפניך שההגדרה המילונית לפרי אינה מחייבת שיהא אכיל לבני אדם או/ו בע"ח אלא דיו שיהא חלק של הצמח שיפרח ויתפתח לזרע כלשהו.","233","","4039","True","True","False","","166","109.65.138.102","0","27395","עירובין|כח ע"ב",""),new Message("27419","27418","מ.ש.ל","09/04/13 09:25","כט ניסן","תשע"ג","09:25","Almuaddib","מפרחו של עץ התמר הזכר לא מתפתח שום פרי נושא זרע.

שום פרי בכלל.

כלום.


מהעץ הנקבה, כאשר אין הפריה, יש מעין פירות מנוונים, שאינם נושאים זרעים, אך יש להם צורה כלשהי.

לעץ הזכר אין שום פרי. כלום.

במקום לנסות - באופן תאורטי - לחפש הסברים, בדוק את העובדות. לעץ התמר ממין זכר יש פרחים, פרחים אלו כשמתייבשים יש בהם אבקה בתוך מעין נרתיק - ואבקה זו היא המפרה את הפרחים בעץ הנקבה. בטבע - הפריה באמצעות הרוח, וכבר אלפי שנים עושה זאת האדם כדי להגדיל את כמות הפירות.","107","","4039","True","True","False","","144","84.229.86.195","0","27395","עירובין|כח ע"ב",""),new Message("27420","27419","הנה מאמר המאמת את כל דבריך ","09/04/13 09:44","כט ניסן","תשע"ג","09:44","יהודי_קדום","יישר כוחך!

מהפך !

המאמר נפלא, מתאים לרוח היהודית מאוד במגוון עניינים הקשורים לתמר ועל פניו נראה אמין מדעית.
לפי מאמר זה עץ דקל זכר אינו מניב פרי כלל אלא פרחים בלבד ממש כדבריך הראשונים והאחרונים.

והנה קטע המופיע באותו מאמר ממנו אולי ניתן להבין את דברי רש"י הקדוש:

אני מצטט:

שימושים

פתגם פרסי אומר שלתמר שימושים רבים; כמספר ימי השנה. את פרי התמר היו אוכלים ואת התפרחת הזכרית היו אוכלים עם הסלט. מסייעת לכוח הגברא. גם לב הדקל (בלשון חכמים קור, קורא) משמש למאכל, אלא שעקירת הלב ממיתה את העץ. ניתן להכין ... ס"צ.

ולדעתי אולי רש"י הקדוש מיושב כך:

1. "בדניסחני: דקלים זכרים שעושין כפניות ואינן נעשים תמרים לעולם" - אין פרי לדקל זכר.
2. דקל זכר עושה כפניות = לדקל זכר יש פרחים בלבד.
3. הפרחים הם גמר פירן של עצי דקל זכריים שכאמור אינם מתפתחים לכלל פרי.

אם נסיוני זה לפרש הוא נכון הרי אולי ניתן לפרש פרחי הדקל הזכרי כפרי.

שוב יישר כוחך .","233","","4039","True","True","False","","238","109.65.138.102","0","27395","עירובין|כח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);