var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=27310;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","58")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("27310","0",""כל שיש בהיקיפו ג' טפחים יש בו רחב טפח"","22/03/13 08:41","יא ניסן","תשע"ג","08:41","לינקוש","אנציקלופדיה תלמודית כרך י:

חשבון זה של היקף שלשה ברוחב של אחד אינו מדוקדק לפי חכמי המידות, ויש לדעת שאי אפשר לעולם לברר באמת יחס אלכסון העיגול אל המסבב, שבטבעו הוא בלתי ידוע ואין במציאותו שיושג, ואף נתבאר במופת שאי אפשר לידע בצמצום מידת קו הסובב. ולפי שלא יושג לעולם אלא בקירוב, לקחו חכמים בחשבון הגדול ואמרו כל שיש בהיקפו שלשה טפחים יש ברוחבו טפח.

יש שכתבו חשבון יותר מדוייק, שההיקף של עיגול שרוחבו אחד הוא שלשה ושביעית בקירוב. ויש שכתבו בדקדוק יותר, שהוא שלשה ושמנה וחצי חלקי ששים. וכתבו ראשונים שמפני שאין החשבון מדוקדק הוצרכו בתלמוד ללמדו מים של שלמה, אף על פי שהוא דבר שאדם יכול לעמוד עליו ולהביא דבר שהוא רחב טפח ולמדוד ההיקף, אלא לפי שאין הדבר מכוון למדו מהמקרא שלא לדייק במעט ההוא ולזלזל בו, שהרי ים זה שהיה עשר אמות רוחבו היה הקו המקיף אותו קצת יותר משלשים אמה, אלא שהכתוב לא דקדק בכך, ומשם למדו חכמים שלא לדקדק בזה ולא נעלמה האמת מאנשי האמת, ולא חששו חכמים לדקדק אפילו כשהוא לקולא.

ומכל מקום להלכה נסתפקו אם היתה קבלת חכמים כך לילך על פי חשבונות אלה בקירוב, ואפשר שנאמרה הלכה למשה מסיני על זה, כמו שכל השיעורים הם הלכה למשה מסיני, וטעם הדבר מפני שלא ניתנה תורה למלאכי השרת, וסמך לזה מים של שלמה שהלך בו הכתוב על דרך הקירוב, או אם כשנשאו ונתנו בזה עשו חכמים חשבון זה לקרב ההבנה אל התלמידים ולשנות להם דרך קצרה, אבל לענין מעשה יש לדקדק על פי דקדוק האמת.

ויש מהראשונים שכתבו שרבותינו זלזלו ולא דקדקו בחשבון זה כשהקירוב הזה מביא לידי חומרא בלבד, כגון בתחום שבת או בזריעת כלאים, לא לידי קולא, ואינו מזיק לשום אדם בממונו, אבל במדידת קרקעות בחלוקתן הזהירו אותנו שלא נזלזל ושנדקדק ואף בים של שלמה הם מפרשים שהיה בדיוק, שהרי עוביו נאמר בו שהיה טפח, ועובי זה לדעתם נכלל במידת הרוחב, ונמצא שרוחב העיגול מבפנים עשר אמות פחות שני טפחים מחפשה טפחים באמה, ואם נכפיל אותו בשלש פעמים ושביעית יהיה הקו המקיף אותו מבפנים שלשים אמה וששה חלקי שלשים וחמשה של אמה, אבל מכיון שכתוב ושפתו כמעשה שפת כוס פרח שושןהיה למעלה עובי שפתו בכל צד מבפנים מסיבוב זה בכדי חלק אחד ושלשים וששה באמה, הרי הקו המקיף אותו מבפנים הוא שלשים אמה, לא פחות ולא יותר.","58","","4059","True","True","False","","1356","77.126.71.141","0","0","עירובין|יד ע"א",""),new Message("27311","27310","תרגום לקוי ושגוי לפירוש הרמב"ם","22/03/13 09:41","יא ניסן","תשע"ג","09:41","Almuaddib","הנה, כך מתורגם על ידי הרב קאפח זצ"ל, ותרגומו קב ונקי:

"צריך אתה לדעת שיחס קוטר העיגול להיקפו בלתי ידוע, ואי אפשר לדבר עליו לעולם בדיוק, ואין זה חסרון ידיעה מצידנו כו שחושבים הסכלים, אלא שדבר זה מצד טבעו בלתי נודע, ואין במציאותו שיוודע..."","107","","4059","True","True","False","","228","77.126.151.186","0","27310","עירובין|יד ע"א",""),new Message("27312","27310","ליכא מידי דלא רמיזא באורייתא","22/03/13 09:52","יא ניסן","תשע"ג","09:52","דוד כוכב","הבאת:
"לפי שאין החשבון מדוקדק הוצרכו בתלמוד ללמדו מים של שלמה, אף על פי שהוא דבר שאדם יכול לעמוד עליו".

ולענ"ד, את המקור הרי הביא רבי יוחנן: "מנא הני מילי? - אמר רבי יוחנן, אמר קרא : ויעש את הים מוצק...", ורבי יוחנן לשיטתו שלכל דבר צריך להיות מקור, וליכא מידי דלא רמיזא באורייתא, כמובא בקישור זה, ומפורט בקישורים המובאים שם בסוף.","125","","4059","True","True","False","","329","31.44.130.211","0","27310","עירובין|יד ע"א",""),new Message("27322","27310","מאמר מרתק בנושא","24/03/13 07:47","יג ניסן","תשע"ג","07:47","student","כאן.
חג שמח וכשר לכולם!!!","177","","4057","True","True","False","","500","87.69.59.123","0","27310","עירובין|יד ע"א",""),new Message("27314","27312","דברים אלו שציטטת - אינם דברי הרמב"ם","22/03/13 10:14","יא ניסן","תשע"ג","10:14","Almuaddib","","107","","4059","False","True","False","","196","87.68.68.130","0","27310","עירובין|יד ע"א",""),new Message("27316","27314","תגובתי היתה ללינקוש","22/03/13 13:26","יא ניסן","תשע"ג","13:26","דוד כוכב","","125","","4059","False","True","False","","105","31.44.130.211","0","27310","עירובין|יד ע"א",""),new Message("27324","27322","לצפייה מטבית","24/03/13 10:34","יג ניסן","תשע"ג","10:34","דוד כוכב","המאמר אינו נראה היטב באקספלורר 8 אלא בפיירפוקס או בכרום.","125","","4057","True","True","False","","131","31.44.130.211","0","27310","עירובין|יד ע"א",""),new Message("27332","27324","נכון. ואני מצרפו כ- PDF. וי"כ ל-student","24/03/13 19:20","יג ניסן","תשע"ג","19:20","יהודי_קדום","","233","pdf","4057","False","True","False","","179","109.65.124.37","0","27310","עירובין|יד ע"א","0-pdf"),new Message("27334","27332","מצורף גם ב- WORD לחפצים לצטט וכו'","24/03/13 21:18","יג ניסן","תשע"ג","21:18","יהודי_קדום","","233","doc","4057","False","True","False","","245","109.65.124.37","0","27310","עירובין|יד ע"א","0-doc")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);