var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=25872;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("25872","0","מי מתפוצץ הפטיש או הסלע? רש"י ונכדו ר"ת","30/12/12 07:24","יז טבת","תשע"ג","07:24","אלף בית רשי","יישוב נאה על קושית תוס' על רש"י והכל מתוך הדיוק שבדברי רש"י","278","","4141","True","True","False","","770","70.53.200.13","0","0","שבת|פח ע"ב",""),new Message("25873","25872","דבריך אינם נכונים","30/12/12 09:34","יז טבת","תשע"ג","09:34","Almuaddib","חוששני שאי הכרת הפסוק השלם, עמדה לך לרועץ.

שכך אמר ה' בפי הנביא:

"...הֲלוֹא כֹה דְבָרִי כָּאֵשׁ, נְאֻם-ה'; וּכְפַטִּישׁ, יְפֹצֵץ סָלַע.


כלומר, דבר ה' הוא כאש. דבר ה' הוא כמו פטיש.

וזהו שאמרו בעלי התוספות - מאחר ולפי התנא הדיבור הוא שמתחלק, והפטיש הוא-הוא הדיבור, אי אפשר לפרש כרש"י, שהסלע הוא שהתחלק. הדיבור הוא המתחלק לשבעים לשון - כך אמר תנא דבי רבי ישמעאל, ולכן הפטיש הוא המתחלק כתוצאה מהמכה בסלע.


ורש"י כתב במפורש כי הסלע מתפוצץ כתוצאה של מכת הפטיש "מתחלק הסלע על ידו לכמה ניצוצות".ודבריך, "דרש"י מפרש שהדמיון בין הדיבור לפטיש, אינו לפטיש עצמו אלא למכה הניתנת בסלע ע"י הפטיש" אינם אלא הבל, משום שאתה בדבריך אלו, תולה ברש"י שאינו יודע את הפסוק בירמיהו, הקובע במפורש כי דבר ה' אינו כמכת הפטיש, אלא כפטיש עצמו. והנה ממאמציך ליישב ולתרץ בתוך דברי רש"י את קושיית התוספות עליו, לא רק שהפכת את בעלי התוספות כמי שאינם יודעים לדייק ברש"י יפה כמוך, אלא תלית ברש"י שאינו מכיר פסוק בנביא.","107","","4141","True","True","False","","194","87.68.34.208","0","25872","שבת|פח ע"ב",""),new Message("25875","25873","אין לשון הקב"ה כלשון בני האדם:","30/12/12 11:29","יז טבת","תשע"ג","11:29","יהודי_קדום",""אַחַת דִּבֶּר אֱלֹהִים שְׁתַּיִם זוּ שָׁמָעְתִּי כִּי עֹז לֵאלֹהִים" {תהילים סב,יב}.

אני מוצא בגמרא סנהדרין לד. חיזוק רב לדברי ר' אלף בית בכותבו:
" והפטיש כאן אינו דומה אלא לאותיות שמהם נוצר הדיבור, והדיבור הוא הכוח היוצא מן הפטיש והיא ההכאה, וככל שהמכה חזקה יותר הרי שיהיו יותר חלקים מהסלע כי כל חלק וחלק ירגיש בעוצמת המכה, וכך חלקי הסלע הם למעשה חלקי המכה מהפטיש, כך גם דיבורו של הקב"ה מתחלק לשומעים שהם כמו הסלע, ומתחלקים לשבעים לשון."

בסנהדרין לד. הלימוד על אותו פסוק שונה בדבי ר' ישמעאל מדבי ר' ישמעאל שבכאן:

סנהדרין לד. :
"...דבי ר' ישמעאל תנא {ירמיה כג-כט} וכפטיש יפוצץ סלע מה פטיש זה מתחלק לכמה ניצוצות אף מקרא אחד יוצא לכמה טעמים היכי דמי טעם אחד משני מקראות..."

הלימוד כאן הוא על פרשנות המקרא.

לעומת שבת פח: "... תני דבי ר' ישמעאל {ירמיה כג-כט} וכפטיש יפוצץ סלע מה פטיש זה נחלק לכמה ניצוצות אף כל דיבור ודיבור שיצא מפי הקב''ה נחלק לשבעים לשונות ..."

הלימוד כאן הוא שדבר ה' נחלק לשבעים לשונות .

מה מצינו מכך?

כדי לענות נראה את הגמרא השייכת מסנהדרין:
"תא שמע שני סופרי הדיינין עומדין לפניהן אחד מן הימין ואחד מן השמאל וכותבין דברי המזכין ודברי המחייבין בשלמא דברי המחייבין למחר חזו טעמא אחרינא ובעו למעבד הלנת דין אלא דברי המזכין מאי טעמא לאו משום דאי חזו טעמא אחרינא לחובה לא משגחינן בהו לא כדי שלא יאמרו שנים טעם אחד משני מקראות כדבעא מיניה רבי אסי מרבי יוחנן אמרו שנים טעם אחד משני מקראות מהו אמר ליה אין מונין להן אלא אחד מנהני מילי אמר אביי דאמר קרא {תהילים סב-יב} אַחַת דִּבֶּר אֱלֹהִים שְׁתַּיִם זוּ שָׁמָעְתִּי כִּי עֹז לֵאלֹהִים מקרא אחד יוצא לכמה טעמים ואין טעם אחד יוצא מכמה מקראות דבי ר' ישמעאל תנא {ירמיה כג-כט} וכפטיש יפוצץ סלע מה פטיש זה מתחלק לכמה ניצוצות אף מקרא אחד יוצא לכמה טעמים היכי דמי טעם אחד משני מקראות..."
בסנהדרין לד. מצינו:
1. שאביי מראה שפרשנות על הטכסט המקראי מביאה בהכרח לפירושים שונים מהטעם הפשוט שהטכסט המקראי הוא דבר אלהים ובעיקר רואים מדבריו שפירושים שונים - יותר משבאו לחלוק זה על זה, באו להוסיף זה על זה .
2. מקרא אחד יוצא לכמה טעמים ואין טעם אחד יוצא מכמה מקראות.

ולענייננו: מה לי פטיש מתפוצץ מה לי סלע מתפוצץ כדי ללמוד מסנהדרין:
3. מה פטיש זה מתחלק לכמה ניצוצות אף מקרא אחד יוצא לכמה טעמים .

ומסוגיין:

4. מה פטיש זה נחלק לכמה ניצוצות אף כל דיבור ודיבור שיצא מפי הקב''ה נחלק לשבעים לשונות ...". ???","233","","4141","True","True","False","","1053","79.181.161.114","0","25872","שבת|פח ע"ב",""),new Message("25877","25873","אי הסכמתך הפעם מאשרת את השאר?? ","30/12/12 15:02","יז טבת","תשע"ג","15:02","אלף בית רשי","ולתורף הדברים , ודאי ודאי שלפני שאני כותב אני מעיין בפסוק במלואו ובדרשים הנוספים הנדרשים מפסוק זה, ודבריך היו יכולים להיות נכונים אם לשון הפסוק בשני הדימויים הייתה שווה למשל אם היה כתוב הלוא כה דברי כאש השורף עץ וכפטיש יפוצץ סלע היית צודק במאה אחוז אבל מאחר שכתוב דברי כאש הכוונה שהם שורפים כמו אש וכן בפטיש ייתכן והכוונה למכה ולתוצאה הנובעת מהפטיש אלא ולכן נכתבה התוצאה יפוצץ סלע, ולדבריך היה מספיק לומר כפטיש ולא לציין תוצאה כשם שבאש לא צוין התוצאה, אבל כל זה כמובן בדרך האפשר ואין אני קובע מסמרות והינך יכול להמשיך כהבנת תוס' ברש"י ובתמיהתו עליו, וכן כתב החזו"א באיגרותיו לאדם שישב קושית תוס' על רש"י בהבנה אחרת ברש"י, ותמה החזו"א וכי תוס' לא ידע את ההבנה הנוספת ברש"י? אלא מאי ידע גם ידע ובכל זאת שאל סימן שאי אפשר להבין אחרת, אבל קצת קשה לי לקבל שזו גם שיטתך, כי בפעמים אחרות ראיתי שלהיפך אתה פתוח להבנות אחרות בראשונים אפילו כשראשון הבין בראשון אחרת, ועל כן אחזור למשפט הכותרת האם עלי להיאחז כענף הניתלה באילן גדול שאי הסכמתך הפעם אכן מאשרת את כל הפעמים שלא כתבת את דעתך או שסתם לא היה לך זמן?
ובהזדמנות זו תודה לסיוע שקיבלתי ממקום קדום ","278","","4141","True","True","False","","215","70.52.25.241","0","25872","שבת|פח ע"ב",""),new Message("25878","25877","לא.","30/12/12 16:35","יז טבת","תשע"ג","16:35","Almuaddib","והלוא אתה הוא שתקף כאן מישהו, על כך שמסברתו הוא חולק על התוספות.

פשוט תמהתי, אם חזרת בך משיטתך שאל לו לתלמיד לחלוק על בעלי התוספות.","107","","4141","True","True","False","","145","87.68.34.208","0","25872","שבת|פח ע"ב",""),new Message("25879","25878","יפה כותב כבודו אבל","30/12/12 16:56","יז טבת","תשע"ג","16:56","אלף בית רשי","משום מה כוח המדמה אצלו חלש אני לא חולק על תוס' וגם לא מנסה אני רק מיישב את שיטת רש"י וגם באותו עניין עצמו שהביא אני עצמי הסברתי את שיטת רש"י ג"כ כנגד שיטת תוס' אבל מסברא עצמית אכן אין לחלוק על תוס' אלא אם יש חיזוק ממקומות נוספים אפי' רק שאפשר כך להבין בדבריהם, ואינני חושדך שממש לא הבנת שזה מה שהתכוונתי שם , אבל אכן חשוב לי הערותיך בכל מקרה כי הם בסופו של דבר משפרים אותי","278","","4141","True","True","False","","184","65.93.170.154","0","25872","שבת|פח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);