var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=25185;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","63"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("25185","0","כמה גרוע אדם זה?","28/11/12 12:08","יד כסלו","תשע"ג","12:08","מתפעל",""ת''ר: מעשה באחד שמתה אשתו והניחה בן לינק ולא היה לו שכר מניקה ליתן, ונעשה לו נס ונפתחו לו דדין כשני דדי אשה והניק את בנו. אמר רב יוסף: בא וראה כמה גדול אדם זה שנעשה לו נס כזה. א''ל אביי: אדרבה, כמה גרוע אדם זה שנשתנו לו סדרי בראשית".

רש"י: "ולא זכה ליפתח לו שערי שכר".

לא הבנתי מדוע האדם הזה גרוע, וכי זה הנס הראשון שנעשה לאנשים צדיקים?

כשהחומץ של רבי חנינא דלק והרי זה שינוי מעשה בראשית, וכי נאמר שהיה גרוע?

ולמה שביאר רש"י שלאדם צדיק עושים את הנס על פי דרך הטבע ולא בשינוי מעשה בראשית גם קשה שהרי בהרבה מאד ניסים שיש במקורות השונים גם שם היה זה מחוץ לגדר הטבע. גם כאן שהחומץ דלק היה יכול השי"ת לעשות את הנס בדרך הטבע ולמשל שלפתע מצאו בקבוק שמן בבוידים וכדומה.","148","","4176","True","True","False","","1935","212.29.198.117","0","0","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25186","25185","מכתב מאליהו ח"א עמ' 201:","28/11/12 12:12","יד כסלו","תשע"ג","12:12","הראל","כמה גרוע אדם זה, שהטבע מחליש את בהירות הכרתו בהשי"ת,
ולכן לא נתנו לו מן השמים את ברכתו בדרך הטבע,
כי אז היה חשש שהשתמשות בטבע תזיק לו בהכרה,
על כן הוצרך לקבל ע"י נס, כי רק בדרך זו יכול להגיע להכרה רוחנית.

(הובא ביוסף דעת, וע"ש עוד)","46","","4176","True","True","False","","548","84.229.114.166","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25187","25185","המהר"ל כותב ההפך:","28/11/12 12:31","יד כסלו","תשע"ג","12:31","יהודי_קדום",""לא במורגש אלא במושכל רק היה לו שפע וסיוע למצוא צרכיו..." (שבת נג:)","233","","4176","True","True","False","","239","79.181.150.152","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25232","25185","ייתכן ודדים לזכר זה שינוי כי זה פעם שניה","30/11/12 17:52","טז כסלו","תשע"ג","17:52","אלף בית רשי","האדם נברא בדמות זכר ונקיבה יחד ואז ליצירה זו היה דדים ככל הנראה ולאחר מכן נשתנו לשני גופים וע"כ עכשיו זה שינוי נוסף וע"כ זה נחשב לנס משונה מאוד","278","","4174","True","True","False","","227","70.52.22.252","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25191","25186","זה לא ממש מיישב את השאלה","28/11/12 14:10","יד כסלו","תשע"ג","14:10","מתפעל","מה נגיד בכל המקרים הרבים שמופתים נעשו שלא כדרך הטבע לצדיקים.
כולם היו גרועים?
למה דוקא כאן יש התבטאות כזו?

כשאברהם אבינו הושלך לכבשן האש ולא קרה לו כלום, זה אומר שהיה גרוע?
כששרה ואברהם ילדו לזקנותם, זה בגלל שהיו גרועים?
וכן הלאה וכן הלאה אין ספור מקרים בתנ"ך ובמדרשים ובגמרא.
לא ראיתי בשום מקום התבטאות כזו.","148","","4176","True","True","False","","268","212.29.198.117","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25195","25186","הנס שנעשה","28/11/12 15:54","יד כסלו","תשע"ג","15:54","עם הארץ","לא נעשה בזכותו אלא עבור התינוק.","248","","4176","True","True","False","","228","184.32.252.20","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25192","25187","לא הבנתי את זה","28/11/12 14:11","יד כסלו","תשע"ג","14:11","מתפעל","מה זה מורגש ומה זה מושכל ומה בא המהר"ל להסביר?","148","","4176","True","True","False","","217","212.29.198.117","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25205","25191","המקרים שהבאת אינם 'שינוי טבע' כדדים לזכר","29/11/12 02:20","טו כסלו","תשע"ג","02:20","דוד כוכב","עוד על חשיבות הנהגת העולם בדרך הטבע בקישור זה.","125","","4175","True","True","False","","160","95.86.85.44","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25196","25192","דרך המהר"ל (עדכנתי לאחר 4 צ')","28/11/12 16:07","יד כסלו","תשע"ג","16:07","יהודי_קדום","דרך המהר"ל להסביר את המורגש היינו מה שאדם חושב שהוא מרגיש במציאות, ואלה הדברים הלא טבעיים לדעתו (של המרגיש) כמו נס וכו' - כדברים מושכלים היינו באים בשכל ושניתן להסבירם במשל או בהגיון.

כללו של המהר"ל הוא שרוב דברי חכמים -משלים.

דוגמא מיני רבות מ"באר הגולה":


"...עוד אסף מן המאמרים להראות איך חכמים דברו דברים זרים והם כמו המצאה, והוא המאמר בפרק הנזקין (גיטין נו : ) אצל טיטוס שנכנס יתוש במוחו. ונקר בתוכו ז' שנים והיו פוצעין את מוחו לאחר מיתתו אמר ר' אליעזר בר יוסי אני הייתי בין גדולי רומי וכשמת פצעו את מוחו ומצאו בו כצפור דרור משקל ב' סלעים במתניתא תנא כגוזל בן שנה משקל ב' ליטרין אמר אביי נקטינן פיו של נחושת וצפרניו של ברזל ע"כ.
והקשה על זה, כי איך ידומה כ"כ ריקות בין המוח והגלגולת להכיל גוזל בן שתי שנים ושלא יכבד על המוח ויפחיתהו, ובחולין פרק ג' (נ"ח, א') כל בריה שאין לו עצם אינו מתקיים י"ב חודש, ומאי פיו של נחושת וצפרניו של ברזל כי איך יתילד במקום ההוא נחושת וברזל ע"כ. ובסוף דבריו וז"ל וכן מעשה טיטוס אני יכול לומר ורשאי לומר, כי ספורו אינו רק [רק='אלא אך ורק' י.ק] המצאה, ואופן למוד הזה נוהג אצל תמימי דעת למסור בלב ההמון וכו' עד ובחכמה רבה יחקו ההמצאה שדמיו לרשע נכון לו הוא טיטוס אשר דמה לנו, הלא על כיוצא בזה יראה דמותר לשנות ..."

בהמשך, כמו בכל המקרים המהר"ל מסביר את אגדות חכמים כמשלים ובאופן מושכל ותןך העמדת שכלנו כאפס לעומת גדלות החכמים.","233","","4176","True","True","False","","280","79.181.150.152","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25209","25195","ולכן הוא אדם גרוע?","29/11/12 09:06","טו כסלו","תשע"ג","09:06","מתפעל","לא הבנתי מה אתה רוצה ליישב בזה.","148","","4175","True","True","False","","238","212.29.198.117","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25210","25196","במטותא יהודי קדום","29/11/12 09:09","טו כסלו","תשע"ג","09:09","מתפעל","אתה רוצה לומר שגם כאן המהר"ל יסביר שזה לא באמת קרה במציאות?
הרי הגמרא אומרת שנשתנו לו סדרי בראשית.

והעיקר, איך על פי המהר"ל מוסבר למה האדם הזה נקרא גרוע.","148","","4175","True","True","False","","245","212.29.198.117","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25208","25205","לא מבין איפה ההבדל","29/11/12 09:05","טו כסלו","תשע"ג","09:05","מתפעל","דדים לזכר זה יותר יוצא מגדר הטבע מאשר שאדם לא נשרף בתוך כבשן אש?","148","","4175","True","True","False","","254","212.29.198.117","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25217","25208","כן, זו ברייה חדשה בעין","29/11/12 12:27","טו כסלו","תשע"ג","12:27","דוד כוכב","ולא רק פעולה שלא מתבצעת, בשב ואל תעשה.","125","","4175","True","True","False","","178","95.86.85.44","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25225","25209","שאותו אדם היה","29/11/12 17:38","טו כסלו","תשע"ג","17:38","עם הארץ","גרוע לגמרי שאפילו הנס שנעשה לא היה בזכותו אלא בעבור התינוק. ( ראה יעב״ץ)","248","","4175","True","True","False","","220","184.32.252.20","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25215","25210","אלו דברי המהר"ל לא דבריי. דוק לעיל","29/11/12 11:52","טו כסלו","תשע"ג","11:52","יהודי_קדום","","233","","4175","False","True","False","","145","37.26.147.215","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25219","25215","אתה צודק, חשבתי שהבאת משהו כללי","29/11/12 13:14","טו כסלו","תשע"ג","13:14","מתפעל","עכשיו אני רואה שלעיל הבאת מהר"ל שמדבר ספציפית על המקרה שלנו שלא נבראו לו דדים כפשוטו אלא שהקב"ה הביא לו שפע.

זה לא מובן לי בכלל. מה יעשה המהר"ל עם דברי הגמרא שנשתנו לו סדרי בראשית.

הוא יבאר שעצם זה שקיבל שפע לפתע פתאום, זה נקרא שינוי סדרי בראשית?","148","","4175","True","True","False","","259","212.29.198.117","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25218","25217","אתה רוצה דוגמא לבריה חדשה?","29/11/12 13:11","טו כסלו","תשע"ג","13:11","מתפעל","בבקשה: ושם נברא מעיין לו וחרוב למאכלו.

כשתנא אחד קיבל רגל של זהב מהשמים, זה לא היה בריה חדשה?

מים מהסלע לא היה בריה חדשה?

מקל שהפך לטאה

בטח אתה תוכל להביא עוד מקרים רבים.","148","","4175","True","True","False","","305","212.29.198.117","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25223","25218","כל אלו בריות מוכרות שהופיעו באופן מופלא","29/11/12 17:04","טו כסלו","תשע"ג","17:04","דוד כוכב","אבל דדי זכר... אין דבר כזה.","125","","4175","True","True","False","","159","95.86.85.44","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25230","25219","ב״באר הגולה״ של המהר״ל 7 פרקים מלאים","29/11/12 20:37","טו כסלו","תשע"ג","20:37","יהודי_קדום","בנמשלים על אגדות חכמים בדרך מושכלת. שם אפשר לראות עשרות רבות של מקרים
בהם שינויי סדרי בראשית מפורשים כמשל בלבד. עד יום ראשון אני לא בבית להעלות כאן את הספר. אם לא ישיג את הספר עד אז אעלה אותו בע״ה.

טעימה מגישה דומה אפשר לראות כאן.","233","","4175","True","True","False","","208","164.138.116.207","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25224","25223","יש ויש.","29/11/12 17:19","טו כסלו","תשע"ג","17:19","כדי","עי' בבכורות (מד:) דדין שוכבין וכו'. ובאמת הוא גופא אחד מתירוצים שניתן לתרץ, דדרשוהו לגריעותא כיוון שנעשה לו הנס בצורה מבוזה ע"י מום שפוסל הכהנים לעבודה (ומוכח שם בדף מה. שכל אלו המומים הם לאו דווקא לכהנים לעבודה, אלא נחשבים כמום לכל אינשי).
ובזמנו כתבתי קצת בעניין זה, ופירשנו בכמה אנפי.","249","","4175","True","True","False","","240","109.64.211.50","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25227","25223","אז בא נביא נס שנעשה ליעקב אבינו","29/11/12 19:34","טו כסלו","תשע"ג","19:34","מתפעל","רש"י בפרשה קודמת: "רבי אושעיא אומר: "המים נעשין זרע במעיהן ולא היו צריכות לזכר".

אבל מסתמא גם כאן תאמר שיש מים בעולם ויש זרע בעולם אז העובדה שמים הופכים לזרע, זה לא נקרא לדעתך שינוי סדרי בראשית. ושאברהם אבינו לא ניזוק כלל מכבשן אש, אין פה יצירה חדשה, ולדעתי העניה אתה טועה מאד. אני לא רואה ביצירת דדים לגבר יצירה יותר חדשה מהפיכת מים לזרע.

ומה תגיד על השיניים של עוג מלך הבשן?
בקיצור, זה דחוק טובא.

אבל אמרה לי אשתי היקרה תחי' יישוב נאה,
אני מקוה שאין כאן חניוקים שלא אוהבים לשמוע חידושים מנשים,

אומרת היא כך, הרי בכדי שיאכיל תינוקו היה צריך אותו יהודי לנס קטן ביותר, שימצא כמה זהובים ברחוב. למה נעשה לו נס כזה יחודי ומדהים מחוץ לדרך הטבע? כי הקב"ה ראה שאם יתן לו נס בדרך הטבע, לא יכיר בעל הנס בניסו. לא היתה לו אמונה גדולה בהשגחת הבורא. לכן היה צריך הקב"ה לשדד מערכות כדי שאפילו אדם גרוע שכזה יאמר ברורות: ברוך ה' שעשה לי נס גדול.

ודברי פי חכמה חן.","148","","4175","True","True","False","","334","213.151.51.216","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25226","25225","אתה לא צודק","29/11/12 19:25","טו כסלו","תשע"ג","19:25","מתפעל","לא כתוב ביעב"ץ שהוא נקרא גרוע בגלל שלא נעשה לו נס. כל מי שלא נעשה לו נס מדהים הוא גרוע?

בכל מקרה, זה לא מיישב את השאלה למה דוקא כאן סובר אביי ענין הגריעותא ולא בשום נס אחר.","148","","4175","True","True","False","","245","213.151.51.216","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25228","25227","כחילוק שכתבתי","29/11/12 20:30","טו כסלו","תשע"ג","20:30","דוד כוכב","בשו"ת ציץ אליעזר חלק יד סימן ו:
"...כמה גרוע אדם זה שנשתנו לו סדרי בראשית. א"כ לכאורה היאך נעשה נס לראב"ע דאהדרו ליה תמני סרי דרי חיוורתא, הא לדעת אביי גרוע אדם הלז דנשתנו לו סדרי בראשית? לכן בא הרמב"ם ז"ל ליישב קושיא זאת, והוא זה, דבאמת דהדבר שהוא נגד סדרי הטבע בזה שייך לומר כמה גרוע האדם שנשתנה עליו סדרי בראשית, אך דבר שיכול להיות ע"פ סדרי הטבע, אף שבעת ההיא לא היה מחייבו הטבע להיות ונעשה ע"י נס לא שייך בזה כמה גרוע אדם הלז, כיון דגם הטבע היה מחייבו להיות".","125","","4175","True","True","False","","183","95.86.85.44","0","25185","שבת|נג ע"ב",""),new Message("25234","25230","קישור ל-"באר הגולה"","02/12/12 08:05","יח כסלו","תשע"ג","08:05","יהודי_קדום","כאן.","233","","4172","True","True","False","","147","79.181.150.152","0","25185","שבת|נג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);