var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=24916;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","56")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("24916","0","ככר או תינוק","15/11/12 23:22","א כסלו","תשע"ג","23:22","דוד כוכב","למה נקטו דוקא ככר או תינוק? הלא הככר יכול להמאס, והתינוק להתפחד!

על כך ועוד, כאן.","125","","4188","True","True","False","","812","95.86.85.44","0","0","שבת|מג ע"ב",""),new Message("24917","24916","לגבי שאלתך בתחילת המאמר","16/11/12 08:33","ב כסלו","תשע"ג","08:33","הראל","ראה אשר הבאתי כאן בסעיף 4","46","","4187","True","True","False","","234","77.126.226.150","0","24916","שבת|מג ע"ב",""),new Message("24918","24916","לענ"ד הדיון על כלי שמלאכתו להיתר/איסור","16/11/12 09:02","ב כסלו","תשע"ג","09:02","יהודי_קדום","כהסבר מדוע "נקטו דוקא ככר או תינוק שאינם כלים, ואינם בגזירת כלים, ומותרים בטלטול גם ללא שום צורך"

קצת קשה בעיקר המסקנה מהמובאות.

כך הוא הקושי בהבנתי:

בתקנת הנחת הככר/תינוק על המת, המת הופך טפל לככר ובסיס להיתר, האם נוכל לעשות כנ"ל ולהניח ככר על כלי מוקצה, שאינו מת, כדי להתיר טלטול כלי זה? ודאי שלא!

גזירת כלים לעצמה עומדת ואינה יכולה ללמד, גם באופן שהביא, את תקנת חכמים להנחת ככר או תינוק על המת ע"מ להתירו בטלטול הואיל ותקנת טלטול המת בדרך זו לעצמה עומדת.

ויעיין גם בסוגיא דומה לכאן בדף קמב:
שהגמרא דוחה את כל האפשרויות להשתמש בככר וכו' להניחם על מוקצה, שאינו מת אפילו ב"שכח", ומסקנתה-תקנתה: "ולא אמרו ככר או תינוק אלא למת בלבד" והנימוק להיתר זה כמו אצלנו במג: הוא שלא לבזות את המת ואת החיים בהשארתו בחמה.

וראה גם שו"ע שיא, א: "... אבל כל שאר דברים האסורין לטלטל לא התירו ע"י ככר או ותינוק..."

ולעניין זה למה שכתב בשורה הראשונה: "וכי אינו יכול להניח על המת את אחד הבגדים שלובש?" יש לומר "...את אחד הבגדים שלבש המת " - כך ראיתי שצ"ל עפ"י שו"ע שיא,ג וכן שם בבה"ל.

ולשאלה למה ככר או תינוק דוקא אפשר להשיב:

1. ככר הרי הוא משל לכל דבר מאכל שיכול לאכול בו ביום בשבת.

2. תינוק קל במשקלו וודאי מצוי בסביבה, וכדאי לחשוב על גילאים עד חודש או שניים שאז שום טראומה אין כאן. (ואין לדעתי לחשוב על תינוק כאן כהגדרתו לדין תינוק בכ"מ שהוא מתשע שנים ומטה)

אולי אי הבאת חילוק זה בצורה משמעותית במאמרו היא היוצרת אצלי את הקושי לקבל את מסקנתו: " ומשום כך נקטו דוקא ככר או תינוק שאינם כלים, ואינם בגזירת כלים, ומותרים בטלטול גם ללא שום צורך."

ובעיקר שנראה שאין מסקנתו עולה בקנה אחד עם תקנת חכמים שכל כלי המותר בטלטול מותר להניחו על המת לצורך טלטול המת.","233","","4187","True","True","False","","157","109.64.158.182","0","24916","שבת|מג ע"ב",""),new Message("24919","24917","ובנד"ד כתבתי הסבר מקורי שלי","16/11/12 09:07","ב כסלו","תשע"ג","09:07","יהודי_קדום","בתשובתי לרב כוכב באשכול זה תחת: "לענ"ד הדיון על כלי שמלאכתו להיתר/איסור":

ולשאלה למה ככר או תינוק דוקא אפשר להשיב:

1. ככר הרי הוא משל לכל דבר מאכל שיכול לאכול בו ביום בשבת.

2. תינוק קל במשקלו וודאי מצוי בסביבה, וכדאי לחשוב על גילאים עד חודש או שניים שאז שום טראומה אין כאן. (ואין לדעתי לחשוב על תינוק כאן כהגדרתו לדין תינוק בכ"מ שהוא מתשע שנים ומטה)","233","","4187","True","True","False","","147","109.64.158.182","0","24916","שבת|מג ע"ב",""),new Message("24920","24917","התוס' רי"ד הוא דלא כרא"ש המהרי"ל והשו"ע","16/11/12 10:00","ב כסלו","תשע"ג","10:00","דוד כוכב","בשו"ע יו"ד שמט, ג:
"אבל אם נגעו בה, אסורים, אם הם של אותו שזרקן עליו, והוא שיזרקם על דעת שיקברם עמו (טור בשם רא"ש והוא סוף מו"ק סי' עט). הגה: הדף שטיהרו עליו, וכל הכלים שמוליכין המת עליהם לקבורה, לא נאסרו, דהרי לא נתנם שם ע"מ לקבור עמו. (תשובת מהרי"ל סימן נ"ה)".
וכתב שם הב"י שכך נראה גם מדברי רש"י בפרק נגמר הדין.

בדין זה אמנם נזכר "כלים" - "מזרקין בו כלים", וברמב"ם הלכות אבל יד הלכה כב: "כל הכלים שזורקין על המת". אבל טרם מצאתי להדיא שכיכר שנזרק על המת לא נאסר בהנאה.","125","","4187","True","True","False","","148","95.86.85.44","0","24916","שבת|מג ע"ב",""),new Message("24933","24919","ובנד״ד = ובנידון דידן","16/11/12 12:46","ב כסלו","תשע"ג","12:46","יהודי_קדום","","233","","4187","False","True","False","","116","109.64.158.182","0","24916","שבת|מג ע"ב",""),new Message("24958","24920","מהסברה","19/11/12 01:06","ה כסלו","תשע"ג","01:06","דוד כוכב","יש הגיון להכריע בין הרי"ד לרא"ש – דלא בעינן שיזרקם על מנת שיקברם עמו, אלא כדי שיהיה לכבוד המת, שאז כשנגע יצא מכלל הזמנה לכלל מעשה. אך לא בדבר שדרך להסירו – כהיכי תמצי של המהרי"ל, כי בזה אין הזמנה כלל.","125","","4184","True","True","False","","96","95.86.85.44","0","24916","שבת|מג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);