var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=24621;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("24621","0","למישהו יש מידע על בארה של מרים?","06/11/12 21:56","כא חשון","תשע"ג","21:56","שיננא","א''ר חייא הרוצה לראות בארה של מרים יעלה לראש הכרמל ויצפה ויראה כמין כברה בים וזו היא בארה של מרים אמר רב מעין המיטלטל טהור וזהו בארה של מרים

למישהו יש מידע (מציאותי, מדעי וכדו') על בארה של מרים?","146","","4192","True","True","False","","1737","84.229.186.151","0","0","שבת|לה ע"א",""),new Message("24639","24621","נמצאת בטבריה - בכנרת","07/11/12 10:34","כב חשון","תשע"ג","10:34","בתר ממוצע","מקורות מלפני כ - 400 שנה...

מובא כי האר"י הקדוש נתן לרבינו חיים ויטל מבארה של מרים מהכנרת,

כמו כן מובא כי הרקנטי הושקה מבאר זו בכנרת,

לגבי הקושיה המתבקשת הרי בגמרתינו מפורש שזה הר הכרמל (כביכול חיפה), מוסבר במפרשים כי:

1) יש פה גרסה משובשת של לשון "הר הכרמל"
2) ניתן מהר הכרמל לצפות אל טבריה - תירוץ קצת דחוק.
3) ישנו הר הצופה לטבריה ושמו דומה להר הכרמל...
4) בכל מקרה מכיון שזה מעין נודד ניתן לתרץ כי היה פעם בחוף חיפה ועבר לים כנרת","138","","4191","True","True","False","","357","94.188.248.67","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24641","24621","מישהו ראה שדים באמצעות שלית חתולה שחורה?","07/11/12 11:07","כב חשון","תשע"ג","11:07","Almuaddib","לא כל אגדתא צריכה להיות מובנת כפשוטה, ומדרשות סותרים רבים קיימים, ולא כל נס שהתרחש לאבותינו במדבר - ניתן לראותו היום.

ואם תמצי לומר - חברי דרש זאת הבוקר לבארות הגז הטבעי שבים מול נהריה...","107","","4191","True","True","False","","560","77.126.189.217","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24718","24621","חיפשתי כבקשתו "מידע מציאותי, מדעי"","07/11/12 22:39","כב חשון","תשע"ג","22:39","יהודי_קדום","אז ככה: משהו מדעי - לא מצאתי לעומת זאת מצאתי משהו מציאותי:

1. "א''ר חייא הרוצה לראות בארה של מרים יעלה לראש הכרמל ויצפה ויראה כמין כברה בים וזו היא בארה של מרים" (מסכת שבת לה.)

ומישהו אמר לי שיש גם איזכורים מציאותיים בתוספתא סוטה יא, א
ובתוספתא סוכה ג, יא.

מקווה שעזרתי במשהו.","233","","4191","True","True","False","","218","79.183.185.174","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24768","24621","רבי חייא כבר נתן את כל המידע","08/11/12 15:50","כג חשון","תשע"ג","15:50","קותי","אין צורך במידע נוסף

רבי חייא אומר "מי שרוצה לראות את בארה של מרים" רבי חייא חושב "בשביל מה הוא צריך את זה לא מספיק לו שכתוב בתורה? נו טוב אז צריך לתת תשובה

רבי חייא אומר "יעלה לראש הכרמל ויצפה ויראה כמין כברה" רבי חייא חושב "נו נראה אותו עולה לראש הכרמל נראה אותו מוצא בדיוק היכן ראש הכרמל ונראה אותו צופה במשך שעות לכל הכיוונים עד שימצא בים שגליו אינם נחים אפילו הים כראי כמין כברה. נראה אותו מוצא כמין כברה קטנה בים גדול הרי לא אמרתי לו אם זה לצפון או לדרום ובאיזה עומק הים
אם תראה תראה ואם לא תראה הבעיה שלך

מדוע לא אומר רבי חייא עד היכן לשחות בעומק הים כדי להגיע ולטבול בבארה של מרים?

בסך הכל רבי חייא אומר היתה באר היא לא נעלמה אך היא איננה ניתנת להשגה ודיינו בכך

ישנם עוד מקרים שחז"ל פירשו דברים כאשר בפועל הם אינם ניתנים להשגה","217","","4190","True","True","False","","270","46.116.221.186","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24772","24621","ידוע מקומה בין העמודים","08/11/12 21:30","כג חשון","תשע"ג","21:30","אמלתראות","רק המים עלה וכיסה את העמודים, אבל יש תמונות של המקום עם העמודים, ואפשר לזהות המקום","267","","4190","True","True","False","","235","68.199.173.180","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24645","24639","בארה של מרים בכנרת","07/11/12 13:03","כב חשון","תשע"ג","13:03","דוד כוכב","דעה זו כתובה כבר במדרשים קדומים, כגון בויקרא רבה (וילנא) פרשת אחרי מות פרשה כב:
"והיכן היא בארה של מרים א"ר חייא בר אבא כתיב (במדבר כא) ונשקפה על פני הישימון שכל מי שהוא עולה על ראש הר ישימון (במדרש תהלים (בובר) מזמור כד - שעולה להר מבוא) ורואה כמין כברה קטנה בים טבריא זו היא בארה של מרים".

וראה במדרש תנחומא (בובר) פרשת חקת סימן א:
"מעשה בשיחין באחד סומא שירד לטבול במים במערה (ובקהלת רבה (וילנא) פרשה ה - בימה של טבריא), נזדמנה לו בארה של מרים וטבל ונתרפא".","125","","4191","True","True","False","","525","95.86.91.187","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24646","24641","אני מאמין לדברי האר"י ולרקאנטי...","07/11/12 13:06","כב חשון","תשע"ג","13:06","בתר ממוצע","כי הא דיתיב רבי יוחנן וקא דריש, עתיד הקב"ה להביא אבנים טובות ומרגליות שהם שלשים על שלשים וחוקק בהן עשר על עשרים ומעמידן בשערי ירושלים, לגלג עליו אותו תלמיד... אמר לו, ריקא, אלמלא ראית לא האמנת, מלגלג על דברי חכמים אתה, נתן עיניו בו ונעשה גל של עצמות. (בבא בתרא עה א)","138","","4191","True","True","False","","279","193.27.93.1","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24648","24646","אני מאמין לדברי הגאונים ודעימם","07/11/12 13:16","כב חשון","תשע"ג","13:16","Almuaddib","וגם לדברי בן הרמב"ם, ולעוד רבים מבעלי התריסין.


חוששני שכיום רבו אלו שאינם מבינים משלים, שאילו מושליהם היו מעלים בדעתם שיקום בעתיד מי שיבינם כפשוטם, היו מוחקים את דבריהם בבכי.


הנה, לדוגמא, מה שכתב רב האי גאון על מאמר הגמרא כי הקב"ה, כשזוכר את בניו, מוריד שתי דמעות, סופק כפיו, מתאנח וכו', (ברכות נ"ט.):

האי מילתא אגדתא היא, ובה וכל דדמי לה אמרו רבנן אין סומכין על דברי אגדה, וארחא דפירושא לברורי תחלה וכו', שהקב"ה אין לדמותו לשום בריה ואין לפניו לא שחוק ולא בכי ולא אנחה ולא דמעות וכו', דכל מילתא דאמריה רבנן דומיא דהכי לאו על פשטיה אמרוה, אלא בתורת משל ודימוי לדברים שנודעים בינותינו למראת העין, כי היכא דדברה תורה כלשון בני אדם, דהא נביאים הכי ממתלין ואמרין עין ה', יד ה', אף ה' וכו', ולא על פשטיה אלא בתורת משל ולשון בני אדם וכו'

(תשובות ליק סימן צ"ח).","107","","4191","True","True","False","","246","77.126.189.217","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24651","24648","חידוש עצום","07/11/12 13:26","כב חשון","תשע"ג","13:26","בתר ממוצע","טוב שהחכמת אותנו שלא כל דברי חז"ל אינם כפשוטם....אני פשוט מופתע!!!

לגופו של ענין דיברנו על באר של מרים קפצת לחתולה ומשם לדמעות בים הגדול...

אולי כבודו יביא ראיה על גופו של ענין --- באר של מרים","138","","4191","True","True","False","","220","193.27.93.1","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24652","24648","פרופורציות - זאת מילה טובה!","07/11/12 13:26","כב חשון","תשע"ג","13:26","כדי","","249","","4191","False","True","False","","162","79.183.208.132","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24653","24651","ואתה טוען שהרקנאטי שתה מבארה של מרים","07/11/12 13:39","כב חשון","תשע"ג","13:39","Almuaddib","כפשוטו?

והלוא המדרש על בארה של מרים נוסד על הסמיכות בין מותה לבין "ולא היה מים לעדה", שיבשה בארה של מרים.

אם יבשה, היאך שתו ממנה?

אם היתה במדבר סיני, היאך הגיעה לים התיכון?

אם היתה בים התיכון, כיצד דילגה אל הכינרת?


אלא שעתיקי משדים חושבים שכל משל - קושט פשט הוא.","107","","4191","True","True","False","","228","77.126.189.217","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24696","24652","עשרה דברים נבראו בע״ש ..פי הבאר","07/11/12 16:01","כב חשון","תשע"ג","16:01","עם הארץ","

כתובות אינטרנט נלוות:
כאן","248","","4191","True","True","False","","249","184.32.253.163","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24656","24653","בגמ' נאמר מעין נודד, מסביר רש"י באר מרים","07/11/12 13:43","כב חשון","תשע"ג","13:43","בתר ממוצע","","138","","4191","False","True","False","","221","193.27.93.1","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24657","24653","מה השאלה?","07/11/12 13:47","כב חשון","תשע"ג","13:47","דוד כוכב","הרי מפורש בסוגייתנו: "אמר רב: מעין המיטלטל - טהור, וזהו בארה של מרים".","125","","4191","True","True","False","","119","95.86.91.187","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24658","24653","היוכל להחכימנו","07/11/12 13:48","כב חשון","תשע"ג","13:48","כדי","היוכל להחכימנו:

א. היכן מצא בכתבי הקודש ש י ב ש ה הבאר?

ב. כיצד התניידה עמהם במדבר 40 שנה?","249","","4191","True","True","False","","202","79.183.208.132","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24659","24653","ציטוט מכתבי האר"י ז"ל","07/11/12 13:51","כב חשון","תשע"ג","13:51","בתר ממוצע","ב'שער הגלגולים' מובא: " בלכתך דרך ים טבריה אל חמי טבריה באמצע הדרך ממש במקום שיש דקלים רבים בשפת הים ההוא, מכוון כנגד מגדל אחד אשר בראש ההר שם הוא בארה של מרים". ברור מכאן שבאר מרים, על פי האר"י (כפי שמובא בידי תלמידו ר' חיים ויטאל),

בספר 'נגיד ומצוה' מוסיף גם מוסיף לאיתור המדויק של המקום. ר' יעקב צמח, שבמחצית הראשונה של המאה היז' לסה"נ עסק רבות בפרסום כתבי יד גנוזים של ר' חיים ויטאל, מביא בספרו זה תיאור מדויק יותר של המקום, מפי ר' חיים ויטאל, ובו מסופר איך שר' חיים ליווה את רבו לטבריה על מנת 'ללמוד ממנו זאת החכמה': " כשאני חיים באתי אצל מורי ז"ל [האר"י הקדוש] ללמוד ממנו זאת החכמה הלך מורי ז"ל לטבריה והוליכני עמו... וכשהיינו מהלכים בספינה בתוך המים, כנגד העמודים של בית הכנסת הישן, אז לקח מורי ז"ל כוס אחד ומילא אותו מים מבין העמודים, והשקה לי אותם המים, ואמר לי: עכשיו תשיג בזאת החכמה, כי אלו המים ששתית היו מבארה של מרים. ומאז ואילך התחלתי ליכנס בעומק החכמה הזאת".

בעת המצור על טבריה בשנת 1742 הזכיר הרב חיים אבולעפיה את בארה של מרים בטבריה כרומזת אל השכינה אשר תגן על טבריה מפני סולימאן אל-עדאם‏","138","","4191","True","True","False","","769","193.27.93.1","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24688","24653","לא שומע דברי קבלה? - ציטוט משולחן ערוך","07/11/12 15:17","כב חשון","תשע"ג","15:17","בתר ממוצע","רבי יוסף קארו בשולחן ערוך מציין מנהג לשאוב מים מהבאר במוצאי שבתות ולשתות מהם, כיוון שקיימת אמונה כי בארה של מרים מתגלגלת בכל הבארות ויש למים אז סגולת מרפא‏‏‏.

שולחן ערוך, אורח חיים, סימן רצט, סעיף א‏. אמונה זו מוזכרת בכתבי הרמ"ע מפאנו - ספר גלגולי נשמות - אות מ, ובספר הכלבו","138","","4191","True","True","False","","224","193.27.93.1","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24664","24656","רש"י? אלו דברי רב בגמרא!","07/11/12 14:02","כב חשון","תשע"ג","14:02","Almuaddib","","107","","4191","False","True","False","","140","77.126.189.217","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24733","24656","השאלה לגבי עד איזה זמן נטלטלה הבאר.","08/11/12 08:33","כג חשון","תשע"ג","08:33","יהודי_קדום","לתקופת המדבר לא ראיתי שנחלקו פה הדעות.","233","","4190","True","True","False","","150","79.183.185.174","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24720","24658","באר מרים בטלה במות משה ע"ה כבתוספתא","07/11/12 22:48","כב חשון","תשע"ג","22:48","יהודי_קדום","סוטה יא,ד: " ר' יוסי בר' יהודה אומר כיון שיצאו ישראל ממצרים נתמנו להן ג' פרנסים טובים [אלו] הן משה ואהרן ומרים בזכותן נתנו להם שלש מתנות באר ועמוד ענן ומן באר בזכות מרים עמוד [ענן] בזכות אהרן מן בזכות משה מתה מרים בטלה הבאר וחזרה בזכות משה ואהרן מת אהרן בטל עמוד הענן וחזרו שניהם בזכות משה מת משה בטלו שלשתן ולא חזרו שנאמר (זכריה יא) ואכחיד את שלשת הרועים בירח אחד וגו' והצרעה לא עברה את הירדן אלא עמדה על שפת הירדן וזרקה בהן מרה."","233","","4191","True","True","False","","219","79.183.185.174","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24732","24659","רק תיקון קטן במחילה מכבודו:","08/11/12 08:26","כג חשון","תשע"ג","08:26","יהודי_קדום","אין אלה כתבי האר"י , האר"י ז"ל כמעט ולא כתב.","233","","4190","True","True","False","","188","79.183.185.174","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24683","24664","צודק","07/11/12 15:11","כב חשון","תשע"ג","15:11","בתר ממוצע","רק רש"י מבאר שגם היתה נודדת

"זהו בארה של מרים. שהיה מתגלגל עם ישראל במדבר בזכותה של מרים דכתיב (במדבר כ) ותמת שם מרים וסמיך ליה ולא היה מים לעדה"

ומכאן תשובה לשאלתך "אם היתה בים התיכון, כיצד דילגה אל הכינרת? "

כפי שהתגלגלה ממקום למקום במדבר כך התגלגלה לכנרת....","138","","4191","True","True","False","","197","193.27.93.1","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24703","24683","אבל... לפי הירושלמי היתה בכנרת לכתחילה","07/11/12 17:03","כב חשון","תשע"ג","17:03","Almuaddib","הנה, ירושלמי כתובות פרק יב:

ונשקפה על פני הישימון אמר רבי חייה בר בא כל מי שהוא עולה להר הישימון וראה כמין כברה קטנה בים טיבריא זו היא בארה של מרים

ומנגד, אצלנו בבבלי, במסכת שבת:

א"ר חייא הרוצה לראות בארה של מרים יעלה לראש הכרמל ויצפה ויראה כמין כברה בים וזו היא בארה של מרים



אלא מדרשים סותרים הם, וכמוהם יש כהנה וכהנה במקורותינו.","107","","4191","True","True","False","","234","77.126.189.217","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24704","24688","הרי אתה מחזק את דברי, לא בכנרת היא!","07/11/12 17:06","כב חשון","תשע"ג","17:06","Almuaddib","שהרי לפי ציטוט זה, בכל הבארות היא מתגלגלת, ודוקא במוצאי שבתות.


אגב, שים לב, מנהג הוא המבוסס על "קיימת אמונה".


למי אאמין יותר, לדברי תנאים המצויים בגמרא, או לאמונה עממית?


ולאיזה תנא עלי להאמין, לזה הקובע שבאר מרים בים התיכון, או לזה הקובע כי היא בכנרת?



אגב ציטוטים מהשו"ע, אתה מקיים מנהג כפרות, או נוהג כדברי השו"ע?","107","","4191","True","True","False","","211","77.126.189.217","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24741","24703","תקרא את תגובתי עניתי על כך","08/11/12 11:12","כג חשון","תשע"ג","11:12","בתר ממוצע","בתגובה הראשונה "נמצאת בטבריה בכנרת" התיחסתי לסתירה וכתבתי 4 תירוצים

מעותק שוב

לגבי הקושיה המתבקשת הרי בגמרתינו מפורש שזה הר הכרמל (כביכול חיפה), מוסבר במפרשים כי:

1) יש פה גרסה משובשת של לשון "הר הכרמל"
2) ניתן מהר הכרמל לצפות אל טבריה - תירוץ קצת דחוק.
3) ישנו הר הצופה לטבריה ושמו דומה להר הכרמל...
4) בכל מקרה מכיון שזה מעין נודד ניתן לתרץ כי היה פעם בחוף חיפה ועבר לים כנרת","138","","4190","True","True","False","","212","193.27.93.1","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24742","24704","תקרא לפני שאתה מגיב","08/11/12 11:16","כג חשון","תשע"ג","11:16","בתר ממוצע","לא זכור לי כי השו"ע מצטט "אמונה עממית" אלא אם כן הדברים מבוססים.

כמו כן ציינתי את דברי רבי חיים ויטל זצ"ל

ולגבי הסתירה כבר עניתי 4 תירוצים - מעתיק שוב

לגבי הקושיה המתבקשת הרי בגמרתינו מפורש שזה הר הכרמל (כביכול חיפה), מוסבר במפרשים כי:

1) יש פה גרסה משובשת של לשון "הר הכרמל"
2) ניתן מהר הכרמל לצפות אל טבריה - תירוץ קצת דחוק.
3) ישנו הר הצופה לטבריה ושמו דומה להר הכרמל...
4) בכל מקרה מכיון שזה מעין נודד ניתן לתרץ כי היה פעם בחוף חיפה ועבר לים כנרת","138","","4190","True","True","False","","271","193.27.93.1","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24721","24718","עכשיו מצאתי גם את זה:","07/11/12 22:53","כב חשון","תשע"ג","22:53","יהודי_קדום","כאן ","233","","4191","True","True","False","","157","79.183.185.174","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24723","24720","עי' תענית ט.","08/11/12 00:34","כג חשון","תשע"ג","00:34","כדי","","249","","4190","False","True","False","","148","79.183.208.132","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24727","24723","אה"נ: הכא כהתם במות משה נסתלקה הבאר","08/11/12 07:09","כג חשון","תשע"ג","07:09","יהודי_קדום",""...והלא מרים מתה בניסן ואהרן באב ומשה באדר אלא מלמד שנתבטלו ג' מתנות טובות שנתנו על ידן ונסתלקו כולן בירח אחד..."","233","","4190","True","True","False","","176","79.183.185.174","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24736","24727","יפה. אז אני מניח שהבנת...","08/11/12 09:27","כג חשון","תשע"ג","09:27","כדי","","249","","4190","False","True","False","","206","79.177.213.132","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24743","24732","נכון זה דברי חיים ויטל","08/11/12 11:29","כג חשון","תשע"ג","11:29","בתר ממוצע","וכמובן הכל מפי הקדוש של רבינו האר"י ז"ל","138","","4190","True","True","False","","206","193.27.93.1","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24737","24736","מה הייתי צריך להבין שלא הבנתי מלכתחילה","08/11/12 10:17","כג חשון","תשע"ג","10:17","יהודי_קדום","כשהבאתי את התוספתא?
האם יש הבדל משמעותי בין התוספתא שהבאתי לתענית שהביא?

אני לא רואה הבדל.","233","","4190","True","True","False","","142","79.183.185.174","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24747","24741","ראה תשובה למטה","08/11/12 12:05","כג חשון","תשע"ג","12:05","Almuaddib","

כתובות אינטרנט נלוות:
תירוצים של קש וגבבא","107","","4190","True","True","False","","146","87.68.34.202","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24746","24742","תירוצים דחוקים של קש וגבבא","08/11/12 12:03","כג חשון","תשע"ג","12:03","Almuaddib","1.
בכל פעם שיש לך קושיא בגמרא, אתה תטען שזו גרסה משובשת? ולתומי חשבתי שזו שיטתם של בעלי ביקורת המקרא.
אם זו גרסא משובשת, כפי שאתה טוען, מה היא הגרסה האמיתית? האם יש לך בסיסי כלשהו לטענה זו?

2.
מהר הכרמל לא ניתן לצפות אל הכינרת. זה לא תירוץ דחוק, זה סתם לא נכון. אתה יכול לקחת מפה ולראות בדיוק אילו רכסים בגליל מסתירים וחוסמים את קו הראיה.

3.
אם יש הר הצופה אל הכנרת ושמו כרמל, היכן הוא? למה לא להמציא שהכנרת זה בעצם שם אחר למפרץ חיפה, אם כבר ממציאים סיבות, אפשר להמשיך הלאה, לא?

4.
אם זה מעין נודד, שפעם הוא כאן ופעם שם, איך אפשר לקבוע שהוא דוקא במקום מסויים? הרי גם בירושלמי וגם בבבלי, לא אמרו שלפעמים הוא כאן. אמרו שהרוצה לראותו - יעשה כך וכך, כי כאן הוא נמצא!","107","","4190","True","True","False","","308","87.68.34.202","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24748","24746","ובכן רבותיי, לא הייתה כלל מנורה במקדש!","08/11/12 12:28","כג חשון","תשע"ג","12:28","כדי","מדוע?
אוכיח את צדקת טענתי ביושר אינטלקטואלי בלתי מעורער ובלוגיקה רהוטה שאבי הלוגיקה המודרנית היה מחוויר לצידה:

הרי לאחד מן התנאים עמדה המנורה צפון ודרום, ולאחר - מזרח ומערב. ברור הוא ששתי דיעות אלו אינן עולות בקנה אחד.

משכך, המסקנה היא כמובן: לא הייתה כלל מנורה בבית המקדש.

אה שכחתי, גם מזבח החיצון לא היה. גם אבנט לכה"ג לא היה מעולם.

(ויש לברור עוד הרבה מוץ, אך די בזה לעת עתה)","249","","4190","True","True","False","","236","79.177.213.132","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24749","24746","מותר לשהות על גבי קש וגבבא","08/11/12 12:34","כג חשון","תשע"ג","12:34","בתר ממוצע","אם תשהה קצת עם התגובות ולא תתנצח כל הזמן בסוף התבשיל יהיה לך טעים

מהחתולה ברחת לים הגדול ועכשיו לקש וגבבא העיקר לא לוותר,

מותר לרדת מהעץ לפעמים זה לא מוריד מכבודך רק יוכל להוסיף......

לא מתים מקושיות ולמרות שיש קושיות על תירוצים זה לא סוף העולם, אפשר לקרוא שוב את הדברים בנחת זה לא תירוצים שלי מהמותן.

אחרי הכל גדולי עולם מעידים כאן עדות יש על מה לסמוך זה ברור לכל בר דעת.","138","","4190","True","True","False","","194","193.27.93.1","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24757","24746","- תשובה לסעיף 3.","08/11/12 14:58","כג חשון","תשע"ג","14:58","דוד כוכב","מה לעשות, אבל זהו לשון רבינו חננאל מסכת שבת דף לה ע"א:

"רבי נחמיא אומר משתשקע החמה עד שיעור כדי הילוך חצי מיל זהו בין השמשות אמר רבי (נחמי') [חנינא] הרוצה לידע שיעורו של ר' נחמיה יניח חמה בראש הכרמל וירד ויטבול בימא של טבריא ויעלה וזהו שיעור של ר' נחמיה.
א"ר חייא הרוצה לראות בארה של מרים יעלה בראש הכרמל ויצפה ויראה כמין כברה בים וזהו בארה של מרים אמר רב יהודה אמר רב מעין המטלטל מטהר זה היא בארה של מרים".

לפי רבינו חננאל, גם בבבלי מדובר בים כינרת כבמדרשי א"י, והכרמל איכשהו השתרבב לכאן. ולפי זה גם ניחא לשון יניח חמה בראש הכרמל, הרי מדובר בשמש השוקעת ומיקומה במערב. וכך החמה ממש בראש ההר.

דומה לזה, ראה שיעור של הרב זלמן קורן, החל מהדקה 9:15 אודות ההוה אמינא בגמרא בגיטין ז' שעכו נמצאת כביכול במזרח א"י.","125","","4190","True","True","False","","182","95.86.91.187","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24750","24748","אילולא דמסתפינא, הייתי...","08/11/12 12:50","כג חשון","תשע"ג","12:50","Almuaddib","אמנם בדרך כלל אני משתדל להמנע מלענות לך, שהנצחנות לחם חוקך ולא דיון, אך מאחר ואחרים יקראו את דבריך ועלולים לשתות מהמיים הרעים, שים לב לכשל הבסיסי שבדבריך:

אין חולק על כך שהיתה מנורה. יש מחלוקת היכן עמדה.

אין חולק על כך שהיתה באר במדבר, יש מדרש על באר מרים - ומדרשים סותרים על מה שקרה לבאר זו לאחר מות מרים.

מי שטוען שהיתה באר, ועם מות מרים לא היתה יותר, מי שטוען שהיא בים התיכון כיום, ומי שטוען שהיא בכנרת - מסכימים כולם שהיא היתה - אבל חולקים לגמרי מה עלה בגורלה.


אני בטוח שאפילו אתה, למרות שאתה מסונוור מתאוות ההתנצחות, תצליח להודות בכך שהדוגמא שלך אינה דומה לכלום.



ברור לי שאצטער על שעניתי לך, משום שעד היום הוכחת שאתה ממהר לעלוב באנשים כשאתה ניצב מול טעויותיך, אבל אני מודה בחולשותי, ולא הצלחתי להתאפק הפעם.","107","","4190","True","True","False","","335","87.68.34.202","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24752","24748","יש כשל לוגי חמור בדברי כבודו","08/11/12 12:56","כג חשון","תשע"ג","12:56","יהודי_קדום","במחילה.
בלוגיקה אין אמןנה ומסורת מאב לבן עד היום.
הלוגיקה מכילה טענות ומסקנות עפ"י כללים רבים ומורכבים. אף לא אחת מהם ומהן לא מתקיימת בדברי כבודו.","233","","4190","True","True","False","","225","37.26.147.245","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24751","24749","גדולי עולם מעידים שאין באר אחרי מות מרים","08/11/12 12:52","כג חשון","תשע"ג","12:52","Almuaddib","גדולי עולם מעידים שהיא בכנרת

גדולי עולם מעידים שהיא בים התיכון



וגדולי עולם מעירים לך כי לא כל המדרשים הם עובדות, ויש בהם משלים, ויתכן כי כשאתה רואה מדרשים סותרים, תדע שלא הכל ברור.


אבל למה ללכת לכאן, לך ישירות לסתירות קשות יותר.



בת כמה היתה רבקה אמנו בעת נישואיה ליצחק?","107","","4190","True","True","False","","171","87.68.34.202","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24756","24750","ניתוח קולע!!!","08/11/12 13:50","כג חשון","תשע"ג","13:50","כדי","לא הייתי יכול לנסח את ניתוח האופי טוב ממך.
רק מחילה, דומני שעמדת מול מראה.
(וכבר כתבתי לו בעבר המשל עם הדג התלוי, ולמה לא נזהר?).

ואולי, במטותא, יואיל נא להפנות או לצטט מדרש הטוען "שהיתה באר, ועם מות מרים לא היתה יותר".
והיה וכאשר המצא ימצא כזה, אמשיך את הדיון.

וכהפקת לקחים מן העבר: לצורך דיוננו - מדרש אמרתי, ולא אבן עזרא (אל דאגה, אפשר לפתוח בירי. הכנתי כבר תריסים ומגינים להשתלחות הבאה עם החיצים הנוטפים דמגוגיה בדבר יחסי לאב"ע. ואני מוסיף את המילה - כביכול).


נ.ב
אשמח אם הדיון, לפחות מעתה, יהיה לגופו של עניין ולא לגופו או נופו של גולש.","249","","4190","True","True","False","","260","79.177.213.132","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24753","24751","נו באמת","08/11/12 13:18","כג חשון","תשע"ג","13:18","בתר ממוצע","רבי חיים ויטל ידע תלמוד בבלי וירושלמי ואף על פי כן מעיד עדות ניצחת","138","","4190","True","True","False","","164","193.27.93.1","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24755","24752","ידעתי יקירי ידעתי...","08/11/12 13:21","כג חשון","תשע"ג","13:21","כדי","","249","","4190","False","True","False","","152","79.177.213.132","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24759","24753","התוספתא מול ר' חיים ויטל. אתה הכרעת","08/11/12 15:09","כג חשון","תשע"ג","15:09","Almuaddib","זרקת דברי התנא והעמדת במקומם דברי רח"ו.","107","","4190","True","True","False","","139","87.68.34.202","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24761","24756","כבר הביאו לך תוספתא דמסכת סוטה. "בטלו"","08/11/12 15:12","כג חשון","תשע"ג","15:12","Almuaddib","מאחר וכנראה נשמטו ממך דברי יהודי קדום לעיל, הריני להפנות אותך שוב לדברי התנא בבריתא, תוספתא דסוטה, שם במפורש שעם מות משה בטלו שלושת הניסים הללו - בהם בארה של מרים.

לא כתוב שנגנזה בים, לא שעברה לבארות במוצאי שבת - כתוב שבטלה.

בטלה עם מות מרים, חזרה, ועם מות משה בטלה סופית.","107","","4190","True","True","False","","187","87.68.34.202","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24758","24757","ליתא בגמרא שלנו, ודומני שגם בכתב"י אין","08/11/12 15:05","כג חשון","תשע"ג","15:05","Almuaddib","ואין צורך לומר שמנוסח זה, השאלה תתחדד - וכי יכול אדם ללכת מהכרמל, להספיק לטבול בכנרת ולחזור, בזמן הליכה של חצי מיל?


שני כרמל במקורותינו, אחד ליד הים התיכון, והשני בדרום הר חברון.","107","","4190","True","True","False","","142","87.68.34.202","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24760","24758","הלא ידעת","08/11/12 15:11","כג חשון","תשע"ג","15:11","דוד כוכב","שדברי ר"ח דברי קבלה מהגאונים, ונוסחותיו הן עצמן מקור. ויתכן שבמקום כרמל צ"ל ארבל.
וראה את דברי הרב זלמן קורן ותרווה נחת.","125","","4190","True","True","False","","146","95.86.91.187","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24795","24759","לא זרקתי כלום","11/11/12 12:49","כו חשון","תשע"ג","12:49","בתר ממוצע","העמדתי את התשובות במקומן ואתה נשארת דבוק בעמדתך

יש עדות נצחת לא ניתן לערער.....","138","","4187","True","True","False","","144","193.27.93.1","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24764","24760","אם כרמל יכול להיות ארבל","08/11/12 15:23","כג חשון","תשע"ג","15:23","Almuaddib","טבריה יכול להיות חיפה.


אם דבריו הם קבלה מהגאונים - מדוע אתה מחליט לתקן את הכרמל שבדבריו?

והדרה לדוכתא - וכי מצינו כרמל ליד הכנרת?","107","","4190","True","True","False","","195","87.68.34.202","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24763","24761","מעולה! בערך כמו הזכוכית הלבנה...","08/11/12 15:16","כג חשון","תשע"ג","15:16","כדי","","249","","4190","False","True","False","","188","79.177.213.132","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24765","24763","לא ירדתי לעומק דבריך. התסבירם?","08/11/12 15:24","כג חשון","תשע"ג","15:24","Almuaddib","","107","","4190","False","True","False","","171","87.68.34.202","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24769","24764","כי כל המקורות עוסקים בכינרת","08/11/12 15:56","כג חשון","תשע"ג","15:56","דוד כוכב","בעוד שהבבלי שהוא המקור היחיד העוסק בכרמל, גם בו מבאר ר"ח שמדובר בכינרת.
ועוד, שלמדרשי א"י יש יתרון בעניני הכרת הארץ על דברי הבבליים. קרוב מאוד לכך כתב הב"י שהבאתי כאן לקראת הסוף.","125","","4190","True","True","False","","156","95.86.91.187","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24770","24765","בהחלט.","08/11/12 16:18","כג חשון","תשע"ג","16:18","כדי","התכוונתי לדברי התוס' בב"מ (כט:) ובחולין (פד:), שכבר העירונו שבלשון חז"ל המונח בטל אין משמעו בדווקא לכלייה סופית בדבר ללא שורש וענף, אלא לביטול הדבר מהאופן שהיה לפני כן. ע"ש בדבריהם. ועי' בתוס' מגילה (ג.) ובשו"ת לב חיים ח"א סי' ח. ועי' למרן החיד"א בספר דבש לפי (מערכת הבי"ת אות יט) בשם תוס' הרא"ש (סוטה מח:). ומכבר העירותי מכך ע"ד הרש"ש בסוף סוטה, ואכ"מ.

שלב הבא. בידינו מדרש אחד שאומר שהבאר שנסתלקה. מדרש אחר שאומר שבטלה. ועוד אחד שאומר שהבאר נמצאת בטבריה (ואולי במקום אחר. לא רלוונטי כעת). כלל בסיסי בפרשנות הוא שכל שיש בידינו להשוות מדרשים וכתבי חז"ל, נשווה [עי' בשו"ת תשב"ץ חלק ד חוט המשולש טור ב סימן יד: דכלל גדול בידינו אפושי בפלוגתא לא מפשינן וכל היכא דמצינן לפרש הלשון אפילו בדוחק כדי להשוות דעות הפוסקים מפרשינן ליה הכי אפילו בדוחק. עכ"ל. והוא דיבר על הפוסקים שצריכים לפרש דבריהם יותר, וכ"ש שכן הוא בדברי חז"ל עצמם דאפושי פלוגתא לא מפשינן. ועי' בתוס' נדה (ח:). ועי' בברכי יוסף סי' תרפח ס"ק טו. וכ"כ גם הגר"ח פלאג'י בספור ציון לירושלים, ואמ"א עתה].

כאמור, כבר הורנו בעלי התוס' בנידון כעין שלנו ממש, שכאשר יש מקור אחר המכריח להוציא את מילת בטל ממשמעותה הסתמי, ניחא לן למיעבד הכי מאשר לומר שאלו שתי דיעות. ובשגם הא בידן הכלל האיתן, שגם בעלמא, אפושי פלוגתא לא מפשינן.

והנה, למען האמת, גם אם לא היה בידינו כללים אלו, האמת תורה דרכה שהפירוש בתוספתא הוא שלא שימשה עוד במתכונתה הקודמת, ולא שבטלה לגמרי. שהרי בגמ' הנוסח הוא "נסתלקה", ומריהטת כל הלשון שם משמע שפשוט חדלה לתפקד בתור מתנה כמקדם, ולא שאיננה קיימת. ואם כן, יגיד על התוספתא רעו - ש"ס דילן - שזהו הפירוש שם במילת "בטלו".


ומאוד קיצרתי מאפס הפנאי.","249","","4190","True","True","False","","435","79.177.213.132","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24828","24768","ניתן להשגה","12/11/12 14:43","כז חשון","תשע"ג","14:43","בתר ממוצע","כפי שמעיד רבי חיים ויטל...","138","","4186","True","True","False","","152","193.27.93.1","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24774","24769","הבבלי מביא את דברי רבי חיא, תנא ישראלי","08/11/12 22:35","כג חשון","תשע"ג","22:35","Almuaddib","","107","","4190","False","True","False","","135","87.68.34.202","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24773","24770",""גט שנתתי לך - בטל"","08/11/12 22:00","כג חשון","תשע"ג","22:00","Almuaddib","ראשית, אף התוספות אינם קובעים שכל "בטל" אינו ממש בטל, אלא לגבי הזכוכית הלבנה. לכל היותר תוכל לטעון שיש מקרים בהם - לשיטת הוספות - בטל אינו בטל ממש.

וכי מצאת מי שטען זאת לגבי בארה של מרים, בפירוש התוספתא?

ועוד. הרי התנא בבריתא אינו אומר "בטלה" לגבי הבאר בלבד, אלא "בטלו" - על שלוש המתנות. אם אתה טוען שכאן בטלו אינו בטלו ממש, הרי שיש גם עוד מעמוד הענן ומן המן. תינח המן, תוכל לצאת בדוחק מהצנצנת, אבל עמוד הענן? וכי יש גנוז במקום כלשהו את עמוד הענן? נגנז בכנרת בין העמודים?


עד כאן לגבי בטל שאינו בטל ממש אלא רק כאילו בטל.


טעותך השניה, והיא חמורה מהראשונה, היא שאתה מערב דברי אגדה בפסיקת הלכה. צטטת את הכלל הידוע הבא:
"דכלל גדול בידינו אפושי בפלוגתא לא מפשינן וכל היכא דמצינן לפרש הלשון אפילו בדוחק כדי להשוות דעות הפוסקים..."

וכי יש מי שטוען זאת כלפי מדרשי אגדה??? על מחלוקות בהלכה בלבד נקבע כלל זה, כפי שצטטת בעצמך לעיל, ולא מצינו מי שסבר כך לגבי מדרשים, שהללו סותרים זה את זה פעמים רבות מספור, ואין בכך מאומה, ועיין דברי התוספות ביבמות סא: "...וצריך לומר דמדרשות חלוקים זה על זה".


ואחרון אחרון חביב - דרשנותך במלה נסתלקה פועלת כנגדך. שהרי התוספתא עצמה קובעת בריש פרק י"א כי משמתה מרים נסתלקה הבאר ולא היה מים לעדה, ורק אחר כך מספרת שחזרה, ואז "משמת משה בטלו". הרי התוספתא עצמה כותבת שבטלה אחרי שכתבה שנסתלקה ושבה.


על כרחך, מדרשים חלוקים הם.","107","","4190","True","True","False","","208","87.68.34.202","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24827","24772","כנראה כוונתך לתמונה זו","12/11/12 14:41","כז חשון","תשע"ג","14:41","בתר ממוצע","","138","jpg","4186","False","True","False","","204","193.27.93.1","0","24621","שבת|לה ע"א","0-jpg"),new Message("24796","24773","אל תבהל להשיב","11/11/12 17:05","כו חשון","תשע"ג","17:05","כדי","כל הודעתך רצופה שגיאות, ומכף רגלה ועד ראשה לא מצאתי בה מתום. חלקן משום חסרון ידיעה, חלקן משום חוסר שימת לב, וחלקן מסיבות אחרות.

הבה נסקלנה ממומיה:

א. כתבת שהתוס' אינם טוענים שכל לשון בטל הוא לגמרי - תשמע, מה היינו עושים בלעדיך...

ב. כתבת שלכל היותר ישנם מקרים שלדעת תוס' "בטל" אינו בטל לגמרי - טעות. זה לא "לכל היותר", אלא הם הם דברי התוס' בעצמם שלעיתים בטל אינו במשמעות של ביטול גמור.

ג. הקשית האם מצאתי מי שאומר זאת לגבי באר מרים - אשאלך: האם מרן החיד"א (בספר דבש לפי. ציינתי למעלה מקור מדוייק) מצא מי שאומר זאת במפורש לגבי "בטל כבוד תורה"? האם ר' חיים פלאג'י (כנ"ל) מצא מי שאומר כן במפורש בנידונו? לא ולא. ומנין להם העוז? והתשובה: לא מכבר למדנו ששואלים את האדם אחרי מותו: הבנת דבר מתוך דבר? וק"ל. ואם תשאל, וכי מה ההכרח לומר כן, תשובתך בצידך - ההכרח הוא השוואה עם מקורות אחרים שנראים לכאורה סותרים (וכפי שיתבאר). אגב, ההכרח הזה, הוא הוא היה ההכרח של התוס' להטביע כלל זה...

ד. שאלת, אם נפרש לשון בטל שאינו לגמרי לגבי הבאר, איך יתפרשו שאר המתנות? - על זאת אענך: מטונך, וממקום שבאת - שהנה אתה רוצה לפרש שעצם הדבר בטל, והנה בקידושין (לח.) מבואר שאכלו בנ"י את המן יותר מחודש אחרי ז' באדר. והרי נאמר בברייתא שלאחר מות משה בטלו או נסתלקו כולם! אלא מאי אית לך למימר, שלא "עצם הדבר" נתבטל, אלא בטלו "המתנות", כלומר שמעתה ואילך לא קיבלו זאת בתור מתנה כמו המצב שבטרם פטירתו, אבל בהחלט יתכן ש"עצם הדבר" שכבר ניתן להם במתנה ימשיך להתקיים אלא שלא תהיה עליו תורת מתנה. והכ"נ לגבי באר מרים, שבטלה ממתכונתה הקודמת, בתור מתנה לעם ישראל, ולא שבטלה במציאות (או שיבשה...).

ה. טענת בנוגע לכלל שלא מרבים מחלוקת, שלא נאמר לגבי מדרשים אלא רק בפסיקת הלכה - טעות. אין ספק שכאשר אנו ניצבים בפני סתירה חזקה כראי מוצק, נרים את ידינו ונודה שמדרשים חלוקים הם, אך כאשר יש בידינו להטיל שלום ביניהם, זאת הדרך שנלך בה וזה המעשה אשר נעשה.
יש ע"כ חבילות חבילות של ראיות. ואיני חפץ להאריך יותר מדי בדחיית דבריך, רק אוכל להביא דוגמא קטנה, אחת מיני מאות, כיוון שהיא דווקא מפרשת השבוע שלנו - ידוע הדרש שהביא רש"י על "ויתרוצצו הבנים בקרבה". ובספר פני דוד להרב חיד"א (אות ג) הביא קושיית האחרונים מסנהדרין (צא:) שם מסקינן שיצה"ר שולט רק כאשר ננער לצאת ממעי אמו. וראה שם כמה נתעצמו גדולי הראשונים והאחרונים (ר' יהודה החסיד, ר' ישעיה הראשון, מהרש"א, אמרי נועם, אהבת חסד, מהר"ם בן חביב) בסתירה זו, וכמה כרכורים כרכרו סביב לקושיא זו, אך ראה זה פלא! - לא עלה על דעת אף אחד מהם להפטיר כלאחר יד - "מדרשות חלוקים הם".
ואוכל לשלוח אותך עוד לתוס' גיטין (נה:) ותוס' שבת (פז.) ותוס' חגיגה (יב.) ותוס' יבמות (צח.) ועוד ועוד, ומשם תבין שמה שרצית לחלק בין מדרש להלכה, בטל, והפעם - כפשוטו.
(ומה שהביא מתוס' יבמות, מעניין שכאן (אות י) נשכח ממנו).

ו. מה שכתבת מלשון התוספתא - כבר התבאר ביטולו ממה שכתבתי לעיל באות ד, ותורף דבריי שבטלה מהיותה מתנה, ולא שבטלה במציאות.","249","","4187","True","True","False","","254","109.64.194.12","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24776","24774","- ומצטט אותו בשונה מהירושלמי","09/11/12 01:22","כד חשון","תשע"ג","01:22","דוד כוכב","ראה בירושלמי (נוסח ונציה כוילנא) מסכת כלאים פרק ט ה"ג:
"אמר רבי חייה (בוילנא חייא) בריא כל מי שהוא עולה להר ישימון ומצא כמין כברה בים טיבריא זו היא בורה של מרים".

וכן בירושלמי (נוסח ונציה כוילנא) מסכת כתובות פרק יב ה"ג:
"רבי חייה בר בא כל מי שהוא עולה להר הישימון וראה כמין כברה קטנה בים טיבריא זו היא בארה של מרים".


על הזיהוי של הר הישימון - הר תורען.
מצורף צילום, ההר בצד שמאל, מערבית לטבריה ולקיבוץ לביא.
זיהוי מוזר, נראה רחוק מדאי מכדי לאבחן כברה בים.","125","jpg","4189","True","True","False","","399","95.86.91.187","0","24621","שבת|לה ע"א","0-jpg"),new Message("24799","24796","אפרופו ויתרוצצו, אוסיף כירכור","11/11/12 18:41","כו חשון","תשע"ג","18:41","דוד כוכב","כמאן דאמרינן בהושענות על דוד נעים זמירות ישראל:
לְמַעַן חֵיָךְ מְכַרְכֵּר בְּשִׁיר. הַמְלַמֵּד תּוֹרָה בְּכָל כְּלֵי שִׁיר.

בבראשית כה, כב וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ.
בתרגום אונקלוס: ודחקין, וכן בתרגום 'יונתן' וירושלמי ואדחיקו, וכמו במסכת טהרות פרק ח משנה ב:
"ר' יוסי אומר אם מסר לו תיבה מלאה בגדים בזמן שהיא רוצצת טמאין מדרס אם אינה רוצצת טמאין מדף".
פירש הרמב"ם: וכבר פירשנו כי רוצצת לחוצה.
וכן בברטונורא: בזמן שהיא רוצצת - שהכיסוי דוחק הבגדים מחמת שהיא מלאה ביותר.
וכן שם במסכת טהרות פרק ח משנה ח:
"רבי יוסי אומר אף שתים אינן מצטרפו' אלא א"כ היו רוצצות משקה".
פירש הרמב"ם: "וענין רוצצות משקה שיהא משקה מבוצר בין שתי חתיכות הרי כאלו חברן".
וכן בברטונורא: "לעולם אין משקה מחבר עד שיהיה משקה דוחק ועומד בין שתי החתיכות".
וכן יש הרבה בתוספתא על טומאה רוצצת, פירוש, לחוצה, כלומר שאין מעליה חלל טפח.
ובמסכת בבא מציעא דף קה ע"ב:
"תניא: היה נושא משאוי על ראשו ותפילין בראשו, אם היו תפילין רוצצות - אסור, ואם לאו - מותר".
ופירש רש"י: "רוצצות - מתמעכות תחת המשא".
ובמסכת חולין דף עא ע"א:
"טומאה רצוצה בוקעת ועולה עד לרקיע".
ובמסכת חולין דף קכה ע"ב:
"בטומאה רצוצה בין ב' מגדלים עסקינן".
ופירש רש"י: "רצוצה - כל דבר שאין לו מקום ריוח קרי רצוץ ופחות מטפח לאו חלל הוא ונקרא מה שבתוכו רצוץ".

ורש"י על התורה, רשב"ם, ואבן עזרא, פירשו ויתרצצו מלשון ריצה, כמדרשו בבראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשה סג (כב):
"ויתרוצצו הבנים וגו' ר' יוחנן וריש לקיש ר' יוחנן אמר זה רץ להרוג את זה וזה רץ להרוג את זה, ר' שמעון בן לקיש אמר זה מתיר ציוויו שלזה וזה מתיר ציוויו שלזה".
דעת ר"ל מובאת בבעל הטורים:
"ויתרצצו - זה הולך אחר צו את בני ישראל וזה הולך אחר ע"ז דכתיב (הושע ה, יא) הואיל הלך אחרי צו. זה מתיר צוויו של זה וזה מתיר צוויו של זה".
ובחזקוני פירש לשון שבירה, כמו כי רצץ עזב דלים, וירוצץ אסא.","125","","4187","True","True","False","","261","95.86.91.187","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24818","24799","הדברים שכתב הם חיזוק לדברי חכמים","12/11/12 08:04","כז חשון","תשע"ג","08:04","יהודי_קדום","שלימדונו שלא לשאול ולהקשות על הגיונם וכו' של המדרשים. במקרה זה המדרש על בארה של מרים.

הדברים שנכתבו כאן על פסוק מפה"ש יפים במקומם - אך כשהם מובאים כאן, באשכול זה, הם גורמים לי להיכשל במחשבה שיש כאן רמז לביקורת והבעת דעה שהצדדים המשתתפים נחלקים לשני סוגים:
1. "זה הולך אחר צו את בני ישראל ...
2. ...וזה הולך אחר ע"ז"

וכן לאורך הדברים שכתב.

לדעתי הדברים מיותרים (לא בתכנם חלילה, אלא במקומם ובהקשרם המתקבל ע"י חסרי דעת כמוני).

ומאליו ברור שיימצאון בזה המקום אנשים שעפ"י תפיסתם יזהו את ראובן עם 2 ואת שמעון עם 1. וכו' וכו'. חבל.

באשכול זה בחרתי להעלות את מחיר מילותיי וע"כ בחרתי ב-"משתוקא" למרות שכולו דברי תורה - השאלות וענפיהם אינם לקוחים ממקומות עליהם חלוקות הדעות ביחס לקדמותם ובודאי שעוד יותר יהיו הדברים ד"ת לשם שמים אם נוציא את התארים שניתנו לת"ח כאן.","233","","4186","True","True","False","","168","79.183.172.73","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24820","24799","הזכרת לי מעשה שהיה בעיירתנו","12/11/12 09:55","כז חשון","תשע"ג","09:55","Almuaddib","מעשה שהיה בעיירתנו, עיירה נידחת, שטעטל ומאמע במזרח חבל פודלסיה, אשר מצוי כיום בין ליטא, בלארוס ופולין. מקום בו אחב"י ישבו מדורי דורות, לאחר ששמעו מקז'ימז' הראשון, מלך פולין בקראקוב, כי פה-לין, ובאו.



ומעשה שהיה, כך היה:

מוישה-גאנעב, הגנב הקטן ועבריין הצעצוע של השטעטל, נלב"ע, לא עלינו מוקדם מדי.

כמנהג קהלות היהודים, מבגדד שעל שני הנהרות ועד גרמניה שעל הריין, נקבצו בני העיירה ללוות את הנפטר בדרכו האחרונה, מפתח ביתו ועד לבית העלמין שמחוץ לעיירה, שהיה מוקף בעצי ערבה בוכיה, כמנהג המקום.

האדמה היתה קפואה, אך אנשי החברא קדישא עשו את מלאכתם, חפרו וסידרו, ובתוך זמן קצר עמדו כולם מעל הקבר, והמתינו.


מנהג ישראל הוא להספיד את הנפטר, ולהפליג בשבחו ככל הניתן. מנגד, גם מקובל היה בשטעטל כי דינא דאוריתא דינא, ואסור באיסור חמור להוציא דבר שקר מן הפה.


עמדו כולם נבוכים, שכן לדבר סרה במת אסור, אך גם לשקר אסור. קשה היה למצוא דבר בשבחו של המת שלא יגרום לאיסור מדבר שקר תרחק.

נשאו כולם את פניהם לרב, ר' שלוימאלע קראצמעך, שיצילם ממבוכתם.


ראה הרב ר' שלוימאלע קראצמעך כי כלתה אליו עצת כולם, והרי מלך לשדה נעבד, אין יכול הוא להמלט מחובתו, נזדקף ונעמד מעל הקבר, ונשא את דבריו בהאי לישנא:


"נו, מוישה גאנעב, מה אוכל לומר עליך? לעומת האבא שלך זכרונו לברכה, שכולנו כאן עדיין זוכרים אותו ואת תנואת ידו, היית ממש צדיק גמור."





ואכמ"ל","107","","4186","True","True","False","","292","87.68.249.45","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24819","24818","לאחר מחשבה שלישית ורביעית אני מוסיף:","12/11/12 09:47","כז חשון","תשע"ג","09:47","יהודי_קדום","ידועה, לכל הותיקים ודאי, השקפתי לגבי הקבלה החדשה ומה היו חילופי הדברים בעניין זה.

מאז ראש השנה השנה התבגרתי והשכלתי ואני משתדל מאוד להיפנות רק אל המכנה המשותף שבלימוד התורה.

דרך זו הביאה לי לשלווה והיום בעלי הפלוגתא שלי עוזרים לי (בפניה אישית) בעצה ובלימוד מפעם לפעם.","233","","4186","True","True","False","","193","79.183.172.73","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24823","24819","ההקשר הוא מקרי לחלוטין","12/11/12 10:28","כז חשון","תשע"ג","10:28","דוד כוכב","לא היתה לי שום כוונה לרמז.
רק כיון שהוזכרה מילת ויתרוצצו מפרשת השבוע כתבתי את פירושה הנכון לענ"ד.

לדעתי אתה מאוד צודק. אין תועלת בויכוחים בענינים שהפכו ל'השקפה/פוליטיקה", בהם הדעה נקבעה מראש ואין סיכוי לשנותה. ולא עוד, אלא שהם מתבוססים במשקעים אישיים מיותרים, ומתובלים בעוונות חמורים לרוב.","125","","4186","True","True","False","","133","95.86.91.187","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24825","24820","הערה צדדית","12/11/12 10:44","כז חשון","תשע"ג","10:44","דוד כוכב","אם התגובה היא להודעתי, עלי להודות שלא הבנתיה.
אך הערה לענין 'תנואת ידו'. היתה לי הוה אמינא שהוא מלשון נאה, אך פירוש זה לביטוי אינו אפשרי באתרא אחרינא שכתבתו.","125","","4186","True","True","False","","139","95.86.91.187","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24826","24820","אויש... שכחת את סוף המעשה!","12/11/12 12:54","כז חשון","תשע"ג","12:54","כדי","תם הספדו של רב קראצמעך, והקברנים החלו להוריד את מוישה אחר כבוד למנוחתו האחרונה. והנה אך נגעו קצות אצבעות רגליו של מוישה באדמת עיירתנו הקפואה, נרעד כל גופו ולפתע השמיע גרונו חרחורים. הקברנים שאחזוהו, אחזתם בעתה ונמלטו על נפשם. כל הקהל שם נקפאו על עמדם, לא מהשלג שהלך ונערם, אלא מגודל התדהמה ועוצמת המעמד. עיני כולם היו נשואות ודרוכות למראה הדרמה שהתרחשה מול עיניהם.

והנה, מול פיהם הפעור של הכל, הזדקף מוישה והפנה חדות את מבטו לעבר רב קראצמעך, תוך שהוא נועץ בו עיניים חודרות. עין בעין יראו. איושה התפשטה בכל הקהל, היא הלכה וגברה עד שמוישה נעמד מלא קומתו והורה באצבעו על רב קראצמעך. הס הושלך בין כולם. או אז קרא מוישה בגרונו ולא חשך, כאשר היה בחיים חיותו: האתה זה רב קראצמעך? הלעוקצני אתה אומר? הלא השמים ביני ובינך שאתה הוא זה ששלחתני לעשות את מעשי הקונדס וחלקת עמי ברווחים, וגדול המחטיאו. הפראק שעליך הוא כמרדעת על גב החמור, והוא רק כיסוי לאישיותך האמיתית. וכך המשיך לגולל הדברים.

פני רב קראצמעך חפו. הוא לא מצא ידיו ורגליו, ורצה שתבלע אותו האדמה. אין החי יכול להכחיש את המת-החי, לכן המוות נבחר לו מבושה, ואף הוא "נפל" לקבר שיועד למוישה, והאדמה אכן בלעתהו.

יצתה בת קול ואמרה: "בור כרה ויחפרהו, ויפול בשחת יפעל. ישוב עמלו בידו ועל קדקודו חמסו ירד".

בעלי השמיעה החדה הבחינו בקול היוצא מן הבת קול (עי' תוס' סנהדרין יא.) אשר אמר: "כשנגמרות הטענות, מספרים סיפורים"...


- סוף -","249","","4186","True","True","False","","246","109.64.194.12","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("24840","24827","כן כן","12/11/12 20:57","כז חשון","תשע"ג","20:57","אמלתראות","http://heichalhanegina.blogspot.com/2007/07/significance-of-miriams-well.html

וכאן עוד בויקישיבה, ובחדשות

והנה תמונה כהיום

מישהו יודע בדיוק איפוא זה?","267","jpg","4186","True","True","False","","365","68.199.173.180","0","24621","שבת|לה ע"א","0-jpg"),new Message("24911","24840","מישהו מזהה את המקום היום? איפוא זה?","15/11/12 15:29","א כסלו","תשע"ג","15:29","אמלתראות","רוצה לשתות ממי באר ","267","","4183","True","True","False","","195","68.199.173.180","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("30954","24840","לפנים יהודים התפללו בה","11/10/13 04:11","ז חשון","תשע"ד","04:11","אמלתראות","ראה בחבת ירושלים וכן בשערי ירושלים:

"אצל הים יש חורבות ישנים רבים והם מתליסר בי כנישתא לרב אמי ורב אסי ושם מונחים עמודים אין מספר ואבנים גדולים. בה מתפללים לצל דרום :"

וראה מאמר מופלא מסטפנסקי ועוד מאמר מסכם","267","","3853","True","True","False","","336","68.199.173.180","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("30826","24911","לאמיתה של תורה","08/10/13 22:49","ד חשון","תשע"ד","22:49","אמלתראות","ראה בקישור זה","267","","3856","True","True","False","","286","68.199.173.180","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("30897","30826","מצאתי את שאהבה נפשי","09/10/13 20:05","ה חשון","תשע"ד","20:05","אמלתראות","הופעת כתבי הקודש באמצע הקובץ, במקום בו מתחיל הקובץ לפנות לעבר הלכות
המקדש, הלכות בעלות מימד הסטורי, רומזת, כי כתבי הקודש (הנקראים בכל לשון) הם
מוקד הקדושה המאפשרת התחדשות ויצירה גם בתקופה של גלות והסתר פנים.

קישור למאמר המלא עמוד 20","267","","3855","True","True","False","","309","68.199.173.180","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("30898","30897","לי אין ספק שכמיהתו העזה לבית המקדש","09/10/13 20:33","ה חשון","תשע"ד","20:33","יהודי_קדום","היא מעלה גדולה ומבורכת כידוע. ובע״ה יזכה במהרה להיות הקבלן של אמלתראות פתח האולם. אולם לא מצאתי קשר לבארה של מרים בעמוד 20. האם כיון שם לנושא אחר?

התשלום עבור בניית האמלתראות יבוצע בצורה ממוחשבת ישירות לחשבון הבנק של כבודו באמצעות חברת yehuda200","233","","3855","True","True","False","","163","37.26.146.177","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("30904","30898","חזק חזק!","10/10/13 00:42","ו חשון","תשע"ד","00:42","אמלתראות","הקישור קשור לקשר שלפניה ודו"ק בתכלית הבאר של מרים דוקא בטבריא.

אולי נתחיל מעכשיו לתת ממון לאסקרו למה לחכות עד דקה אחרונה.","267","","3854","True","True","False","","224","68.199.173.180","0","24621","שבת|לה ע"א",""),new Message("31426","30954","האמת על בין העמודים","04/11/13 19:45","א כסלו","תשע"ד","19:45","אמלתראות","ראה בשיעור\\הרצאה כאן","267","","3829","True","True","False","","215","68.199.173.180","0","24621","שבת|לה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);