var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=24495;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("24495","0","ארץ ניתנה ביד רשע?","04/11/12 09:06","יט חשון","תשע"ג","09:06","Almuaddib","בעוונו של אדם - מתה אשתו.

בעוונו של אדם - מתים בניו.

ולדברי רבי - אפילו בניו קטנים, שברור שבעוונם הם לא יכולים הם למות.




השופט כל הארץ לא יעשה משפט?","107","","4199","True","True","False","","976","77.126.189.176","0","0","שבת|לב ע"א",""),new Message("24500","24495","זה גופו המשפט...","04/11/12 10:39","יט חשון","תשע"ג","10:39","בתר ממוצע","הרי ברור שאדם קיבל סימנים רבים לפני קבלת העונש וכנראה זה לא הספיק

אז "האיתותים" גברו עד כדי כך...(רחמנא ליצלן)...","138","","4199","True","True","False","","177","193.27.93.1","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24535","24495","לא 'אפילו' אלא דוקא - בניו קטנים","05/11/12 02:12","כ חשון","תשע"ג","02:12","דוד כוכב","על הבנים הגדולים כתוב: לֹא יוּמְתוּ אָבוֹת עַל בָּנִים וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת אִישׁ בְּחֶטְאוֹ יוּמָתוּ (דברים כד, טז).
אלא שאיש ואשתו הם יחידה אחת לכמה עניינים. גם המשפחה כולה היא יחידה אחת, אפילו לענין המצוה הראשונה, שגיבשה את עם ישראל כעם - קרבן פסח, מצות העשה שמשום כך היא היחידה בכרת, נוסף על המילה שגם היא תפקידה דומה. וכל זה שלא כמקובל בתרבות המערבית הממעיטה בחשיבות התא המשפחתי, וכל אדם חי לעצמו.","125","","4198","True","True","False","","118","95.86.91.187","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24539","24495","לגבי אשתו יש לך קושיה מהתורה עצמה","05/11/12 05:35","כ חשון","תשע"ג","05:35","קותי","שמות פרק כב

(כא) כָּל אַלְמָנָה וְיָתוֹם לֹא תְעַנּוּן:
(כב) אִם עַנֵּה תְעַנֶּה אֹתוֹ כִּי אִם צָעֹק יִצְעַק אֵלַי שָׁמֹעַ אֶשְׁמַע צַעֲקָתוֹ:
(כג) וְחָרָה אַפִּי וְהָרַגְתִּי אֶתְכֶם בֶּחָרֶב וְהָיוּ נְשֵׁיכֶם אַלְמָנוֹת וּבְנֵיכֶם יְתֹמִים: פ

אם הוא מענה יתום ואלמנה מה חטאה אשתו ומה חטאו בניו שיענשו בעונש של יתמות ואלמנות.

התשובה היא שבבית יודעים מה קורה והם ידעו שעינה ושתקו ולכן נענשו
ואם לא ידעו הם לא יענשו

יתכן ועל דרך זו יש להבין את האמרות האלו","217","","4198","True","True","False","","218","46.116.221.186","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24572","24495","הוספת הבהרה, לטובת שלומי אמוני ישראל","05/11/12 16:06","כ חשון","תשע"ג","16:06","Almuaddib","נרמז לי מאחורי הפרגוד כי כמה איסטניסים(1) נפגעו מכותרת הודעתי דלעיל, כמו גם מתוכנה.

ראשית, לטובת אלו שלימוד התנ"ך נשלל מהם והם סובלים מחסכים בתחום זה, עלי לציין כי הכותרת דלעיל היא ציטוט מדבריו של איוב, במהלך הדיון שלו עם רעיו, כנגד תשובותיהם. וכך אמר איוב:

וַיַּעַן אִיּוֹב, וַיֹּאמַר.
אָמְנָם, יָדַעְתִּי כִי-כֵן; וּמַה-יִּצְדַּק אֱנוֹשׁ עִם-אֵל.
אִם-יַחְפֹּץ, לָרִיב עִמּוֹ-- לֹא-יַעֲנֶנּוּ, אַחַת מִנִּי-אָלֶף.
חֲכַם לֵבָב, וְאַמִּיץ כֹּחַ-- מִי-הִקְשָׁה אֵלָיו, וַיִּשְׁלָם.
הַמַּעְתִּיק הָרִים, וְלֹא יָדָעוּ-- אֲשֶׁר הֲפָכָם בְּאַפּוֹ.
הַמַּרְגִּיז אֶרֶץ, מִמְּקוֹמָהּ; וְעַמּוּדֶיהָ, יִתְפַּלָּצוּן.
הָאֹמֵר לַחֶרֶס, וְלֹא יִזְרָח; וּבְעַד כּוֹכָבִים יַחְתֹּם.
נֹטֶה שָׁמַיִם לְבַדּוֹ; וְדוֹרֵךְ, עַל-בָּמֳתֵי יָם.
עֹשֶׂה-עָשׁ, כְּסִיל וְכִימָה; וְחַדְרֵי תֵמָן.
עֹשֶׂה גְדֹלוֹת, עַד-אֵין חֵקֶר; וְנִפְלָאוֹת, עַד-אֵין מִסְפָּר. ...

...אֶרֶץ, נִתְּנָה בְיַד-רָשָׁע, פְּנֵי-שֹׁפְטֶיהָ יְכַסֶּה; אִם-לֹא אֵפוֹא מִי-הוּא.


חז"ל, כשקבעו אלו ספרים יכנסו לתנ"ך ואיזה ישארו בחוץ, התלבטו על ספר קהלת, על יחזקאל, וזכור לטוב חנניה בן חזקיה בן גרון, והדברים ידועים.
על תהילים היתה שאלה? על איוב? על ירמיהו?

האם מישהו צינזר את דברי משה כאשר שאל את ה' הוֹדִעֵנִי נָא אֶת-דְּרָכֶךָ ?

האם מישהו חשב למחוק את דברי אסף במזמור ע"ג בתהילים? והרי דבריו חמורים היו: וַאֲנִי--כִּמְעַט, נָטָיוּ רַגְלָי... כִּי-קִנֵּאתִי, בַּהוֹלְלִים שְׁלוֹם רְשָׁעִים אֶרְאֶה. כִּי אֵין חַרְצֻבּוֹת לְמוֹתָם וּבָרִיא אוּלָם.

וכן שאל הנביא ירמיהו מַדּוּעַ דֶּרֶךְ רְשָׁעִים צָלֵחָה.


גם חז"ל לא נמנעו משאלות אלו, וסיפורו של אחר, לא נמחק מהבבלי או מהירושלמי, כשם שגורלו המר של רבי עקיבא, או של רבי חוצפית המתורגמן לא צונזרו.


מי שלא מסוגל לענות על שאלות - שלא יְלמד אחרים. לא ילדים ספר בראשית (מעשה קין, מעשה תמר, מעשה ראובן), ולא מבוגרים גמרא. חס וחלילה, עלול הוא למצוא שייצר כופרים, שכן כאשר עמדו הם בפני שאלות - סתם את פיהם בקש ובגבבא.

"דע מה שתשיב" - מצווה היא על המורה לתלמידו, לפני שמגיעים לאפיקורס.


והאמת והשלום אהבו. לא רק השלום, האמת והשלום.


















(1) איסטניס הוא יפה נפש, עדין נפש. אין בכינוי זה לרמוז לגנאי כלשהו, שהרי רבן גמליאל העיד על עצמו כך, ראו משנה, מסכת ברכות פרק ב'.","107","","4198","True","True","False","","181","77.126.189.176","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24624","24495","בדרך הפשט","06/11/12 23:34","כא חשון","תשע"ג","23:34","נחמן","אולי ככה:

אם כל הסיבה למה הקב"ה האריך את חיי אשתו, היא בגלל תועלת כלשהי שהיא תורמת לבעלה [אפ' שמגיע לה למות מצד העבירות שלה], ממילא אם יש לו עוונות, לוקחים ממנו עזר כנגדו כעונש על עוונותיו.

כלומר כאן מדברים רק לגבי זכויות הבעל באושר הנישואין או להיות אבא, ולא מדברים כלל על צד האשה.

אולי הכוונה שהיא מתה עבורו אבל היא חיה עבור עצמה.

כגון שבאים עדים שנפלה במים שאין להם סוף, והיא עלתה מצד אחר.

היא מתה עבור בעלה, והיא חיה עבור עצמה. [אמנם זה רחוק שהיא תיכשל בא"א בגלל עוונות בעלה].","182","","4197","True","True","False","","159","82.242.204.206","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24627","24495","אשתו וילדיו הקטנים נפגעים כי הם","07/11/12 01:36","כב חשון","תשע"ג","01:36","יהודי_קדום","קניינו. זאת האמת שבכאן כל השאר מסביב.","233","","4196","True","True","False","","120","79.176.158.96","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24542","24535",""איש ואשתו הם יחידה אחת" ?!","05/11/12 06:21","כ חשון","תשע"ג","06:21","Almuaddib","והרי על שלוש עבירות נשים מתות בשעת לידתן, ולא בעליהם מתים על הגשר?

שהרי איש בחטאו יומת.","107","","4198","True","True","False","","152","77.126.189.176","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24551","24539","וכך אמרו במסכת שבועות דף לט ע"א:","05/11/12 08:52","כ חשון","תשע"ג","08:52","דוד כוכב",""וכל עבירות שבתורה ממשפחתו לא? והכתיב: (ויקרא כ') ושמתי אני את פני באיש ההוא ובמשפחתו! ותניא, אמר ר"ש: אם הוא חטא, משפחתו מה חטאת? לומר לך: אין לך משפחה שיש בה מוכס שאין כולה מוכסין, ושיש בה לסטים שאין כולה לסטים, מפני שמחפין עליו".","125","","4198","True","True","False","","136","95.86.91.187","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24550","24542","על ההבדל זה יש תשובה לרא"ש","05/11/12 08:49","כ חשון","תשע"ג","08:49","דוד כוכב","והובאה מסקנתו בשו"ע אה"ע סימן ט סעיף ב. ויש לדון בדבריו.


והבעלים לא מתים בגלל האשה? אין צורך בגשר...

מסכת יבמות דף סג ע"ב:
"כמה רעה אשה רעה - דכתיב: ומוצא אני מר ממות את האשה, אי בגוה משתעי קרא, כמה רעה אשה רעה שהכתוב מגנה, אי בגיהנם משתעי קרא, כמה רעה אשה רעה שגיהנם נמשלה בה".

מסכת סנהדרין דף קי ע"א:
"היינו דכתיב (משלי י"ד) חכמות נשים בנתה ביתה - זו אשתו של און בן פלת, ואולת בידה תהרסנה - זו אשתו של קרח".

במסכת יבמות דף סג ע"א:
"אמר רבי אלעזר, מאי דכתיב: אעשה לו עזר כנגדו? זכה - עוזרתו, לא זכה - כנגדו. ואיכא דאמרי, ר' אלעזר רמי: כתיב כנגדו וקרינן כניגדו! זכה - כנגדו, לא זכה - מנגדתו".

מסכת שבת דף יא ע"א:
"כל רעה - ולא רעת אשה".

מסכת סנהדרין דף ק ע"ב:
"אשה רעה - צרעת לבעלה".


אבל תתכן גם תשובה יותר יסודית.
האשה מתה בעוונה שלה, אלא שאם האיש היה זכאי ולא היה חוטא גם הוא, לא היתה מתה עליו אשתו. וגם ההיפך קורה ראה בקישור זה. ואפילו בכל הקרובים והידידים, כדברי ספר החינוך המובא שם.
דוגמא ברורה לכך, "מתה עלי רחל". גם היא כשלה בגנבתה ואפילו לא סיפרה לבעלה, וגם הוא חטא בכך שלא שילם את נדרו, כמבואר במדרשים.","125","","4198","True","True","False","","765","95.86.91.187","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24567","24551",""וּבְמִשְׁפַּחְתּוֹ" במעביר מזרעו למולך","05/11/12 12:56","כ חשון","תשע"ג","12:56","קותי","מדוע נתקע המולך באמצע פרשת עריות?
ויקרא פרק יח

(כ) וְאֶל אֵשֶׁת עֲמִיתְךָ לֹא תִתֵּן שְׁכָבְתְּךָ לְזָרַע לְטָמְאָה בָהּ:
(כא) וּמִזַּרְעֲךָ לֹא תִתֵּן לְהַעֲבִיר לַמֹּלֶךְ וְלֹא תְחַלֵּל אֶת שֵׁם אֱלֹהֶיךָ אֲנִי יְקֹוָק:
(כב) וְאֶת זָכָר לֹא תִשְׁכַּב מִשְׁכְּבֵי אִשָּׁה תּוֹעֵבָה הִוא:

אחת הדרכים (הנלוזות) לטפל בעריות במשפחה זה להגלות מי שיודע או מי ששותף או מי שיכול להדליף למקום אחר תוך שמירת פאסדה של "הכל בסדר" .דבר שהיה מקובל אצל הגויים לשלוח בני משפחה כאלו למנזרים.

לכן מופיעה "משפחה" בעניין המולך כי זאת דרך כביכול מכובדת לפתור את הבעיה של המשפחה.","217","","4198","True","True","False","","208","46.116.221.186","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24630","24627","תשובה זו תוכל לומר על ילדיו הקטנים בלבד","07/11/12 08:18","כב חשון","תשע"ג","08:18","Almuaddib","וכי אשתו של איש היא קניינו?


האם יכול הוא למכור אותה?


האם הוא יכול לחבול בה?


האם יכול לשמש עמה אם היא טוענת כי הוא מאיס עליה?



גם לגבי ילדיו הקטנים, למרות דברי הרמב"ם, קשה לומר כי הם קניינו. אפילו הרמב"ם מסייג זאת רק לגבי קטנים שעדיין אינם בני דעת. כלומר, כשהם בני דעת, לא יכול להיות שייפגעו בעוון אביהם, ודוק שם.","107","","4196","True","True","False","","182","77.126.189.217","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24647","24630","בודאי, כי יקח איש אשה, האשה נקנית","07/11/12 13:10","כב חשון","תשע"ג","13:10","דוד כוכב","אבל הוא לא יכול למכור, ולא לחבול, אפילו בעבדו הכנעני שקנינו קניין הגוף שהוא קנין יותר מוחלט - אסור לחבול.
ובכל זאת יש לקנין הזה משמעויות מסויימות.

בהחלט מדובר רק בילדיו הקטנים - עד לברכת ברוך שפטרני. ואחד הפירושים לברכה הוא שמעתה הם לא ייענשו בגללו.","125","","4196","True","True","False","","110","95.86.91.187","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24649","24630","לגבי קטנים ציינתי זאת בכותרת לגבי","07/11/12 13:17","כב חשון","תשע"ג","13:17","יהודי_קדום","אשתו:
היה ברור לי שאין כלל להעלות על הדעת שאשתו וילדיו הם קניינו כקניין חפצא . ומכאן גם התשובה הברורה לשלוש השאלות האחרונות ששאל .

כלומר: פשוט שהאשה אינה נקנית כחפץ (גם כאשר קנאה בכסף - מחייב שני עדים וכו') אלא קונה הבעל ממנה בהסכמתה וברצונה את זכותה להינשא לאיש זה, לו ולא לאחר, (כתובה לבד , כידוע, אינה עושה קידושין) ולאחר שנקנתה על ידו היא 'אשת איש' שלו ורק שלו על כל הדינים המשתמעים מכך.

גם העובדה שכל נכסיה של האשה שייכים לבעל מצביעים על קניין.

במובן הנ"ל האשה היא קניינו של הבעל, ונראה:

.מסכת קידושין ב.: "האשה נקנית בשלש דרכים...בכסף..."
שם רש"י הק' : "האשה נקנית. לבעלה" וכן ועוד מפרשים מדגישים "נקנית -לבעל".
הרמב"ם ספר נשים א,ג: " וכיון שנקנית האשה ונעשית מקודשת אע''פ שלא נבעלה ולא נכנסה לבית בעלה הרי היא אשת איש והבא עליה חוץ מבעלה חייב מיתת ב''ד ואם רצה לגרש צריכה גט: "

(אני זוכר שיש דעה במפרשים שמוכיחים מהגמרא שקניין האשה הוא קניין המקביל בכל לכל הקניינים, לצערי אין בידי כרגע היכלת למצוא זאת)

עוד אפשר לפרש שאשה היא קניין כספו של הבעל עפ"י מסכת כתובות ב: בהשוואה שעושה שם הגמרא בין אשה חולה לבהמה חולה.

ועתה לשאלתו שפתחה את האשכול:

התשובה חייבת לבוא במסגרת הנאמר בגמרא ע"י חכמים באותו זמן, מסגרת זו היא אמצעי להחיל את דבריהם של חז"ל ב"איום": "אם לא תקיים... ייפגעו הקרובים לך, קנייניך " וכו'. ומאחר ואשה נחשבה קניין בעיני עמי הארץ (רואים טעות זו לצערנו גם היום) נכללה אף היא בנכסי הבעל שייפגעו.

כשהשאלה שבכותרת נשאלת היום על היום התשובה ודאי שונה ודאי שתימחק ממנה המילה קניין במה שקשור לאשתו.

אבל ברור שעניין שכל הנאמר "בעון..." - גדול עלי מאוד.","233","","4196","True","True","False","","135","79.176.158.96","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24650","24647","נשתכח ממך ריש מסכת קידושין","07/11/12 13:24","כב חשון","תשע"ג","13:24","Almuaddib","והרי מדוע לא תנא "האיש קונה" אלא "האשה נקנית" - משום שאינה נקנית אלא לדעתה.

לא קניין רגיל יש כאן. מישהו שואל את הפטיש אם הוא מסכים להיקנות?","107","","4196","True","True","False","","123","77.126.189.217","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24660","24647","לא קשור לשאלתו","07/11/12 13:52","כב חשון","תשע"ג","13:52","נחמן","כן קניין או לא קניין זה לא קשור לשאלה, למה היא מתה בעוון בעלה?

פשוט לכל בר דעת שביום כיפור דנים את האשה לפי זכויות ועבירות שלה ולא לפי אלו של בעלה.

כבר כתבת את הביאור שמדובר כשהזכות לחיות של האשה הוא רק בזכות בעלה אבל מדה כבר היתה ראויה למות, ובעוון בלעה הוא מאבד את אשתו.","182","","4196","True","True","False","","125","82.242.204.206","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24665","24649","מה שכתב:","07/11/12 14:04","כב חשון","תשע"ג","14:04","דוד כוכב",""גם העובדה שכל נכסיה של האשה שייכים לבעל מצביעים על קניין".

הדבר בלשון הגמרא הוא כך:
"אמרו לו: הואיל וזכה באשה לא יזכה בנכסים?!" (מסכת כתובות דף עח ע"ב).
אבל תשובת רבן גמליאל: "אמר להם: על החדשים אנו בושין, אלא שאתם מגלגלין עלינו את הישנים", נראה לי לפרש שזו אכן טענתו, קנין האשה אינו כקנין עבד, ולא קנאה לנכסיה או להשתעבד בה בכדי. אלא שתיקנו קנין נכסיה באושא מפני צרכי השעה.","125","","4196","True","True","False","","106","95.86.91.187","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24655","24650","ומה עם ר"פ אלמנה?","07/11/12 13:43","כב חשון","תשע"ג","13:43","כדי","היינו יבמות (סו.).

ועי' גיטין (עז:) שבאמת אין גופה של האישה קנוי לו, אך זה כלל לא מפקיע ממעשה הקידושין שם קניין. ועי' בירושלמי שהביאו התוס' ביומא (יג:).
ואין להתפלא ע"כ שזה לא מקביל ממש לקניין ממון, שכן גם קניין ממון הוא לא חד גוני - קניין הגוף, קניין לפירות, קניין על תנאי, קניין להבא, קניין לזמן וכו'. וכן גם כאן, האשה קנויה לו לדברין מסויימים.","249","","4196","True","True","False","","161","79.183.208.132","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24661","24650","כתבתי שזה אינו קנין רגיל","07/11/12 13:54","כב חשון","תשע"ג","13:54","דוד כוכב","ואגב כל קנין אינו מוחלט.
ובכל אופן לדברי הרמב"ם שצוטט לעיל, כילדים כאשה, קנין זה דיו לענין העונשין. אם לא תעדיף את ההסבר האחר.

ואין קושיה מהפטיש. עבד עברי פעמים שמוכרים אותו בי"ד בגנבתו שלא ברצונו, ופעמים שמוכר הוא את עצמו בעוניו. בין כך ובין כך קי"ל כרבא שגופו קנוי. גם נכרי יכול למכור את עצמו לעבד כנעני.","125","","4196","True","True","False","","133","95.86.91.187","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24663","24661","הרמב"ם מזכיר בניו הקטנים, אשתו מזכיר?","07/11/12 13:59","כב חשון","תשע"ג","13:59","Almuaddib","ראה בפרק ו' להלכות תשובה. רק בניו הקטנים שטרם הגיעו לכלל דעה מוזכרים. אשתו? אשתו לא מוזכרת, ודבריך לעיל "כילדים כאשה", שגגה בידיך.","107","","4196","True","True","False","","127","77.126.189.217","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24690","24663","אני מבין דבר מתוך דבר","07/11/12 15:41","כב חשון","תשע"ג","15:41","דוד כוכב","מקור הרמב"ם בענין הבנים מפורש בגמרתנו כמובן, ופה מוזכרת גם האשה. וטעמו הרי מבואר באשה יותר, שהרי בשלמא דמי וולדות שלו, בשלמא בתו - יכול להשיאה ולמכרה לשפחה (ובאותה פרוטה אגב, למ"ד, - עדות לאופי קנין האישות), אך במה בניו שלו?
ולא סביר שהרמב"ם נתכוין לחלוק על הגמרא במחצה.
אבל אפשר אכן לומר שכוונת הרמב"ם שבאשה הטעם אחר כמו שכתבתי לעיל, דמיירי כשהיא כבר ברת עונשין מצד עצמה.

ואגב, בשו"ת הרא"ש כלל נג סימן ח שהזכרתי לעיל כתוב דוקא ההיפך:
"וכן נמי לטעם דמזל גרם, נראה לי דהאשה מזלה רע, שאנשיה מתים, ודבר זה תלוי במזל. כי חיי האדם ופרנסתו תלוי במזל, אם נולד בשעה שיש לו להיות עשיר או עני. והאשה כלואה בבית, ואינה יכולה להתפרנס ע"י עצמה, אם לא שהבעל מפרנסה, ונגזר על אשה זו שימותו בעליה, כדי שתחיה כל ימיה בעוני ואין מי שיפרנסנה. וטעם זה לא שייך באיש, כי הוא מפרנס את עצמו, ואין פרנסתו ע"י אשתו".
וצ"ע אם לסברה זו (בשו"ת הרמב"ם אינו סובר כן) יש באברך בזה"ז דין קטלן מה שאין בזוגתו.","125","","4196","True","True","False","","117","95.86.91.187","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24684","24665","צודק, כוונתי לפירות נכסיה","07/11/12 15:13","כב חשון","תשע"ג","15:13","יהודי_קדום","","233","","4196","False","True","False","","75","79.183.185.174","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24708","24690","אני מבין הרמב"ם ההיפך ממך","07/11/12 18:02","כב חשון","תשע"ג","18:02","Almuaddib","שהרי הדגיש רבינו דוקא שאין בהם עדיין דעת.

לא קטנים שמתחת גיל 13, אלא דוקא אלו שעדיין אין בהם דעת.

והרי אשתו בת עונשין, ואינה קטנה, ומחוייבת במצוות וכו'.


וכן משמע מהמשנה עצמה. האשה נדונה על עברותיה שלה, ובעוון אלו ואלו מתות בשעת לידתן וכו'.
אם היתה כבניו הקטנים - לא היתה מתה בעוונותיה כלל, אלא רק בעוונות בעלה, ואכמ"ל.","107","","4196","True","True","False","","154","77.126.189.217","0","24495","שבת|לב ע"א",""),new Message("24717","24708",""יצאו... וקטן - שאין בהן דעת" (יומא מג.)","07/11/12 20:02","כב חשון","תשע"ג","20:02","דוד כוכב","שאין בהן דעת זו ההגדרה לתחת גיל בר מצוה, כידוע. וכוונת הרמב"ם לדברי הגמרא "מתים כשהן קטנים".
זהו תנאי בבנים, לא באשה.
אבל אם זה נוח לך, תוכל להעמיד שמדובר גם באשתו קטנה. אלא שזה לא יעלה עם דברי המדרש בענין מיתת רחל שהיתה גדולה וגם ילדה בנים.

מהמשנה אין סתירה, יתכן שתמות מעון שלה או גם מעון שלו.
ק"ו שאין סתירה לפי ההסבר שכתבתי שאינה מתה עד שלשניהם יהיה עון.","125","","4196","True","True","False","","103","95.86.91.187","0","24495","שבת|לב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);