var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=24144;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","49"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("24144","0","שאלה שמעיקה עלי כבר רבות....","25/10/12 15:52","ט חשון","תשע"ג","15:52","הראל ג","כתוב בדף יב. "תניא דבי ר' ישמעאל יוצא אדם בתפילין בערב שבת עם חשיכה מאי טעמא... חייב אדם למשמש בתפילין בכל שעה ושעה.. "
וכך פסק מרן השו"ע מובא בסימן רנ"ב סעיף ו .

מצינו בגמרא בבא- מציעא פרק אלו מציאות דף כא: הנחה שהניח רב יצחק: "אדם עשוי למשמש בכיסו בכל שעה ושעה" במקרה שמדובר בסכום כסף..

נשאלת השאלה: לכאורה אם הסיבה היא המישמוש האם יהיה מותר לצאת גם בסכום כספי ערב שבת עם סמוך לחשכה ?","347","","4204","True","True","False","","1067","95.86.113.71","0","0","שבת|יב ע"א",""),new Message("24146","24144","ברוך הבא! לצאת בכסף אסור.","25/10/12 16:16","ט חשון","תשע"ג","16:16","דוד כוכב","לא מצאנו היתר לצאת בערב שבת עם חשיכה עם סכום כסף.
בתפילין "חייב אדם למשמש". לכן אין לחשוש שיהיו כאלו שלא ימשמשו.
ואילו במסכת בבא מציעא דף כא ע"ב: "אדם עשוי למשמש בכיסו בכל שעה ושעה".
אני למשל לא ממשמש, בדרך כלל לא איכפת לי כמה יש לי בדיוק. אבל אותה רגילות של רוב אנשים מספיקה על מנת לקבוע שרוב הסיכויים הם שהמאבד התייאש.

וראה כאן.","125","","4204","True","True","False","","177","213.151.35.97","0","24144","שבת|יב ע"א",""),new Message("24158","24144","אפשר לשאול אפילו יותר-","26/10/12 01:14","י חשון","תשע"ג","01:14","amdavid","כמו שבתפילין מצינו שחייב למשמש בהם ולכן מותר לצאת בהם עם חשיכה, כך יהיה מותר לצאת עם כל דבר (כסף, חייט במחטו, לבלר בקולמוסו וכו') שהרי הלכה רבתי לשבתא כד"תניא חנניא אומר חייב אדם למשמש בבגדו בע"ש" (יב.), חייב ממש ומאי שנא מתפילין.
אלא שיש לחלק בפשטות, כאן חייב למשמש בתפילין עצמן וממילא לא ישכחם ויוציאם, וכאן חייב למשמש בבגדו (או בכיסו במימרה השניה) ולא בחפצים המונחים שם בעצמם, והוא עלול לא למצאם, לא למשמש היטב, לא למשמש בכל כיס וכיס, בקיצור לא חייב למשמש בדברים עצמם.","175","","4203","True","True","False","","262","79.176.231.160","0","24144","שבת|יב ע"א",""),new Message("24166","24144","יש לחלק בין משמוש בכיס ומשמוש בתפילין","26/10/12 09:10","י חשון","תשע"ג","09:10","ינון","בס"ד

כמו שכתבו כאן לפני, החיוב למשמש בתפילין גורם לאדם לדעת באופן רציף כל הזמן שיש עליו תפילין ובכך יורד החשש שמא ישכח ויצא כי ודאי לא ישכח ולפני שתחשך יחלוץ תפיליו.

אבל הקביעה המציאותית "אדם עשוי למשמש בכיסו בכל שעה" היא כמובן תלויית המציאות: מתוך איזו מציאות נקבעה קביעה זו?

נלענ"ד שלגבי המשמוש בכיס יש הבדל בין סתם יום של חול לבין ע"ש עם חשיכה: ביום חול רגיל אדם טרוד בעסקיו ויש לו צורך בכיסו, הוא עובר ברחוב, רואה דבר מה, בודק בכיסו ופותח במשא ומתן עם הבעלים ע"מ לקנות אותו. או שהוא עסוק במלאכתו ואזל לו חומר גלם, הוא בודק בכיסו ופונה לקנות את הדרוש לו, וכן הלאה. לכן עשוי האדם למשמש בכיסו - מתוך הצורך התמידי - בכל שעה.
אבל בע"ש עם חשיכה קטן הסיכוי שימצא צורך לכיסו (גם אם יצטרך משהו- לא יהיה מי שיספק לו זאת ואין לו טעם בבדיקת המזומנים שלו), ולכן ניתן לומר שבע"ש עם חשיכה אדם כבר לא עשוי למשמש בכיסו, ונותר החשש שמא ישכח וייצא.

ואולי אפילו ניתן להוסיף שגם בלילה אין אדם עשוי למשמש בכיסו, אבל נפק"מ לדין השבת אבידה אין כאן, כי תולין בכך שנפלו המעות מבעוד יום וכבר משמש בכיסו והתייאש, ומשום ע"ש לא פלוג.","301","","4203","True","True","False","","299","132.69.229.230","0","24144","שבת|יב ע"א",""),new Message("69124","24144","לדעתי התשובה היא אחרת","08/03/20 15:44","יב אדר","תש"פ","15:44","אי ל","האיסור לצאת עם תפילין בשבת הוא איסור דרבנן ולכן מקילים, לעומת זאת האיסור לצאת עם מעות/כסף בשבת הוא דאורייתא ולכן מחמירים בו.","916","","1513","True","True","False","","52","95.86.76.98","0","24144","שבת|יב ע"א",""),new Message("24148","24146","מסברא קשה!!","25/10/12 17:27","ט חשון","תשע"ג","17:27","מאור בן עמרם","לדוד
קשה לומר כמו שכתבת, מכיוון שהחיוב בתפילין הוא שמא יבוא לשכוח מהתפילין (וכך כתב מגן אברהם בשם הב"ח באורח חיים ע"ס כ"ח ס"א).
אבל אדם העשוי למשמש בכיסו זה נתון!!!! (אם תרצה ואם לא האדם ימשמש).

ולכן נראה שבמבחן המציאות (וידוע שהתורה נתנה לאדם ולא לרובוט) אילו לא קבעו לנו חכמים שחייב למשמש בכל שעה ושעה, אז האדם לא ממשמש בתפילין בכל שעה ושעה, ולכן באו חכמים וקבעו לנו שחייב למשמש כדי שימשמש יותר, כי זה לא בטבע האדם למשמש בתפילין.
ועוד כתוב בשערי תשובה בשם תלמידי האר"י אורח חיים ע"ס כ"ח ס"א שבעת לימוד תורה ותפילה לא צריך למשמש. משמע שלא ממשמש כל כך הרבה בתפילין.

ואילו בכסף זה נתון שהאדם ימשמש, ולכן לא הוצרכו חכמים לחייב למשמש כי האדם ימשמש.
דייקא נמי: "עשוי למשמש" שאדם רגיל ונורמאלי, ימשמש בכיסו, כי זה טבעו!!!
ולטענתך שכתבת שאתה לא ממשמש, תדמיין שיש לך בכיס סכום כסף רב, או איזה יהלום. לי נראה שגם אתה תמשמש!!

מכל הנראה לעיל משמע שאדם ממשמש יותר בכסף מאשר בתפילין.
ונראה ששאלת הראל במקומה עומדת!!","348","","4204","True","True","False","","172","95.86.113.71","0","24144","שבת|יב ע"א",""),new Message("24149","24148",""נראה שבמבחן המציאות" של ימינו","25/10/12 17:54","ט חשון","תשע"ג","17:54","יהודי_קדום","ו"במבחן" מספר הפעמים שגבר (כמוני למשל) ממשמש בכיסו היא לאין ערוך קטנה ממשמוש התפילין.
דבריו נכונים יותר, ודאי, לגבי נשים .
בכיסי אני ממשמש פעם בכמה ימים בתפילין אני ממשמש כמה וכמה פעמים ביום.
כי זה בטבע האדם למשמש בתפילין בזמן התפילה והלימוד לבדוק שוב ושוב את מיקומם.

מעבר לכל הנ"ל: יש הבדל מהותי ומשמעותי בין "חייב" ל-"עשוי" - בכל רובד לשוני -כפי שעמד על כך הרב כוכב שליט"א.","233","","4204","True","True","False","","194","79.183.167.238","0","24144","שבת|יב ע"א",""),new Message("24153","24148","תשובה","26/10/12 00:03","י חשון","תשע"ג","00:03","דוד כוכב","גם כפי דבריך שהחיוב בתפילין הוא שמא יבוא לשכוח מהתפילין, ושאדם העשוי למשמש בכיסו זה נתון, אין בזה שום סתירה לדברים שכתבתי: שאחר החיוב - חזקה שכל אחד ואחד ממשמש בתפילין, לכן מותר לצאת בהם, ואילו בכיסו לא כולם ממשמשים. זו עובדהשלא כולם נוהגים כך, ועובדה זו אינה משנה את ההלכה ואינה סותרת את דברי הגמרא, כי די בכך שרוב האנשים ממשמשים בכיסם.

גם אם הייתי ממשמש בכיסי לו היה שם יהלום, מאי נפקא מינה, איסור סקילה בהוצאה בשבת הוא גם בסכום זעום, וזה מה שיש בכיס בדרך כלל, לפחות אצל חלק מהאנשים. לכן קיים חשש שמא ישכח ויוציא.

הדין בעת לימוד תורה ותפילה אינו רלוונטי לדין היוצא בערב שבת, כי בזמן צאתו הוא אינו עוסק בתורה ובתפילה.","125","","4203","True","True","False","","131","213.151.35.97","0","24144","שבת|יב ע"א",""),new Message("24151","24149","ממה שכתבת לעיל","25/10/12 18:52","ט חשון","תשע"ג","18:52","הראל ג","נראה לי ... שצריך להבין שמה שנפסק שם ( בבא- מציעא ) לעניין " יאוש בעלים מדעת" זה לא רק עניני " עשוי " ברמת האדם הפרטי. זוהי סברא שנפסקה להלכה. על סמך סברא זו - אותו מוצא אבידה לא מחוייב במצוות עשה של השבת אבידה ומצד שני לא עובר על איסור גזל דאורייתא. אז קודם כל צריך "לתת קצת יותר כבוד" למונח- "עשוי" , היות שעל פיו נפסקה הלכה הנוגעת בעניני מצוות דאורייתא ואיסורי דאורייתא כמו שהזכרתי לעיל.

ובהקשר למה שכתבת
"כי זה בטבע האדם למשמש בתפילין בזמן התפילה והלימוד לבדוק שוב ושוב את מיקומם"
כתבת את המילים "טבע האדם" טבע ממש כמו שכתב מאור בן עמרם משמעו "עשוי" האדם למשמש כי זהו טיבעו...

והרי הדרכי משה הקצר כתב על הב"י - לעניין חובת משמוש בתפילה : "תמהיני על הב"י שכתב דברים אלו סתם " וכתב ,שנראה לו שכל החיוב הוא על כשהולך עמהן במשך היום ואילו בתפילה אין לחוש.

ועוד - ישנו עוד חיוב אחר למשמש בתפילין בתפילה בזמן קריאת שמע
( עיין סימן סא' ס' כה ) כשאומר: " וקשרתם לאות על ידך" -ימשמש בתפילין יד ואילו כשאומר " והיו לטוטפות בין עניך" - ימשמש בתפילן ראש.
מכאן עוד ראיה לדרכי משה הקצר שכתב שאין צורך מצד האדם למשמש בתפילה.
והרי הוצרכו חכמים לחייב אותנו למשמש משמע שלאו דווקא כל אדם ממשמש באורח קבע בתפילה...
ועוד שלפי מה שכתבת :
"בכיסי אני ממשמש פעם בכמה ימים בתפילין אני ממשמש כמה וכמה פעמים ביום.
כי זה בטבע האדם למשמש בתפילין בזמן התפילה והלימוד לבדוק שוב ושוב את מיקומם"
משמע מדברך: שהינך נוטה לומר שאתה ממש "עשוי" לבדוק שיש עליך תפילין והן מונחות עליך כמו שצריך .
לא מצד החיוב שבדבר. כוונתי היא לא בגלל העובדה שאתה חייב למשמש בהם מדברי סופרים...
וקשה עליך עוד שהרי לא הוצרכת בדבר זה בשעת תפילה חוץ מזמן קריאת שמע
( אליבא דעת הפוסקים שהבאתי )","347","","4204","True","True","False","","133","95.86.113.71","0","24144","שבת|יב ע"א",""),new Message("24152","24151","נפרש "עשוי" ע"ס מה שהביא בבבא מציעא:","25/10/12 21:24","ט חשון","תשע"ג","21:24","יהודי_קדום","מכל הדוגמאות להלן משמעות 'עשוי' הנידונה היא:
"יתכן, סביר שבעתיד יקרה כך וכך...." (בלשון ימינו נאמר גם יש פוטנציאל ש...)
...אך גם ייתכן שלא יקרה!

כא:
כדרבי יצחק דאמר אדם עשוי למשמש בכיסו בכל שעה ושעה הכא נמי אדם עשוי למשמש בכיסו בכל שעה ושעה.

שם
דדבר שאינו עשוי להתיאש הוא

רש"י הק' כג.
ואע''פ שזה עשוי לידרס נמי הוי סימן:

רש"י הק' נב.
סלע הטבוע ופוחת והולך עד שקל מותר לקיימו שאין עשוי לרמות בו בני אדם

קטז. תוס'
אלא בבעל הבית שאינו עשוי למכור כליו וכלים שאין

"חייב" לעומת זאת משמעו: מי שהוטל עליו חיוב לביצוע דבר מה חיוב זה מתמשך עד היעשותו.

די ב-"חייב להכריז" כדי לבטא את משמעות 'חייב' מול 'עשוי'.","233","","4204","True","True","False","","216","79.183.167.238","0","24144","שבת|יב ע"א",""),new Message("24156","24153","יפה כתבת, אבל...","26/10/12 00:38","י חשון","תשע"ג","00:38","הראל ג","לדוד
דבריך אכן נהירים ומיישבים. אך הייתי רוצה לדעת מניין לך שבעקבות החיוב נוצרה חזקה על כל יהודי ויהודי?

אבל גם אם נוכיח שאכן נוצרת חזקה על כל יהודי ויהודי, למאי נפקא מינא, אפשר לומר שגם בכסף בעקבות כך שרוב העולם ימשמש בכיסו בכל שעה ושעה, זה גם יוליד חזקה על כל יהודי ויהודי!!
ולכן חוזרת השאלה מה ההבדל בין תפילין לכסף בעניין מישמוש ערב שבת סמוך לחשיכה?","347","","4203","True","True","False","","106","95.86.113.71","0","24144","שבת|יב ע"א",""),new Message("24157","24156","הסבר","26/10/12 01:13","י חשון","תשע"ג","01:13","דוד כוכב","חזקה שכל יהודי מקיים את הדין. ועובדה היא שתניא דבי ר' ישמעאל לא חששו שמא לא ימשמש בתפיליו וגם יצא בשבת, שגם אם תמצי לומר שיש ששוכחים שיש עליהם תפילין, הרי שלא חששו למיעוט זה.
מנין איפה ההכרח לומר שהוא הדין במי שיש לו כסף בכיסו, מניין שניתן לסמוך על כך שבודאי ימשמש בכל שעה? הרי לא מצאנו היתר כזה, וגם הסברה נותנת שבפועל מישמוש זה שכיח פחות.

ועוד דבר,
פירשו הפוסקים שאיסור הסחת הדעת מהתפילין אין פירושו שיחשוב עליהם בפועל, אלא שיחוש בתת המודעות שלו שהם עליו, לכן אינו נכנס בהם בטעות לבית הכסא, ולכן לא ישכח לחולצן בצאתו בשבת. ממש כמו שאין אדם חושב בכל רגע בשבת עכשיו שבת עכשיו שבת, ואך על פי כן הוא זוכר שלא לעשות מלאכה, שכן תחושת השבת מלווה אותו בכל שעה.
בכיס אין הדבר כך. כאשר הוא אינו ממשמש בו הוא אינו חושב עליו ואינו חש בו כלל.
(אלא אם כן הוא סוגד לעגל הזהב ).","125","","4203","True","True","False","","134","213.151.35.97","0","24144","שבת|יב ע"א",""),new Message("24167","24158","חילוק יפה, אבל יש כאן אי-דיוק","26/10/12 09:10","י חשון","תשע"ג","09:10","ינון","בס"ד

הדברים האמורים - לגבי "חייב אדם למשמש בבגדיו ע"ש עם חשכה" הם יפים ונכוחים.
אבל לגבי "אדם עשוי למשמש בכיסו בכל שעה" זה קצת לא מדוייק. מפני ש"כיסו" האמור כאן הוא ה"ארנק" של ימינו. ולרוב הוא לא היה תפור לבגד אלא תלוי על ההמיין (סוג של חגור). ו"למשמש בכיסו" הכוונה היא לוודא שה"כיס" (=הארנק) נמצא במקום (והוא עצמו - גם כשהוא ריק - אסור בהוצאה בשבת) ותו"כ גם לבדוק כמה מטבעות עוד נותרו בו (בגדול).

וניתן להוסיף חילוק אחר.","301","","4203","True","True","False","","214","132.69.229.230","0","24144","שבת|יב ע"א",""),new Message("69129","69124","יפה מאוד","08/03/20 17:00","יב אדר","תש"פ","17:00","דוד כוכב","","125","","1513","False","True","False","","188","213.151.53.46","0","24144","שבת|יב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);