var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=23842;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","45"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("23842","0","וְשָׂרַיִךְ בַּבֹּקֶר יֹאכֵלוּ","14/10/12 06:02","כח תשרי","תשע"ג","06:02","דוד כוכב","האם מותר לדיין לאכול לפני הדין?
האם מותר לאכול בורקס בישיבת הממשלה?

על כך כאן.","125","","4221","True","True","False","","1026","95.86.93.192","0","0","שבת|י ע"א",""),new Message("23849","23842","לא הבנתי את צדדי הספק","14/10/12 08:23","כח תשרי","תשע"ג","08:23","מחכים",""האם מותר לאכול בורקס בישיבת הממשלה?"

הרי כל מה שאסור לאכול זה כדי שידון את הדין כמו שצריך בלא ההפרעות של האכילה שקודם אבל כל זה במי שדן על פי התורה והדבר היחיד שיכול להפריע לו זה האוכל, אבל מי שבמוצהר מראש לא דן לפי התורה מה זה משנה בורקס יותר או פחות לא יעלה ולא יוריד , בכל מקרה דינו דין שקר ומרים ידו בתורת משה! (כמבואר בשו''ע.)","337","","4221","True","True","False","","131","79.177.31.4","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("23862","23842","האם דיין רעב מקל או מחמיר?","14/10/12 11:27","כח תשרי","תשע"ג","11:27","קותי","נעשה מחקר בבית המעצרים בתל אביב
לגבי שחרור חשודים בערבות או הארכת מעצרם
והתברר שיש קשר הדוק בין העונש ובין הקרבה או הריחוק מהארוחה
אינ י מוצא כרגע אתת המחקר

היות ומדובר בתופעה ביולוגית של השפעת מצב התזונה על המוח
זה כנראה אחיד לכל הדיינים ללא קשר למערכת החוקים לפיה הם דנים

יתכן שהעברת החוקים למערכת ממוחשבת נטולת הטיות תספק צדק שווה לכולם

לפי הדין העברי הדיין מחליט רק האם חייב או פטור ואינו מטיל עונש כי העונש נקבע בתורה לכן יתכן שזה יותר אוביקטיבי ממה שקורה במערכות המשפט המודרניות שהשופט קובע את העונש

אני מעריץ גדול של הסנהדרין שהגלתה את עצמה מלשכת הגזית
ההכרה שלא ניתן להמשיך במערכת הקיימת כי העם כבר לא מתאים לזה
ולהדיח עצמך מהמשרה הרמה ביותר זאת גדלות אדירה

דיני מדינה לא היו נידונים בסנהדרין
היו בסמכות המלך בלבד וכאשר סטה מן הדרך קם נביא להוכיחו
גם בחו"ל היו פרנסי הקהילה והיו הרבנים עם חלוקת סמכויות מסויימת
כאשר הפרנסים סטו התלוננו לרבנים

לגבי עצם המשפט שימו לב להפטרת יום כיפור ההזדקקות למשפט בחלק הראשון בהפטרה כאשר כולם מתחזים לצדיקים
צדיקים באמת אינם זקוקים למערכת המשפט הם מלכתחילה עשים הדברים כראוי
ודי למבינים","217","","4221","True","True","False","","253","89.139.189.201","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("23850","23849","חסד גדול עשה עמנו הקב"ה שאין דין תורה","14/10/12 09:16","כח תשרי","תשע"ג","09:16","Almuaddib","חסד גדול מאד עשה עמנו הקב"ה, שאין דנים לפי דיני השו"ע בבתי המשפט של מדינת ישראל.

שאם כך היו עושים, אף אנס לא היה נכלא, שכן מאימתי יש עדות כמכחול בשפופרת?

רוצחים היו מסתובבים ברחובותינו, משום שמי יצליח להביא עדים שהיתרו ברוצח לפני שרצח?


חסד גדול עשה עמנו הקב"ה, ומי שקובע שהשופטים בבתי המשפט מרימים יד בתורת משה, שימצא תשובה לדבריו הנכוחים של הר"ן בעניין זה, שעל דבריו אלו נסמכים דברי.","107","","4221","True","True","False","","221","77.125.137.199","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("23852","23849","צדדי הספק שרירים וקיימים","14/10/12 09:45","כח תשרי","תשע"ג","09:45","דוד כוכב","א. שרי הממשלה שאינם דנים ע"פ דין תורה ממילא גם לא ישמעו להלכה זו. יש והיו בעבר שרים שחפצים להכריע ע"פ דין תורה.

ב. בשאלות רבות אין חילוק בין דין תורה לדין אחר, כאשר אם למשל השאלה המתבקשת היא מה הדבר הנדרש כדי למנוע סכנה מעם ישראל. זחיחות הדעת באכילה שלא כדת מטמטמת את הלב גם בענינים כאלו כבכל דבר.

ג. פשט הפסוק (קהלת י, טז) אִי לָךְ אֶרֶץ שֶׁמַּלְכֵּךְ נָעַר וְשָׂרַיִךְ בַּבֹּקֶר יֹאכֵלוּ, עוסק בכל ארץ בתבל. מלכות כזו מסואבת היא, תהיה אשר תהיה.
לדוגמא, הביא רבינו בחיי בבראשית מג, טז פסוק זה לענין המצרים ואחרים:
"בצהרים. זו היא שעת מאכל השרים והשופטים שיש להם להתעסק בצרכי צבור, וכן הכתוב יגנה האוכלים בשחר, הוא שאמר שלמה ע"ה: (קהלת י, טז) "אי לך ארץ שמלכך נער ושריך בבקר יאכלו". וישבח האוכלים בצהרים, הוא שאמר: (שם, יז) "אשריך ארץ שמלכך בן חורים ושריך בעת יאכלו" ".
ואין לומר שיוסף שאני, שאם כן היו מכירים בו אחיו, שנוהג כישראל.","125","","4221","True","True","False","","183","95.86.93.192","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("23856","23849","והנה דברי הר"ן:","14/10/12 10:04","כח תשרי","תשע"ג","10:04","Almuaddib",""...
אבל בעיני פשט הכתוב כך הוא. ידוע הוא כי המין האנושי צריך לשופט שישפוט בין פרטיו, שאם לא כן איש את רעהו חיים בלעו, ויהיה העולם נשחת. וכל אומה צריכה לזה ישוב מדיני, עד שאמר החכם שכת הלסטים הסכימו ביניהם היושר.

וישראל צריכין זה כיתר האומות. ומלבד זה צריכין אליהם עוד לסיבה אחרת, והוא להעמיד חוקי התורה על תלם, (ולהעמיד) [ולהעניש] חייבי מלקיות וחייבי מיתות בית דין העוברים על חוקי התורה, עם היות שאין באותה עבירה הפסד ישוב מדיני כלל. ואין ספק כי בכל אחד מהצדדים יזדמנו שני ענינים, האחד יחייב להעניש איזה איש כפי משפט אמיתי, והשני שאין ראוי להענישו כפי משפט צודק אמיתי, אבל יחוייב להענישו כפי תיקון סדר מדיני וכפי צורך השעה. והשם יתברך ייחד כל אחד מהענינים האלו לכת מיוחדת, וצוה שיתמנו השופטים לשפוט המשפט הצודק האמיתי, והוא אמרו ושפטו את העם משפט צדק, כלומר בא לבאר השופטים האלה לאיזה דבר יתמנו, ובמה כוחם גדול. ואמר שתכלית מינויים הוא כדי לשפוט את העם במשפט צדק אמיתי בעצמו, ואין יכלתם עובר ביותר מזה. ומפני שהסידור המדיני לא ישלם בזה לבדו, השלים האל תיקונו במצות המלך. ... "

(מתוך הדרוש ה-11.).","107","","4221","True","True","False","","266","77.125.137.199","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("23851","23850","מה אתה רפורמי?","14/10/12 09:37","כח תשרי","תשע"ג","09:37","מחכים","הסתפקתי מצד אחד כתוב אל תען מצד שני כתוב ענה.. בכל מקרה זה מה שהיו עושים לכל האנסים והרוצחים:

תלמוד בבלי מסכת יבמות דף צ עמוד ב
א"ר אלעזר בן יעקב: שמעתי, שב"ד מכין ועונשין שלא מן התורה, ולא לעבור על דברי תורה - אלא לעשות סייג לתורה; ומעשה באדם אחד שרכב על סוס בשבת בימי יונים, והביאוהו לב"ד וסקלוהו, לא מפני שראוי לכך - אלא שהשעה צריכה לכך; ושוב מעשה באדם אחד שהטיח באשתו תחת התאנה, והביאוהו לבית דין והלקוהו, לא מפני שראוי לכך - אלא שהשעה צריכה לכך!

ועוד אמרו חז''ל:
משנה מסכת סנהדרין פרק ט משנה ה
מי שלקה ושנה בית דין מכניסים אותו לכיפה ומאכילין אותו שעורין עד שכריסו מתבקעת ההורג נפש שלא בעדים מכניסין אותו לכיפה ומאכילין אותו לחם צר ומים לחץ:","337","","4221","True","True","False","","176","79.177.31.4","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("24150","23850","מעבר לקביעה הלא נכונה מכל הבחינות","25/10/12 18:13","ט חשון","תשע"ג","18:13","יהודי_קדום","שדין תורה אינו נכון - קביעה כשלעצמה מרטיטה את הלב ומפקיעה את המחשבה - עדיין לא נהגנו, לדאבון לבנו הרב, בכל מה שהזכיר בדין תורה.

ואולי ההיפך מדבריו הוא הנכון?
השוואה ניתן לעשות בין שני נתונים - לצערנו הנתון האמיתי חסר - ואיך משווה?

היום כלואים חפים מפשע, בחו"ל מוצאים להורג חפים מפשע הכל כי דנים לא "לפי דיני השו"ע.","233","","4210","True","True","False","","134","79.183.167.238","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("23854","23851","אתה מאשים אותי או את הר"ן?","14/10/12 09:57","כח תשרי","תשע"ג","09:57","Almuaddib","ואין אתה מתייחס לדברי כלל.

אני שואל שוב: היית רוצה שבתי המשפט בארץ לא ירשיעו רוצח אם אין עדים ועדי התראה כדין?","107","","4221","True","True","False","","219","77.125.137.199","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("23869","23852","כיצד זה התנהל בבור של דוד המלך?","14/10/12 21:53","כח תשרי","תשע"ג","21:53","קותי","תלמוד בבלי מסכת ברכות דף ג עמוד ב

לכו ופשטו ידיכם בגדוד. מיד יועצים באחיתופל ונמלכין בסנהדרין,

רש"י מסכת ברכות דף ג עמוד ב

יועצים באחיתופל - איזה הדרך ילכו, והיאך יציבו מצב ומשחית, וטכסיסי מארב מלחמה.
ונמלכין בסנהדרין - נוטלין מהם רשות, כדי שיתפללו עליהם.
ושואלין באורים ותומים - אם יצליחו.","217","","4221","True","True","False","","234","46.116.239.62","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("23855","23854","הסתדרנו מצוין בלעדיהם עד כה","14/10/12 10:04","כח תשרי","תשע"ג","10:04","בתר ממוצע","","138","","4221","False","True","False","","225","193.27.93.1","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("23858","23854","חסד גדול עשה עמנו הקב"ה שעמ"י חטאו","14/10/12 10:15","כח תשרי","תשע"ג","10:15","כדי","חסד גדול מאוד עשה עמנו הקב"ה שעם ישראל חטאו בחטא הנורא של העגל, שאלמלא הם לא באנו לעולם.

חסד גדול עשה הקב"ה עם יוסף שאחיו מכרו אותו למצרים, שאלמלא כן לא היה יכול להחיות עם רב.

חסד גדול עשה עמנו הקב"ה שמשה רבינו חטא, שאלמלא כן היה נכנס לארץ ובונה את ביהמ"ק ולא היה יכול להיחרב והיה הקב"ה מכלה את זעמו עלינו (ע"פ הרמ"ע מפאנו).

חסד גדול עשה עמנו הקב"ה שיש משוגעים בעולם, שאלמלא הם לא היה העולם קיים.



ועי' רש"י פסחים (צא.).","249","","4221","True","True","False","","279","109.64.243.11","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("23860","23855","בגלות בין העמים. אתה מתגעגע לשם?","14/10/12 10:41","כח תשרי","תשע"ג","10:41","Almuaddib","","107","","4221","False","True","False","","151","77.125.137.199","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("24033","23856","לדעתך לאיזה ריאלי מתפללים בהשיבה שופטינה","21/10/12 17:41","ה חשון","תשע"ג","17:41","אמלתראות","האם לדעתך החרדים שרצו בהקמת בית דין הגדול לשפוט עפ"י דיני תורה לא ידעו ולא הבינו ע"ד הר"ן הזה? אינם חכמים כמוך או כהשופטים החילונים?

בודאי היו מתייחסים לפי המצב והזמן, אלא בחרדתם לדבר ה' וגם עפ"י ההלכה, ובחכמת התורה ממציאים דרכים להעניש כפי הענין והזמן להעמיד האנושית והדת על תילה והיו נמנעים מלפסוק כפי ראות תאות לבם, אלא יותר כבן חורין.","267","","4214","True","True","False","","235","68.199.173.180","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("24122","23856","אולי מישהו יסביר לפי הר"ן","24/10/12 17:26","ח חשון","תשע"ג","17:26","אמלתראות","האם אין בכחה של בית דין על פי תורה להתחשב בדבריו, ולדון על פיה?

האם עכשיו בבתי הדין אין מחדשין הלכות בכל יום, ומוצאים מקור בחז"ל ונחשב כמסורה בידינו ממשה רבינו, האם אין זה הדרך הנכון הריאלי שבכל דור, שמי שלמד התורה כולה בכחה לחדש על פיה כל מה שברעיונו הקדוש על פי התורה וזה נחשב כאיתפשטותא דמשה, ו'חכם שבימיך'?","267","","4211","True","True","False","","207","68.199.173.180","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("24180","23856","מה אומר הר״ן? הוא אומר בפירוש","26/10/12 15:48","י חשון","תשע"ג","15:48","יהודי_קדום","שמעיקר הדבר שצריך שופטים שיעמידו חוקי התורה על תילם ולהעניש על פיהם. ודוק היטב.","233","","4209","True","True","False","","184","79.183.167.238","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("23859","23858","למילה חסד 2 משמעויות...","14/10/12 10:24","כח תשרי","תשע"ג","10:24","בתר ממוצע","ואיש אשר יקח את אחתו בת אביו או בת אמו וראה את ערותה והיא תראה את ערותו חסד הוא ונכרתו לעיני בני עמם ערות אחתו גלה עונו ישא","138","","4221","True","True","False","","203","193.27.93.1","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("23861","23860","זה טרפה וזה נבלה-מתגעגע לבית המקדש שכינה","14/10/12 10:47","כח תשרי","תשע"ג","10:47","בתר ממוצע","","138","","4221","False","True","False","","189","193.27.93.1","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("23867","23862","כיום","14/10/12 15:00","כח תשרי","תשע"ג","15:00","עלי","כיום הגישה לאכילה שונה מבעבר. למיטב ידיעתי מומלץ שדווקא ארוחת הבקר תהיה מזינה ומשביעה מאחר והיא המספקת את עיקר האנרגיה והכח לפעילות האדם ביום, ומומלץ למעט באכילות הצהרים והלילה בהדרגה כי הן מכבידות ומעייפות.
יש לברר מהן המלצות המדוייקות כיום באתר של תזונאים/איות.
נראה שהיה מקובל בעבר לאכול ארוחה משביעה ועיקרית לקראת הצהרים ורק ארוחה קלה בבקר.
האם נכון לצום ולא לאכול עד לקראת הצהרים כמתואר בגמרא, בעיקר לגבי דיינים ?
אינני יודע אם ראוי להשוות עניין זה למסופר במקרא על שאול במלחמתו בפלשתים בה כפה על העם צום ביום הקרב, עד כי דווקא בנו י-ה-ונתן הפר את הצום, וחז"ל בקרו אותו על נוהג זה שכמובן אינו נוהג עוד ונראה שאינו רצוי ואינו נכון. להיפך, הצבא 'חי על קיבתו',ומאידך ברור שאכילת יתר מכבידה ואינה רצויה.
בין כה וכה ראוי לאדם לאכול לפי צורכי גופו כל אחד לפי תכונותיו ומצבו ופעילותו הגופנית והקוגניטיבית, לא פחות ולא יותר.
דיון נוסף נוגע כמובן לתחושת האחריות כבדיני נפשות, כאשר הימנעות מאכילה ביום הדיון מורה על האחריות והאכפתיות לגורל הנידונים, ויש לברר עד כמה הוא הדין בדיני ממונות.
ואשמח לקרוא וללמוד מהלמדנים שבפורום על כל אלה.","209","","4221","True","True","False","","197","194.114.146.227","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("24124","24122",""...השלים האל תיקונו במצות המלך"","24/10/12 19:24","ח חשון","תשע"ג","19:24","Almuaddib","הר"ן כתב במפורש, למה לשאול מה חשב?","107","","4211","True","True","False","","148","84.228.15.210","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("24125","24124","ומהדברים משתמע","24/10/12 19:33","ח חשון","תשע"ג","19:33","אמלתראות","שאכן על בית דין הגדול מונח התפקיד לעשות צדק ומשפט
ועל המלך התפקיד לעשות סידור מדיני

ומבלעדי בית דין הגדול לצד מלך לא יתקיים עולם.

והדרך לזה היא לחדש בית דין הגדול והם ימנו מלך.

הבנתי טוב?","267","","4211","True","True","False","","226","68.199.173.180","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("24154","24150","משנה מכות פ"א מ"י, דברי רשב"ג","26/10/12 00:31","י חשון","תשע"ג","00:31","Almuaddib","","107","","4209","False","True","False","","102","84.228.80.58","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("24155","24150","מה לך כי תלין עלי? על הר"ן תלונתך","26/10/12 00:33","י חשון","תשע"ג","00:33","Almuaddib","","107","","4209","False","True","False","","158","84.228.80.58","0","23842","שבת|י ע"א",""),new Message("24179","24154","עיינתי. ומה נימוקו שלא להביא מאותה משנה","26/10/12 15:17","י חשון","תשע"ג","15:17","יהודי_קדום","את דעת ר"ט ור"ע שלא היו הורגים אדם מעולם (!!!) - לו היו בסנהדרין - כאומרם שם?

הוו מתונים בדין הוא עיקר!
וכלל הוא שבי"ד צריכים לחפש זכות לנאשם בדיני נפשות.

הבאת ראיה לדבריו מרשב"ג, שאמנם חולק על ר"ט ור"ע, לגיטימית אך רשב"ג הוא רשב"ג ואילו אנו חיים בעולם הזוי ושקרי ולא בעולם התורה.","233","","4209","True","True","False","","168","79.183.167.238","0","23842","שבת|י ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);