var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=23199;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","57"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","38"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","26")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("23199","0","עיטוף כיצד?","21/09/12 04:38","ה תשרי","תשע"ג","04:38","דוד כוכב","על כך כאן.","125","","4239","True","True","False","","954","213.151.39.123","0","0","ברכות|נא ע"א",""),new Message("23221","23199","תגובת מאירקה15","21/09/12 12:58","ה תשרי","תשע"ג","12:58","דוד כוכב","זו אכן דעת רש''י
אבל הרא"ש (ברכות פ"ז לה) כתב במפורש שטעם פריסת הסודר הוא שלא יברך בגילוי הראש(ויעוי"ש במעדני יו"ט ש)
ופשוט שיש לחלק מעטיפת אבל שנלמדת מ"על שפם יעטה" ושלגביה אמר שמואל (מו"ק כד ע"א) שעטיפה שאינה כעטיפת ישמעלים אינה עטיפה


תגובתי

לשון הרא''ש:
"וכל הנך רגילין האידנא אף בפריסת סודר שלא יברך בגילוי הראש".

לכי נדייק בדבריו הוא רק כתב שהיום רגילים שלא לברך בגילוי ראש. ואפשר שגם הוא מודה לפוסקים שמהדין מותר לברך בגילוי ראש.

ראה למשל בביאור הגר"א אורח חיים סימן ח סעיף ב:
"וגם מ"ש במסכ' סופרים שי"א שאסור להוציא הזכרה בראש מגולה ג"כ מדת חסידות הוא דבגמ' דברכות ס' ב' לא משמע כן וכמש"ל סי' מ"ו ס"א וכן ממ"ר הנ"ל לא הטרחתי עליכם כו' כללא דמילתא אין איסור כלל בראש מגולה לעולם".
וע"ש במסכ' סופרים שלפי הענין מיירי בש"ץ.

ולענין עטיפת האבל, ראה בחידושי הריטב"א מסכת מועד קטן דף כד ע"א:

"והשתא דאתית להכי נ"ל דרב מודה דמצות עטיפה כעטיפת ישמעאלים דהיינו עד גבי דקנא כדפריש רב נחמן והרי הכתוב צווח גבי יחזקאל (כ"ד) ולא תעטה על שפם והיינו ודאי על גבי דקנא וכדי שיהו שפתותיו דבוקות, ומה שאמור במצורע על שפם יעטה תרגם אונקלוס כאבלא יתעטף, ומילתא אגב אורחא קמ"ל אונקלוס הגר, אלא דרב סבר שזה למצוה אבל אינו מעכב ואע"פ שאינה כעטיפת ישמעאלים עטיפה היא, וכיון שכן בשבת לא יפרע ראשו לגמרי אלא יהא הסודר עליו דהא לא מינכר ונוהג באבלות, ולמדנו מזה כי אף לדברי רב מצוה בחול כעטיפת ישמעאלים, וכן קבעוה הגאונים ז"ל הלכה ואע"ג דקי"ל הלכתא כרב באיסורי וקי"ל הלכה כדברי המקל באבל אע"פ שכבר אמרנו (לעיל י"ח א') שאין הכלל אלא במחלוקת [התנאים ולא במחלוקת] האמוראין, ומיהו [אפי'] כי אמרינן דפליג רב עליה דשמואל י"ל שתהא הלכה כשמואל בזו כיון דרב נחמן דהוא בתרא סבירא ליה כשמואל ומחוי למעשה כותיה, ובירושלמי (ה"ה) אמרו לא תעטה על שפם מכאן שצריך לכסות פניו [א"ה, לפנינו בירו' לכסות פיו.] ופריך ויכסיניה מלרע ופריק דלא לימא פומיה הוא חשיש.
ולכו"ע לדברי כל המפרשים ז"ל עיקר עטיפה הוא כסוי הראש וכדאמרינן התם (עי' עירובין ק' ב') ומכסה ראשה כאבל והכתוב אומר (אסתר ו') אבל וחפוי ראש, וזהו שהזכירו גבי שבת שאינו נוהג בה, פריעת הראש, מלשון (במדבר ה') ופרע את ראש האשה ואמרינן נמי (עי' נדרים ל' ב') עבידי דמגלו רישייהו".


תמצית דבריו שעיקר עטיפה באבל היא ככל העטיפות, ואשה דעלמא ש'מתעטפת כאבל' (עירובין ק.) אינה מכסה פיה.
אלא שבאבל יש ענין נוסף, שמכסה גם את פיו. ויש מחלוקת בין רב לשמואל אם פרט זה הוא לעיכובא.","125","","4239","True","True","False","","149","213.151.39.123","0","23199","ברכות|נא ע"א",""),new Message("23222","23221","המשך","21/09/12 13:13","ה תשרי","תשע"ג","13:13","דוד כוכב","מאירקה15

תהא כוונת הרא''ש כאשר תהא
העולה מדבריו הוא שהעטיפה האמורה בגמרא היינו כיסוי ראש. וכן משמע גם מדברי הריטב"א שהבאת. ואף הב"ח שהבאת, מחלק בין שני סוגי עטיפות לעניין אבל.


תגובתי


להיפך, לפי האמת, 'כיסוי ראש' הוא עיטוף

לשון הירושלמי מסכת מועד קטן פרק ג הלכה ה (וכן הוא בבראשית רבה כי"ו פרשה קא; וילנא פרשה ק, ז):
"תרין בנוי דרבי נפקון חד רישיה מגלי ושליח סנדלוי וחד רישיה מכסי ולביש סנדלוי".
הרי שעיטוף האבל נקרא כיסוי ראש.

זוהר - רעיא מהימנא פרשת פנחס דף רמה ע"ב:
"עטוף צריך לאעטפא רישיה בגין דשכינתא על רישיה, דהכי אוקמוה מארי מתניתין אסור לתלמיד חכם למיהך ד' אמות בגלוי הראש משום (ישעי' ו') מלא כל הארץ כבודו כל שכן בברכה ובאדכרת שמא קדישא למהוי בגלוי הראש".","125","","4239","True","True","False","","170","213.151.39.123","0","23199","ברכות|נא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);