var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=22613;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","58"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","40"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("22613","0",""אם שגורה תפלתי בפי" - סימן או סיבה?","04/09/12 08:28","יז אלול","תשע"ב","08:28","הראל","אמרו עליו על ר' חנינא בן דוסא שהיה מתפלל על החולים ואומר זה חי וזה מת אמרו לו מנין אתה יודע אמר להם אם שגורה תפלתי בפי יודע אני שהוא מקובל ואם לאו יודע אני שהוא מטורף

בפשטות, הבנתי שהכוונה היא ל"סיבה". היינו: כאשר ר' חנינא בן דוסא הצליח להתפלל בכוונה, אז תפילתו היתה ראויה, ולכן העריך בוודאות גבוהה שהיא תתקבל.

אך ראיתי שהרב דוד כוכב הבין שהכוונה היא ל"סימן", ולכן הקשה מה שהקשה.","46","","4256","True","True","False","","1192","84.228.30.159","0","0","ברכות|לד ע"ב",""),new Message("22615","22613","סימן טוב","04/09/12 09:50","יז אלול","תשע"ב","09:50","דוד כוכב","ראה תוספתא מסכת ברכות (ליברמן) ג הלכה ג:
"ר' עקיבא אומר אם שגורה תפלתו בפיו סימן יפה לו ואם לאו סימן רע לו הוא היה או' כל שרוח הבריות נוחה ממנו רוח המקום נוחה ממנו כל שאין רוח הבריות נוחה ממנו אין רוח המקום נוחה ממנו כל שרוח עצמו נוחה בשלו סימן יפה לו אין רוח עצמו נוחה בשלו סימן רע לו".
נאמר במפורש שמדובר ב'סימן'.

אולי צריך צריך לגרוס רבי חנינא, שכן גם הסיפא כתובה במסכת אבות פרק ג משנה ה בשם רבי חנינא בן דוסא.
ובספר המנהיג דיני תפילה עמוד קטו:
"ירושל' פ' כיצד מברכי' ובתוספ' ר' יהודה אומ' אם שגורה תפי' בפיו סימן יפה לו, ואם לאו סימן רע לו".

וכבר במשנה נאמר: "המתפלל וטעה - סימן רע לו, ואם שליח צבור הוא - סימן רע לשולחיו".

ובעיקר השוותי למקרים הדומים, שבהם נגרמה מלמעלה הפרעה לתפילה.","125","","4256","True","True","False","","355","95.86.71.56","0","22613","ברכות|לד ע"ב",""),new Message("22667","22615","מה שכתבת בהודעה זו אינו מוכיח כלום","05/09/12 08:49","יח אלול","תשע"ב","08:49","הראל","אין להשוות בין ה"חקירה" של "סימן או סיבה" לבין הלשון שנקטו התנאים.
גם על התוספתא יש לשאול את אותה השאלה (האם הכוונה שם לסימן או סיבה).

ובודאי שאין להביא שום ראיה מהרישא של המשנה אצלנו לשאלה הנ"ל.

ואגב, אם הכוונה היא ל"סימן" אז יש קושיה חזקה יותר משהקשית - מה בכלל הטעם להתפלל ולבקש אם הדבר כבר הוכרע לפני התחלת התפילה (וממילא אופי ורמת התפילה תהיה כפי שהוכרע מראש)?","46","","4255","True","True","False","","267","84.228.150.223","0","22613","ברכות|לד ע"ב",""),new Message("22677","22667","מה טעם להתפלל?","05/09/12 10:13","יח אלול","תשע"ב","10:13","המכריע","מסתבר שזה מוכרע תוך כדי תפילה, האם לקבלה או לא. ועדיין מסתבר שזה סימן, כלומר אם מניחין לו להתפלל היטב משמע התפילה רצויה ומתקבלת במרום, ואם מתקילים אותה, משמע תוך כדי תפילה אין רוצים לקבלה במרומים ועל כל מתקילים אותה.","199","","4255","True","True","False","","170","85.130.221.217","0","22613","ברכות|לד ע"ב",""),new Message("22678","22667","בודאי מוכיח","05/09/12 10:14","יח אלול","תשע"ב","10:14","דוד כוכב","אילו התפילה הגרועה היתה הסיבה, היתה הברייתא אומרת: אם שגורה תפלתו בפיו הרי היא נשמעת, ולא 'סימן יפה לו' שפירושו שמסרו לו סימן מהשמים, בלי קשר לטיב פעולת התפילה עצמה.

וכן כבר במשנה, למרות שדובר במקרה הכללי, כבר מבואר שרהיטות התפילה וטעות בה אינה 'גורמת' לרע, אלא היא רק 'סימן' רע.

לגבי קושייתך, אכן יש מצבים שאין בהם טעם להתפלל, וכמו שנאמר למשה אל תוסף דבר אלי. ובמקרה כזה עשוי להופיע סימן רע כזה.
אולם יש מצבים בהם התפילה תישמע ועשויה לעזור (בלא קשר למידת רהיטותה), ואז יופיע לבסוף סימן טוב.
מה שהנחת שהדבר כבר הוכרע לפני התחלת התפילה, אינו נכון. אלא שהתפילה עשויה לעזור בלא קשר למידת רהיטותה. והרהיטות אינה אלא סימן.

ואדרבה, אם רהיטות התפילה היא הסיבה, קשה, וכי למה יתייאש? יחזור ויתפלל שוב, בודאי יצליח לשפר את ביצועיו, ואולי ייצלח בידו הפעם ותישמע תפילתו! וכדלעיל מסכת ברכות דף לב ע"ב: "תפלה מנין? {שצריכה חיזוק} - שנאמר קוה אל ה' חזק ויאמץ לבך וקוה אל ה' ", רש"י: "קוה - והתחזק, ולא תמשוך ידך, אלא חזור וקוה".

וככלל, איכות התפילה והשפעתה אינה נמדדת ברהיטותא, אלא במידה שהיא יוצאת מהלב.
ואמרו בזוהר פרשת בלק דף קצה ע"א:
ר' אבא פתח (שם קב) תפלה לעני כי יעטוף וגו' תלת אינון דכתיב בהו תפלה... חד הוה משה וחד הוה דוד וחד עני...
תפלה למשה איש האלהים תפלה דא דלית כגיניה בבר נש אחרא,
תפלה לדוד, תפלה דא איהי תפלה דלית כגיניה במלכא אחרא,
תפלה לעני, תפלה איהי מאינון ג'
מאן חשיבא מכלהו? הוי אימא תפלה דעני תפלה דא קדים לתפלה דמשה, וקדים לתפלה דדוד וקדים לכל שאר צלותין דעלמא".


תפילה למשה - הלא אמרו במסכת בבא בתרא דף קטז ע"א:
"דרש ר' פנחס בר חמא: כל שיש לו חולה בתוך ביתו, ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים, שנא': (משלי ט"ז) חמת מלך מלאכי מות ואיש חכם יכפרנה".
ומי לנו חכם כמשה, רבם של כל החכמים.

תפילה לדוד - נעים זמירות ישראל. הניסוח והביצוע המעולה ביותר.

אולם תפילה לעני - קודמת לכל התפילות כולן.
זִבְחֵי אֱלֹהִים רוּחַ נִשְׁבָּרָה לֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה אֱלֹהִים לֹא תִבְזֶה (תהלים נא, יט).","125","","4255","True","True","False","","318","95.86.71.56","0","22613","ברכות|לד ע"ב",""),new Message("22714","22667",""אמרי: אליהו. אתיוהו לאליהו,","05/09/12 15:53","יח אלול","תשע"ב","15:53","יהודי_קדום","אתא ,אידמי להו כתואם מורה ללשון, על בינייהו ואמר:

סימן = דבר המצביע על מצב, מאורע, התרחשות וכד' שקרו או שעתידים לקרות.
סיבה = דבר שגורם לדבר אחר או לתוצאה מסוימת; מה שנתפס כגורם לתולדה

ולכן במאמר הרב כוכב: "כאשר רצו משמים שלא תהא תפילת האבות נשמעת, לא איפשרו להם כלל להתפלל יחד."

נאמר: "לא איפשרו להם כלל להתפלל יחד." בגלל "רצו משמים שלא תהא תפילת האבות נשמעת" ויש כאן סיבה.

וכנ"ל לגבי "וכאשר רצו שלא תהא נשמעת תפילת רבי חייא ובניו, נצרך אליהו הנביא להדמות בפניהם כדוב של אש, כדי לבלבלם."

ולגבי "ר' עקיבא אומר אם שגורה תפלתו בפיו סימן יפה לו ואם לאו סימן רע לו"

הוא כאילו אמרנו "יתרחש בעתיד למתפלל זה שתפילתו שגורה בפיו - משהו טוב"

יש כאן סימן (ולא סיבה) והוא: "שגורה תפלתו בפיו " להתרחשות העתידית שיקרה לו משהו טוב.

אזל אליהו ולא ידע מאי איכא בינייהו. ","233","","4255","True","True","False","","155","109.64.148.147","0","22613","ברכות|לד ע"ב",""),new Message("22790","22678","בנוסף","07/09/12 11:30","כ אלול","תשע"ב","11:30","ינון","בס"ד

רחב"ד אומר "אם שגורה תפילתי בפי", ואינו מדבר על הכוונה. ונהפוך הוא- לעתים, השגרתיות שבתפילה גורמת דווקא חוסר כוונה וקשה לחדש בה דבר.

יש להניח ש(לפחות)במקרה של תפילה על חולה, התפלל רחב"ד - שמצויין בכ"מ בחסידותו - בכוונה שלמה ובדבקות.

ההיתה תפילתו שגורה בפיו או לא- לענ"ד לא היה קשר לשאלה זו בדבר כוונתו, שללא ספק (בעיני, לפחות) היתה שלמה.","301","","4253","True","True","False","","263","132.69.229.230","0","22613","ברכות|לד ע"ב",""),new Message("22791","22678","נופת צופים! למרות שלא הכרעתי בדעתי","07/09/12 11:45","כ אלול","תשע"ב","11:45","יהודי_קדום","ולא למדתי את כל הדעות אם "סימן" או "סיבה", הרי מה שהביא - תענוג!
(כן, קראתי ה -כ -ל )","233","","4253","True","True","False","","168","109.64.148.147","0","22613","ברכות|לד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);