var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=22443;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("22443","0","צנזורה במסכת ברכות","31/08/12 08:30","יג אלול","תשע"ב","08:30","אוריאל פרנק","בימים האחרונים נתקלו לומדי הדף היומי בכמה מקרים שבהם צונזר התלמוד.
מעבר לשאלה האם אפשר לעשות סיום על מסכת מצונזרת, יש לציין שלפעמים נוגע הדבר לשינוי בהלכה.


לדוגמה:
** דף כה, ב: (עכו"ם) [נכרי] ערום - אסור לקרות קריאת שמע כנגדו. מאי איריא (עכו"ם) [נכרי], אפילו ישראל נמי! - ישראל - פשיטא ליה דאסור, אלא (עכו"ם) [נכרי] אצטריכא ליה; מהו דתימא: הואיל וכתיב בהו אשר בשר חמורים בשרם, אימא כחמור בעלמא הוא - קמשמע לן: דאינהו נמי איקרו ערוה, דכתיב וערות אביהם לא ראו.
** דף כח, ב: אמר רבי לוי ברכת (הצדוקים) [המינין] ביבנה תקנוה - וכ"ה בדק"ס: המינין - בכל הענין, וגם להלן כט, א, לבד מ"ונעשה צדוקי". (עי"ש ג' השמטות צנזור מרש"י)

לאחרונה נוכחתי לראות כי לעומת מהדורת אבן ישראל (של הר"ע שטיינזלץ) הראשונה, הזוכה למקום של כבוד ברשימה ה"לבנה" שלי (ראה טבלה בקובץ המצו"ב) – את מהדורת תשס"ב, עם דף וילנא, יש בעוה"ר לרשום ברשימה ה"אפורה": פירושי רש"י המצונזרים לא הושלמו בה, ובכמה מקרים הוחזר נוסח הדפוס המצונזר (כמו בדף כח). אמנם, לרשימה ה"שחורה" לא הגיעה מהדורה זו, ב"ה (בדף כח, אע"פ שבפנים נכתב הנוסח המצונזר, לפחות במדור "גרסות" הובא הנוסח המקורי).

יה"ר שנזכה לגאולת התורה השלמה.
","165","doc","4259","True","True","False","","1947","84.228.6.180","0","0","ברכות|כח ע"ב","0-doc"),new Message("22446","22443","הערתך החשובה בנוגע לפירוש הרב שטיינזלץ","31/08/12 08:52","יג אלול","תשע"ב","08:52","הראל","הועברה על ידי לפני כמה דקות להנהלה של הפירוש, ונמסר לי מיידית שהם יבדקו ויטפלו בזה בהקדם.

וחזקה עליהם שיעשו מלאכתם נאמנה.
ישר כח.","46","","4259","True","True","False","","481","84.228.6.180","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22447","22443","לגבי סיום מסכת","31/08/12 09:16","יג אלול","תשע"ב","09:16","זקן ומסכן","אחד המקורות העיקריים לסיום הוא מאביי בשבת קיח, והלא בזמנם לא סודר עוד הש"ס כפי שהוא בידינו, וסדר הלימוד בכל ישיבה היה שונה, אלא שסיים התלמיד מה שהוא צריך ללמוד באותה מסכת לפי מה שיש בידו.
פשוט לי שאם יהיה אדם במקום מבודד ובידו מסכת עם דף אחד חסר, כשיסיים מה שיש בידו ייעשה סעודה, לפי שסיים את חלקו באותה מסכת.","320","","4259","True","True","False","","267","95.86.82.157","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22452","22443","לבי אינו נותן לי, לאחר דברי הרב פרנק","31/08/12 10:22","יג אלול","תשע"ב","10:22","יהודי_קדום","להמשיך ללמוד מתוך שוטנשטיין שבעת קוצר זמן הוא ממש עוזר ביותר.
ואיני רוצה ברגעי בלבול אלה שלי להחליט שלא לרכוש ולא ללמוד יותר משוטנשטיין.

האם ידוע על ת"ח המקפידים שלא ללמוד ממנו?

ומה דעת כבודכם על "עוז והדר"?","233","","4259","True","True","False","","258","109.64.148.147","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22545","22443","צנזורה מתוחכמת בברכות דף ג","02/09/12 21:11","טו אלול","תשע"ב","21:11","שמואל מ","במסגרת התייחסותך לשיבושי הצנזורה, התודעתי לדבר "מעניין", ע"י הגהות וציונים של עוז והדר כמדומני בשם דק"ס.
הנוסח בברכות ג' א' ועל כל משמר ומשמר יושב הקדוש ברוך הוא ושואג כארי ואומר אוי לבנים שבעונותיהם החרבתי את ביתי ושרפתי את היכלי והגליתים לבין אומות העולם – אינו אלא נוסח נוצרי! ומטעמים מובנים וידועים. הנוסח האמיתי (וכך הוא בכתבי היד בעדי נוסח) הוא אוי לי שחרבתי את ביתי ושרפתי את היכלי והגלתי את בני לבין אומות העולם. וכיו"ב גם בהמשך הגמ' ואמרתי לו שמעתי בת קול שמנהמת כיונה ואומרת אוי לבנים שבעונותיהם החרבתי את ביתי ושרפתי את היכלי והגליתים לבין האומות. ובהמשך הגמ' הקדוש ברוך הוא מנענע ראשו ואומר אשרי המלך שמקלסין אותו בביתו כך מה לו לאב שהגלה את בניו ואוי להם לבנים שגלו מעל שולחן אביהם – אוי לו לאב במקום מה לו לאב (בקשר לשינוי האחרון, צריך לברר אם גם הוא בגלל הצנזורה. יש ע"ז גם רש"ש).
נושא זה שייך כמובן גם ל"תיקון" שהציעו במערבא לפסוק נפלה לא תוסיף קום. וכן לגמ' בחגיגה ה' ב' רבי יהושע בן חנניה הוה קאי בי קיסר אחוי ליה ההוא מינא עמא דאהדרינהו מריה לאפיה מיניה אחוי ליה ידו נטויה עלינו","173","","4257","True","True","False","","244","95.86.116.253","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("23093","22443","יש להוסיף גמרא סדורה לרשימה הלבנה!","19/09/12 14:37","ג תשרי","תשע"ג","14:37","ישראליצחק","גמרא סדורה מהדורת יעקב יוסף, היא הגמרא הראשונה שתוקנו בה את כל שיבושי הצזורה.
כל הגמרות הנזכרות ברשימה הלבנה יש זיכרון לצנזורה,
אמנם בגמרא סדורה הוציאו באופן שיטתי את הצנזורה על פי דיקדוקי סופרים, חסרונות הש"ס, דפוסים ישנים וכתבי היד.

עיין בתגובתי לעניין שטיינזלץ.

אפשר לראות את הגמרא באתר של גמרא סדורה","332","","4240","True","True","False","","120","109.226.17.194","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("23095","22443","צנזורה לא מוכרת בברכות בדף יז.","19/09/12 14:44","ג תשרי","תשע"ג","14:44","ישראליצחק","צנזורה לא מוכרת בברכות בדף יז.

ורבי אלכסנדרי בתר דמצלי אמר הכי:
רבון העולמים, גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך,
ומי מעכב?
שאור שבעיסה ושעבוד מלכיות;
יהי רצון מלפניך שתצילנו מידם,
ונשוב לעשות חוקי רצונך בלבב שלם.

עיין בגירסת גמרא סדורה שתוקנה ע"פ כתבי יד:
ורבי אלכסנדרי, בתר דמצלי אמר הכי:
רבון העולמים,
גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך,
ומי מעכב?
שאור שבעיסה, ושעבוד מלכיות!
יהי רצון מלפניך יי אלהינו -
שתכניעם מלפנינו ומאחרינו,
ותשבית יצר הרע ממנו ותכניעהו מלבינו,

ונשוב לעשות חוקי רצונך בלבב שלם.

שורה "שתכניעם מלפנינו ומאחרינו" נמצאת בדפוס שוניצנו ובארבעה הכתבי היד המרכזיים של מסכת ברכות.

לפרטים איפה אפשר להשיג גמרא הראשונה הלא מצונזרת (מאז הצנזורה כמובן):
אתר גמרא סדורה","332","","4240","True","True","False","","408","109.226.17.194","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("23091","22446","יש צנזורה בשטיינזלץ!!","19/09/12 14:23","ג תשרי","תשע"ג","14:23","ישראליצחק","לצערי יש צנזורה בשטיינזלץ!
א. הרבה מהתיקונים שלו לא נעשו על פי כתבי יד או דפוסים,
לדוגמא כל מקום ששטיינזלץ ראו שכתובה בדפוס וילנא "עכו"ם" הם שינו אוטמטי לנכרי,
אך שברוב המקומות צ"ל גוי.
כלומר הם בעצמם צינזרו את המילה "גוי", וכשהם שינו הם בכלל לא פתחו כתבי היד או דפוסים לא מצונזרים שלשנות בלי להסתכל על גירסא מקורית זו בעיה בפני עצמה.

ב. יש הרבה דברים שלא תוקנו כלל,
לדוגמא (ברכות יז.):

ורבי אלכסנדרי בתר דמצלי אמר הכי:
רבון העולמים, גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך,
ומי מעכב?
שאור שבעיסה ושעבוד מלכיות;
יהי רצון מלפניך שתצילנו מידם,
ונשוב לעשות חוקי רצונך בלבב שלם.

אבל עיין בגירסת גמרא סדורה שתוקנה ע"פ כתבי יד:
ורבי אלכסנדרי, בתר דמצלי אמר הכי:
רבון העולמים,
גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך,
ומי מעכב?
שאור שבעיסה, ושעבוד מלכיות!
יהי רצון מלפניך יי אלהינו -
שתכניעם מלפנינו ומאחרינו,
ותשבית יצר הרע ממנו ותכניעהו מלבינו,

ונשוב לעשות חוקי רצונך בלבב שלם.

שורה "שתכניעם מלפנינו ומאחרינו" נמצאת בדפוס שוניצנו ובארבעה הכתבי היד המרכזיים של מסכת ברכות.

לפרטים איפה אפשר להשיג גמרא הראשונה הלא מצונזרת (מאז הצנזורה כמובן):
אתר גמרא סדורה","332","","4240","True","True","False","","175","109.226.17.194","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22448","22447","בהחלט, וראה את שהבאתי","31/08/12 09:27","יג אלול","תשע"ב","09:27","הראל","במאמר זה בנושא זה","46","","4259","True","True","False","","285","84.228.6.180","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22450","22448","יישר כח","31/08/12 09:44","יג אלול","תשע"ב","09:44","זקן ומסכן","על המאמר הבהיר והקולח.","320","","4259","True","True","False","","347","95.86.82.157","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22533","22452","כאן מדובר בפירוש של הרב שטיינזלץ","02/09/12 16:52","טו אלול","תשע"ב","16:52","יאירה","ולא בשוטנשטיין, אשר מאריך דווקא ולא מקצר בניגוד לפירושים האחרים כגון עוז והדר.
לא יסמוך כבודו על ליבו כי הלימוד, המבוסס על הרגשות לא יעיל אלא יסמוך כבודו על השכל הטהור.","192","","4257","True","True","False","","341","85.250.86.143","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22559","22533","חבל שהגבת ללא קריאה מלאה. הנה:","02/09/12 22:22","טו אלול","תשע"ב","22:22","יהודי_קדום","אין המדובר כאן "במאריך" או "מקצר" או על טיב הפירוש כלל, וכל קורא (ובלשונך אכתוב ...) עם שכל טהור שלא סומך על ליבו ולא מתבסס(ת) על רגשותיו יבין זאת כבר מכותרת המאמר:

"מזיוף התורה לגאולת התלמוד - בימים ההם ובזמן הזה"

ושם, תחת הכותרת רשימה "שחורה" במאמר של הרב אוריאל פרנק כתוב (אני מעתיק מילה במילה):
"ארט-סקרול, המכונה "שוטנשטין" (שמעתי שבעלי מהדורה זו אכן חוששים גם כיום לאיבה, הואיל ומהדורתם מגיעה לידי נוצרים! אך מהעובדה שגם במהדורה העברית לא החזירו עטרה ליושנה, ואף העירו לעיין בדק"ס להשלמת השמטות הצנזורה, נראה שכל חששם אינו מחוץ אלא מבית!..)".

דווקא מהדורת אבן ישראל (שטיינזלץ) מופיעה ברשימה ה"לבנה" וכה כתוב שם:
"מהדורת אבן ישראל (שטיינזלץ).
וממנה הועתק, בחלק מהמסכתות (5), לפרויקט השו"ת של בר אילן. (משום מה, במהדורה עם דף וילנא, תשס"ב, לא הושלמו פירושי רש"י המצונזרים)"



(5) לכן, אותו מעשה מובא בפרויקט השו"ת בסנהדרין ק"ז בשלמותו, אך מקבילתו בסוטה מ"ז - מצונזר, כבדפוס וילנא.


אגב, עדיין אפשר לקרוא את המאמר בראש אשכול זה.","233","","4257","True","True","False","","221","109.64.148.147","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22547","22545","אכן, וראה","02/09/12 21:17","טו אלול","תשע"ב","21:17","דוד כוכב","בציטוט הגמרא שבתחילת המאמר כאן, ציטטתי כמקור הנכון.","125","","4257","True","True","False","","152","95.86.64.15","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22570","22547","עיינתי בשוטנשטיין סנהדרין קז","03/09/12 01:36","טז אלול","תשע"ב","01:36","עם הארץ","אכן הקטע עם יהושע בן פרחיה צונזר , אולם אותו סיפור מופיע בשוטנשטיין בסוטה מז א ואותו אחד נקרא תלמידו . האם ידוע על עוד קטעים כאלו או שזה הקטע היחידי?","248","","4256","True","True","False","","239","74.233.66.97","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22592","22559","ובכל זאת אני לא מסכימה עם כבודו.","03/09/12 18:46","טז אלול","תשע"ב","18:46","יאירה","הביאור של שוטנשטיין מאוד איכותי, נגיש ויעיל ללומדים וישנם רבים, הלומדים ממנו.
תושב"כ גם מגיעה לידי נוצרים. אצלם הוא מכונה "הברית הישנה" והם לומדים אותו עם פירוש מוטעה וכוזב. אז לאור העובדא הזאת כבודו לא יגע בתנ"ך?","192","","4256","True","True","False","","334","95.86.90.91","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22596","22592","את "הברית החדשה" אני שורף ללא היסוס","03/09/12 23:09","טז אלול","תשע"ב","23:09","יהודי_קדום","ומכאן אף קשה לי להמשיך לכתוב ולהשוות באותה שורה על כתבי הקודש שלנו.

אולי דבריי לא היו ברורים בהסברת הקושי שלי, אנסה שנית להסביר את עצמי:

שאלתי היא האם להמשיך לרכוש כרכים (רכשתי מאז מנחות במחזור זה) ובכך לחזק את עמדת הזייפנים או להעדיף את התועלת שהם מביאים לי . זוהי הדילמא שלי ואינה קשורה כלל לנקודות שהעלית.

צר לי להגיד לך אך הרעיון שלך והמסקנה האפשרית ממנו לא נתפסים במוחי.
אני מקווה שעתה אני בהיר יותר.","233","","4256","True","True","False","","160","109.64.148.147","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22608","22596","הרב כוכב הפנה את תשומת לבי לפנות","04/09/12 05:02","יז אלול","תשע"ב","05:02","יהודי_קדום","בוקר להבנה לא נכונה שלי את הודעת הגב' יאירה.

עיקר הודעתי זאת היא למען עשרת הקוראים שקראו את תגובתי עם הכותרת שכללה אי הבנה שלי את דברי הגב' יאירה.

בינתיים ליכלכתי את הכותרת ב-"ברית החדשה" אך אני משאירה - אף שאינה קשורה ישירות ואינה עניינית לדברי הגב' יאירה.

מהות טעותי בהבנה הייתה שיש השוואה בדברי הגב' יאירה בין ה"ברית הישנה" ל"ברית החדשה" - וע"כ העירני בצדק הרב כוכב שאין הדבר כן.

מעבר לכך שאר הדברים במקומם עומדים.","233","","4255","True","True","False","","187","109.64.148.147","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22621","22608","ח"ו!","04/09/12 12:01","יז אלול","תשע"ב","12:01","יאירה","אני לא משווה בין כתבי קודש שלנו לבין ה"ברית החדשה" אלא ציינתי ש"הברית הישנה" זה כינוי לתנ"ך - תורה, כתובים, נביאים. עובדי ע"ז מכניסים לפירוש שקרי וכוזב שלהם המצאות ודברי בדייה .כמובן, שהכתבים האליליים יש לשרוף וח"ו אין פה שום מקום להשוואה כלשהי!!!
דווקא כבודו הכליל את הפירוש של שוטנשטיין לזיופים מאחר שהנוכרים קוראים בו. לכן כתבתי לך, שלצערינו הנוכרים קוראים גם מקורות אחרים שלנו כגון תנ"ך וזאת לא יכולה להיות הסיבה לא ללמוד את תושב"כ. סליחה על אי הבנה!","192","","4255","True","True","False","","390","176.13.99.159","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22630","22621","מחילה וסליחה ממך על אי ההבנה שלי","04/09/12 13:33","יז אלול","תשע"ב","13:33","יהודי_קדום","כאילו עשית השוואה. אנא קבלי את התנצלותי.

נפלתי בדיוק במה שהתרעתי מפניו אתמול: כאנשים אנו נכשלים בהבנת הלא-נכתב כאילו נכתב.

הנה גם אני נכשלתי (הוכחה לכך שאני אנושי ) למרות מודעותי לכשלי חשיבה. הבעיה בטעותי כאן היא גדולה יותר: לצערי סירסתי, בגלל רגשנות יתר, כל דבר אפשרי כמעט בדברייך - זאת לאחר שראיתי מילים כמו "נוצרים" , "ברית..." כתובים באותו משפט עם כתבי קודש ולא השתמשתי בשכל טהור (זוכרת?) .","233","","4255","True","True","False","","166","109.64.148.147","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22712","22630","כן, אני זוכרת","05/09/12 15:40","יח אלול","תשע"ב","15:40","יאירה","כולנו אנושיים. בכל אופן לא התכוונתי להשוואה בין כתבי קודש לבדייה. התחלנו לדבר על הפירוש של שוטנשטיין, שלפי דעתי הוא פירוש מעולה ומוצלח ביותר. אבל כעת אני נזהרת להתווכח עם כבודו על הגמרא כי לימוד גמרא לנשים עלול להזיק...","192","","4254","True","True","False","","304","213.151.40.61","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22715","22712","ידעתי גם ידעתי שזה יגיע ממך רק לא","05/09/12 15:56","יח אלול","תשע"ב","15:56","יהודי_קדום","ידעתי שזה יהא עדין כל כך!

וברצינות: רק הבאתי ידיעה. לא דעה.","233","","4254","True","True","False","","136","109.64.148.147","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22719","22715","הבאת דעה של ת"ח חשוב","05/09/12 16:06","יח אלול","תשע"ב","16:06","שלמה שטרסברג","ולא רק ידיעה עיתונאית הרב דיבר שם שככלל לימוד גמרא אינו ענינם של נשים ופעמים רבות אף מזיק להם ועדיף שיעסקו בלימוד תורה אחר שיוסיף להם קירבה לה' ויראת שמים

אבל גם הרב שם כתב שדיבר ככלל אבל ישנם נשים שחשקה נפשם בתורה וזה ענינם ועושות זאת לשם שמים ומרגישות שאדרבא לימוד זה מוסיף להם יראת שמים

מתוך הכרותינו דרך הכתיבה בפורום את הגברת יאירה הרי היא שייכת לאותם נשים ולוואי והרבה גברים יזכו ליראת שמים ודבקות בתורה וברבש"ע כפי שיש לה ועכמש"ל","205","","4254","True","True","False","","229","164.138.112.51","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22726","22715","זה עדין כי אני מכבדת את כבודו","05/09/12 16:58","יח אלול","תשע"ב","16:58","יאירה","ולומדת מידות הן מהגמרא (יש ספר מצוין הנקרא "מעשי הגדולים" המכיל סיפורי חיזוק ולימוד ההנהגה של אישי התלמוד, גם בספר "מכתב מאליהו ישנם מאמרי גמרא רבים) והן מספרי המוסר כגון פירוש הגר"א לספר משלי, שערי תשובה, דרכי ה', מסילת ישרים.","192","","4254","True","True","False","","350","213.151.40.61","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22721","22719","אני הייתי מברך אחרת:","05/09/12 16:19","יח אלול","תשע"ב","16:19","יהודי_קדום","ולוואי והרבה גברים יזכו ליראת שמים ודבקות בתורה וברבש"ע לפחות כפי שיש לה .

בכ"ז היא איננה מגיעה לדרגה שאי אפשר להתעלות יותר ממנה... לזה ודאי תסכים.

לולא הייתי פוחד מה' במיוחד בימים אלה הייתי מסביר לך מדוע אני נוטה בשנים האחרונות לחרדיות ורואה בדרך הדתיים לאומיים משהו שגוי.

מה זה קשור?

נו... טוב. פעם אחרת...","233","","4254","True","True","False","","165","109.64.148.147","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22727","22719","תודה רבה,","05/09/12 16:59","יח אלול","תשע"ב","16:59","יאירה","אבל כבודו ממש מחמיא לי! יש לי עוד הרבה מה ללמוד ומה לתקן!","192","","4254","True","True","False","","260","213.151.40.61","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22722","22721","...","05/09/12 16:25","יח אלול","תשע"ב","16:25","שלמה שטרסברג","א. כל המוסיף גורע (אני מתכוון באמת למה שכתבתי)
ב. אם אתה בטוח בדרכך ועושה לשם שמים אין לך מה לפחד מהכיוון שלקחת מרבש"ע","205","","4254","True","True","False","","195","164.138.112.51","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22730","22721","תודה גם לך","05/09/12 17:12","יח אלול","תשע"ב","17:12","יאירה","אבל אני לא ראויה למחמאות: טרם הגעתי לשום דרגה או מצב, שבזכותו ניתן לשבח אותי.

למה כבודו לא מפרט, מהם הדברים השגויים בקרב דת"ל? למה כבודו מכליל, הרי יש כל מיני דת"ל? במה מתבטאת החרדיות שלך? לענ"ד כל חודש צריך לפחוד מהשם ולאו דווקא באלול. לכן כבודו רשאי לדבר, הרי זה יכול להישמע מעניין ומיידע!","192","","4254","True","True","False","","340","213.151.40.61","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22725","22722","אני יודע כמה מאמצים ושעות נדרשים","05/09/12 16:38","יח אלול","תשע"ב","16:38","יהודי_קדום","כדי להכין טוב דף גמרא אחד (טוב, לא מסכת ברכות) .

ושלא תיטעה: אני יודע שלאשה יש כל כך הרבה זכויות בבית, בעצם היא הבית, היא כל העולם היהודי אם היא יראת שמים.

כל זה ולא אמרתי דעתי על לימוד גמרא של נשים. ","233","","4254","True","True","False","","174","109.64.148.147","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22735","22725","יש לי תנאים וזמן ללמוד","05/09/12 17:19","יח אלול","תשע"ב","17:19","יאירה","ולהשקיע בלימוד דף גמרא כמה שעות שאני צריכה. כמו כן אני לומדת משניות של סדר זרעים עם הפירוש.
אני לא מזניחה את הבית ואת בעלי!(לצערי אין לי ילדים עדיין). הבית שלי תמיד מסודר ונקי, הבגדים מכובסים, האוכל מוכן. ב"ה אני יכולה לנהל טוב את הבית! אם כבודו לא מאמין הוא רשאי להגיע אלינו (עם האישה כמובן ובתאום מראש), אני ובעלי אוהבים לקבל אורחים בצורה הטובה ביותר!","192","","4254","True","True","False","","329","213.151.40.61","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22729","22726","לימוד גמרא אינו מתאים לנשים.","05/09/12 17:08","יח אלול","תשע"ב","17:08","הללל","","291","","4254","False","True","False","","94","213.151.38.254","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22743","22726","כל הכבוד אני מעריך זאת. תודה.","05/09/12 23:07","יח אלול","תשע"ב","23:07","יהודי_קדום","","233","","4254","False","True","False","","171","109.64.148.147","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22731","22729","דברנו על זה באשכולות אחרים","05/09/12 17:13","יח אלול","תשע"ב","17:13","יאירה","יחפש כבודו במנוע חיפוש של הפורטל ויקרא את אשר כתבו על כך בעבר.","192","","4254","True","True","False","","284","213.151.40.61","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22742","22730","אולי יתאים פעם ואעשה זאת","05/09/12 23:05","יח אלול","תשע"ב","23:05","יהודי_קדום","","233","","4254","False","True","False","","102","109.64.148.147","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22733","22731","מחילה אני חדש","05/09/12 17:14","יח אלול","תשע"ב","17:14","הללל","ובכל מקרה אין לי מה לדון בזה.","291","","4254","True","True","False","","98","213.151.38.254","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("22741","22735","ברוכה תהיי וה' יהא בעזרך. ברור","05/09/12 23:04","יח אלול","תשע"ב","23:04","יהודי_קדום","ומכובד בעיניי מאוד מאוד כל מה שתיארת וה' ימלא משאלות ליבך לטובה.

וחלילה לחשוב שהיתה נימת ביקורת כלפייך - ממש לא.

זוהי התמודדות שלי בין מה שקובעים חכמים למציאות היום.

חזקי ואמצי.","233","","4254","True","True","False","","187","109.64.148.147","0","22443","ברכות|כח ע"ב",""),new Message("23101","23095","יפה מאוד!","19/09/12 15:26","ג תשרי","תשע"ג","15:26","דוד כוכב","האם יתכן שתעלו את נוסח הגמרא גם לרשת?

ועוד הצעה.
מה בענין ניקוד? (נוסף על הפסוקים). קיימת גמרא מנוקדת על פי מסורת התימנים.","125","","4240","True","True","False","","102","95.86.75.22","0","22443","ברכות|כח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);