var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=21823;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","36"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("21823","0","בקשה לביאור רש"י ד"ה בנזיקין הוה","21/08/12 10:11","ג אלול","תשע"ב","10:11","שיננא","אי משום תנויי בשני דרב יהודה כולי תנויי בנזיקין הוה ואנן קא מתנינן שיתא סדרי

רש"י:
בנזיקין הוה. לא היו גדולים בכל גמרא של ד' סדרים אלא בתלתא בבי שלנו

למה רש"י נקט ד' סדרים?","146","","4269","True","True","False","","1024","84.228.128.110","0","0","ברכות|כ ע"א",""),new Message("21824","21823","ביאור","21/08/12 10:36","ג אלול","תשע"ב","10:36","כדי","הידע הסביר בזמנם היה של ד' סדרים הנוהגים אז והם מועד נשים נזיקין וקדשים, עי' בב"מ (קיד:) וברש"י שם, ועי' במגילה (כח:) במאן דתני ארבעה ע"ש [ועי' בתוס' בב"מ שם שמ"מ המשניות עצמן של כל הו' סדרים היו שגורות על פיהם. ואזלי לטעמייהו בתוס' ב"ב כב. ע"ש. ועי' בתוס' חולין קי:].
ורש"י ר"ל כאן דאינהו אפילו אותם ד' סדרים הרגילים לא מתנו, אלא כל לימודם רק בנזיקין ואיתרחיש להו ניסא. ולעומת זאת, אנו, בצורה יוצאת דופן, שונים ו' סדרים ואפ"ה לא נענים.","249","","4269","True","True","False","","207","79.177.211.216","0","21823","ברכות|כ ע"א",""),new Message("21881","21824","תוספת","22/08/12 07:33","ד אלול","תשע"ב","07:33","עמ1","באגרת הרמב"ם לר"י בן יהודה (מהדרות ר"י קאפח, מוסד הרב קוק עמ' קכט אות יא) ג"כ מתואר מר זכריה מלמד הישיבה הבקי בד' סדרים ומעיר מרהר"י קאפח (הערה 61) כיוון שסדר זרעים וטהרות הן 2 מסכתות בבלי, לא נזכרו בשל מיעוטם, אך ברור שגם אותן ידע.","313","","4268","True","True","False","","96","95.86.122.184","0","21823","ברכות|כ ע"א",""),new Message("21886","21881","ואם כבר הביא מדורות המאוחרים,","22/08/12 07:51","ד אלול","תשע"ב","07:51","כדי","מאוד מעניין יהיה להזכיר את מה שכתב בשו"ת הריב"ש על רבו 'הרב הגדול רבינו ניסים' הלא הוא הר"ן ז"ל, וז"ל בתשובה סי' שעה:

אבל למדוני מנעורי גאוני עולם, מגדילי תורה, עמם עוז ותושיה, מלכים ימלוכו, קטנם עבה ממתני. כל יודעי דת ודין, השרים, והסגנים, והפחוות, נקראו רבנים. לא מפני עיון הלכה בתוספות ובקיאות במסכת אחת או בשתים לבד, אבל ששואלים אותם דבר הלכה בכל מקום, ואפילו במסכת דכלה, ואומרים אותה על פה, עם רוב התוספות, בכל מה שיהיה תלוי בו, דין או פסק. לפניהם יכרעו כל יושבי אהל, ותוספי התורה יבא כל בשר להשתחוות. ומן אז, חדלו נאספו ממנו, בחטאינו, נשאר העולם שומם וגלמוד, לולי ה' צבאות, הותיר לנו שריד, דבר אחד לדור, הוא מורנו, הרב הגדול רבינו נסים נ"ר, היה כאחד מהם, לדעת טוב טעם ודעת. בקי בשלשה סדרים, ודמו ליה כמאן דמנחי בכיסתיה. ודעתו רחבה מני ים, ושכלו זך וישר, אין ערוך אליו בכל חכמי ישראל. ואין להשוות כלם לפניו, כקליפת השום, וכגרגיר שומשום. עכ"ל.

ובדומה לזה כתב הרא"ש בתשובה כלל לא סימן ט, ז"ל:

וכן טועים כל המורים הוראות מתוך דברי הרמב"ם ז"ל ואינן בקיאין בגמרא, לידע מהיכן הוציא דבריו, טועין להתיר האסור ולאסור את המותר כי לא עשה כשאר המחברים, שהביאו ראיות לדבריהם והראו על המקומות היכן דבריהם בגמרא, ומתוך זה יכול לעמוד על העיקר ועל האמת. אבל הוא כתב ספרו כמתנבא מפי הגבורה, בלא טעם ובלא ראיה, וכל הקורא בו סבור שמבין בו ואינו כן, שאם אינו בקי בגמרא, אין מבין דבר לאשורו ולאמתו ויכשל בדין ובהוראה. לכך לא יסמוך אדם על קריאתו בספרו לדון ולהורות, אם לא שימצא ראיה בגמרא. וכן שמעתי מפי אדם גדול בברצילונה, שהיה בקי בתלתא סדרי, ואמר: תמהתי על בני אדם שלא למדו גמרא וקורין בספרי הרמב"ם ז"ל ומורים ודנים מתוך ספריו וסבורין שיכירו בהם. כי אמר: אני מכיר בעצמי, כי בג' סדרים שלמדתי, אני מבין כשאני קורא בספריו, אבל בספריו בהלכות קדשים וזרעים, אינני מבין בהם כלום, וידעתי שכך הוא להם בכל ספריו. עכ"ל.","249","","4268","True","True","False","","200","79.182.198.37","0","21823","ברכות|כ ע"א",""),new Message("21900","21886","אשוב על שאלתי","22/08/12 09:27","ד אלול","תשע"ב","09:27","דוד כוכב","כפי ששאלתי באשכול קודם:
מיהו האדם הגדול בברצילונה, הרשב"א או הרא"ה?","125","","4268","True","True","False","","114","212.76.106.182","0","21823","ברכות|כ ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);