var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=21016;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","56"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","37"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("21016","0","המטה בין צפון לדרום","06/08/12 05:23","יח אב","תשע"ב","05:23","עם הארץ","ואילו הזוהר הקדוש (במדבר) כתב בפירוש שצריך שיהא ראש המיטה למזרח ומרגלותיה למערב.
למי שומעים?","248","","4285","True","True","False","","1312","108.132.45.109","0","0","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21018","21016","יש מחלוקת?","06/08/12 06:07","יח אב","תשע"ב","06:07","דוד כוכב","בספר אוצרות הגר"א לרב משה צוריאל ביאר שכוונת הגמרא כדברי הזוהר.","125","","4285","True","True","False","","193","95.86.116.250","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21047","21016","דעת הגר"א","06/08/12 11:23","יח אב","תשע"ב","11:23","כדי","עיין בשו"ת בנין של שמחה (תלמיד ר' חיים מוואלאז'ין) סי' ב (יש בהפנייה זו קצת עירבוב בסדר העמודים).","249","","4285","True","True","False","","455","109.65.217.15","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21053","21018","ודאי שיש מחלוקת!","06/08/12 12:40","יח אב","תשע"ב","12:40","Almuaddib","הרי אתה מוצא את רש"י, בעלי התוספות, הרמב"ם והשו"ע מצד אחד, ואת הזהר מהצד השני, וקביעותיהם הפוכות ממש.

איך ניתן לטעון שמי שכותב כי אסור לשמש כשהמיטה בין מזרח למערב, למי שכותב שהמיטה צריכה דוקא להיות כך, אינם חלוקים?","107","","4285","True","True","False","","215","77.126.188.139","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21065","21053","הבעיה היא","06/08/12 15:54","יח אב","תשע"ב","15:54","דוד כוכב","שלא ברור אם הכיוונים פירושם ראש-רגלים, או פנים-אחור כאשר הוא שוכב על הצד.","125","","4285","True","True","False","","134","95.86.116.250","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21068","21053","לא ודאי","06/08/12 16:13","יח אב","תשע"ב","16:13","בתר ממוצע","כל מי שציין כבודו לא ראו את דברי הזוהר ולכן הסבירו מה שהסבירו,

הזוהר לא עוד "סתם מפרש" מדובר על תנא (רשב"י) ולכן אם היו רואים את דברי הזוהר אולי היו מסברים כמותו.

כך מסביר הרב יעקב הלל בספרו.","138","","4285","True","True","False","","176","193.27.93.1","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21070","21068","מהיכן נפסקת הלכה, מהשו"ע או מהזהר?","06/08/12 16:25","יח אב","תשע"ב","16:25","Almuaddib","יש כללי פסיקה, וכזכור - אין לנו אלא ד' אמות של הלכה.




ומהדברים שפתח בהם כבודו עולות תמיהות גדולות עד מאד, אולם אין כאן המקום לעורר דובים ישנים מרבצם.

לענייננו, מה שפסק מרן - ולאשכנזים מה שהגיה הרמ"א עליו - זה העומד בבסיס חיינו.
ההולכים לפי פסקי רבניהם שפסקו כפי שפסקו - כשומעי לקחו של הבן איש חי למשל - יש להם על מי שיסמוכו, אולם לבטל את פסיקת ההלכה של רש"י והתוספות מחד, והרמב"ם והשו"ע מהצד השני - כזו לא שמענו.","107","","4285","True","True","False","","206","77.127.227.28","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21099","21068","צודק לחלוטין ר׳ בתר ממוצע באומרו:","07/08/12 00:52","יט אב","תשע"ב","00:52","יהודי_קדום","״ כל מי שציין כבודו לא ראו את דברי הזוהר״.
ואני מוסיף: גם אם היו רואים אותו, וגם אם היו מייחסים אותו לרשב״י - לא היו מקבלים סברותיו - הן משום שודאי הוא דעת יחיד והן בטענת ״לא בשמים היא״.

הערתי ליודעי ח״ן הפורטל: כיון שלא הגבתי לתוכן החכמים שכתבו כאן איני עובר על הבטחתי.","233","","4284","True","True","False","","216","109.67.176.52","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21075","21070","יש להוסיף","06/08/12 17:32","יח אב","תשע"ב","17:32","בתר ממוצע","מרן ורמא בסיס חיינו - לפי הפשטנים.
יש עוד דעות בהלכה של המקובלים ולכן מי שנוהג כמותם אפילו שזה בניגוד לשולחן ערוך יש לו על מי לסמוך - יש הרבה בדברי הארי ז"ל שלא תואמים את דברי השולחן ערוך (למרות שחיו באותה תקופה).

באתי רק לעורר (לא את הדובים) את השואל שיש ליישב גם כתירוץ שכתבתי.

רש"י אינו פוסק.

מה שבטוח שגם המפרשים על השולחן ערוך בנושא זה הזכירו את דברי הזוהר -

ראה מה שכתוב אורח חיים סעיף ג ס"ק ו דברי המגן אברהם שמביא את פסקי הרמ"ע מפנו שפסק כדברי הזוהר.","138","","4285","True","True","False","","284","193.27.93.1","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21076","21075","ומן המפורסמות - מנהג הכפרות (ואני מקווה","06/08/12 17:36","יח אב","תשע"ב","17:36","כדי","שאיני הדוב המכוון).","249","","4285","True","True","False","","224","109.65.229.35","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21081","21075","במשפט השני של כבודו הסתננה טעות","06/08/12 18:15","יח אב","תשע"ב","18:15","יאירה","מילותך " מי שנוהג כמותם אפילו שזה בניגוד לשולחן ערוך יש לו על מי לסמוך"... נאמרו בצורה לא נכונה. אני מניחה, שכבודו רצה להתכוון למנהגים ולא להלכות! כידוע, שו"ע זה בסיס הלכתי לכל שומרי תורה ומצוות ומי שמתנהג נגדו יש בכך כפירה נגד הדת!
לכן לענ"ד כבודו התכוון למנהגים השונים,המושתתים על ח"ן, שהתקבלו בעדות ישראל.","192","","4285","True","True","False","","348","95.86.111.18","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21088","21081","(מחכה לחג הסוכות ולתגובת חסידי חב"ד...)","06/08/12 21:01","יח אב","תשע"ב","21:01","Almuaddib","","107","","4285","False","True","False","","342","77.127.230.70","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21138","21081","האומנם...","07/08/12 09:24","יט אב","תשע"ב","09:24","בתר ממוצע","שו"ת רב פעלים אור"ח חלק ב' סימן יב

"דע כי סברא זו לסמוך על הנראה כפי הסוד שגילה רבינו האר"י ז"ל אפילו בברכות, ואפילו שהוא נגד מה שפסק מרן ז"ל בשולחנון הטהור, אין זה דבר חדש, כי כבר נמצא כזאת ונתפשטה בכל ישראל כהלכה למשה מסיני".","138","","4284","True","True","False","","496","193.27.93.1","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21139","21099","ואוסיף..","07/08/12 09:34","יט אב","תשע"ב","09:34","בתר ממוצע","הגר"ח מולאזין משמו של הגר"א בספר כתר ראש ק"ח:

"הזוהר הקדוש אינו מחולק בשום מקום עם הגמרא אכן העולם אינם יודעים הפשט או בגמרא או בזוהר עכ"ל.

בגר"א בספר מעלות הסולם עמוד 26 ס"ק ז:לידע הפשט בלא הסוד גם הפשט איננו אמת

הערוך השולחן סימן כ"ה סעיף כט:
מקובלני שאי אפשר להיות הזוהר מחולק עם הגמ' אלא אם כן שגם גמ' יש פלוגתא ובמקום שהדין פסוק בגמ' גם הזוהר סבירא ליה כן".

הרמ"ע מפאנו

אם יש באיזה ענין בגמ' פירוש חדש על פי הזוהר בו בזמן שהגאונים והראשונים פירשו אחרת בגמ' בכל אופן חייבים אנו לקבל למעשה דוקא הפשט המחודש על פי הזוהר ולנהוג דוקא לפי זה להלכה ולמעשה

שו"ת הרמ"ע מפאנו סימן ק"ח עמוד רכ"ה


ישנו ספר "קבלה למשה מסיני" שכתב הרב ראובן יששכר ניסן מומלץ לקרוא לפני שמגיבים ולא מכירים את כל התמונה.","138","","4284","True","True","False","","611","193.27.93.1","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21154","21099","דברי המהרש"ל","07/08/12 13:28","יט אב","תשע"ב","13:28","המכריע","המהרש"ל כתב על דבר מעין זה שגם אילו רשב"י היה עומד לפנינו וצווח לא היינו מקבלים דעתו לפי הכלל של ר"ש ופלוני הלכה כפלוני. וראה מה שכתב על זה באריכות בעל הבן איש חי בהקדמתו לרב פעלים, דברים נוראים עד מאד.","199","","4284","True","True","False","","331","85.130.221.217","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21281","21138","תודה לכבודו על המקור","08/08/12 18:49","כ אב","תשע"ב","18:49","יאירה","","192","","4283","False","True","False","","259","212.76.121.248","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21282","21139","גם המקורות האלה מעניינים ונכונים,","08/08/12 18:58","כ אב","תשע"ב","18:58","יאירה","ישנו מקור נוסף: כתיב בהקדמה לזוה"ק, שמי שלומד רק פשט הוא טיפש ( כך נראה בגלל היפוך האותיות במילה פשט). אבל זה לא נוגע להלכה!הרבה דברים, הכתובים בזוהר הוזכרו גם בגמרא!
מה שאתה כותב שייך ללימוד, אפשר ללמוד את הדברים כי הם עוזרים להבנה!זה דומה ללימוד התורה עם המפרשים והמדרשים, אשר עוזרים להבין את מה שלא ברור.
לענ"ד חשוב מאוד ללמוד את זה אך אין לערב אגדה בהלכה!","192","","4283","True","True","False","","284","212.76.121.248","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21158","21154","כבר מילתי אמורה","07/08/12 14:16","יט אב","תשע"ב","14:16","כדי","בזה, שאני ממליץ לכל אחד, ובמיוחד למי שנושא ונותן בדברי הראשונים והאחרונים לעיין היטב בהקדמה זו ולקשרה על אצבעותיו ולכתבה על לוח ליבו ומינה לא יזוע, וכמו שכתבתי בהודעה כאן, בסופה.","249","","4284","True","True","False","","363","109.65.229.35","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21176","21158","אולי בכל זאת","07/08/12 18:00","יט אב","תשע"ב","18:00","המכריע","דומה שבלהט הדיון קצת נתערבו ב' נושאים. האחד הוא הנושא הרגיש של קדמות הזוהר וממילא מסתעף ממנו בקביעות דיון הבנוי על הנחות מוקדמות וטוב שקיבלו עליהם המשתתפים לתפוס פלך השתיקה בזה מכמה טעמים.

הנושא השני הוא שלמרות מעמדו החשוב של הזוהר בפרט ושל דעות חכמי הקבלה בכלל אצל רבים מגדולי הדורות, עם זאת מצינו לא פעם שהזהירו לא לערב בין התחומים יותר מדאי. כשהחכם נשאל שאלה בהלכה עליו להשיב על פי הלכה נטו. וכמו ששלח לי אחד הגולשים לעיין בשו"ת חת"ס חאו"ח סנ"א שקרא תגר על המערבים קבלה בהלכה וקרא על זה "כלאים". לחכמת הנסתר כללים משלה בדרכי הבנתה והשימוש בה למעשה ולאו כל מוחא סביל דא. יש תשובה נוראה לבעל אגרות משה לאדמו"ר אחד שיצא נגדו בענין טהרת מקוואות בתואנה שהוא מיקל מדי וזה נובע מזלזול בקדושה, וכמעט חובה לקרוא בעיון את דבריו המאלפים בזה. ורבים המורים שלא נתקבלו ספריהם בכל תפוצות ישראל בגלל נטייתם למהר לערב עניינים שמקורם בחכמת הקבלה עם פסקי הלכה. וראינו לרוב גדולי ישראל שבספרי מחשבה שלהם מראים את כוחם הגדול למחוייבותם לחכמה זו גם להנהגה מעשה, ובכל זאת בספרי ההלכה שלהם רחקו מאד מזה. ולא מעט פוסקים נאמנים אף כתבו שלו משכחת לה מחלוקת בין הנגלה לנסתר הלכה למעשה כנגלה, (אלא כבר הביאו כאן בשם כמה גדולי ישראל שאין מחלוקת, וגם בזה אין הדברים פשוטים ומוסכמים). ואין מזניחין את מי שתופס כך, ואין לערב זאת עם הנידון הראשון שהוא שדה מוקשים ושומר נפשו ירחק.

הנושא הזה הוא אולי שנוי במחלוקת ויש גם בזה גישות שונות, אבל זה כבר דיון רגיל איך לנהוג בדרכי הפסק, ואין לזה קשר עם הדיון הראשון בנושא חכמת הנסתר בכללה. ואין לדחות בשתי ידיים את אלו ששמו את תורת הח"ן במחיצה בפני עצמה ולא הניחו להמון העם להרוס אל הקודש.","199","","4284","True","True","False","","203","85.130.221.217","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21181","21176","לא הבנתי. הדברים מופנים אליי?","07/08/12 18:17","יט אב","תשע"ב","18:17","כדי","הלא אנא נפשאי כתבית יהבית את דברי החת"ס באחת ההודעות הקודמות.

כלל לא התכוונתי להיכנס כאן לנידון זה. כל כוונתי הייתה לעורר את האדם לדעת את מקומו ולשים את בעל השמועה כנגד עיניו.","249","","4284","True","True","False","","200","109.65.201.200","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21969","21176","המהרש"ל הנ"ל","23/08/12 07:42","ה אלול","תשע"ב","07:42","זקן ומסכן","שציין הרב המכריע, מאיר עיניים, וכי האין אי מי לזלזל בכבודם של רשב"י ותנאים קדושים אחרים כיון שאין הלכה כמותם? אין הלכה כהזהר, ואין בכך להוריד ולו במשהו מגדולתו.","320","","4268","True","True","False","","73","95.86.126.229","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21218","21181","הכוונה לכל האשכול","08/08/12 03:57","כ אב","תשע"ב","03:57","המכריע","חלילה לי מהפנות דברים למול גדולים וטובים ממני. היה לי רושם כללי שבכל האשכול קצת נתערבו שני עניינים, ורציתי להבהירם, טרם יתפוצץ מוקש כלשהוא, ואולי אנכי זה שטעיתי ועם כולם הסליחה.","199","","4283","True","True","False","","205","85.130.221.217","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21307","21282","כתוב בהלכה","09/08/12 09:19","כא אב","תשע"ב","09:19","בתר ממוצע","אורח חיים סעיף ג ס"ק ו דברי המגן אברהם שמביא את פסקי הרמ"ע מפנו שפסק כדברי הזוהר","138","","4282","True","True","False","","305","193.27.93.1","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21323","21307","נכון","09/08/12 18:04","כא אב","תשע"ב","18:04","יאירה","וזה מצביע על חלק מההלכות אך לא על זוה"ק כמקור סמכותי לכל ההלכה. עם זאת חלק מההלכות, שאתה מדבר עליהן התקבלו על עדות ישראל, אך יש להם הסבר נוסף: אביא דוגמא: ישנם אנשים, הנוהגים להוסיף שלוש טיפות מים לכוס ברכה בקידוש ובהלכה מופיעים שני הסברים: 1. שפעם מהלו את היין. 2. לזכר שלושת האבות: אברהם, יצחק ויעקב. ההסבר הקבלי הפנימי, שאומר, כי שלוש טיפות המים הן כנגד שלוש ספירות (המזוהות עם שלושת האבות) לא מוזכר במקור הלכתי. ויש עוד.","192","","4282","True","True","False","","280","212.76.121.248","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21972","21969","ברוך בהצטרפותך ר׳ זקן ומסכן וחייל","23/08/12 08:22","ה אלול","תשע"ב","08:22","יהודי_קדום","ובכלל הברכה שאלה: רשמת שהינך ״לא דתי״ ?

ולפי כתיבתך קשה לי איך ליישב הדברים?

התעזור לי להבין?","233","","4268","True","True","False","","149","79.180.164.173","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21991","21972","אפתח פי לאלם","23/08/12 12:03","ה אלול","תשע"ב","12:03","המכריע","כמו שכתב על עצמו שהוא זקן ושהוא מסכן, ומוכח מתוכו שענוותו תרבנו, כך לפי ערכו אינו רואה עצמו ראוי לתואר דתי, אבל ברור שהוא יהודי ירא ושלם. ואחרים במצבו היו מכנים עצמם דתיים עד מאד. אל דאגה!","199","","4268","True","True","False","","179","212.179.87.186","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("21992","21991","אמנם כך גם נראה לי וכן נראה שהוא זקן","23/08/12 12:17","ה אלול","תשע"ב","12:17","יהודי_קדום","בחכמה ולא בגיל.

למה מסכן? מה פירושו? רק לו מענים.

לקרוא לעצמו "לא דתי" ייתכן וזו הבחירה הטובה ביותר שהיתה לו כדי לא למתג ולשייך עצמו לזרם זה או אחר אך לאמיתו של דבר הוא חייל בצבא ה' ללא עוררין.

אין ספק שחשוב לי להבין כוונתו ב"לא דתי" ובטוח אני שאינו במושגי מדינת ישראל, שאינה יהודית. במדינה זו מושג זה מובנו לדאבון ליבנו שיש מה"לא דתיים" שלא מתחילים את היום ב'מודה אני', אין ממשיכים בהמלכת הקב"ה בעולם וכו' וכו'.

מה שברור שמושגי ר' זקן ומסכן הם מעל להגדרות אנושיות ומלכות שמים עליו בכל רגע ורגע.

ר' זקן ומסכן אנא השמע קול.... ","233","","4268","True","True","False","","170","79.180.164.173","0","21016","ברכות|ה ע"א",""),new Message("22020","21992","זהו על דרך הפסוק","23/08/12 21:28","ה אלול","תשע"ב","21:28","דוד כוכב","טוֹב יֶלֶד מִסְכֵּן וְחָכָם מִמֶּלֶךְ זָקֵן וּכְסִיל (קהלת ד, יג).","125","","4268","True","True","False","","88","212.76.106.182","0","21016","ברכות|ה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);