var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=19571;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","76"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","63"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("19571","0","שורפן - חסיד","07/06/12 03:38","יז סיון","תשע"ב","03:38","דוד כוכב","מה עוד שרפו, שלא יתגלה שוב... בקישור זה.","125","","4350","True","True","False","","939","95.86.79.1","0","0","נידה|יז ע"א",""),new Message("19583","19571","והקוברן היום - חסיד מעולה","07/06/12 09:55","יז סיון","תשע"ב","09:55","Almuaddib","שהרי נשתנו הטבעים, ואין נשים מפילות מכך, אלא שמקפיד הוא על דברי חכמים שנקבעו להלכה, ועושם אע"פ שבטלה סיבתם.","107","","4350","True","True","False","","181","192.114.91.245","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19586","19583","לדעתי כבר בסוגיין הסתייגה הגמרא","07/06/12 10:44","יז סיון","תשע"ב","10:44","יהודי_קדום","בהביאה מכפלת הסתברויות לקרות התוצאה - להסתברות אפס או בקרבתו מאוד.","233","","4350","True","True","False","","131","79.183.169.221","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19589","19586","הייתי מציע דווקא להיזהר","07/06/12 11:11","יז סיון","תשע"ב","11:11","עלי","יש להיזהר מלהשליך לא רק ציפורניים אלא כל דבר חד על הקרקע והציפורניים הם רק דוגמה, שמא ידרוך אדם על הציפורניים או כל דבר חד וייפצע. הבעיה היתירה עם ציפורניים היא שהן קטנות ושקופות ולכן בלתי נראות. הגמרא מבקשת להזהיר שלעתים נדירות אך לא מאד, אשה הרה עלולה להפיל בעת נפילתה עקב דריכתה על חפץ חד ונכונים הדברים שהרי נשים לא מעטות 'שומרות הריון' מסיבות שונות ובעיקר מפני נטייתן להפלות בשל אי ספיקת צואר הרחם וכדו', ואולם ראוי הן לאנשים והן לנשים להימנע מללכת יחפים גם בביתם, ולא רק מטעם זה אלא גם מפני שהליכה בלי נעליים חושפת לזיהומים כמו פטרת העור והציפורניים. כמו כן מי שזהיר בקטנות חזקה עליו שלא ייכשל בגדולות.","209","","4350","True","True","False","","270","84.94.100.87","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19592","19589","האפולוגטיקה כאן מיותרת","07/06/12 13:38","יז סיון","תשע"ב","13:38","Almuaddib","הסיבה אינה משום זהירות מחפצים חדים, כפי שלמדנו במו"ק דף יז: - אין הציפרנים מסוכנות אלא רק במקום הראשון בו נזרקו, אבל לא במקום אחר אליו נגררו על ידי המטאטא וכד'; "כיוון דאישתני - אישתני".","107","","4350","True","True","False","","130","192.114.91.245","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19593","19589","הציפורניים הם רק דוגמא למה","07/06/12 14:18","יז סיון","תשע"ב","14:18","יהודי_קדום","שפעם חשבו: שדים, מזיקים, רוחות רעות וכו'.

ואולי לא רק פעם.

אין בהסטת עניינים אלה הצידה מלגרוע בדברי הגמרא.

כמו בהסטת עובדות רפואיות ומדעיות שהיו בימיהם וכמו הרמב"ם שהביא מדע מוטעה על גלגלים וכו' .

לימודם על אף היותם ידועים בימינו כלא נכונים הוא לימוד דבר תורה לשמה בדיוק כמו לימוד הלכות מלאכת המשכן ואולי יותר כי נצרכים ליכולת רוחנית, שכלית ונפשית יתרה.

אין צורך להיאחז בציפורניים בכל מקום.","233","","4350","True","True","False","","146","79.183.169.221","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19606","19589","רעיון דומה","07/06/12 22:20","יז סיון","תשע"ב","22:20","דוד כוכב","אני הייתי מצרף לציפורניים קליפות בננה ושאר דברים חלקים הגורמים לדורכים עליהם להחליק ולהחבל. באשה הרה הסכנה כפולה, כי היא עלולה בנפילתה גם להפיל.

וזו סכנה מצויה, ראה למשל בחשוקי חמד (לרב יצחק זילברשטיין חתנו של הרב אליישיב) בבא קמא דף כט ע"א:
"שאלה. ראובן החליק על קליפת בננה ברדתו מהמדרגות, ותפס בחברו כדי לבלום את הנפילה, ועל ידי כך הזיקו ושבר רגלו. האם ראובן חייב?".","125","","4350","True","True","False","","126","95.86.79.1","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19620","19606","et tu brute?","08/06/12 08:41","יח סיון","תשע"ב","08:41","Almuaddib","וכי העברת אותנו לדיון על בור ברשות הרבים?

כפי שעולה בבירור מהמקורות, לא זה העניין כאן, ויש משהו מביך בנסיון לתלות זאת במה שאתם מנסים לתלות.","107","","4349","True","True","False","","177","77.127.27.49","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19621","19620","מאן דבעי למהוי חסידא, לקיים מילי דנזיקין","08/06/12 09:54","יח סיון","תשע"ב","09:54","דוד כוכב","מסכת בבא קמא דף ל ע"א:
"ת"ר: חסידים הראשונים היו מצניעים קוצותיהם".

שו"ע חו"מ תטו, ג:
"שיצניע אדם קוציו ושאר כל דבר המזיק".

מסכת בבא קמא דף פג ע"א:
"ההיא איתתא דעלת למיפא בההוא ביתא, נבח בה כלבא, אמר לה מריה: לא תיסתפי מיניה, שקולי ניביה. אמרה ליה: שקילי טיבותיך ושדיא אחיזרי, כבר נד ולד".

הבוקר הספקתי ללכת לתרום דם. האחראית שם סיפרה שהיא הרימה פעם דבר כבד, זה גרם לה להפלה, ומאז כבר לא ילדה.","125","","4349","True","True","False","","179","95.86.79.1","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19624","19621","כיוון דאשתני - אשתני","08/06/12 13:03","יח סיון","תשע"ב","13:03","Almuaddib","אתה רוצה להסביר מדוע, לשיטתך, אם הסיטו את הציפרנים הגזורות מהמקום אליו הושלכו בפעם הראשונה, אין הן מזיקות יותר?","107","","4349","True","True","False","","157","77.127.27.49","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19626","19624","ואולי כשהוסטו הם כן בור ברשות הרבים ?","08/06/12 13:57","יח סיון","תשע"ב","13:57","הודו_כי_טוב","הציפרניים , הבננות , התפוזים ושרוכים סגורים של חבילות עיתונים
שמפיציהם שוכחים לפעמים לפתוח ?
אולי אז האחריות עוברת למי שמטאטא ?","207","","4349","True","True","False","","198","46.117.14.249","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19627","19626","רש"י לא סבר כמוך","08/06/12 14:38","יח סיון","תשע"ב","14:38","Almuaddib","וכיוון דאישתני. מההוא דוכתא דהוו מעיקרא אשתני ולא מזקי.","107","","4349","True","True","False","","176","77.127.27.49","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19631","19627","לפי עיון בשטיינזלץ מועד קטן יח","09/06/12 21:40","יט סיון","תשע"ב","21:40","הודו_כי_טוב","יש וחולקים על דעה זו . בעיונים רשום סברה נוספת( ר' בתרי"ח)


הנושא שם בכלל שרבי יוחנן השליך את ציפורניו בבית המדרש והגמרא אומרת
ששם אין נשים מצויות ומקשים שלפעמים מטאטים את הבית מדרש ומשליחים החוצה ואז נאמר המשפט דאשתני אשתני
ובעיונים הפרוש השני על זה שמכיוון ועבר זמן מסוים מאז הרי הם בטלות .

ודרך אגב בגמרא פה : מפני שאשה מעוברת עוברת עליהן ומפלת ולא אמרן אלא דשקיל בגנוסטרי ולא אמרן אלא דשקיל דידיה ודכרעיה ולא אמרן אלא דלא גז מידי בתרייהו אבל גז מידי בתרייהו לית לן בה ולא היא לכולה מילתא חיישינן
וראה גם בחידושי הר"ן דף 58","207","","4348","True","True","False","","240","46.117.14.249","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19632","19627","אבל רש"י פה אומר אחרת, וכן מוכח מהגמרא","09/06/12 21:48","יט סיון","תשע"ב","21:48","דוד כוכב","לשם מה עדיף לשורפם? מה החשש שיתגלו אחר הקבורה? הרי זזו ממקומם! ואת"ל שזה נחשב אותו המקום, אז מה הבעיה, במקום לשרוף, שיקבור אותם במקום אחר.
אלא, או שתפרש שסוגייתנו חולקת. או ש'אישתני' פירושו כמשמעו, שהם עצמם נשתנו - או שנשחקו או נתקפלו בעצמם, או לפחות שניסתבכו במהלך הטיטוא בצרור של שערות וליכלוכים, וכבר לא מצוי שיחליקו עליהם.","125","","4348","True","True","False","","120","95.86.90.191","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19633","19632","יש גם בחידושי הר"ן","09/06/12 22:07","יט סיון","תשע"ב","22:07","הודו_כי_טוב","דף 58 לגבי מועד קטן דף יח","207","","4348","True","True","False","","179","46.117.14.249","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19635","19632","רש"י כאן אומר כמוך???","09/06/12 22:45","יט סיון","תשע"ב","22:45","Almuaddib","אתמהה

היכן אתה מוצא ברש"י שהסיבה היא כמו קליפת בננה? חשש לנזק ברשות הרבים?

דומני כי דברי נבואה הם, שכן רש"י כתב "חסיד. עדיף מצדיק, כשקוברן איכא למיחש דהדרי ומגלו".

היכן אתה מוצא כאן שהחשש הוא מפני בור ברשות הרבים?


וכעת, שאלה למחשבה:

אם, כטענתך, מדובר בסוג של נזק ברשות הרבים, האם נצפה למצוא את ההלכה על הטיפול בציפורניים הנטולות גם במשנה תורה לרמב"ם?","107","","4348","True","True","False","","180","77.125.123.243","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19636","19635","שים לב לשירשור","09/06/12 23:18","יט סיון","תשע"ב","23:18","דוד כוכב","רש"י פה אומר אחרת ממה שהבנת ברש"י במועד קטן שהבאת בהודעה שאליה הגבתי. קושייתך היתה מעניין שינוי מקום נפילת הצפרנים, לענין זה התיחסתי.

לענין ההלכה, הבאתי לעיל את דברי השו"ע שכתב במפורש שיצניע אדם כל דבר המזיק. הרמב"ם המקביל הביא אמנם רק את הדוגמות שבב"ק אבל הוא מסכים כמובן שכל דבר מסוכן בכלל זה, וגם צפרנים, במקום שיש בהם סכנה. והוא לא צריך להביא את כל הדוגמות כרוכלא, גם אם הם מוזכרות בסוגיה אחרת.

ואגב, הר"ן שבקישור של הודו הביא הסבר נוסף - שהאשה ההרה עלולה להפיל מרוב גועל. הסבר זה עדיף על הסברי בכך שהוא מתאים גם לקרקע מחוספסת ועפר.","125","","4348","True","True","False","","114","95.86.90.191","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19637","19635","תולדת אדם - מ"ת-נזקים-הלכות חובל ומזיק","09/06/12 23:18","יט סיון","תשע"ב","23:18","הודו_כי_טוב","פרק ו סעיף י
אחד המזיק בידו, או שזרק אבן, או ירה חץ והזיק בו, או שפטר מים על חברו או על הכלים והזיק, או שרק או נע והזיק בכיחו וניעו בעת שהלכו מכוחו--הרי זה כמזיק בידו, והם תולדות של אדם. אבל אם נח הרוק והכיח על הארץ, ואחר כך נתקל בהן אדם--הרי זה חייב משום בורו: שכל תקלה, תולדת בור היא כמו שביארנו.

הציפרניים כחץ דמי","207","","4348","True","True","False","","186","46.117.14.249","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19647","19636","רש"י כאן לא אומר אחרת, אתה מעמיס עליו","10/06/12 09:49","כ סיון","תשע"ב","09:49","Almuaddib","אתה מעמיס עליו מה שלא כתב - וציטטתי את רש"י.


רש"י בשום מקום לא כותב שהסיבה לדברים אודות הציפורניים היא משום דין מזיק. גם כל המקורות האחרים שהובאו לא כותבים כן, אלא הכל מסברות ודברי נבואה שהובאו לעיל.

ההיפך - דוקא קל למצוא; מרש"י במו"ק ועד ערוך השולחן, שכתב במפורש כפי שיצוטט בהמשך.


אבל ממה נפשך, אם הסכנה בציפורנים היא כמו בזריקת קליפת בננה, מדוע רק נשים המעוברות? וכי אדם רגיל הניגף לא עלול לנפול ולשבור ידו או רגלו? וכי אשה שאינה מעוברת אינה ניגפת?
והרי מהדברים במו"ק ברור כי חוששים אך ורק לאשה מעוברת, מהתשובה כי נשים אינן מצויות בבית המדרש!


והנה הציטוט מערוך השולחן:
"וגם כתבו שכשנוטל צפרניו לא יטול אותן כסדרן ויתחיל בשמאל בקמיצה ובימין באצבע וסימן לזה דבהג"א בשמאל ובדאג"ה בימין וכתבו שהאריז"ל לא הקפיד על זה והיה מלעיג על זה [מג"א] ומ"מ כדאי ליזהר לכתחלה [שם] וכל אלו הדברים אין להם שום מקום בדין ומאן דקפיד קפיד ודלא קפיד לא קפיד ויקוץ מקודם הצפרנים של יד ימין ואח"כ של שמאל ובשם הכלבו הביאו להיפך ליטול תחלה של שמאל [א"ר סק"ו] ולא ידעתי טעמו ויזהר לבלי להשליך הצפרנים ארצה דשמא תעבור אשה עוברה ותפיל [מ"ק י"ח.] ולכן במקום שאין אשה מצויה כמו בבהמ"ד לית לן בה [שם] וכן אם הצפרנים נזוזו ממקומן הראשון שהשליכם שם ג"כ לית לן בה [שם] וכן אם חתך בהסכין אחרי זריקת הצפרנים איזה דבר ג"כ עברה הקפידא [נדה י"ז.] ואמרו שם שצפרנים חסיד שורפן צדיק קוברן ורשע זורקן וכל דברי חז"ל נאמנו מאד והמה עניינים סגוליים שנעלמה מטבע ..."
(ערוך השולחן אורח חיים הלכות שבת סימן רס )



וכן פסק הרי"ף להלכה, ולא כדבריך מעניין נזיקין:

ת"ר ג' דברים נאמרו בצפרנים קוברן צדיק שורפן חסיד זורקן רשע וטעמא מאי שמא תעבור עליהם אשה עוברה ותפיל ודוקא היכא דנפלי אבל אי כניס להו לבתר דנפול ושדי להו אבראי לית לן בה דכיון דאישתנו אישתנו:
(רי"ף מסכת מועד קטן דף י עמוד א )


וכן קבע הרא"ש באותו המקום, וגם כן שלא כדבריך:

ת"ר שלשה דברים [נאמרו] בצפרנים קוברן צדיק שורפן חסיד זורקן רשע וטעמא מאי שמא תעבור עליהן אשה עוברה ותפיל וה"מ בדוכתי דנפלי בה אבל אי כנישא להו לבתר דנפלי ושדי להו אבראי לית לן בה דכיון דאישתני אישתני והא דזרקינהו ר' יוחנן בבי מדרשא לא שכיחי נשים:
(רא"ש מסכת מועד קטן פרק ג )



וכן פסקו עוד רבים רבים, ולא ראיתי מקור לטענתך כי הציפורניים - יש לשרפן מדין פותח בור וכי בנזיקים מוחשיים עסקינן.

ואקנח בדברי בעל מנורת המאור, שדומה כי כתב במפורש את שאחרים רומזים:


ותאנא בסוד הטומאות. בזוהמת הצפרנים מתעוררת מדת הדין, והמבער אותם מן העולם מעיר מדת חסד, לפי' ארז"ל שורפן חסיד. וירחיק אדם את עצמו מהכיעור, כדי שלא יתן מקום למדת הדין.
(מנורת המאור פרק י - נישואי אשה עמוד 85 )","107","","4347","True","True","False","","181","212.25.82.194","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19649","19637","הגם אתה בנביאים?","10/06/12 10:29","כ סיון","תשע"ב","10:29","Almuaddib","אם הציפרנים כחץ דמי, מדוע הרוק נזכר כאן, אך הציפרנים לא?

וההיפך - מדוע בנושא הציפרנים - נזכרו הצפרנים, אך לא נזכר שום דבר בדיני המזיק?


ועיין במקורות שהובאו לעיל לרב דוד.","107","","4347","True","True","False","","210","212.25.82.194","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19648","19647","2 הערות בעקבות דברי אלמואדיב","10/06/12 10:21","כ סיון","תשע"ב","10:21","המכריע","א. מה שהבאת מהערוך השולחן דאם גזר אחר כך משהו בסכין עברה הקפידא, ומציין לסוגיין, לכאורה ייפלא מאד, דעל זה אמרו ולא היא, אלא א"כ למד דולא היא לא קאי על כל מה שאמרו שם.

ב. כמדומה דיש כאן מקום לאבחנה. אה"נ דעצם הנזק, גרימת הפלה למעוברת, הוא סגולי, ואין לו כלום עם בננות וכדומה, אבל עכשיו יש מקום לדון מה דינו של המזיק על ידי סגולה האם יש לדונו בגדרי מזיק.

וראה בספר קהילות יעקב ב"ק מכתב לחכם אחד (במהדורות ישנות זה היה בסוף הספר כנראה עכשיו זה שולב בפנים) בענין מזיק על ידי סגולה ועל זה בדיוק הוא דן שם, במי שזרק ציפרניו ועברה עליהם מעוברת והפילה אם יש לחייבו מדין בור או משום מזיק אחר. (החכם אליו ממוען המכתב הוא הרב שטיינמן שליט"א. למרות ששמו לא נזכר)","199","","4347","True","True","False","","169","85.130.221.217","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19650","19648","לא רק ערוך השולחן פסק כיוון דאשתני אשתני","10/06/12 11:20","כ סיון","תשע"ב","11:20","Almuaddib","ומי לנו עוד, אחרי שהרי"ף פסק כן?

(וכאמור, עוד רבים כן, והרוצה לפרטם יפתח את פרוייקט השו"ת של בר אילן וירווה תשובות)","107","","4347","True","True","False","","153","212.25.82.194","0","19571","נידה|יז ע"א",""),new Message("19664","19650","אישתני וחתך אלו שני דברים!","11/06/12 02:55","כא סיון","תשע"ב","02:55","המכריע","אישתני הכוונה שהזיזן ממקומן הראשון. זה מסוגיא דמו"ק וזה נפסק אפילו במשנה ברורה.
הערוך השולחן מביא גם חתך משהו בסכין לאחר גזיזת הצפרניים וזה לכאורה נדחה. ראה דברי מחזיק ברכה שהובאו בשע"ת סו"ס רנ"א. וראיתי במאורות דף היומי גיליון 680 שמביאים בצל החכמה ח"ג סי' נד שרוצה לטעון שזה בכל זאת מחליש את העוצמה, ומציינים לספר שמירת הגוף והנפש שעמד כבר על התמיהה בדברי הערוה"ש (סי' סח אות יט).","199","","4346","True","True","False","","147","85.130.221.217","0","19571","נידה|יז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);