סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

לר' שמעון נמי [גם כן], אמור שאין פודים פטר חמור בפסולי המוקדשין, שהרי "כ צבי וכאיל" כתיב בהו [נאמר בהם] (דברים יב, טו), ואין פודים בצבי ואייל.

א איבעיא להו [נשאלה להם] שאלה לחכמים: מהו לפדות פטר חמור בבהמת שביעית, שקנו אותה בפירות שנת שמיטה, ויש בה גם כן קדושת פירות אלה?

ומפרטים: לפדות פטר חמור ודאי בבהמת שביעית — לא תיבעי [תישאל] לך השאלה, ובוודאי אין פודים בה, שהרי נמצא הפודה קונה את פטר חמורו בבהמת שביעית שהוא נותן לכהן. ואינו רשאי לעשות כן, שהרי דווקא לאכילה אמר רחמנא [אמרה התורה] שמותר להשתמש בפירות שביעית, שנאמר: "והיתה שבת הארץ לכם לאכלה" (ויקרא כה, ו), ולא לסחורה. כי תיבעי [כאשר תישאל] לך השאלה, הרי זה במקרה של ספק פטר חמור.

ומפרטים: ואליבא [ולפי שיטתו] של ר' שמעון לא תיבעי [תישאל] לך, דלית ליה הרי אין לו] כלל דין פדיון בספק פטר חמור. כי תיבעי [כאשר תישאל] לך השאלה — הרי זה, איפוא, אליבא [לפי שיטתו] של ר' יהודה, הסבור כי במקרה זה מפריש שה כדי להפקיע את איסורו, ואולם אינו צריך לתיתו לכהן.

וכך יש לשאול: מאי [מה הדין]? האם כיון שמפריש טלה והוא לעצמו, אם כן "לאכלה" קרינא ביה [קוראים אנחנו בו], ואין כאן סחורה, שהרי אינו נותנו לכהן כדי לזכות בחמורו. או דילמא [שמא]: כיון דכמה דלא מפקע איסוריה [שכל עוד שלא מפקיע השה את איסורו] של פטר החמור לא מישתרי [איננו מותר] בהנאה, אם כן כשמפריש אותו תחתיו — כסחורה בבהמת שביעית דמי [נחשב] הדבר?

ומציעים: תא שמע [בוא ושמע] פתרון לדבר, מדברים מפורשים שאמר רב חסדא: בהמת שביעית אין פודין בה את פטר החמור הודאי, אבל פודין בה את הספק.

ועוד אמר רב חסדא: בהמת שביעית — פטורה מן הבכורה, שהבכור שתלד אינו קדוש. וחייבת במתנות, זרוע לחיים וקיבה, שצריך כל השוחט בהמת חולין לתת לכהן.

ומסבירים: פטורה מן הבכורה — כי "לאכלה" אמר רחמנא [אמרה התורה] ביחס לפירות שביעית (ויקרא כה, ו), ולא לשריפה, ובכור בהמה טהורה — אימוריו נשרפים על גבי המזבח. וחייבת במתנות — משום שבמקרה זה "לאכלה" קרינא [קורא אני] בה, שהרי הכהן אוכל אותם.

מיתיבי [מקשים על כך] ממה ששנינו במסכת שביעית: האוכל מעיסת שביעית עד שלא הורמה (הופרשה) ממנה חלתהחייב מיתה, כדין כל אוכל עיסה שלא הורמה חלתה.

ולפי דברי רב חסדא, אמאי [מדוע] כלל חייבת עיסת שביעית בחלה? והרי כיון שאילו מטמיא [נטמאת] החלה בת שריפה היא, אם כן, יש לומר לגבי חיוב הפרשת חלה, כמו לגבי דין בכורה: "לאכלה" אמר רחמנא [אמרה התורה] ולא לשריפה!

ומשיבים: שאני הכא [שונה כאן] לגבי חלה, דכתיב [שנאמר]: "וראשית עיסותיכם תתנו לה' לתרומה לדרתיכם" (במדבר טו, כא), והמלה "לדורותיכם" באה להדגיש: תמיד, וגם בשביעית, יש דין חלה.

ומעירים, תניא נמי הכי [שנויה ברייתא גם כן כך]: מנין לאוכל מעיסת שביעית עד שלא הורמה חלתה שחייב מיתהשנאמר: "לדרתיכם". אבל בדין בכור בהמה לא נאמרה לשון זו, ומשום שאימוריו נשרפים — פטורה בהמת שביעית מן הבכורה.

ושואלים: ולגמר מינה [ושנלמד ממנה] מן האמור בחלה, שבהמת שביעית חייבת בבכורה, ואין אומרים בכגון זה "לאכלה" ולא לשריפה! ומשיבים: אין הדברים דומים, התם [שם, בחלה] עיקר דינה הוא לאכילה, ורק אם נטמאה צריך לשורפה, הכא [כאן, בבכור] עיקר דינם של האימורים הוא לכתחילה לשריפה.

ב שנינו במשנה: נתנו לכהן את פטר החמור עצמו — אין הכהן רשאי לקיימו עד שיפריש שה תחתיו. ומעירים: מכאן שאנו חוששים שמא יתרשל הכהן בפדייתו. ואם כן תנינא להא דתנו רבנן [שנינו במשנתינו את זו ששנו חכמים בברייתא]: ישראל שהיה לו פטר חמור בתוך ביתו, ואמר לו הכהן: "תנהו לי ואני אפדהו"הרי זה לא יתנו לו, אלא אם כן פדאו הכהן בפניו.

אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה: זאת אומרת שנחשדו הכהנים על פטרי חמורים, להשתמש בהם בלא פדיון. ותמהים: פשיטא [פשוט] הדבר, הרי דבר זה נובע במישרין מדברי הברייתא, ומה חידש רב נחמן? ומשיבים, מהו דתימא [שתאמר]: הני מילי [דברים אלה] אמורים דווקא היכא דמחזק לן [במקום שמוחזק לנו] הכהן בדבר זה, דמיקרי [שמזדמן לו לעיתים] להשתמש בפטר חמור בלא לפדותו, אבל בסתמא כהן סתם] לא. על כן קא משמע לן [משמיע לנו] רב נחמן שיש לחשוש לכך בכל כהן, מפני שהוא מורה בה היתירא [היתר] לעצמו, שלא להפריש שה תחתיו, שהרי ממילא הוא שלו. ג

משנה המפריש שה לפדיון פטר חמור, ומת השה קודם שנתנו לכהן — ר' אליעזר אומר: חייבין הבעלים באחריותו, וצריכים ליתן לכהן שה אחר, כמו שחייבים באחריות חמש סלעים של פדיון הבן, שאם אבדו לאחר שהפרישם — צריך ליתן לכהן חמש סלעים אחרים. וחכמים אומרים: אין חייבין באחריותו, כדין פדיון מעשר שני.

העיד ר' יהושע ור' צדוק שנקבעה הלכה על המפריש שה לפדיון פטר חמור, שאם מת השה — שאין כאן לכהן כלום, שכבר נפדה החמור, ואין הבעלים חייבים באחריות השה, וכדברי חכמים. מת פטר חמור עצמו, לאחר שהפריש שה תחתיו, ולא הספיק ליתנו לכהן — ר' אליעזר אומר: אין פטר חמור פדוי, שהרי לא הגיע השה ליד הכהן, ולפיכך יקבר פטר החמור, כדין איסורי הנאה, ומותר הבעלים בהנאתו של טלה שהפריש, כאילו לא הפרישו כלל. וחכמים אומרים: משהפריש את השה — נפדה פטר החמור, כאילו בא השה ליד הכהן, ולכן אין פטר החמור צריך להקבר, והטלה ניתן לכהן.

ד גמרא בענין שה שהופרש לפדיון פטר חמור, ועדיין לא ניתן לכהן, שלדעת ר' אליעזר חייבים באחריותו, כפדיון הבן, אמר רב יוסף: מאי טעמא [מה הטעם, המקור] לדבריו של ר' אליעזר? דכתיב [שנאמר]: "אך פדה תפדה את בכור האדם ואת בכור הבהמה תפדה" (במדבר יח, טו), ובכך הקישם הכתוב זה לזה: מה פדיון בכור אדם חייב באחריותואף פדיון בכור בהמה טמאה חייב גם כן באחריותו.

אמר ליה [לו] אביי: אי [אם] הוקשו זה לזה, יש לומר גם: מה בכור אדם מותר בהנאה, שהרי אין איסור ליהנות ממעשה ידיו של בכור שלא נפדה — אף בכור בהמה טמאה מותר בהנאה קודם שנפדה, ומותר לגוזזו ולעבוד בו! וכי תימא הכי נמי [ואם תאמר כך גם כן], שלדעת ר' אליעזר פטר חמור מותר בהנאה, והתנן [והרי שנינו במשנה זו]: מת פטר חמור, ר' אליעזר אומר: יקבר, ולכאורה מאי [מה טעם] יקברלאו [האם לא] משום שהוא אסור בהנאה?

דחה רב יוסף: לא, יקבר כדין בכור אדם, שאם מת יש מצוה לקוברו, שהרי, כאמור, הוקש לו בכתוב. ותמהים: אלא, לפי הסבר זה, אדם בכור שמת הוא דבעי [שצריך] קבורה, פשוט (שאינו בכור) שמת לא בעי [צריך] קבורה?

ועוד, איך אתה יכול לומר שפטר חמור מותר בהנאה לדעת ר' אליעזר? והרי תניא [שנויה ברייתא]: מודה ר' אליעזר בישראל שיש לו ספק פטר חמור בתוך ביתושמפריש טלה עליו, והוא שלו. והרי אין צורך להפריש טלה אלא כדי להפקיע מפטר החמור את איסור ההנאה שבו!

אלא אמר רבא: אף שהקיש הכתוב פטר חמור לבכור אדם, וכדברי רב יוסף, אין זה אלא כדי לחייב באחריות פדיונו, אבל לא להתירו בהנאה, שכן אמר קרא [המקרא]: "אך פדה תפדה את בכור האדם ואת בכור הבהמה הטמאה" (במדבר יח, טו), והחזרה על לשון פדייה באה לומר: לפדייה הקשיתיו, ולא לדבר אחר.

ה תנן התם [שנינו שם] בברייתא: הערכין, כשנודר ערכו של פלוני להקדש, לפי הערכים הקצובים בתורה לכל גיל — בשעתן, כלומר, נותן את ערכו שבשעת הנדר, ואם נדר ערכו של תינוק פחות מבן חודש, שאין לו ערך — אינו חייב כלום, גם לאחר שלושים יום. ופדיון הבןאחר שלשים יום צריך ליתנו לכהן, שנאמר: "ופדויו מבן חודש תפדה" (במדבר יח, טז). פדיון פטר חמורלאלתר.

ותוהים: ופדיון פטר חמור לאלתר? ורמינהי [ומטילים, מראים סתירה] ממה ששנינו בברייתא: אין בערכין ובפדיון הבן ובנזירות ובפטר חמור פחות משלשים יום,

ומוסיפין עד עולם!

אמר רב נחמן: מה ששנינו "פטר חמור לאלתר" בא לומר שאם פדאו לאלתר — פדוי, אף שלכתחילה מצוותו לאחר שלושים יום. ותוהים: מכלל הדברים אתה למד, שבנו, ששנינו לגביו באותה ברייתא: "אחר שלושים יום", אם פדאו בתוך הזמן אינו פדוי? והאיתמר [והרי נאמר]: הפודה את בנו בתוך שלשים יום ללידתו, רב אמר: בנו פדוי!

ודוחים: לאו איתמר עלה [האם לא נאמר עליה] מה שאמר רבא: דכולי עלמא [לדעת הכל] אם אומר בתוך שלושים יום שהוא פודה את בנו מעכשיואין בנו פדוי, ורק אם נותן את המעות על מנת שהפדיון יחול לאחר שלושים יום הרי זה פדוי, כשיגיע זמנו.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר