סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

חוששין שמא במקום נקב של נחש נקב הציפור או העכבר, ואסור לאוכלם מחשש סכנה!

אמר ליה [לו] רב הונא: מי קא מדמית איסורא לסכנתא [האם אתה מדמה איסור לסכנה]? סכנה שאני [שונה] וצריך לחשוש לה במקום ספק. אמר ליה [לו] רבא: מאי שנא ספק סכנתא לחומרא [במה שונה ספק סכנה שהולכים בו להחמיר]? ספק איסורא נמי לחומרא [ספק איסור גם כן נלך בו להחמיר]!

אמר ליה [לו] אביי: וכי לא שאני [שונה] הדין בין איסורא לסכנתא [איסור לסכנה]? והא [והרי] אילו ספק טומאה ברשות הרביםספיקו טהור, ואילו ספק מים מגולין כלומר, מים שהיו מגולים בלילה, שיש ספק שמא הטיל בה נחש את ארסו ויש סכנה בשתייתם — אסורין!

אמר ליה [לו] רבא: התם [שם] ספק טומאה ברשות הרבים הוא דין מיוחד, שכן הלכתא גמירי לה [הלכה אנו למדים אותה] מדין סוטה ששהתה בסתר עם איש זר ונאסרה מספק שמא נבעלה לו ונטמאה, (במדבר ה, יג) מה סוטהברשות היחיד הדברים אמורים, שהרי רשות הרבים אינה מקום סתר, אף ספק טומאהברשות היחיד הוא טמא, ולא ברשות הרבים. אבל בכל ספק איסור הולכים אנו להחמיר, כמו בספק סכנה.

מתיב [מקשה] גם רב שימי על דברי רבא ממה ששנינו: היה שרץ מת בפי חולדה, ואותה חולדה היתה מהלכת על גבי ככרות של תרומה, ספק נגע השרץ בככרות ספק לא נגע — הרי ספיקו טהור,ואפילו ברשות היחיד, ואילו ספק מים מגוליןאסורין!

ומשיבים: התם נמי הלכתא גמירי לה [שם גם כן הלכה אנו למדים אותה] מסוטה: מה סוטה היא דבר שיש בה דעת לישאל, שיש אפשרות לשאול אותה אם נטמאה — אף הכא נמי [אף כאן גם כן] ספק טומאה ברשות היחיד טמא רק בדבר שיש בו דעת לישאל, ומה שאין בו דעת להישאל, וכגון הככרות שספק לנו אם נטמאו — ספיקו טהור, אבל בספק איסור יש להחמיר.

אמר רב אשי, תא שמע [בוא ושמע] ראיה נוספת שסכנה חמורה מאיסור, ממה ששנינו: צלוחית ובה מי חטאת שהניחה מגולה ובא ומצאה מכוסה — הרי היא טמאה, שאני אומר: אדם טמא נכנס לשם וכיסה אותה, ואגב כן טימא אותה ואת המים שבתוכה.

הניחה מכוסה ובא ומצאה מגולה, אם היא במקום שיכולה חולדה לשתות ממנה, או נחש לדברי רבן גמליאל, או שיש לחשוש שירד בה טל בלילה — הרי זו פסולה, שאין להזות ממי החטאת שבתוכה על טמא מת, שמא נתערב בהם רוק החולדה או טל, שאינם כשרים להזאה, ופסלוה, אבל אינה טמאה.

ואמר רבי יהושע בן לוי: מה טעם אין חוששים שאדם טמא גילה אותה ונטמאה?

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר