סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

ומעירים: ולרבא דלא שאני ליה [שאין שונה לו] יין נסך, ואינו מחמיר בו יותר מדין מעשר, שהרי לעיל תירץ את הסתירה בין משנתנו לבין המשנה במעשרות כשתי שיטות שונות באותו ענין עצמו, מוקים ליה כתלתא תנאי [הוא אכן מעמיד ענין זה של גמר מלאכה ביין במחלוקת של שלושה תנאים].

א שנינו במשנה: ירד היין לבור, מה שבבור אסור והשאר מותר. אמר רב הונא: לא שנו אלא שלא החזיר גרגותני (הסל הגדול שמסננים בו את היין בדרכו מן הגת לבור) לגת, אבל החזיר גרגותני לגתאסור גם מה שנשאר בגת, שהיין שבתוכה אוסר את היין שבגת.

ושואלים: גרגותני גופה [עצמה], היין שבתוכה, במאי קא מיתסרא [במה היא נאסרת]? בנצוק כלומר, הזרם שיורד מן הגרגותני אל הבור נחשב כיוצר חיבור בין היין שבגרגותני ליין נסך שבבור. אם כן, שמע מינה [האם נלמד מכאן] שנצוק אף הוא נקרא חיבור? ודוחים: אפשר לפרש כי היין שבגרגותני לא נאסר בנצוק, אלא כדתני [כמו ששנה] ר' חייא שיין שבמשפך נאסר במקרה שפחסתו צלוחיתו, שהיין שבצלוחית עלה והגיע עד למשפך, הכא נמי [כאן גם כן] תפרש שפחסתו בורו כלומר, שהיין שבבור נגע ממש בגרגותני, ולכן הוא נאסר.

ב מסופר, ההוא ינוקא דתנא [ילד אחד ששנה] מסכת עבודה זרה בשית שני [כשהיה בן שש שנים], שהיה מופלא בכשרונותיו, בעו מיניה [שאלו אותו]: מהו לדרוך עם הנכרי בגת? אמר להו [להם]: דורכין עם הנכרי בגת, כפי ששנינו במשנתנו. שאלוהו: והא קא מנסך בידיה [והרי הוא מנסך בידיו] מן היין, ונמצא שהיין יין נסך, וישראל נהנה ממנו, שמשתכר על ידו! השיב להם: דציירנא להו לידיה [שאנו קושרים את ידיו], שלא יוכל לנסך. והקשו: והא קא מנסך [והרי הוא מנסך] ברגל! והשיב: ניסוך של רגל לא שמיה [אין שמו נקרא] ניסוך.

מסופר, ההוא עובדא דהוה [מעשה שהיה] בנהרדעא, דדשו [שדרכו] ישראל וגוי לההוא חמרא [ליין], ושהייה [והשהה] שמואל את הבעיה תלתא ריגלי [שלושה רגלים], שהיו חכמים באים אז, כדי שיוכל לברר את הענין. ושואלים: מאי טעמא [מה הטעם] שהשהה את הבעיה הזו ולא פתרה? אילימא [אם תאמר] משום דקסבר [שהיה סבור]:

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר