סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

א משנה נטל ממנה מן האשירה עציםאסורין העצים בהנאה. הסיק בהן בעצים אלה את התנור, אם היה זה תנור חדש שמתחזק ומתחסם מחמת ההסקה הראשונה — יותץ (יישבר) התנור, שהרי נוצר על ידי איסור עבודה זרה, ואם היה זה תנור ישן שהוסק קודם לכן — יוצן (יצונן), ולא ישתמש בחום שגרמו עצים אלה. אפה בו את הפת — פת זו אסורה בהנאה.

נתערבה הפת באחרותכולן אסורות בהנאה, ר' אליעזר אומר: יוליך דמי הנאה שקיבל מהאיסור לים המלח, כלומר יאבדם, וכך יוכל להנות מן הפת אמרו לו: אין פדיון לעבודה זרה, אלא צריך לבער הכל.

נטל הימנה מן האשירה כרכור מכשיר לאריגה — הרי הכרכור הזה אסור בהנאה. אם ארג בו בכרכור זה את הבגדאסור הבגד בהנאה. נתערב בגד זה של איסור באחרים ואחרים באחריםכולן אסורין בהנאה, ר' אליעזר אומר: יוליך הנאה לים המלח, אמרו לו: אין פדיון לעבודה זרה.

ב גמרא ומעירים: וצריכא [וצריך] להשמיע לנו במשנה את המחלוקת הן במקרה של הפת והן במקרה של הבגד, דאי אשמעינן קמייתא [שאם היה משמיע לנו רק את ההלכה הראשונה] היינו אומרים: דווקא בהא קאמר [בזו אמר] ר' אליעזר שיכול להוליך דמי הנאה וליהנות, משום דבעידנא דקא גמרה [שבזמן שנגמרה] פת, קלי לה איסורא [נשרף כבר האיסור גופו], אבל כרכור דאיתיה לאיסורא בעיניה [שהאיסור נמצא עדיין בעינו] אימא מודי לרבנן [אמור שמודה בכך לחכמים] שהדבר אסור.

ולהיפך, ואי אשמעינן [ואם היה משמיע לנו] את המחלוקת רק בכרכור, היינו אומרים: דווקא בהא קאמרי רבנן [בזה אמרו חכמים] שאין פתרון לדבר, אבל פת שנשרף האיסור אימא מודו ליה [אמור שמודים לו] לר' אליעזר שיוליך דמי הנאה לים המלח, ולכן צריכא [צריך] שתיאמר המחלוקת בשני המקרים.

אמר רב חייא בריה [בנו] של רבה בר נחמני אמר רב חסדא אמר זעירי: הלכה כר' אליעזר. איכא דאמרי [יש שאומרים] בלשון אחרת, אמר רב חסדא: אמר לי אבא בר רב חסדא, הכי [כך] אמר זעירי: הלכה כר' אליעזר.

אמר רב אדא בר אהבה: לא שנו פתרון זה אלא בפת שנאפתה באיסור, אבל חבית של יין אסור — לא, אין לה היתר בדרך זו. ורב חסדא אמר: אפילו חבית מותרת.

מסופר, ההוא גברא דאיתערב ליה חביתא דיין נסך בחמריה [אדם אחד שהתערבה לו חבית אחת של יין נסך בתוך חביות של יינו], אתא לקמיה [בא לפני] רב חסדא לשאול מה לעשות, אמר לו רב חסדא: שקול ארבע זוזי [קח ארבעה זוזים], שהם דמי חבית יין, ושדי בנהרא [וזרוק אותם בנהר], כדי שלא יהנה מדמי היין האסור המעורב בחביות, ונשתרי לך [ויהיה מותר לך] הכל.

ג משנה כיצד מבטלה את האשירה? אם קירסם כלומר, חתך ממנה קיסמים לצורכו, או זירד לקח ממנה זרדים לחים, או נטל ממנה מקל או שרביט, או אפילו עלההרי זה בטלה לפי שהוא מראה שאינו מתייחס אליה עוד כעבודה זרה. אם שיפה (שייף אותה) לצרכה כלומר, לצורך האילן לחזקו או ליפותו — אסורה, אם עשה זאת שלא לצרכהמותרת.

ד גמרא ושואלים: אותן שפאין ששיפה מן העץ של האשירה לצורכה, מה תהא עליהן? מה דינם? פליגי בה [נחלקו בכך] רב הונא ור' חייא בר [בנו] של רב, חד [אחד מהם] אמר: אסורין, לפי שהם חלק מן האשירה, וחד [ואחד מהם] אמר: מותרין, שהרי חלקים אלה הוא משליך ומבטל.

ומעירים: תניא כמאן דאמר [שנויה ברייתא כמי שאומר] מותרין, דתניא [ששנויה ברייתא]: גוי ששיפה עבודה זרה לצרכו ועל ידי כך ביטלה — היא ושפאיה מותרין, אם עשה זאת לצרכההיא עצמה אסורה ושפאיה מותרין. וישראל ששיפה עבודה זרה, בין לצרכה בין לצרכוהיא ושפאיה אסורין, שאין ישראל יכול לבטל עבודה זרה. ומביאים מחלוקת אמוראים בענין משנתנו.

איתמר [נאמר]: עבודה זרה שנשתברה מאליה, רב אמר: צריך לבטל כל קיסם וקיסם שבה, ושמואל אמר: עבודה זרה אינה בטלה אלא כשהיא נשברת דרך גדילתה.

ותוהים: אדרבה [גדולה מזו, להיפך], דרך גדילתה מי מבטלא [האם היא מתבטלת]? אלא הכי קאמר [כך הוא אומר], כך צריך להבין את דבריו: אין עבודה זרה צריכה לבטל אלא כשהיא נשברת דרך גדילתה, כגון שנושרים ממנה עלים, אבל זו שנשברה — אינה צריכה ביטול עוד.

ושואלים: לימא בהא קמיפלגי [האם לומר שבנושא זה הם חלוקים], דמר סבר [שחכם זה, רב, סבור]: עובדין הגוים אפילו לשברין, ומר סבר [וחכם זה סבור]: אין עובדין לשברין?

ודוחים: לא, דכולי עלמא [לדעת הכל] עובדין הם לשברין, והכא [וכאן] בשברי שברים קמיפלגי [חלוקים הם], מר סבר [חכם זה, רב, סבור]: שברי שברים אף הם אסורין, ומר סבר [וחכם זה, שמואל, סבור]: שברי שברים מותרין.

ואי בעית אימא [ואם תרצה אמור]: דכולי עלמא [לדעת הכל] שברי שברים מותרין, והכא [וכאן] בעבודה זרה של חליות שעשוה חוליות המתחברות יחד ובאופן שהדיוט (אדם שאינו מומחה) שיכול להחזירה קמיפלגי [חלוקים הם], ובכך נחלקו: מר סבר [חכם זה, רב, סבור]: כיון שהדיוט יכול להחזירה, גם אם התפרקה לא בטלה. ומר סבר [וחכם זה סבור]: אין עבודה זרה בטלה אלא דרך גדילתה, דהיינו אורחיה [שזו דרכו], הא לאו [זו לא] גדילתה היא, זו אין דרכה להיות מפורקת, וכיון שנתפרקה אין צריכה לבטל.

א משנה ר' ישמעאל אומר: שלש אבנים שהיו זו בצד זו בצד עבודה זרה של מרקוליס, שיש שם גל אבנים שזורקים לכבודו, חלק מן העבודה זרה עצמה — הרי הן אסורות, אם היו שתים בלבד — מותרות. וחכמים אומרים: אותן שנראות עמו, שנראה שנפלו ממנו — אסורות, ושאין נראות עמומותרות.

ב גמרא ושואלים: בשלמא רבנן קסברי [נניח חכמים אפשר לומר שסבורים הם] שעובדין לשברים של עבודה זרה, ומשום כך, אם נראות עמו, דאיכא למימר מיניה נפל [שיש מקום לומר שממנו נפלו] האבנים — הרי הן נחשבות כשברים של גל של מרקוליס ואסורות, שאין נראות עמומותרות, משום שנראה שלא ממנו נפלו.

אלא ר' ישמעאל מאי קסבר [מה הוא סבור]? אי [אם] סבור הוא שעובדין לשברין, אפילו תרתי נמי ליתסר [שתים גם כן יהיה אסור], אי [אם] אין עובדין לשברים, אפילו תלת נמי [שלוש גם כן] לא ייאסרו!

אמר רב יצחק בר יוסף אמר ר' יוחנן: בידוע שנשרו ממנו אותן האבנים — דברי הכל אסורות בכל מקרה. ואפילו למאן דאמר [לדעת מי שאומר]: אין עובדין לשבריםהני מילי [דברים אלה אמורים] בעבודה זרה דלאו היינו אורחיה [שאין זו דרכה] לעובדה בשברים, אבל הכא [כאן] דמעיקרא תבורי מיתברי [שמתחילה שבורים הם] שזורקים לגל אבנים בודדות ולא מחוברות — היינו אורחיה [זו דרכו], ולכן אינם יוצאות מגדר עבודה זרה. כי פליגי [כאשר נחלקו] הרי זה בסתמא אבנים סתם], שלא ברור מהיכן הגיעו.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר