סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

השולח חבית של יין ביד כותי, או חבית של ציר דגים ושל מורייס (מאכל העשוי מדגים מלוחים) ביד גוי, אם היה מכיר חותמו וסתמו (וסתימתו) וברור לו שלא נפתח — מותר, אם לאו [לא]אסור, למרות שהחבית סתומה!

אמר ר' זירא, לא קשיא [אין זה קשה]: כאן — מדובר בעיר, שאין לחשוש לזיוף, כאןבדרך.

מתקיף לה [מקשה על כך] ר' ירמיה: מידי הנך [כלום אלה] שבעיר לא בדרך אתו [הגיעו]? אלא אמר ר' ירמיה: גם בעיר יש לחשוש, ומה שהתרנו בחביות סתומות — בין הגיתות שנינו במקום שדורכים את היין, כיון דכולי עלמא אפכי, מירתת [כיון שכל העולם מצויים שם, הכותי מפחד] להניח לגוים לנגוע בו, אמר [אומר הוא] לעצמו: השתא אי חזי לי, מפסדו לי [עכשיו אם יראו אותי עושה כך, יפסידו ממני את שכרי].

א אתמר [נאמר]: מפני מה אסרו שכר של גוים? רמי בר חמא אמר בשם ר' יצחק: משום חתנות שלא יבואו להתקרב אליהם עד שבסוף יתחתנו בהם. רב נחמן אמר: משום גילוי, שאינם מקפידים לכסות את השכר, ונחש עלול הטיל בו את ארסו.

ושואלים: אגילוי דמאי [גילוי של מה]? אילימא [אם תאמר] גילוי דנזייתא [של הגיגית] שעושים בהן את השכר, אנן נמי מגלינן [אנו גם כן מגלים]! ואלא דחביתא [גילוי של החבית] בה מניחים שכר, הרי אנן נמי מגלינן [אנו גם כן מגלים]! ומשיבים: לא צריכא, באתרא דמצלו מיא [לא נצרכה אלא במקום שמשאירים את המים שעושים בהם את השכר להצטלל בכלי], ויש לחשוש שמא שתה מהם נחש.

ושואלים: אלא מעתה נאמר ששכר ישן תשתרי [יהיה מותר], שהרי אמר רב: דבר שיש לחשוש בו משום גילוי, אם היה ישןמותר, כי אם היה בו ארס אין מניחו ליישן אלא היה מתקלקל, וכן אם החמיץ יין — מותר, כי אין הארס מניחו להחמיץ! ומשיבים: גזירה בישן אטו [משום] חדש. ומסופר כיצד נהגו חכמים באיסור זה של שכר.

רב פפא מפיקין ליה לאבבא דחנותא, ושתי [היו מוציאים לו את השכר לפתח החנות והיה שותה]. רב אחאי מייתו ליה לביתיה, ושתי [היו מביאים לו שכר לביתו והיה שותה]. ומסבירים: ותרוייהו [ושניהם] סברו שהאיסור משום חתנות, אלא שרב אחאי עביד [עשה] הרחקה יתירתא [יתירה].

מסופר, רב שמואל בר ביסנא איקלע [נזדמן] למקום מרגואן שישראלים שבו לא נזהרו ממגע גוים ביין, אייתו ליה חמרא, ולא אשתי [הביאו לו יין, ולא שתה], אייתו ליה שיכרא ולא אשתי [הביאו לו שכר ולא שתה]. ושואלים: בשלמא חמרא [נניח יין] לא שתה משום שימצא [שמץ] כלומר, משום חשש יין נסך, ואולם שיכרא [שכר] משום מאי [מה] לא שתה? ומשיבים: משום שימצא דשימצא [שמץ של שמץ], גזירה בשכר משום יין.

אמר רב: האי שיכרא דארמאה שרי [שכר של גוים מותר], וחייא ברי [בני] לא נישתי מיניה [אל ישתה ממנו]. ותמהים: מה נפשך [מה רצונך]? אי שרי, לכולי עלמא שרי [אם מותר, לכל העולם הוא מותר], אי אסיר, לכולי עלמא אסיר [אם הוא אסור, לכל העולם הוא אסור]!

אלא מכאן שרב סבר [סבור] כי האיסור בשכר אינו אלא משום חשש גילויא [גילוי], ואזיל מרורא דכשותא וקלי ליה זיהריה [והולכת המרירות של הכשות ששמים בשכר ושורפת את הארס שבו], ודלקי מלקי ליה טפי אולם מי שהוא חלוש מחליש אותו הארס יותר] מאדם רגיל, וחייא ברי [בני] הואיל ולקי הוא חלוש] לא נישתי מיניה [אל ישתה ממנו].

ועוד בענינים של גילוי בכלל, אמר שמואל: כל השרצים יש להן ארס, אלא שיש הבדל ביניהם: ארס של נחש ממית, של שרצים אינו ממית. אמר ליה [לו] שמואל לחייא בר רב: בר אריא [בן ארי, בן איש גדול], תא ואימא לך מילתא מעלייתא דהוה אמר רב אבוך [בוא ואומר לך דבר טוב שהיה אומר רב אביך], הכי [כך] אמר אבוך [אביך]: הני ארמאי זוקאני דהוו שתו גילויא [אותם גויים נפוחים מתוך חולי, שהיו שותים דבר מגולה] ולא מתו, טעם הדבר הוא: איידי דאכלי [מתוך שהם אוכלים] שקצים ורמשים חביל גופייהו [נתחמם גופם] וגורם שהארס לא יזיק להם.

אמר רב יוסף:

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר