סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

וְסוֹפְרֶיהָ שֶׁנֶּאֱמַר וְיֵאָסְפוּ לְאֻמִּים וְאֵין לְאוֹם אֶלָּא מַלְכוּת שֶׁנֶּאֱמַר וּלְאֹם מִלְּאֹם יֶאֱמָץ וּמִי אִיכָּא עִרְבּוּבְיָא קַמֵּי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶלָּא כִּי הֵיכִי דְּלָא לִיעַרְבְּבוּ אִינְהוּ [בַּהֲדֵי הֲדָדֵי] דְּלִישְׁמְעוּ מַאי דְּאָמַר לְהוּ
[מִיָּד] נִכְנְסָה לְפָנָיו מַלְכוּת רוֹמִי תְּחִלָּה מַאי טַעְמָא מִשּׁוּם דַּחֲשִׁיבָא וּמְנָלַן דַּחֲשִׁיבָא דִּכְתִיב וְתֵאכֻל כׇּל אַרְעָא וּתְדוּשִׁנַּהּ וְתַדְּקִינַּהּ אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן זוֹ רוֹמִי חַיֶּיבֶת שֶׁטִּבְעָהּ יָצָא בְּכׇל הָעוֹלָם
וּמְנָא לַן דְּמַאן דַּחֲשִׁיב עָיֵיל בְּרֵישָׁא כִּדְרַב חִסְדָּא דְּאָמַר רַב חִסְדָּא מֶלֶךְ וְצִבּוּר מֶלֶךְ נִכְנָס תְּחִלָּה לְדִין שֶׁנֶּאֱמַר לַעֲשׂוֹת מִשְׁפַּט עַבְדּוֹ וּמִשְׁפַּט עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל וְגוֹ' וְטַעְמָא מַאי אִיבָּעֵית אֵימָא לָאו אוֹרַח אַרְעָא לְמֵיתַב מַלְכָּא מֵאַבָּרַאי וְאִיבָּעֵית אֵימָא מִקַּמֵּי דְּלִיפּוֹשׁ חֲרוֹן אַף
אָמַר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּמַאי עֲסַקְתֶּם אוֹמְרִים לְפָנָיו רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם הַרְבֵּה שְׁווֹקִים תִּקַנְּינוּ הַרְבֵּה מֶרְחֲצָאוֹת עָשִׂינוּ הַרְבֵּה כֶּסֶף וְזָהָב הִרְבֵּינוּ וְכוּלָּם לֹא עָשִׂינוּ אֶלָּא בִּשְׁבִיל יִשְׂרָאֵל כְּדֵי שֶׁיִּתְעַסְּקוּ בְּתוֹרָה
אָמַר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שׁוֹטִים שֶׁבָּעוֹלָם כׇּל מַה שֶּׁעֲשִׂיתֶם לְצוֹרֶךְ עַצְמְכֶם עֲשִׂיתֶם תִּקַּנְתֶּם שְׁווֹקִים לְהוֹשִׁיב בָּהֶן זוֹנוֹת מֶרְחֲצָאוֹת לְעַדֵּן בָּהֶן עַצְמְכֶם כֶּסֶף וְזָהָב שֶׁלִּי הוּא שֶׁנֶּאֱמַר לִי הַכֶּסֶף וְלִי הַזָּהָב נְאֻם ה' צְבָאוֹת
כְּלוּם יֵשׁ בָּכֶם מַגִּיד זֹאת שֶׁנֶּאֱמַר מִי בָכֶם יַגִּיד זֹאת וְאֵין זֹאת אֶלָּא תּוֹרָה שֶׁנֶּאֱמַר וְזֹאת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר שָׂם מֹשֶׁה מִיָּד יָצְאוּ בְּפַחֵי נֶפֶשׁ
יָצָאת מַלְכוּת רוֹמִי וְנִכְנְסָה מַלְכוּת פָּרַס אַחֲרֶיהָ מַאי טַעְמָא דְּהָא חֲשִׁיבָא בָּתְרַהּ וּמְנָלַן דִּכְתִיב וַאֲרוּ חֵיוָא אָחֳרִי תִּנְיָנָא דָּמְיָא לְדֹב וְתָנֵי רַב יוֹסֵף אֵלּוּ פַּרְסִיִּים שֶׁאוֹכְלִין וְשׁוֹתִין כְּדוֹב וּמְסוּרְבָּלִין [בָּשָׂר] כְּדוֹב וּמְגַדְּלִין שֵׂעָר כְּדוֹב וְאֵין לָהֶם מְנוּחָה כְּדוֹב
אֹמֵר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּמַאי עֲסַקְתֶּם אוֹמְרִים לְפָנָיו רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם הַרְבֵּה גְּשָׁרִים גָּשַׁרְנוּ הַרְבֵּה כְּרַכִּים כָּבַשְׁנוּ הַרְבֵּה מִלְחָמוֹת עָשִׂינוּ וְכוּלָּם לֹא עָשִׂינוּ אֶלָּא בִּשְׁבִיל יִשְׂרָאֵל כְּדֵי שֶׁיִּתְעַסְּקוּ בַּתּוֹרָה
אָמַר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כׇּל מַה שֶּׁעֲשִׂיתֶם לְצוֹרֶךְ עַצְמְכֶם עֲשִׂיתֶם תִּקַּנְתֶּם גְּשָׁרִים לִיטּוֹל מֵהֶם מֶכֶס כְּרַכִּים לַעֲשׂוֹת בָּהֶם אַנְגַּרְיָא מִלְחָמוֹת אֲנִי עָשִׂיתִי שֶׁנֶּאֱמַר ה' אִישׁ מִלְחָמָה כְּלוּם יֵשׁ בָּכֶם מַגִּיד זֹאת שֶׁנֶּאֱמַר מִי בָכֶם יַגִּיד זֹאת וְאֵין זֹאת אֶלָּא תּוֹרָה שֶׁנֶּאֱמַר וְזֹאת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר שָׂם מֹשֶׁה מִיָּד יָצְאוּ מִלְּפָנָיו בְּפַחֵי נֶפֶשׁ
וְכִי מֵאַחַר דַּחֲזָית מַלְכוּת פָּרַס לְמַלְכוּת רוֹמִי דְּלָא מַהְנְיָא וְלָא מִידֵּי מַאי טַעְמָא עָיְילָא אָמְרִי אִינְהוּ סָתְרִי בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וַאֲנַן בָּנִינַן וְכֵן לְכׇל אוּמָּה וְאוּמַהּ
וְכִי מֵאַחַר דַּחֲזוֹ לְקַמָּאֵי דְּלָא מַהֲנֵי וְלָא מִידֵּי מַאי טַעְמָא עָיְילִי סָבְרִי הָנָךְ אִישְׁתַּעְבַּדוּ בְּהוּ בְּיִשְׂרָאֵל וַאֲנַן לָא שַׁעְבַּדְנוּ בְּיִשְׂרָאֵל מַאי שְׁנָא הָנֵי דַּחֲשִׁיבִי וּמַאי שְׁנָא הָנֵי דְּלָא חֲשִׁיבִי לְהוּ מִשּׁוּם דְּהָנָךְ מָשְׁכִי בְּמַלְכוּתַיְיהוּ עַד דְּאָתֵי מְשִׁיחָא
אוֹמְרִים לְפָנָיו רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם כְּלוּם נָתַתָּ לָנוּ וְלֹא קִיבַּלְנוּהָ וּמִי מָצֵי לְמֵימַר הָכִי וְהָכְתִיב וַיֹּאמַר ה' מִסִּינַי בָּא וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמוֹ וּכְתִיב אֱלוֹהַּ מִתֵּימָן יָבוֹא וְגוֹ' מַאי בָּעֵי בְּשֵׂעִיר וּמַאי בָּעֵי בְּפָארָן
אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מְלַמֵּד שֶׁהֶחְזִירָהּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל כׇּל אוּמָּה וְלָשׁוֹן וְלֹא קִבְּלוּהָ עַד שֶׁבָּא אֵצֶל יִשְׂרָאֵל וְקִבְּלוּהָ
אֶלָּא הָכִי אָמְרִי כְּלוּם קִיבַּלְנוּהָ וְלֹא קִיַּימְנוּהָ וְעַל דָּא תְּבָרְתְּהוֹן אַמַּאי לָא קַבֵּלְתּוּהָ אֶלָּא כָּךְ אוֹמְרִים לְפָנָיו רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם כְּלוּם כָּפִיתָ עָלֵינוּ הַר כְּגִיגִית וְלֹא קִבַּלְנוּהָ כְּמוֹ שֶׁעָשִׂיתָ לְיִשְׂרָאֵל
דִּכְתִיב וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר וְאָמַר רַב דִּימִי בַּר חָמָא מְלַמֵּד שֶׁכָּפָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הַר כְּגִיגִית עַל יִשְׂרָאֵל וְאָמַר לָהֶם אִם אַתֶּם מְקַבְּלִין אֶת הַתּוֹרָה מוּטָב וְאִם לָאו שָׁם תְּהֵא קְבוּרַתְכֶם
מִיָּד אוֹמֵר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הָרִאשׁוֹנוֹת יַשְׁמִיעוּנוּ שֶׁנֶּאֱמַר וְרִאשׁוֹנוֹת יַשְׁמִיעֻנוּ שֶׁבַע מִצְוֹת שֶׁקִּיבַּלְתֶּם הֵיכָן קִיַּימְתֶּם
וּמְנָלַן דְּלֹא קִיְּימוּם דְּתָנֵי רַב יוֹסֵף עָמַד וַיְמֹדֶד אֶרֶץ רָאָה וַיַּתֵּר גּוֹיִם מַאי רָאָה רָאָה שֶׁבַע מִצְוֹת שֶׁקִּבְּלוּ עֲלֵיהֶן בְּנֵי נֹחַ וְלֹא קִיְּימוּם כֵּיוָן שֶׁלֹּא קִיְּימוּם עָמַד וְהִתִּירָן לָהֶן אִיתְּגוֹרֵי אִיתְּגוּר אִם כֵּן מָצִינוּ חוֹטֵא נִשְׂכָּר
אָמַר מָר בְּרֵיהּ דְּרָבִינָא

רש"י

וסופריה. וחכמיה: לאום. מלכות כשהיא לבדה: ולאום מלאום. מתרגמינא ומלכו ממלכו ועוד יאמץ לא שייך אלא במלכות וס''ת מסיפיה דקרא נפקא לן לקמן מי (בכם) יגיד זאת: ומי איכא ערבוביא קמיה. והלא כולם נסקרין בסקירה אחת שנאמר היוצר יחד לבם כדאמר בר''ה (דף יח.): ומשני דלא ליערבבו אינהו. לדידיה לא מהניא ערבוביא אבל לדידהו מהניא ערבוביא דמבלבלי ומסתתמי טענותיהם: טבעה. שמעה: נכנס תחלה. לפני הקב''ה לדין: משפט עבדו. שלמה המלך: דליפוש חרון אף. של הקב''ה מפני פשעי צבור שמא חס ושלום יפרע מן המלך כל סורחנו מפני החרון: שווקים. ומרחצאות וכסף וזהב הוא עסקן של רומיים גשרים וכרכים ומלחמות הוא עסקן של פרסיים: שיתעסקו ישראל בתורה. שיהא להם פנאי שמוצאין להשתכר בשוק ומוצאין מזונותיהן וצרכיהן בלי טורח מתעדנין במרחצאות: וארו. והנה: אחרי. אחרת: מסורבלין. שמינים כמו (שבת דף קלז:) קטן המסורבל בבשר ולשון מלבוש הוא כמו כפיתו בסרבליהון (דניאל ג): דוב. אין לו מנוחה אלא הולך ובא כל שעה: אנגריא. עבודת המלך המוטלת על יושבי כרכים לעשות מלחמות [ולצאת בצבא] וליטול בהמתן בעבודתו: ואנן בנינן. בית שני בנה כורש: אינהו. פרסיים משתעבדין בישראל בגלות בבל וטיטוס הגלם לרומי ועדיין כולם משועבדים [להם]: פארן. ארץ ישמעאל דכתיב (בראשית כא) בהגר (ותשב) במדבר פארן: כלום קבלנוה ולא קיימנוה. כלומר משום דלא קבלנוה לא קיימנוה: ועל דא תברתהון. פירכא היא כלומר נמצא תשובה זו קטיגור להם אמאי לא קבלוה: כגיגית. קופא בלע''ז ומטילין בה שכר: ראה ויתר גוים. נראה בעיניו וישר להתירן:

תוספות

רומי חייבת משום דכתיב בהו (מלאכי א) וקראו להם גבול רשעה: רשע תרגום חייבא ונמצא במעשה מרכבה כי במעשה דרבי חנינא בן תרדיון נגזר על רומי חורבן גדול: אמר להן הקב''ה במה עסקתם. פירוש שואל להם במה זכו בכל דור ודור: שווקים להושיב בהם זונות. ה''ה דה''מ למימר לעשות בהם סחורה לכל דבר אלא מגנה אותם בדבר גנאי כל מה שיכול כלומר אפי' לצורך זונות עשיתם שווקים: וארו חיוא אחרי תנינא דמיא לדוב. וא''ת אדרבה מלכות בבל עדיפא שנמשלה לארי דכתיב (ירמיה ד) עלה אריה מסבכו והארי מלך בחיות וי''ל דאע''ג דארי מלך מ''מ דוב הוא עז יותר ובעל תחבולות כדאמר בפרק קמא דברכות (דף יג.) גבי צרות האחרונות משכחות הראשונות הניח מעשה ארי וספר מעשה דוב ורבי יצחק מפרש דבבל לא נמשלה לארי אלא בשעה שהיתה מושלת בכל העולם ועתה היא ממלכה שפלה אבל פרס גם עתה היא חשובה אחר רומי ותעמוד בחשיבותה עד סמוך לביאת המשיח כמו שמפרש בסמוך: הרבה גשרים גשרנו. אף על גב דרומי נמי תקנו גשרים כדאמר בפרק במה מדליקין (שבת דף לג:) מ''מ אינם חשובים כ''כ בתקון גשרים כמו פרס: ואנן בנינן. הא דלא קאמרי שבנו בית המקדש כששאל מהן במה עסקתם דלפי זה לא עשו אלא אותו הדור והקב''ה שואל במה זכו בכל דור ודור: מאי שנא הני דלא קא חשיב. פי' בבל ויון שהם ארבע מלכיות שנשתעבדו בישראל וחשובים היו אבל מכל שבעים אומות לא בעי: משכא מלכותייהו עד דאתי משיח. והא דאמרינן עתידה פרס שתפול ביד רומי היינו סמוך לביאת המשיח כדאמרינן (סנהדרין דף צח:) עתידה מלכות רומי שתפשוט על כל העולם תשעה חדשים: מאי בעי בשעיר ומאי בעי בפארן. ופארן מארץ ישמעאלים כדכתיב גבי הגר (בראשית כא) במדבר פארן וסמיך אסיפיה דקרא וקדוש מהר פארן סלה ולא גרסינן מאי בעי בתימן דתימן משעיר הוא דכתיב (עובדיה א) וחתו גבוריך תימן למען יכרת איש מהר עשו מיהו קשיא לגירסת רש''י אמאי מייתי קרא דחבקוק למדרש הכי בקרא דאיתא בוזאת הברכה נמי הוזכר פארן וי''ל דאיכא למידרשיה כדדריש ליה בפרק שור שנגח ארבעה וחמשה (ב''ק דף לח. ושם) מפארן הופיע ממונם לישראל והוא הר סיני כדאמר פ' ר''ע (שבת דף פט. ושם) ה' שמות יש לו סיני פארן ורבי אלחנן אומר דגריס שפיר מאי בעי בשעיר ומאי בעי בתימן והאי תימן לאו שם אומה הוא אלא שם רוח דרום כמו עורי צפון ובואי תימן כדדרשינן בספרי פרשת וזאת הברכה מד' רוחות נגלה הקדוש ברוך הוא לישראל שנאמר אלוה מתימן יבא ולכך ניחא שהוצרך להביא פסוק דחבקוק:
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר