סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

עַל הַיִּיחוּד וְעַל הַפְּנוּיָה
יִחוּד דְּאוֹרָיְיתָא הוּא דְּאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יְהוֹצָדָק רֶמֶז לְיִיחוּד מִן הַתּוֹרָה מִנַּיִין שֶׁנֶּאֱמַר כִּי יְסִיתְךָ אָחִיךָ בֶן אִמֶּךָ וְכִי בֶּן אֵם מֵסִית בֶּן אָב אֵינוֹ מֵסִית אֶלָּא לוֹמַר לָךְ בֵּן מִתְיַיחֵד עִם אִמּוֹ וְאֵין אַחֵר מִתְיַיחֵד עִם כׇּל עֲרָיוֹת שֶׁבַּתּוֹרָה
אֶלָּא אֵימָא גָּזְרוּ עַל יִיחוּד דִּפְנוּיָה
וַאֲדֹנִיָּה בֶן חַגִּית מִתְנַשֵּׂא לֵאמֹר אֲנִי אֶמְלֹךְ אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב מְלַמֵּד שֶׁבִּיקֵּשׁ לְהוֹלְמוֹ וְלֹא הוֹלַמְתּוֹ
וַיַּעַשׂ לוֹ רֶכֶב וּפָרָשִׁים וַחֲמִשִּׁים אִישׁ רָצִים לְפָנָיו מַאי רְבוּתָא אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב כּוּלָּן נְטוּלֵי טְחוֹל וַחֲקוּקֵי כַּפּוֹת רַגְלַיִם הָיוּ
מַתְנִי' לֹא יַרְבֶּה לּוֹ סוּסִים אֶלָּא כְּדֵי מֶרְכַּבְתּוֹ וְכֶסֶף וְזָהָב לֹא יַרְבֶּה לּוֹ מְאֹד אֶלָּא כְּדֵי לִיתֵּן (אַסְפַּנְיָא) [אַפְסַנְיָא] וְכוֹתֵב לוֹ סֵפֶר תּוֹרָה לִשְׁמוֹ יוֹצֵא לַמִּלְחָמָה מוֹצִיאָהּ עִמּוֹ נִכְנָס הוּא מַכְנִיסָהּ עִמּוֹ יוֹשֵׁב בַּדִּין הִיא עִמּוֹ מֵיסֵב הִיא כְּנֶגְדּוֹ שֶׁנֶּאֱמַר וְהָיְתָה עִמּוֹ וְקָרָא בוֹ כׇּל יְמֵי חַיָּיו
גְּמָ' תָּנוּ רַבָּנַן 'לֹא יַרְבֶּה לוֹ סוּסִים' יָכוֹל אֲפִילּוּ כְּדֵי מֶרְכַּבְתּוֹ וּפָרָשָׁיו תַּלְמוּד לוֹמַר 'לוֹ' לוֹ אֵינוֹ מַרְבֶּה אֲבָל מַרְבֶּה הוּא כְּדֵי רִכְבּוֹ וּפָרָשָׁיו הָא מָה אֲנִי מְקַיֵּים 'סוּסִים' סוּסִים הַבַּטְלָנִין מִנַּיִין שֶׁאֲפִילּוּ סוּס אֶחָד וְהוּא בָּטֵל שֶׁהוּא בְּ'לֹא יַרְבֶּה' תַּלְמוּד לוֹמַר 'לְמַעַן הַרְבּוֹת סוּס'
וְכִי מֵאַחַר דַּאֲפִילּוּ סוּס אֶחָד וְהוּא בָּטֵל קָאֵי בְּלֹא יַרְבֶּה סוּסִים לְמָה לִי לַעֲבוֹר בְּלֹא תַעֲשֶׂה עַל כׇּל סוּס וְסוּס
טַעְמָא דִּכְתַב רַחֲמָנָא לוֹ הָא לָאו הָכִי הֲוָה אָמֵינָא אֲפִילּוּ כְּדֵי רִכְבּוֹ וּפָרָשָׁיו נָמֵי לָא לָא צְרִיכָא לְאַפּוֹשֵׁי
'וְכֶסֶף וְזָהָב לֹא יַרְבֶּה לוֹ' אֶלָּא כְּדֵי לִיתֵּן (אַסְפַּנְיָא) [אַפְסַנְיָא] תָּנוּ רַבָּנַן 'וְכֶסֶף וְזָהָב לֹא יַרְבֶּה לוֹ' יָכוֹל אֲפִילּוּ כְּדֵי לִיתֵּן (אַסְפַּנְיָא) [אַפְסַנְיָא] תַּלְמוּד לוֹמַר 'לוֹ' לוֹ אֵינוֹ מַרְבֶּה אֲבָל מַרְבֶּה הוּא כְּדֵי לִיתֵּן (אַסְפַּנְיָא) [אַפְסַנְיָא]
טַעְמָא דִּכְתַב רַחֲמָנָא 'לוֹ' הָא לָאו הָכִי הֲוָה אָמֵינָא אֲפִילּוּ כְּדֵי לִיתֵּן (אַסְפַּנְיָא) [אַפְסַנְיָא] נָמֵי לָא לָא צְרִיכָא לְהַרְווֹחָה
הַשְׁתָּא דְּאָמְרַתְּ 'לוֹ' לִדְרָשָׁה לֹא יַרְבֶּה לוֹ נָשִׁים מַאי דָּרְשַׁתְּ בֵּיהּ לְמַעוֹטֵי הֶדְיוֹטוֹת
רַב יְהוּדָה רָמֵי כְּתִיב וַיְהִי לִשְׁלֹמֹה אַרְבָּעִים אֶלֶף אֻרְוֹת סוּסִים לְמֶרְכַּבְתּוֹ וּכְתִיב וַיְהִי לִשְׁלֹמֹה אַרְבַּעַת אֲלָפִים אֻרְווֹת סוּסִים הָא כֵּיצַד אִם אַרְבָּעִים אֶלֶף אִיצְטַבְלָאוֹת הָיוּ כׇּל אֶחָד וְאֶחָד הָיוּ בּוֹ אַרְבַּעַת אֲלָפִים אֻרְווֹת סוּסִים וְאִם אַרְבַּעַת אֲלָפִים אִיצְטַבְלָאוֹת הָיוּ כׇּל אֶחָד וְאֶחָד הָיוּ בּוֹ אַרְבָּעִים אֶלֶף אֻרְווֹת סוּסִים
רַבִּי יִצְחָק רָמֵי כְּתִיב אֵין כֶּסֶף נֶחְשָׁב בִּימֵי שְׁלֹמֹה לִמְאוּמָה וּכְתִיב וַיִּתֵּן שְׁלֹמֹה אֶת הַכֶּסֶף בִּירוּשָׁלִַים כָּאֲבָנִים לָא קַשְׁיָא כָּאן קוֹדֶם שֶׁנָּשָׂא שְׁלֹמֹה אֶת בַּת פַּרְעֹה כָּאן לְאַחַר שֶׁנָּשָׂא שְׁלֹמֹה אֶת בַּת פַּרְעֹה
אָמַר רַבִּי יִצְחָק בְּשָׁעָה שֶׁנָּשָׂא שְׁלֹמֹה אֶת בַּת פַּרְעֹה יָרַד גַּבְרִיאֵל וְנָעַץ קָנֶה בַּיָּם וְהֶעֱלָה שִׂירְטוֹן וְעָלָיו נִבְנָה כְּרַךְ גָּדוֹל שֶׁבְּרוֹמִי
וְאָמַר רַבִּי יִצְחָק מִפְּנֵי מָה לֹא נִתְגַּלּוּ טַעֲמֵי תּוֹרָה שֶׁהֲרֵי שְׁתֵּי מִקְרָאוֹת נִתְגַּלּוּ טַעְמָן [וְ]נִכְשַׁל בָּהֶן גְּדוֹל הָעוֹלָם כְּתִיב לֹא יַרְבֶּה לוֹ נָשִׁים אָמַר שְׁלֹמֹה אֲנִי אַרְבֶּה וְלֹא אָסוּר וּכְתִיב וַיְהִי לְעֵת זִקְנַת שְׁלֹמֹה נָשָׁיו הִטּוּ אֶת לְבָבוֹ
וּכְתִיב לֹא יַרְבֶּה לּוֹ סוּסִים וְאָמַר שְׁלֹמֹה אֲנִי אַרְבֶּה וְלֹא אָשִׁיב וּכְתִיב וַתֵּצֵא מֶרְכָּבָה מִמִּצְרַיִם בְּשֵׁשׁ וְגוֹ'
וְכוֹתֵב סֵפֶר תּוֹרָה לִשְׁמוֹ תְּנָא וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יִתְנָאֶה בְּשֶׁל אֲבוֹתָיו
אָמַר רָבָא אַף עַל פִּי שֶׁהִנִּיחוּ לוֹ אֲבוֹתָיו לְאָדָם סֵפֶר תּוֹרָה מִצְוָה לִכְתּוֹב מִשֶּׁלּוֹ שֶׁנֶּאֱמַר וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה אֵיתִיבֵיהּ אַבָּיֵי וְכוֹתֵב לוֹ סֵפֶר תּוֹרָה לִשְׁמוֹ שֶׁלֹּא יִתְנָאֶה בְּשֶׁל אֲחֵרִים מֶלֶךְ אִין הֶדְיוֹט לֹא
לָא צְרִיכָא לִשְׁתֵּי תּוֹרוֹת וְכִדְתַנְיָא 'וְכָתַב לוֹ אֶת מִשְׁנֵה' וְגוֹ' כּוֹתֵב לִשְׁמוֹ שְׁתֵּי תּוֹרוֹת אַחַת שֶׁהִיא יוֹצְאָה וְנִכְנֶסֶת עִמּוֹ וְאַחַת שֶׁמּוּנַּחַת לוֹ בְּבֵית גְּנָזָיו
אוֹתָהּ שֶׁיּוֹצְאָה וְנִכְנֶסֶת עִמּוֹ עוֹשֶׂה אוֹתָהּ כְּמִין קָמֵיעַ וְתוֹלָהּ בִּזְרוֹעוֹ שֶׁנֶּאֱמַר 'שִׁוִּיתִי ה' לְנֶגְדִּי תָמִיד כִּי מִימִינִי בַּל אֶמּוֹט' אֵינוֹ נִכְנָס בָּהּ לֹא לְבֵית הַמֶּרְחָץ וְלֹא לְבֵית הַכִּסֵּא שֶׁנֶּאֱמַר 'וְהָיְתָה עִמּוֹ וְקָרָא בוֹ' מָקוֹם הָרָאוּי לִקְרוֹת בּוֹ
אָמַר מָר זוּטְרָא וְאִיתֵּימָא מָר עוּקְבָא בַּתְּחִלָּה נִיתְּנָה תּוֹרָה לְיִשְׂרָאֵל בִּכְתָב עִבְרִי וּלְשׁוֹן הַקּוֹדֶשׁ חָזְרָה וְנִיתְּנָה לָהֶם בִּימֵי עֶזְרָא בִּכְתָב אַשּׁוּרִי(ת) וּלְשׁוֹן אֲרַמִּי בֵּירְרוּ לָהֶן (לְ)יִשְׂרָאֵל כְּתָב אַשּׁוּרִי(ת) וּלְשׁוֹן הַקּוֹדֶשׁ וְהִנִּיחוּ לַהֶדְיוֹטוֹת כְּתָב עִבְרִית וּלְשׁוֹן אֲרַמִּי
מַאן הֶדְיוֹטוֹת אָמַר רַב חִסְדָּא כּוּתָאֵי מַאי כְּתָב עִבְרִית אָמַר רַב חִסְדָּא כְּתָב לִיבּוֹנָאָה
תַּנְיָא רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר רָאוּי הָיָה עֶזְרָא שֶׁתִּינָּתֵן תּוֹרָה עַל יָדוֹ לְיִשְׂרָאֵל אִילְמָלֵא לֹא קְדָמוֹ מֹשֶׁה בְּמֹשֶׁה הוּא אוֹמֵר 'וּמֹשֶׁה עָלָה אֶל הָאֱלֹהִים' בְּעֶזְרָא הוּא אוֹמֵר 'הוּא עֶזְרָא עָלָה מִבָּבֶל' מָה עֲלִיָּיה הָאֲמוּרָ[ה] כָּאן תּוֹרָה אַף עֲלִיָּיה הָאֲמוּרָ[ה] לְהַלָּן תּוֹרָה
בְּמֹשֶׁה הוּא אוֹמֵר 'וְאֹתִי צִוָּה ה' בָּעֵת הַהִיא לְלַמֵּד אֶתְכֶם חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים' בְּעֶזְרָא הוּא אוֹמֵר 'כִּי עֶזְרָא הֵכִין לְבָבוֹ לִדְרֹשׁ אֶת תּוֹרַת ה' אֱלֹהָיו וְלַעֲשֹׂת וּלְלַמֵּד בְּיִשְׂרָאֵל חֹק וּמִשְׁפָּט' וְאַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נִיתְּנָה תּוֹרָה עַל יָדוֹ נִשְׁתַּנָּה עַל יָדוֹ הַכְּתָב שֶׁנֶּאֱמַר

רש"י

על הייחוד. דאשת איש ועל הפנויה: שבקש להולמו ולא הולמתו. שתשב בראשו כתר מלכות ולא הולמתו לפי שהיה שרביט של זהב בתוך חללה מדופן לדופן ואינה מתיישבת בראשו אלא למי שיש לו חריץ בראשו והיא עדות לבית דוד שכל הראוי למלכות הולמתו ומי שאינו ראוי למלכות אינו הולמתו: מאי רבותיה. דחמשים איש לבן מלך: נטולי טחול וחקוקי כפות הרגלים. נטולי טחול על ידי סם שהטחול מכבידו לאדם וחקוקי כפות הרגלים אין בשר בפרסותיהם ורצים על הקוצים ועל הברקנין ואינן ניזוקין: מתני' אספניא. שכר חיילות מדי שנה בשנה הנכנסין והיוצאין עמו כל השנה: גמ' לו. משמע להרחיב דעתו ולהגדיל ברבוי סוסים: הסוסים באים ממצרים לארץ ישראל וצריך לשלוח שלוחים לקנות לו סוסים ועוברים בלא תוסיפו לראותם עוד עד עולם (שמות יד): בעשה ולא תעשה לא גרסינן: הוה אמינא אפילו כדי רכבו לא. בתמיה מלכות בלא רכב ופרשים מי חשיבא: לאפושי. רכב ופרשים וסוסים לרכוב בהרווחה ולא בצמצום. ל''א לאפוחי גרסינן כשרוכב סוס אחד ומושך סוס אחד אצלו ביד ורוכב פעם על זה ופעם על זה להרגיע את חבירו: להרווחה. שלא לצמצם ואם יצטרך לשכור עוד חיילות שיהיה מצוי בידו: למעוטי הדיוטות. דמותרין להרבות נשים: אצטבלאות. בית גדול למדור הסוסים: ארוות. הבדלה בין שורה לשורה על פני הבית: כאבנים. חשיב מיהא פורתא: לא נתגלו טעמי תורה. כגון למה נאסרה לבישת שעטנז ואכילת חזיר וכיוצא בהן: לשתי תורות: הא דשאני מלך מהדיוטות דאילו היה הדיוט סגי ליה בחדא ומלך בעי תרתי: משנה. שתים במשמע: כתב עברי. של בני עבר הנהר: ליבונאה. אותיות גדולות כעין אותן שכותבין בקמיעות ומזוזות:

תוספות

סוסים למה לי. פי' דמשמע תרי הכי גרסינן אי לא כתיב אלא סוס ה''א לכמה סוסים חד לאו הוא דאיכא כתב רחמנא סוסים והדר סוס לחלק על כל אחד פי' אי כתיב סוס גבי לא ירבה הוה אמינא על סוס אחד בטל הוא עובר כדמוכח קרא דהרבות סוס ומ''מ לכמה סוסים ליכא אלא חד לאו לכך שינה הכתוב לעבור על לא תעשה על כל סוס וסוס ויש ספרים משובשים דגרסי לעבור בעשה ולא תעשה פי' לא ירבה סוסים למה לי כלל ולא יתכן דלמען הרבות סוס לאו עשה הוא אך קאי אלאו דלא ישיב: כתב ליבונאה. י''מ כזה שהאות נעשית מן הלבן שממלאין החלק דיו והכתב נעשית מאיליו מנייר חלק ולא נהירא דאין זה כתב דהוי חק תוכות וחק ירכות דאמרינן בגיטין (דף כ.) אין כתב לגבי גט וכי היכי דגבי גט אינו כתב גבי ספר תורה נמי אינו כשר ועוד אמאי לא כהלן כתבא למקרי (דניאל. ה) הרי לא נשתנה כתיבת האותיות כלל ור''ת פי' דשם מקום רישמא ליבונאה וכותבין בו כתב משונה:

הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר