סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

זה שטר פשוט שהוא כעין ספר, העשוי כמגילה, "וחתום" שהוא קשור וצרור — זה שטר מקושר, "והעד" — הרי למדנו מכאן שנים עדים, שאין עדות בפחות משנים, "עדים" משמעו להוסיף — שלשה, הא [הרי] כיצד? שנים לפשוט, שלשה למקושר.

ושואלים: וכיון שהדבר לא נתבאר בכתוב, ואיפוך אנא [ואהפוך אני] ואומר שבפשוט צריכים שלושה ובמקושר שנים! ומשיבים: מתוך שנתרבה ונשתנה המקושר על ידי קשריו, מסתבר לומר כי גם נתרבה בעדיו.

רפרם אמר, יש ראיה לדבר מהכא [מכאן מכתוב זה]: "ואקח את ספר המקנה את החתום המצוה והחקים ואת הגלוי" (ירמיהו לב, יא), "ואקח את ספר המקנה"זה שטר פשוט, "את החתום"זה מקושר, "ואת הגלוי"זה פשוט שבמקושר, כלומר, אותו חלק שבשטר המקושר שהוא פשוט,

"המצוה והחקים"אלו דברים שמבדילים בהלכה בין פשוט למקושר, הא [הרי] כיצד? זה עדיו שנים וזה עדיו שלשה, זה עדיו מתוכו וזה עדיו מאחוריו.

ושואלים: ואיפוך אנא [ואהפוך אני] שהרי לא נתבאר בכתוב כיצד צריך לעשות בכל אחד משני השטרות הללו! ומשיבים: מתוך שנתרבה המקושר בקשריו נתרבה בעדיו.

רמי בר יחזקאל אמר, מהכא [מכאן] יש רמז לדבר: "על פי שנים עדים או על פי שלשה עדים יקום דבר" (דברים יט, טו), ויש לשאול: אם תתקיים עדותן בשנים, למה פרט לך הכתוב שהוא גם בשלשה? אלא לומר לך: שנים עדים לפשוט, שלשה עדים למקושר.

ושואלים: ואיפוך אנא [ואהפוך אני]! ומשיבים: מתוך שנתרבה המקושר בקשריו נתרבה גם בעדיו.

ומקשים על כולם: והני להכי הוא דאתו [ואלה הפסוקים הללו האם לכך הוא שבאו] ללמד על שטר פשוט ומקושר? והרי כל חד וחד [אחד ואחד] מהם למילתיה [לעניינו] המיוחד הוא דאתא [שבא], לכדתניא [לכפי ששנינו בברייתא]: מה שנאמר "שדות בכסף יקנו וכתוב בספר וחתום" (ירמיהו לב, מד) — עצה טובה קא משמע לן [השמיע לנו] לעשות קנין שדות בשטר, כדי שתהיה ראיה קיימת לדבר. ומה שנאמר "ואקח את ספר המקנה"הכי הוה [כך היה] מעשה. ומה שנאמר: "על פי שנים עדים או על פי שלשה עדים" — הרי זה להקיש (להשוות) שלשה עדים לשנים, ובענין פלוגתא [המחלוקת] של ר' עקיבא ורבנן [וחכמים] בענין זה (במסכת מכות דף ה, ב), מה בדיוק מלמדנו ההיקש!

אלא, יש לדחות את כל מה שאמרנו, ולומר כך: שטר מקושר הוא באמת מדרבנן [מדברי סופרים], שחכמים הם שתיקנו אותו, וקראי אסמכתא בעלמא [והמקראות שהביאו הם סמך, רמז בלבד].

ושואלים: וטעמא מאי תקינו רבנן [ומה טעם תיקנו חכמים] גט מקושר? ומסבירים: אתרא דכהני הוו [מקום של כהנים היה], והוו קפדי טובא ומגרשי נשייהו [והיו כועסים הרבה ומגרשים את נשיהם], וכהן הרי אסור בגרושה, ואף בגרושתו שלו. ואם יתחרט הכהן, לאחר שישכך כעסו, על שגירש את אשתו — שוב אין לו תקנה. ועבדי רבנן תקנתא לפיכך עשו חכמים תקנה] לכתוב סוג שטר מסובך כזה, אדהכי והכי מיתבא דעתייהו [שבין כך וכך תתיישב דעתם של הכהנים] ולא יגרשו.

ושואלים: התינח [זה נוח, מובן] בגיטין שיש טעם לעשותם מקושרים, אבל שטרות סתם מאי איכא למימר [מה יש לומר]? ומשיבים: באמת בשטרות אחרים לא היה הדבר נחוץ, אלא כדי שלא תחלק בין גיטין לשטרות אחרים.

א ושואלים: היכן עדים חותמין בשטר מקושר? רב הונא אמר: בין קשר לקשר, ורב ירמיה בר אבא אמר: אחורי הכתב של השטר, מצדו האחורי, ויש להקפיד שתהיה החתימה בדיוק כנגד הכתב מבחוץ.

אמר ליה [לו] רמי בר חמא לרב חסדא: לדעת רב הונא שאמר בין קשר לקשר, קא סלקא דעתין [עלה על דעתנו] לומר שהכוונה בין קשר לקשר מגואי [מבפנים], כלומר, בתוך החלק המקופל. ויש להקשות: והא [והרי] מעשה היה בההוא [באותו] שטר מקושר דקאתא לקמיה [שבא לפני] רבי, ואמר רבי בתמיהה: וכי אין כתוב הזמן בזה? אמר ליה [לו] ר' שמעון ברבי לרבי: שמא בין קשריו מובלע, כלומר, שמא בתוך הקשרים הללו כתבו את הזמן? פלייה וחזייה [פתח אותו וראה אותו], שאכן היה הזמן כתוב שם. ואם איתא [יש] מקום לדברי רב הונא שחותמים בין קשר לקשר: "אין זמן בזה ואין עדים בזה" מיבעיא ליה [צריך היה לו לומר], שהרי אף חתימות העדים מצויות בתוך הקשרים!

אמר ליה [לו]: מי סברת [האם סבור אתה] שחותם בין קשר לקשר מגואי [מבפנים] ואין החתימה נראית? לא, הכוונה היא: בין קשר לקשר מאבראי [מבחוץ].

ושואלים: אם העדים חותמים מבחוץ (ולא בסוף נוסח השטר, כמו בשטר פשוט), והשטר כתוב מן הצד האחר — וניחוש דלמא זייף וכתב מאי דבעי [ונחשוש שמא לאחר שיחתמו העדים, יזייף האיש ויכתוב מה שהוא רוצה] בתוכו של השטר, וחתימי סהדי [והעדים כבר חתומים] על השטר!

ומשיבים: דכתיב ביה [שכתוב בו] בסוף כתיבת השטר נוסח האישור: "שריר וקיים", ורק לאחר שכתוב הנוסח כך, אז חותמים העדים.

ומקשים: וניחוש דלמא [ונחשוש שמא] לאחר שנכתב "שריר וקיים" וחתמו העדים כתב מאי דבעי [מה שהוא רוצה], והדר [ואחר כך] כתב "שריר וקיים" אחרינא [אחר] על התוספת שזייף והוסיף! ומשיבים: חד [אחד] "שריר וקיים" כתבינן [אנו כותבים] בשטר, תרי [שני] "שריר וקיים" לא כתבינן [כותבים אנו], ואם נכתב בו פעמיים — הרי החלק האחרון זיוף הוא.

ומקשים: וליחוש דלמא מחיק ליה [ונחשוש שמא מחק] את "שריר וקיים" הראשון, וכתב מאי דבעי [מה שהוא רוצה], והדר אחר כך חזר] וכתב "שריר וקיים"! ומשיבים: שטר כזה, שנמחק וחזרו וכתבו בו — אין סומכים עליו כלל, הא [הרי] אמר ר' יוחנן: אם היתה תלויה, כלומר, מלה שטעה הסופר ודילג עליה, וכתב אותה בין השורות, אם היא מקויימת, שבסוף השטר כותב שהוסיפו בשטר מלה מסויימת — הרי זו כשרה,

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר