סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

אלא הא מני [משנתנו זו כשיטת מי היא]? —שיטת ר' מאיר היא, שאמר: אדם מקנה דבר שלא בא לעולם ואין להביא מכאן ראיה לשיטת חכמים.

אמר רב יעקב מנהר פקוד משמיה [משמו] של רבינא, תא שמע [בוא ושמע] ראיה לדבר ממה ששנינו במשנה זו: שטרי חוב המוקדמין שהזמן הכתוב בהם הוא מוקדם מזמן ההלוואה — פסולין, והמאוחרין שהזמן הכתוב בהם הוא מאוחר מזמן ההלוואה — כשרין.

ואי סלקא דעתך [ואם עולה על דעתך לומר] שאם כותב "דאיקני" וקנה ומכר, וכן "דאיקני" וקנה והוריש — מה שמכר או הוריש לא משתעבד, שטרי חוב מאוחרין אמאי [מדוע] כשרין? והלא פעמים "דאיקני" הוא! שאם יקנה הלווה נכסים לאחר זמן ההלוואה (ולפני זמן התאריך שבשטר) ויחזור וימכרם, הרי לפי הכתוב בשטר — יטרוף אותם המלוה שלא כדין, שהרי הם בכלל "דאיקני" ואינם משועבדים לו כלל!

ודוחים: הא מני [משנה זו כשיטת מי היא]? — כשיטת ר' מאיר היא, שאמר: אדם מקנה דבר שלא בא לעולם, ולשיטתו כאמור, אם כתב "דאיקני" — משתעבדים הנכסים שיקנה בעתיד, וגם אלו שימכור

. אמר רב משרשיא משמיה [משמו] של רבא, תא שמע [בוא ושמע] ראיה לדבר ממה ששנינו שעבור חובות מסויימים אין גובים מנכסים משועבדים, ואחד מהם הוא שבח הקרקעות, והסבירו בברייתא: לשבח קרקעות כיצד? הרי שמכר שדה לחבירו והקונה השביחה, ובא בעל חוב וטרפה מן הקונה, כשהוא (הקונה) גובה ממי שמכר לו — גובה את הקרן גם מנכסין משועבדין של המוכר, שמכר לאחרים. ואילו את השבח שהוא עצמו השביח, גובה רק מנכסין בני חורין שביד המוכר.

ואי סלקא דעתך אולם אם עולה על דעתך לומר] שאם כותב "דאיקני" ["שאקנה"] וקנה ומכר, וכן אם אמר "דאיקני" ["שאקנה"] וקנה והורישלא משתעבד, אם כן, אפילו אם כתב לו "דאיקני", בעל חוב אמאי גובה שבחא [מדוע הוא גובה את השבח] מאותו שדה שביד הקונה? והרי שבח זה לא היה בזמן ההלוואה, ולא נשתעבד למלוה!

ודוחים: הא מני [זו כשיטת מי היא]? — שיטת ר' מאיר היא, שאמר: אדם מקנה דבר שלא בא לעולם. אבל לשיטת חכמים אכן יש לשאול מה יהא הדין.

א ושואלים עוד: אם תמצא לומר שהאומר "דאיקני" ["שאקנה"] קנה ומכר, "דאיקני" ["שאקנה"] וקנה והוריש לא משתעבדהא [זה] במקרה שיובא להלן לא משתעבד, ואין מקום לשאלה הבאה. אבל אם תמצא לומר שהוא משתעבד, יש לשאול: אם לוה מאדם אחד וחזר ולוה מאחר, וכתב לשניהם שהוא משעבד נכסים שיקנה, וחזר וקנה, מהו? האם לקמא [לראשון שבהם] הוא משתעבד או לבתרא [לאחרון] הוא משתעבד?

אמר רב נחמן: הא מילתא איבעיא לן [דבר זה נשאל לנו], ושלחו מתם [משם, מארץ ישראל], הלכה בענין זה: ראשון שבהם קנה, לפי ששיעבודו קודם. רב הונא אמר: יחלוקו שני המלוים. וכן תני [שנה] רבה בר אבוה: יחלוקו. אמר רבינא, מהדורא קמא [במחזור הראשון] של רב אשי, בפעם הראשונה שלימד את התלמוד כולו, אמר לן [לנו]: ראשון קנה, ואילו במהדורא בתרא [במחזור האחרון] של רב אשי, כשחזר ולימד את התלמוד בפעם השניה, אמר לן [לנו]: יחלוקו. ומסכמים: והלכתא [והלכה היא]: יחלוקו.

מיתיבי [מקשים על כך] ממה ששנינו : לשבח קרקעות כיצד? הרי שמכר שדה לחבירו והשביחה, ובא בעל חוב וטרפה, כשהוא הקונה גובה מן המוכר עבור מה שנלקח ממנו — גובה את הקרן מנכסין משועבדין שמכרם המוכר, ואת השבח מנכסין בני חורין. ואם איתא [יש] מקום לשיטה זו, שכל נושה חולק עם חבירו בנכסים שקנה החייב — הרי במקרה זה השבח שהשביחו נכסים אלו לאחר המכירה משועבד גם לבעל החוב, ולא רק לקונה, ואם כן חצי שבח מבעי ליה [צריך היה לו לקחת] ולא את הכל!

ומשיבים: מאי [מהו פירוש] "גובה" נמי דקתני [גם כן ששנינו שם]? — לא כל השבח כולו גובה מן הקונה, אלא חצי שבח בלבד.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר