סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

בת אשתו מהו שתמעט בנכסים? אלמנתו מהו שתמעט בנכסים? ושאלה נוספת: אדם שלא השאיר בנים, אלא אלמנתו ובת, ואין מזונות מספיקים לשתיהן, אי זה מהן קודמת?

אמר ליה [לו] ר' אבהו: זיל האידנא ותא למחר [לך עכשיו ובוא למחר] שאני צריך להרהר בדבר. כי אתא [כאשר בא] למחרת, אמר ליה [לו]: פשוט מיהת חדא [פתור לפחות אחת] מן הבעיות הללו, שאמר ר' אבא אמר ר' אסי: עשו מעמדה של אלמנה אצל הבת כמעמדה של בת אצל אחין בנכסים מועטין; מה בת אצל אחיןהבת ניזונת והאחין ישאלו על הפתחים, אף כשיש אלמנה אצל הבתאלמנה ניזונת והבת תשאל על הפתחים.

א שנינו במשנה שאדמון אומר: "בשביל שאני זכר הפסדתי"? וכו'. ושואלים: מאי קאמר [מה הוא אומר] מה עומד מאחרי טענתו? אמר אביי, הכי קאמר [כך הוא אומר]: בשביל שאני זכר, וראוי אני לעסוק בתורה, הפסדתי שאצטרך במקום זה לחזר על הפתחים? אמר ליה [לו] רבא: אלא מעתה שזהו הנימוק, מאן דעסיק [מי שעוסק] בתורה הוא דירית [שיורש], מי שלא עסיק [עוסק] בתורה לא ירית [יורש]? והרי אין דין הירושה תלוי במעלתו של הבן! אלא אמר רבא, הכי קאמר [כך הוא אומר]: בשביל שאני זכר, וראוי אני לירש בנכסים מרובין את הכל, והבנות יקבלו מזונות בלבד, האם הפסדתי בנכסים מועטין את כל חלקי?

ב משנה מי שמת והניח בנים ובנות וטומטום (שהוא ספק זכר ספק נקבה, ושמא אינו לא זה ולא זה), בזמן שהנכסים מרוביןהזכרים דוחין אותו אצל נקבות, ואומרים לו: לא זכר אתה, ולא תירש בנכסים. אם יש נכסים מועטיןהנקבות דוחות אותו אצל זכרים ואומרות לו: אין אתה נקבה, ואינך זכאי להתחלק עמנו במזונות.

האומר "אם תלד אשתי זכריטול מנה", הרי אם ילדה זכריטול מנה. ואם אמר "אם תלד אשתי נקבה — תטול מאתים", וילדה נקבהנוטלת מאתים.

אמר "אם זכרמנה, אם נקבהמאתים", וילדה זכר ונקבהזכר נוטל מנה, נקבה נוטלת מאתים. אם ילדה טומטוםאינו נוטל כלל. אם אמר "כל מה שתלד אשתי יטול" סכום כלשהו — הרי זה יטול גם אם הוא טומטום. ועוד אמרו: אם אין שם יורש אלא הוא טומטום זה — יורש את הכל.

ג גמרא שנינו שאם היו נכסים מרובים הזכרים דוחים את הטומטום אצל הבנות. ושואלים: דוחין אותו ושקיל הוא נוטל] מזונות כבת? הא קתני סיפא [הרי שנה בסוף המשנה]: אם ילדה טומטוםאינו נוטל, משמע שאינו נדון אף כנקבה! אמר אביי: דוחין אותו ואין לו כלום, כמו בסיפא.

ורבא אמר: דוחין אותו ויש לו חלק בין הבנות. וסיפא אתאן בסוף המשנה, משם משמע שאין לו כלום, הגענו] לשיטה אחרת — לשיטת רבן שמעון בן גמליאל, דתניא כן שנינו במשנה] בענין מי שהקדיש עובריה של בהמתו, אם זכר — לשם קרבן עולה, ואם נקבה — לשם קרבן שלמים, ילדה טומטום או אנדרוגינוסרבן שמעון בן גמליאל אומר: אין קדושה חלה עליהן כלל

. אם כן, יוצא שלדעתו טומטום ואנדרוגינוס הם בגדר בריות לעצמן, שאינן לא זכר ולא נקבה, ולכן גם במשנתנו אינו נוטל. מיתיבי [מקשים] על אביי ממה ששנינו בברייתא: טומטום יורש כבן וניזון כבת; בשלמא [נניח] לפי שיטת רבא, אפשר לומר כך: יורש כבן — כשיש נכסים מועטין, שדוחות אותו הבנות, ואינו יורש כשם שהבן אינו יורש, וניזון כבת — כשיש נכסים מרובין, שהבנים דוחים אותו מן הירושה, והוא רק ניזון כבת.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר