סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

וזהו דין אוצר (מרתף) ששנו חכמים במשנתינו, ולא כפי שהעמדנו קודם, במרתף של יין סתם!

אלא יש לחזור מההסבר הקודם וכך יש לומר: מתניתין נמי [משנתנו גם כן] מדברת באופן שאמר ליה [לו] "זה".

ומקשים: אם כן, קשיא [קשה] מה שאמרנו בברייתא אחת בענין "מרתף זה" על "זה" שבברייתא האחרת, שבברייתא הראשונה נאמר שנותן לו מן הנמכר בחנות, כלומר אפילו כולו קוסס, ואילו בברייתא שהביא רב זביד — רק עשר מתוך מאה!

ומשיבים: לא קשיא [קשה]: הא [זו] שאמר ליה [לו] שהוא צריך יין למקפה לצורך תבשיל, ולשם כך צריך יין משובח, הא [זו] — שלא אמר ליה [לו] למקפה. ומסבירים: אותה ששנה רב זביד שמקבל עליו רק עשר קוססות, מדובר במקרה שאמר ליה [לו] למקפה, ואז צריך לתת לו יין שכולו טוב, בברייתא מדובר באופן שלא אמר ליה [לו] למקפה, ומשום שאמר "מרתף זה של יין" — הקונה מקבל עליו כל יין שיהא שם.

הלכך [על כן] סיכום הדברים לשיטת רב זביד: אמר לו "מרתף של יין" ואמר לו למקפהנותן לו יין שכולו יפה; "מרתף זה של יין" ואמר ליה שהוא צריך אותו למקפהנותן לו יין שכולו יפה, ואולם משום שאמר גם "זה" — מקבל עליו עשר קוססות למאה; אמר לו "מרתף זה של יין" ולא אמר ליה [לו] למקפהנותן לו יין הנמכר בחנות, כלומר, אף שכולו קוססות.

בעקבות סיכום זה, בו נוסף עוד מרכיב קובע, והוא: האם יין זה מיועד למקפה או לא, איבעיא להו [נשאלה להם לחכמים]: אמר לו "מרתף של יין" ולא אמר "זה", ואולם גם לא אמר ליה [לו] למקפה, מאי [מה] יהא דינו? האם מקבל עליו הקונה עשר קוססות, מאחר שלא פירש למקפה, או מאחר ומדובר היה על מרתף של יין, ולאו דווקא זה — זכותו לדרוש יין שכולו טוב? פליגי [נחלקו] בה רב אחא ורבינא, חד [אחד] מהם אמר: מקבל הלוקח עשר קוססות למאה, וחד [ואחד] מהם אמר: לא מקבל.

ומסבירים את טעמיהם: מאן [מי] שאמר שמקבל הוא דייק מהברייתא שהביא רב זביד, דקתני [ששנה]: "מרתף של יין אני מוכר לך"נותן לו יין שכולו יפה, ואוקימנא [והעמדנו, הסברנו את הברייתא במקרה] שאמר ליה [לו] למקפה, ונדייק מכאן: טעמא [הטעם] דווקא משום שאמר ליה [לו] למקפה, הא [אבל] אם לא אמר ליה [לו] למקפהמקבל עשר קוססות.

ומאן [ומי] שאמר שלא מקבל — הוא דייק מדברי הברייתא האחרת, דקתני [ששנה]: "מרתף של יין אני מוכר לך"נותן לו יין שכולו יפה, ואוקימנא [והעמדנו] שלא אמר ליה [לו] למקפה.

ושואלים: ולמאן [ולמי] שדייק מדברי רב זביד, קשיא [קשה] איפוא הברייתא! ומשיבים: לשיטתו חסורי מחסרא והכי קתני [חסרה הברייתא וכך שנה אותה]: "מרתף של יין אני מוכר לך" — נותן לו יין שכולו יפה. במה דברים אמורים — שאמר ליה [לו] למקפה, הא [אבל] אם לא אמר ליה [לו] למקפהמקבל עשר קוססות. ואם אמר לו "מרתף זה של יין" ולא אמר ליה [לו] למקפהנותן לו יין הנמכר בחנות.

ושואלים לצד האחר: ולמאן [ולמי] שדייק מדברי הברייתא קשיא [קשה] מן הברייתא שהביא רב זביד, דאוקימנא [שהעמדנו] שאמר ליה [לו] למקפה, ונדייק מכאן: הא [הרי אם] לא אמר ליה למקפהמקבל עשר קוססות!

ומשיבים: הוא הדין דאף על גב [שאף על פי] שלא אמר ליה [לו] למקפה גם כן לא מקבל, והאי דאוקימנא [וזה שהעמדנו] שאמר ליה [לו] למקפה, משום דקשיא [שהיה קשה] "זה" על "זה" מן המקרה האחר, כשאמר "זה", על המקרה שאמר "זה" בברייתא שהביא רב זביד.

א אגב שהוזכר בסוגיה יין הנמכר בחנות דנים בעניינו. אמר רב יהודה: יין הנמכר בחנותמברכין עליו "בורא פרי הגפן", שאף על פי שאינו יין משובח — עדיין בגדר יין הוא. ורב חסדא אמר: גבי חמרא דאקרים [אצל יין שהקרים שהחמיץ, שהתקלקל] למה לי? ויברך עליו "שהכל".

מיתיבי [מקשים] על שיטת רב יהודה ממה ששנינו בברייתא העוסקת בברכות: על דברי מאכל ומשתה שהתקלקלו, כגון הפת שעפשה, ועל היין שהקרים, ועל תבשיל שעברה צורתואומר "שהכל נהיה בדברו", משמע מכאן שאין מברכים על יין הנמכר בחנות "בורא פרי הגפן"!

אמר רב זביד: מודה רב יהודה בפורצמא דמיזדבן אקרנתא [ביין גרוע שנמכר בקרנות הרחוב] שעליו אין מברכים "בורא פרי הגפן", ולדעתו בו עוסקת הברייתא. אבל היין הנמכר בחנות משובח ממנו, ועדיין הוא בגדר יין.

אמר ליה [לו] אביי לרב יוסף: הא [הרי] דעת רב יהודה, הא [הרי] דעת רב חסדא, מר כמאן סבירא ליה [אדוני כמי הוא סבור]? אמר ליה [לו]: מתניתא ידענא [ברייתא אני יודע] ועליה אני סומך.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר