סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

ומציעים, תא שמע [בוא ושמע] ראיה לדבר ממה ששנינו במשנתנו: המוכר פירות לחבירו, משך ולא מדדקני [קונה]; והא [והרי] פירות שבני הגבהה נינהו [הם], וקתני דקני [ושנה שקונה] במשיכה!

ודוחים: הכא במאי עסקינן [כאן במה אנו עוסקים]בשליפי רברבי [בחבילות גדולות] שמפני גודלן אין נהוג להגביהן, אלא מושכים אותן ממקום למקום. ומקשים: אי הכי [אם כך], שמדובר בחבילות גדולות דווקא, ודווקא משום כך הפירות נקנים במשיכה, אימא סיפא [אמור את סופה של המשנה]: הלוקח (קונה) פשתן מחבירולא קנה עד שיטלטלנו ממקום זה למקום אחר, שאינו נקנה במשיכה אלא בהגבהה בלבד, אטו [וכי] פשתן בשליפי רברבי מי [בחבילות גדולות האם] לא עבדי [עושים]? ומשיבים: כן, שאני [שונה] פשתן מפירות, שאין נהוג לאורזו בחבילות גדולות, משום דמשתמיט הוא נשמט] ממקומו אם אורזים אותו כך, אלא בחבילות קטנות, ולכן דרכו בהגבהה דווקא.

אמר ליה [לו] רבינא לרב אשי, תא שמע [בוא ושמע] ראיה אחרת לדבר, ממה ששנינו: בהמה גסה נקנית במסירה, שכאשר המוכר מוסר את רצועתה לקונה — הריהי נקנית בכך. והדקהבהגבהה, אלו דברי ר' מאיר ור' שמעון בן אלעזר. וחכמים אומרים: בהמה דקהבמשיכה. והא [והרי] בהמה דקה דבר [שבת] הגבהה היא, וקתני דקני [ושנה שקונה] במשיכה! ודחה רב אשי: שאני [שונה] בהמה, דסרכא היא נאחזת בקרקע] ולכן קשה להגביה אותה, והדרך הרגילה היא למושכה אליו.

א ובנושא אחר של מכירה, רב ושמואל דאמרי תרוייהו [שאמרו שניהם] שאם אמר המוכר לקונה "כור (מידת נפח, שלושים סאים) של תבואה במחיר שלשים סלעים כסף אני מוכר לך"יכול המוכר לחזור בו כל זמן שלא נתמלאה המידה, אפילו בסאה האחרונה, שלא מכר אלא כור שלם במדוייק; אבל אם אמר: "כור בשלשים, כל סאה בסלע אני מוכר לך" אף שנתחרט באמצע — ראשון ראשון, כלומר, כל סאה וסאה שמדד — קנה, שהרי מכר כל סאה לעצמה.

על כך מקשים: תא שמע [בוא ושמע] מן המשנה ששנינו בה: אם היתה מדה של אחד מהןראשון ראשון קנה, ומלשון כללית זו משמע: ואף על גב [ואף על פי] שלא נתמלאה המדה!

ודוחים: במשנה מדובר כגון שאמר ליה [לו] המוכר: "הין (מידת לח, שנים עשר לוג) בשנים עשר סלעים, כל לוג בסלע אני מוכר לך", וכמו שאמר רב כהנא: שנתות (סימנים למדידה) היו במידת ההין שבמקדש, לצורך הנסכים השונים שהוקרבו, הכא נמי [כאן גם כן] שנתות היו במדות, ולכן ראשון ראשון שהגיע למידת לוג אחד או שניים לפי השנתות — קנה, שהרי זה כמוכר סאה סאה לעצמה.

ומציעים עוד, תא שמע [בוא ושמע]: השוכר את הפועל בזמן החורף או באביב לעשות עמו לגורן היום בדינר, שבכל יום יהיה שכרו דינר אחד,

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר