סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

בעי [שאל] רב אשי: בור מים שבין האילנות מהו שתפסיק לענין זה של קניית הקרקע שביניהם? וכן אמת המים מהו שתפסיק? רשות הרבים מהו? ריכבא דדיקלי [שורה של דקלים] מהו? לכל אחת מן השאלות הללו לא נמצאה תשובה ולכן תיקו [תעמוד] במקומה.

בעא מיניה [שאל אותו] הלל מרבי: אם עלה ארז ביניהן בין שלושת האילנות שקנה, מהו? ותוהים: אם עלה הלא ברשותא דידיה נפק [ברשותו שלו יצא], שהרי הקרקע שבין האילנות שלו היא, והארז שלו הוא! אלא כך צריך לשאול: אם כשקנה שלושה אילנות היה ארז ביניהן, מהו? האם עושה הוא הפסק בין האילנות? אמר ליה [לו]: קנה וקנה, כלומר, כיון שקנה את האילנות, קנה אף את מה שביניהם.

ועוד בענין זה נשאלה השאלה: כיצד הן עומדים שלושה אילנות אלה כדי שתיקנה הקרקע שביניהם? רב אמר: שעומדים כשורה אחת, זה אחר זה, ושמואל אמר: כחצובא, כמשולש. ומעירים: מאן דאמר [מי שאומר] כשורה, כל שכן כשעומדים כחצובא שקונה קרקע, ומאן דאמר אולם מי שאומר] כחצובא, אבל כשורהלא, אין הקרקע שביניהם מכורה לקונה, מאי טעמא [מה טעם] הדבר? משום דמיזדרע בינתייהו [שנזרע, שניתן לזרוע, ביניהם] והמוכר אינו מוותר על שטח זה.

מתקיף לה [מקשה על כך] רב המנונא: ולמאן דאמר [ולדעת מי שאומר] כחצובא, מאי טעמא [מה טעם] הדבר? שהקרקע נקנית? רק משום דלא מיזדרע בינתייהו [שאין אפשרות לזרוע ביניהם]? אלא מעתה, אם זבין ליה תלת היגי רומייתא [מכר לו שלושה שיחים קוצניים רומיים] דלא מיזדרע בינתייהו גם כן אין נזרע ביניהם], הכי נמי [כך גם כן] תאמר שיש לו קרקע?! אמר ליה [לו]: הנך [אלה] לא חשיבי [נחשבים], שהם שיחים פחותים ואינם נחשבים לאילנות, ומשום כך אין הקרקע נקנית עימהם. אבל הנך חשיבי [אלה אילנות פרי חשובים הם].

א משנה המוכר ראש בהמה גסהלא מכר את הרגלים הקדמיות עימו, שכל אחד מהם חשוב לעצמו. וכל שכן אם מכר את הרגליםלא מכר את הראש. וכן אם מכר את הקנהלא מכר את הכבד, אף על פי שפעמים שהם מחוברים זה בזה, וכן מכר את הכבדלא מכר את הקנה. אבל בבהמה דקה שהיא קטנה, ואין כל חלק ממנה חשוב כל כך, אם מכר את הראשמכר את הרגלים הקדמיות עימה, אבל אם מכר את הרגליםלא מכר את הראש, מכר את הקנהמכר את הכבד. אבל אם מכר את הכבדלא מכר את הקנה עימו.

ענין אחר, ארבע מדות במוכרין, כלומר, במכירה: אם מכר לו חטין ואמר שהן יפות ונמצאו החיטים רעותהלוקח יכול לחזור בו ולא המוכר; מכר לו רעות ונמצאו יפות — המוכר יכול לחזור בו ולא הלוקח; רעות ונמצאו רעות, יפות ונמצאו יפותאין אחד מהם יכול לחזור בו, שהרי התקיים תנאי המכירה.

אם מכר לו שחמתית (חומה, אדמדמה) ונמצאת לבנה, או לבנה ונמצאת שחמתית, וכן אם מכר לו עצים של זית ונמצאו של שקמה, או מכר לו עצים של שקמה ונמצאו של זית, או שמכר לו יין ונמצא חומץ, וכן אם מכר לו חומץ ונמצא יין, בכל אלה שלא מכר לו מה שהתנה, אף על פי שאין בכך טעות במחיר, מכל מקום כיון שלא על זה היה המכר — שניהם יכולין לחזור בהן.

ב גמרא אמר רב חסדא: מכר לו אדם לחבירו, דבר שערכו היה שוה חמש בשש, והוקר (התייקר) החפץ ועמד עכשיו מחירו על שמנה, והמוכר רוצה להחזיר את הכסף ולבטל את המיקח, משום שעכשיו עלה המחיר, מי נתאנה (רומה) במיקח? — לוקח (הקונה), שהרי המוכר מכר לו בתחילה ביותר מן המחיר הראוי. ולכן הלוקח יכול לחזור בו, אבל לא המוכר, ואף על פי שבסופו של דבר הוא מפסיד יותר. וטעמו של דבר — משום

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר