סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

ושואלים: למאי הלכתא [למה, לאיזו הלכה] אמר ריש לקיש שתהא דיוטא עליונה שלו? והרי בין כה וכה היא שלו, שהרי לא מכר לו אלא את התחתונה! רב זביד אמר: לומר שאם רצה להוציא בה מדיוטא זו זיזין אל תוך החצר, שאף אותה מכר לקונה — מוציא. רב פפא אמר: לומר שאם רצה לבנות עלייה על גבה, כלומר, שאם נפלה דיוטא זו ורוצה לבנות במקומה — בונה.

ושואלים: בשלמא [נניח] לדעת רב זביד, היינו דקתני [זהו ששנה] ריש לקיש "זאת אומרת", שמדברי הברייתא בענין מעשר הוא למד שאף כאשר אין המוכר משייר לעצמו במפורש חלק מן המקום שמכר, אנו מפרשים את ייתור לשונו בדרך זו, ששייר לעצמו את מקום הזיזים. אלא לרב פפא מאי [מה פירוש] "זאת אומרת"? הרי אין בזכות לחזור ולבנות את הדיוטא שלו משום שיור במה שמכר, ולא מן הברייתא למדנו דבר זה! ואומרים: אכן קשיא [קשה הדבר].

א אמר רב דימי מנהרדעא: האי מאן דמזבין ליה ביתא לחבריה [מי שמוכר בית לחבירו], אף על גב [אף על פי] שכתב ליה [לו] שמוכר גם "עומקא ורומא" [עומק ורום], צריך למכתב ליה [לכתוב לו] גם "קני [קנוי] לך מתהום ארעא [הקרקע] ועד רום רקיעא [הרקיע] ", מאי טעמא [מה טעם הדבר]? דעומקא ורומא בסתמא לא קני [שעומק ורום בסתם אינו קונה] אם לא נתפרש הדבר בהסכם, ואין לקונה זכות לחפור מתחת הבית או לבנות על גביו. כי אהני [הועיל] מה שכתב "עומקא ורומא" [עומק ורום] למיקנא עומקא ורומא [לקנות עומק ורום], ואהני [הועיל] מה שכתב "מתהום ארעא [הקרקע] ועד רום רקיעא [הרקיע] "למיקנא [לקנות] בור ודות (בור הבנוי אבנים) ומחילות.

ומציעים: לימא מסייע ליה [האם לומר שאפשר לסייע לו] ממה ששנינו במשנה: שהמוכר את הבית לא מכר לא את הבור ולא את הדות אף על פי שכתב לו "עומקא ורומא" [עומק ורום], ואי סלקא דעתך בסתמא קני עומקא ורומא [ואם עולה על דעתך שבסתם קונה עומק ורום], ליהני "עומקא ורומא" למיקנא [שיועיל מה שכתב לו "עומק ורום" לקנות] בור ודות ומחילות, שהרי הוסיף תנאי בדבריו! ומשיבים: מדובר כאן במקרה שלא כתב ליה [לו] "עומק ורום".

ומקשים: והא [והרי] "אף על פי שכתב לו" קתני [שנה]! ומשיבים: הכי קאמר [כך אמר], כך יש לפרש את הדברים: אף על פי שלא כתב לו — הרי זה כמי שכתב דמי [נחשב], למיקנא עומקא ורומא [לקנות את העומק והרום] של הבית. שאנו מניחים שהיתה זו השמטה בשגגה. אבל למיקנא [לקנות] בור ודות ומחילות, אי [אם] כתב ליה [לו] במפורש "עומקא ורומא" [עומק ורום]קני [קונה], ואי [ואם] לא כתבלא קני [קונה], ואם כן אי אפשר להוכיח מכאן הוכחה גמורה.

ומציעים: תא שמע [בוא ושמע] ממה ששנינו: ולא מכר לו בכלל הבית את הגג בזמן שיש לו לגג מעקה גבוה עשרה טפחים;

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר