סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

אם אמר לו את מצרי השדה בסירוגין (בדילוג) שלא פירש לו את כל אורך המצרים, אלא רק חלקים מסויימים מהם, מהו? לכל אחת מן השאלות הללו לא נמצאה תשובה ולכן תיקו [תעמוד] במקומה.

א ובעיה דומה: המוכר לחבירו שדה, מצר לו מצר ראשון ומצר שני ומצר שלישי של אותו שדה, אבל מצר רביעי לא מצר לו כלל, מה דינו? אמר רב: קנה הכל, את כל השדה, חוץ ממצר רביעי, כלומר, חוץ מן התלם שעליו המצר עצמו, שבדרך כלל הוא ניכר ונבדל מן השדה. ושמואל אמר: אפילו מצר רביעי קנה. ורב אסי אמר: לא קנה אלא תלם אחד על פני כולה ליד המצרים שפירש לו.

ומסבירים את טעמו: סבר לה [סבור הוא] בענין זה בעיקרו של דבר כשיטת רב, שאמר שאם לא סימן את המצר משמע ששיורי [שיור] שייר אותו לעצמו ולא מכרו, ואולם רב אסי מוסיף ואומר כי מתוך ששייר במצר, שייר נמי בכולהי [גם כן בכלל השדה] ולא נתן לו קרקע אלא רק בסמוך למה שפירש.

אמר רבא, הלכתא [ההלכה] בענין זה היא: קנה הכל חוץ ממצר רביעי כדברי רב. ולא אמרן [אמרנו] דבר זה אלא במצר שלא מבלע [מובלע] בשטח שבין המצרים האחרים שמצידיו, אלא מעבר לשטח שביניהם, אבל אם מבלע [מובלע ביניהם]קנה אף אותו.

וכי לא מבלע נמי [וכאשר אינו מובלע גם כן] לא אמרן [אמרנו] שאינו קונה אותו אלא במקרה דאיכא עליה ריכבא דדיקלא [שיש עליו, על המצר, שורה של דקלים ], והוי גם הריהו] בעל שטח זריעה של תשעת קבין, אבל אם ליכא עליה ריכבא דדיקלא [אין עליו שורת דקלים], ולא הוי [ואין הוא בן] תשעת קביןקנה. ומעירים: מכלל הדברים אתה למד דכי [שכאשר] המצר מובלע, אף על גב דאיכא עליה ריכבא דדיקלא [אף על פי שיש עליו שורת דקלים], והוי [והריהו] בעל שטח של תשעת קביןקנה אותו.

איכא דאמרי [יש שאומרים] את דברי רבא והמסקנה העולה מהם בלשון אחרת: אמר רבא, הלכתא [ההלכה] היא שקנה הכל ואפילו את המצר רביעי כדעת שמואל. ולא אמרן [אמרנו] דבר זה אלא באופן דמבלע [שמובלע] המצר הרביעי בין המצרים שמצדיו, אבל אם הוא לא מבלע [מובלע]לא קני [קונה].

וכי מבלע נמי [וכאשר הוא מובלע גם כן] לא אמרן [אמרנו] שקונה אלא באופן דליכא עליה ריכבא דדיקלא, ולא הוי [שאין עליו שורת דקלים, ואין הוא בן] תשעת קבין, אבל אם איכא עליה ריכבא דדיקלא והוי [יש עליו שורת דקלים והוא] בן תשעת קביןלא קנה. ומעירים: מכלל הדברים אנו למדים דכי [שכאשר] הוא לא מובלע, אף על גב דליכא עליה ריכבא דדיקלא [אף על פי שאין עליו שורת דקלים] ולא הוי [ואינו] בן תשעת קביןלא קני [קנה].

ומסכמים: שמעינן מתרוייהו לישני [שומעים אנו משתי הלשונות הללו] של רבא על כל פנים, שאם שייר מצר רביעי, בשדה עצמו לא שייר ולא מידי [דבר]. ושמעינן נמי [ושומעים אנו גם כן], דהיכא דמבלע, וליכא עליה ריכבא דדיקלא [שבמקום שהמצר מובלע, ואין עליו שורת דקלים] ולא הוי [ואינו] בן תשעת קביןקנה לשתי הלשונות. אם לא מבלע, ואיכא עליה ריכבא דדיקלא [אינו מובלע, ויש עליו שורת דקלים], והוי [והינו] בן תשעה קביןלא קנה אותו.

אם הוא מבלע [מובלע] ואיכא עליה [ויש עליו שורת דקלים], או שהוא לא מבלע [מובלע] וליכא עליה [ואין עליו] שורת דקלים, אתמר לה להאי גיסא, ואתמר לה להאי גיסא [נאמר הדבר לצד זה, ונאמר הדבר לצד זה], לפי השינוי בלשונו של רבא, וכיון שאין לנו הכרעה נוהגים בענין זה לפי שודא דדייני [השלכת, הכרעת הדיינים], כלומר, יחליטו הדיינים לפי הנראה להם מה היתה כוונת המוכר.

ב אמר רבה: אדם השותף עם חבירו בשדה, ומוכר חלקו לאדם אחר, אם אמר לו: "אני מוכר לך פלגא דאית [מחצית שיש] לי בארעא [בקרקע] ", כוונתו שמוכר פלגא [מחצית] מן הקרקע כולה, כלומר, את כל חלקו בקרקע זו. אבל אם אמר "פלגא בארעא דאית [מחצית בקרקע שיש] לי" — מכר לו ריבעא [רבע] מן הקרקע כולה, שהיא המחצית מהקרקע שלו. אמר ליה [לו] אביי: מאי שנא הכי ומאי שנא הכי [מה שונה כך ומה שונה כך]? הרי אין שינוי הלשון מורה על הבדל זה בבירור! אישתיק [שתק] רבה ולא השיב.

אמר אביי, אנא סברי [אני סברתי]: מדאישתיק [ממה ששתק] הרי זה סימן כי קבולי [לקבל] קבלה את דעתי, וחזר בו. ולא היא [ואינו כן], שכן חזינא הנהו שטרי דנפקי מבי מר [ראיתי אותם שטרות מכירה שיצאו מבית אדוני], כלומר, מבית רבה, וכתיב בהו הכי [וכתוב בהם כך]: "פלגא דאית [מחצית שיש] לי בארעא [בקרקע] "— כוונתו פלגא [מחצית השדה כולו], "פלגא בארעא דאית [מחצית בקרקע שיש] לי"ריבעא [רבע השדה כולו].

ואמר רבה: מכר קרקע לחבירו, וכתב לו שלושה מצרים, ולגבי מצר רביעי כתב "מצר ארעא דמינה פלגא [גבולות קרקע שממנה נחצית] קרקע זו "— הרי מכר לו פלגא [מחצית] השדה, ושייר לעצמו מחצית השדה שליד מצר זה. אם אמר לו "מצר ארעא דמינה פסיקא [גבולות הקרקע שממנו נחתכת] קרקע זו "— מכר לו רק תשעה קבין בשדהו, שהוא השיעור הקטן ביותר של שדה, וכל השאר שייר לעצמו.

אמר ליה [לו] אביי: מאי שנא הכי ומאי שנא הכי [מה שונה כך ומה שונה כך]? אישתיק [שתק] רבה. סבור מינה [חשבו מכאן] שכוונת אביי היא (ולכך הסכים רבה בשתיקתו) שאידי ואידי פלגא [זה וזה, בשתי הלשונות, מוכר לו מחצית],

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר