סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

שהמפקיד אצל חבירו בעדיםאינו צריך להחזיר לו בעדים, ומשום כך יכול לטעון שהחזיר? לא סלקא דעתך [לא יעלה על דעתך] כך אלא המפקיד אצל חבירו בעדים, צריך להחזיר לו בעדים, ולכן אינו יכול לטעון שהחזיר אם אין לו עדים על כך.

מיתיבי [מקשה] אביי ממה ששנינו בברייתא: ראה עבדו ביד אומן או טליתו ביד כובס, ואומר לו: מה טיבו אצלך? ואומר לו המחזיק "אתה מכרתו לי", או "אתה נתתו לי במתנה"לא אמר כלום, וחייב להחזיר לו, שהרי כפי ששנינו אין לאומן חזקה. אבל אם אמר האומן "בפני אמרת לו לאדם אחר למוכרו וליתנו לו (לי) במתנה"דבריו קיימין.

ולפני הצגת הקושיה, מבררים את הברייתא: מאי שנא רישא ומאי שנא סיפא [מה שונה ההתחלה שהאומן אינו נאמן, ומה שונה הסוף] שיהא האומן נאמן?

אמר רבה: סיפא [בסוף] מדובר ביוצא (נמצא) העבד או הטלית מתחת ידי אחר ולא מתחת יד האומן, וקאמר ליה [ואומר לו] האחר: בפני אמרת לו לאומן למוכרו או ליתנו לי במתנה, והטעם שנאמן בדבריו, אף שמודה שלקח מן האומן: מיגו דאי בעי אמר ליה [מתוך שאם היה רוצה היה יכול לומר לו] "מינך זבנתיה" [ממך במישרין קניתי אותו], ונאמן היה בדבר, שהרי איננו אומן. כי אמר ליה נמי [כאשר אומר לו גם כן] "בפני אמרת לו למוכרו"דבריו קיימין, ומהימן [ונאמן].

ולעצם השאלה: קתני מיהת רישא [שונה הוא על כל פנים בראש הברייתא]: ראה עבדו ביד אומן או טליתו ביד כובס, רק אז אין האומן נאמן, ונברר: היכי דמי [כיצד בדיוק היה הדבר]? אי דאיכא [אם שיש] עדים שמסר לו את העבד לאימון או את הטלית לכיבוס, למה לי ראה? ניתי [שיביא] עדים שמסר לו לשם כך ונשקול [ויקח] את שלו! אלא לאו דליכא [האם לא מדובר שאין] עדים, וכי ראה מיהא תפיס ליה [וכאשר רואה על כל פנים הוא תופס אותו]! ומכאן משמע שלא כדברי רבה שהדבר תלוי במסירה בעדים, אלא די בכך שרואה ממש את חפציו בידי האומן.

ודחה רבה: לא, לעולם מדובר דאיכא [שיש] עדים על מסירת החפץ, אלא שיש לכך עוד תנאי נוסף: והוא דראה [שרואה] עכשיו את החפץ בידו.

הקשה לו אביי: והא את [והרי אתה עצמך] הוא שאמרת: המפקיד אצל חבירו בעדים, צריך לפורעו (להחזיר לו) בעדים, ולדבריך אם מסר לו בעדים, די במה שאין לו עדים שהחזיר לו! אמר ליה [לו]: הדרי [חזרתי] בי מסברה זו, אבל עדיין אני מחזיק בדעתי שמדובר במשנתנו דוקא במוסר לאומן בעדים, ואם אין עדים על כך — יש לאומן חזקה.

מתיב [מקשה] רבא לסיועי [לסייע] לרבה ממה ששנו בברייתא: הנותן טליתו לאומן לתיקון, אומן אומר: שתים (שני דינרים) קצצת (קצבת) לי כשכר, והלה אומר: לא קצצתי לך אלא אחת. כל זמן שהטלית ביד אומןעל בעל הבית להביא ראיה. ואם נתנה לו האומן, יש לחלק: אם תובעו בזמנו, כלומר, ביום שהשיב לו את הטלית — נשבע האומן ונוטל. אם עבר זמנו ובא ותובע שכרו לאחר הזמן — המוציא מחבירו עליו הראיה.

ונברר: היכי דמי [כיצד בדיוק היה הדבר]? אי דאיכא [אם שיש] עדים בזמן שנמסרה הטלית לאומן, ליחזי [שיראו] את העדים מאי קאמרי [מה הם אומרים], שמן הסתם גם הם שמעו כמה קצב לו בשכרו.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר