סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

ואילו שמואל לא היה רוצה עייל קמיה [להיכנס לפני] רב אסי, שראה אותו כגדול ממנו, ורב אסי לא היה רוצה עייל קמיה [להיכנס לפני] רב שהיה רבו, ומשום כך לא נכנסו שלושתם. אמרי [אמרו]: מאן נתרח [מי יאחר] וימתין בחוץ ויכנס לבדו אחרון? וסיכמו: נתרח [יאחר] שמואל וניתי [ויבואו] רב ואחריו רב אסי.

ושואלים: ונתרח [ושיתאחר] רב או רב אסי? שיכנס תחילה שמואל ואחריו אחד משניהם, והאחר ימתין! ומשיבים: משום שבאמת היה רב גדול משמואל, והיה ראוי לו להיכנס לפניו. אלא רב, שלא רצה להיכנס לפני שמואל, מילתא בעלמא [דבר של כבוד לבד] הוא דעבד ליה [שעשה לו] לשמואל, ולא משום שהיה גדול ממנו, אלא משום ההוא מעשה דלטייה [אותו מעשה שאירע שקילל אותו] רב לשמואל בטעות וכדי לפייסו על כך אדבריה [הנהיגו] רב עליה [עליו], שהיה נוהג כלפיו כבוד יתר.

ומספרים: אדהכי והכי [בין כך וכך] אתא שונרא קטעיה לידא דינוקא [בא חתול וקטע את ידו של תינוק]. נפק [יצא] רב ודרש בענין זה: חתול מותר להורגו, ואסור לקיימו בבית, וכל הלוקח אותו והורגו אין בו משום איסור גזל, ואין בו משום מצוה של השב אבידה לבעלים.

ושואלים: וכיון דאמרת [שאתה אומר] מותר להורגו, מאי ניהו תו [מה הוא עוד] הצורך לומר שאסור לקיימו? ומסבירים: מהו דתימא [שתאמר] מותר אמנם לאחרים להורגו, אך איסורא ליכא [איסור אין] בהחזקתו, על כן קא משמע לן [השמיע לנו] שאף אסור לקיימו.

ועוד אמרי [אומרים] בשאלה על ניסוח הדברים: וכיון דאמרת [שאתה אומר] "אין בו משום גזל", כלומר, שאין זה איסור לקחת מיד הבעלים בכח, מאי ניהו תו [מה הוא עוד] הצורך לומר ש"אין בו משום השב אבידה לבעלים"? אמר רבינא: הכוונה היא לענין עורו, שאין צורך להחזירו לבעלים.

על דברי רב בדינו של חתול מיתיבי [מקשים] ממה ששנינו בברייתא, ר' שמעון בן אלעזר אומר: מגדלין כלבים כופרין (כלבי ציד), וחתולין, וקופין, וחולדות סנאים, מפני שעשויין לנקר את הבית, הרי שמותר לגדל חתול! ומשיבים: לא קשיא [אין זה קשה]: הא [זה] דברי ר' שמעון שאמר שמותר נאמרו באוכמא חתול שחור], הא [זה] דברי רב שאמר שאסור נאמרו בחיוורא חתול לבן].

ומקשים על כך: והא [והרי] באותו מעשה של רב, אוכמא הוה [חתול שחור היה]! ומשיבים: התם אוכמא בר חיורא הוה [שם חתול שחור בן לבן היה] ודינו כחתול לבן. ומקשים: והא מבעיא בעיא ליה [והרי דבר זה נסתפק לו] לרבינא,

דבעי [ששאל] רבינא: אוכמא בר חיורא, מהו [חתול שחור בן לבן מה דינו]? ואם כך היה המקרה, מדוע היה מסופק בדבר? ומסבירים: כי קמבעיא ליה [כאשר נסתפק לו] לרבינא היה זה באוכמא בר חיורא בר אוכמא חתול שחור בן לבן בן שחור], ואילו המעשה שאירע לפני רבבאוכמא בר חיורא בר חיורא הוה חתול שחור בן לבן בן לבן היה].

א (חב"ד בי"ח בח"ן: סימן לשלוש מסורות שונות של שמות החכמים וסדר מסירת הלכות שתוזכרנה להלן, והם: ר' א ח א, ר' א בא, ר' א דא. ר' א בא, ר' ח י יא, ר' א ח א. ר' א בא, ר' א ח א, ר' ח נ ינא). אמר ר' אחא בר פפא משום [בשם] ר' אבא בר פפא משום [בשם] ר' אדא בר פפא, ואמרי לה [ויש אומרים] שמסורת זו היתה כך: אמר ר' אבא בר פפא משום [בשם] ר' חייא בר פפא משום [בשם] ר' אחא בר פפא, ואמרי לה [ויש אומרים] שכך היתה המסורת: אמר ר' אבא בר פפא משום [בשם] ר' אחא בר פפא משום [בשם] ר' חנינא בר פפא:

מתריעין בתקיעת שופר על החיכוך (מחלת שחין המתפשטת) ואפילו בשבת, ודלת הננעלת לא במהרה תפתח, והלוקח (הקונה) בית בארץ ישראלכותבין עליו אונו (שטר מכירה) אפילו בשבת. ומבררים מאמרים אלה.

על הנאמר "מתריעין על החיכוך" מיתיבי [מקשים] הלא שנינו בברייתא במסכת תענית: ושאר פורעניות המתרגשות ובאות על הצבור, חוץ מאלו המנויות במשנה שם, כגון חיכוך, או חגב, או זבוב, צירעה ויתוש, ושילוח נחשים ועקרביםלא היו מתריעין בשופרות אלא צועקים בתפילה בלבד!

ומתרצים: לא קשיא [אין זה קשה], כאן מדובר בשחין לח, כאן מדובר בשחין יבש שהוא קשה מן הלח ועליו אף מתריעים בשופרות. שכן מצאנו שני סוגים אלה של שחין, וכפי שאמר ר' יהושע בן לוי: שחין שהביא הקדוש ברוך הוא על המצרים — היה לח מבחוץ ויבש מבפנים, שנאמר: "ויהי שחין אבעבעת פרח באדם ובבהמה" (שמות ט, י), כלומר, שחין זה היה יבש ("שחין") מבפנים ולח מבחוץ ("אבעבועות פורח").

ומה שאמרו "ודלת הננעלת לא במהרה תפתח", מאי [מה] היא, מה פירושו? מר זוטרא אמר: סמיכה, שאם אדם לא זכה להיסמך בתואר רבי בשעת הכושר שהזדמנה לפניו וחלפה, עלול לעבור זמן רב עד שיזכה לכך. רב אשי אמר: כל המריעין לו, מי שהורע מזלו, לא במהרה שבים ומטיבין לו. רב אחא מדיפתי אמר: לעולם אין מטיבין לו עוד. ומעירים: ודברים אלה לא פירוש המימרא היא, אלא רב אחא מדיפתי מילתא דנפשיה [דבר של עצמו] הוא שאמר, שכך אירע לו בעצמו.

ועל מה שאמרו "והלוקח בית בארץ ישראלכותבין עליו אונו אפילו בשבת", תוהים: בשבת סלקא דעתך [עולה על דעתך]? וכי התירו איסור מלאכה בשבת לצורך זה?!

אלא כפי שאמר רבא התם [שם] בענין אחר: אומר בשבת לגוי לעשות מלאכה ועושה, הכי נמי [כאן גם כן] הכוונה שאומר לגוי שיכתוב שטר על המכירה ועושה הגוי כדבריו. ואף על גב [ואף על פי] שאמירה לגוי לעשות מלאכה בשבת איסור שבות היא שאסרוהו חכמים, מכל מקום במקרה זה, משום מצוות ישוב ארץ ישראל לא גזרו ביה [בו] רבנן [חכמים] לאסור.

ובענין זה אמר ר' שמואל בר נחמני אמר ר' יונתן: הלוקח (הקונה) עיר בארץ ישראל, כופין אותו עם זאת ליקח (לקנות) לה גם דרך מארבע רוחותיה, משום ישוב ארץ ישראל, שתהא עיר זו פתוחה לכל צד.

ב אגב המדובר בתקנות שנעשו משום ישוב ארץ ישראל, מביאים כמה דברים כלליים בנושא זה. תנו רבנן [שנו חכמים]: עשרה תנאין התנה יהושע בן נון עם בני ישראל בכניסתם לארץ, שינהגו זה עם זה לפנים משורת הדין, ולא יקפידו על זכויותיהם.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר